donderdag 15 december 2005

Work First stinks!
baliekluiver - 15.12.2005 20:31

Donderdag 15 december, heeft een handjevol activisten van de
Bijstandsbond en de Werklozen Belangen Vereniging Amsterdam en onafhankelijke
aanhang op de pier in Scheveningen actie gevoerd tegen Work First.

Work First is een uit de Amerikaanse staat Wisconsin overgenomen
bijstandssysteem, dat inhoudt dat je, om een uitkering te kunnen ontvangen, de
handen uit de mouwen mag steken in speciaal voor dat doel opgezette
'werkfabrieken'. Associaties met de in de jaren vijftig afgeschafte
werkverschaffing liggen voor de hand...
Work First ligt in het verlengde van de nieuwe Wet Werk en Inkomen, die de oude
Bijstandswet afgelopen jaar heeft vervangen. De nadruk ligt op
arbeidsdisciplinering (als doel op zich...), of, zoals een medewerker van het
reintegratiebedrijf SagEnn het verwoordde: "Passende arbeid vinden voor
uitkeringsgerechtigden is niet langer het uitgangspunt. De gemeente en wij
vinden het belangrijk dat deelnemers dagritme opbouwen. Dat hun dagen gevuld
zijn met iets anders dan dat wat ze leuk vinden. Het is een leerproces." Een
mooie definitie van het fenomeen arbeid: dat je dagen gevuld zijn met "iets
anders dan dat wat je leuk vindt".
Meer banen komen er door deze aanpak niet bij, behalve dan in de commerciele
reintegratie-industrie. Work First is een belangrijke stap in de
herstructurering van de Europese arbeidsmarkt, waarbij een nieuwe werkwillige en
flexibele onderklasse moet worden gecreeerd: naar Amerikaans model, de 'working
poor'. De Work First-fabrieken zijn het afgelopen jaar onder andere opgezet met
financiering uit het potje van het Europees Sociaal Fonds, dat onlangs
plotseling leeg bleek te zijn (1,5 miljard door het gootsteenputje).
Hoewel het Work First-principe momenteel sluipenderwijs wordt ingevoerd in
Nederland, zijn maar weinig mensen op de hoogte van het fenomeen. Deels zal dit
veroorzaakt worden door de schaamte van de mensen die aan dit soort zinloze
disciplineringsprojecten worden onderworpen.
Een interessant dagboek van iemand die een tijdje in zo'n werkfabriek heeft
mogen meewerken is te vinden op de site: www.werkenzonderwerk.nl

Ondanks (of juist dankzij) de geringe opkomst, verliep de actie redelijk
voorspoedig. We hebben in opvallende zwartgeel gestreepte gevangenenpakjes een
groot deel van de pier en het omliggende strand aangeveegd en uiteindelijk ook
onze kritiek kunnen spuien op de Work First conferentie zelf die op de pier
gehouden werd, door onderstaand pamflet voor te lezen en uit te delen aan de
bezoekers.

28 opmerkingen:

  1. Dus jullie zijn gewoon lui. Of heb ik het dan mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon werken voor je centjes en niet gaan lopen zeiken als het nou niet helemaal is wat je ideaalbeeld is. Mensen die keihard werken houden niets over door die werkschuwe idioten zoals jullie. Doe wat met je leven is plaats van met je handje omhoog bij de werkende gemeenschap langs gaan. Werken en niet zeiken dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoeveel had je kunnen verdienen door te werken ipv deze tekst te schrijven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als de samenleving jou financieel onderhoudt is het toch niet zo vreselijk om iets terug te doen? Of vindt je nou echt dat je gewoon je hand kunt ophouden en verder gewoon op de bank kan blijven liggen? Zo ja, dan moest je je schamen, en zou je uitkering gestopt moeten worden. Profiteur...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is wat je noemt de wereld omdraaien. Laat je die uitkering toch lekker stop zetten? Kunnen ze je ook tot niets verplichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee lul, vraagje. Wat als niemand nou nog werkte wat dan? Krijg je ook geen uitkering meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn zat mensen die erger werk doen, al jaren lang en er niet over peinzen om er mee te stoppen. Als dat al zou kunnen. Mensen die jullie leeglopers' uitkeringen fourneren. Waarom zouden zij en ik iets voor jullie moeten doen, als jullie niets terug willen doen en toch een grote muil opzetten? Doe toch even lekker euthanasie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ga eens aan 't werk luie kakkerlak!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ga eens aan t werk luie kakkerlakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gorge Rafael Videla16 december 2005 om 15:39

    Tsja, inderdaad heel lullig dat het geld niet zonder mokken door de hardwerkende bevolking naar de werkschuwen wordt overgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. protesteren omdat je moet gaan werken, moet niet gekker worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 90% van de wereldbevolking krijgt minder met keihard werken dan jullie iedere maand gratis en voor niks in je handje krijgt gedrukt. En geen gezeur over 'ik kan geen werk vinden', er is altijd werk te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zoek nog een werkster?

    Vast wel iemand met wat tijd hier

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ga toch werken voor je geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hup aan het werk luie flikkers!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een goed idee, dat WorkFirst! Ik weet zeker dat dat eindelijk werken aantrekkelijk gaat maken voor lui werkschuw tuig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hé ik vind het zo goed dat mensen eerst moeten werken voordat ze een uitkering krijg, dat ik mijn baan als poepschepper opzeg, zodat een van jullie fijne onvrijwillige fijne knapen of knapinnen mijn baan over kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hé ik vind het zo goed dat mensen eerst moeten werken voordat ze een uitkering krijg, dat ik mijn baan als poepschepper opzeg, zodat een van jullie fijne onvrijwillige fijne knapen of knapinnen mijn baan over kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hé ik vind het zo goed dat mensen eerst moeten werken voordat ze een uitkering krijg, dat ik mijn baan als poepschepper opzeg, zodat een van jullie fijne onvrijwillige fijne knapen of knapinnen mijn baan over kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. bij deze wil ik als voorzitter van de Anarchistische Pogo Partij Nederland mijn solidariteit met deze actie betuigen. Ik vind he tjammer om niet errder op de hoogte van deze actie geweest te zijn.

    De APPN staat voor recht op luiheid en werkloosheid.

    appn@truepunk.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. als aanvulling op het vorige bericht, word ik misselijk als ik de berichten lees van de zogenaamde hardwerkende mensen die deze site met hun bullshit moeten vervuilen. als jullie dan zo hardwerkend zijn, hoe kan het dan dat jullie nog tijd kunnen maken om jullie onzin hier te posten. Als jullie geen goeie bijdrage kunnen posten, blijf dan maar liever weg. Als voorzitter van de APPN waardeer ik ten zeerste dat er nog mensen zijn die ten strijde trekken tegen het systeem dat mensen tot loonslaven wil maken en mensen die ziek zijn uit de wao wil schoppen. Nee, de oplossing is laat mensen die niet willen werken, dan ook met rust en laat ze doen wat ze zelf willen. Dat ze niet ze worden als jullie, een stelletje hersenloze die de regering na blaten en zelf nie tna denken. Btw. bedankt dat jullie werken, al blijkt het dan niet zo hardwerkend te zijn, maar ja. Hierdoor kan ik lekker uitkering trekken, bedankt.

    Groet

    Karel Spijker

    voorzitter van de APPN

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik voel me toch zo gemotiveerd om mijn opleiding af te maken door jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. doe dat maar gerust en wordt zo een systeemslaaf en laat je maar lekker uit buiten als hardwerkende arbeider.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Graag even wat nuance in deze polarisatie. Mijn stelling is: wie geen loonslaaf wil zijn kiest voor onafhankleijkheid, dus ook niet voor een uitkering. Ik zie de stelling van het recht op luiheid alsvolgt: uw recht opluiheid geeft mij het recht om geen tegenprestatie te hoeven leveren in het sponsor zijn van uw inkomen. Uw luiheid is uw ambitie, niets op tegen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een stelletje HUFTERS dat durft te beweren dat werkelozen te lui zijn om iets aan te pakken. Als je zelf in zo'n situatie zit piep je wel anders. Werlelozen die willen werken maar in dit kutland de kans niet krijgen mag je NIET als slaven behandelen. DAT associale gespuis dat een leuke baan heeft moet zelf maar eens werkeloos worden. OORDEEL NIET OVER EEN WERKELOZE zolang je niet weet hoe dat is..... Lever je baan in en ga zelf een tijdje in zo'n werkkamp aan de slag, maar dan houden de mensen (als je het nog mensen noemen kunt) met een leuk baantje hun GROTE BEK. Stelletje laffe schoften.... Richt een fanclub op voor Balkenende....past goed

    BeantwoordenVerwijderen