Bij de Bijstandsbond komen veel klachten binnen over de
gemeentebelastingen. De regels voor kwijtschelding zijn veel te
streng, mensen moeten soms een waslijst aan documenten
inleveren, de communicatie met de dienst verloopt stroef, er
raken documenten zoek en er zijn grote achterstanden bij de
aanvragen voor kwijtschelding.
Hierover organiseert de Bijstandsbond een bijeenkomst op 13
februari 2019 in het Dijktheater te Amsterdam. Da Costakade 160.
(Oud West) Tramlijnen 7 en 17. De bijeenkomst begint om 20.00
uur 's avonds.
De Bijstandsbond wil zoveel mogelijk klachten verzamelen-zowel van
de burgers zelf als van intermediairs- om een zwartboek samen te
stellen waarmee wij de verantwoordelijke wethouder van financiën
zullen konfronteren.
De Bijstandsbond gaat verder haar activiteiten uitbreiden. Vanaf
nu behandelen wij ook belastingproblemen op het gebied van
Rijksbelastingen. Het nieuwe jaar is weer begonnen en velen moeten
een belastingformulier invullen. Voor leden is de service gratis.
Het lidmaatschap van de Bijstandsbond kost 17 euro per jaar. Voor
niet-leden wordt een bijdrage van 10 euro gevraagd. Wij doen geen
belastingzaken voor ZZP-ers die een boekhouding hebben.
Toelichting
Onlangs hebben enkele invaliden het spreekuur van de Bijstandsbond
bezocht met klachten over de kwijtschelding van de
gemeentebelastingen. Sommige mensen hebben in mei een verzoek
ingediend en er is nu nog steeds geen beslissing. Bovendien hadden
gehandicapten die op ons spreekuur kwamen een invalidenauto, die
ze hard nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen. Vroeger was
dit geen probleem, maar nu stelt de gemeente soms dat dit vermogen
is en dat de invalide dus wel belastingen kan betalen. In een
geval was de auto verstrekt door de WMO, en nota bene dus helemaal
geen eigendom van de invalide, maar van de gemeente. Ook krijgen
mensen na lange tijd een brief, dat ze nogmaals alle bankgegevens
over verschillende maanden voor de beoordeling van de
kwijtschelding moeten insturen. Men heeft hierdoor het hele jaar
door geen enkele ruimte om tijdelijk, bijvoorbeeld een paar
maanden te sparen voor onvooerziene uitgaven. Naast de
bankgegevens moeten sommige burgers een waslijst aan documenten
inleveren. Als je per ongeluk een docuemnt vergeet, wordt de
aanvraag voor kwijtschelding direct afgewezen en wordt niet
gevraagd de ontbrekende documenten op te sturen.
koppeling
Al eerder hadden wij als Bijstandsbond bij de politiek aan de orde
gesteld, dat de koppeling van kwijtschelding aanvragen voor
gemeentelijke heffingen en kwijtschelding aanvragen voor
waterschapslasten bij Waternet niet goed verloopt. Mensen denken
dat ze bij een kwijtscheldingsaanvraag tegelijkertijd aanvragen
voor waterschaps heffingen maar dat is niet zo. De communicatie
van de gemeentebelastingen en Waternet hierover is onduidelijk.
Soms ploft er aan aanmaning of nog erger in de bus van Waternet
waarbij niet is doorgegeven door Gemeentebelastingen dat
kwijtschelding is aangevraagd. Dit wordt niet automatisch aan
Waternet gemeld, en de mensen moeten zelf zowel bij Waternet als
bij de Gemeentebelastingen aan de bel trekken om een en ander
recht te zetten.. Het gemeentebestuur heeft als antwoord gegeven
dat de gegevensuitwisseling tussen Belastingen en Waternet de
afgelopen periode inderdaad niet optimaal is geweest. In november
2017 is bij Belastingen een nieuw informatievoorzieningssysteem
geïntroduceerd, dat – in tegenstelling tot het vorige systeem -
geen koppeling had met het ICT-systeem van Waternet. Door het
ontbreken van de koppeling konden meldingen dat een verzoek om
kwijtschelding was ontvangen bij Belastingen niet op
geautomatiseerde wijze worden doorgegeven aan Waternet. Inmiddels
zou dit probleem zijn opgelost. Maar is dat zo?
rijksbelastingen
Bij de Bijstandsbond kun je voortaan ook belastingformulieren
invullen. Bijvoorbeeld ook bijstandsgerechtigden en anderen, die
in de afgelopen vijf jaar voor het eerst AOW hebben gekregen.
Als je in de loop van het jaar AOW gerechtigd wordt, kun je veel
terugkrijgen van de belasting. Bij het inkomen dat je in het
belastingjaar had voor je AOW kreeg wordt geen rekening gehouden
met de ouderenkortingen en het lage ouderentarief waar je recht op
hebt als je AOW krijgt. Maar als je belastingaangifte doet heb je
recht op toepassing van de ouderenkortingen en het lage
belastingtarief voor AOW-ers over het hele jaar. Dus dan krijg je
geld terug.
Het hangt ervan af wanneer je in de loop van het jaar AOW krijgt
hoeveel je terugkrijgt. Januari is ongunstig, weinig terug,
december gunstig, veel terug. Je kunt het belastingformulier ook
invullen met terugwerkende kracht. Je kunt nog tot 5 jaar terug
belasting terugkrijgen. Dus mensen die na 2013 AOW kregen kunnen
de belasting alsnog terugvragen.
Bijstandsbond
Da Costakade 162
1053 XD Amsterdam
020-6898806
info@bijstandsbond.org
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
10-07-2024. De Bijstandsbond roept bijstandsgerechtigden in den lande op de vaal slechte behandeling door klantmanagers te melden voor een ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten