donderdag 1 september 2022

De gemeente Amsterdam heeft een vangnet ontwikkeld voor mensen die de hoge energiekosten, waaronder de eindafrekeningen, niet kunnen betalen. Bijzondere bijstand is o.a. mogelijk

 Hallo,

Deze informatie kreeg ik van de buurtteams. Het is toegestuurd aan een groot aantal mensen. Er worden verschillende bijlagen genoemd die ik niet heb. Maar die ga ik opvragen. Het lijkt me informatie die van groot belang is om zoveel mogelijk te verspreiden! Vandaag 1 september 2022 was minister van Gennip om half 4 op radio 1 journaal die tot tweemaal toe ook verklaarde, dat bijzondere bijstand voor energiekosten mogelijk is. Ook uit onderstaande tekst blijkt, dat bijzondere bijstand in amsterdam mogelijk is. Helaas wordt een verhoging van de Regeling Tegemoetkoming Meerkosten (RTM) niet genoemd. Dit is een regeling uit de WMO voor chronisch zieken en gehandicapten die door hun ziekte extra kosten hebben, zoals energie en dieetkosten en kleding. In de RTM zit een module van 20 euro voor extra energiekosten. Die zou drastisch moeten worden verhoogd is mijn idee. 

piet van der Lende

Bekijk de
                originele afbeelding

 

Special: Wat je moet weten over de aanpak energiearmoede!

 

Beste uitvoerders, collega’s en geïnteresseerden,

 

Stijgende energieprijzen en vangnet

Naar aanleiding van de stijgende energieprijzen heeft de gemeente een vangnet ontwikkeld op basis van casuïstiek van de uitvoering. Dit vangnet is bedoeld  voor mensen die door de stijgende energieprijzen financieel niet uitkomen ondanks de bestaande compensatiemaatregelen en die zonder verdere hulp geconfronteerd worden met escalerende schuldsituaties (zoals contractontbinding).

 

Dit vangnet is gebaseerd op een combinatie van

1. coulance vanuit de energieleveranciers en woningcorporaties;

2. inzet vanuit de buurtteams en

3. financiële regelingen (waaronder schuldenrustlening en individuele bijzondere bijstand).

 

1.      Wat zijn de coulancemogelijkheden van energieleveranciers en woningcorporaties?

Met o.a. Eneco groep (ook Oxxio en Woonenergie), Essent (ook Energie Direct), Vattenfall, Greenchoice en Budgetenergie en met woningcorporaties die ook energiekosten in rekening brengen, hebben we inmiddels (hernieuwde) afspraken gemaakt over coulance. Dit houdt in dat:

1.       De genoemde partijen in principe altijd akkoord gaan met een betalingsregeling als er een gedegen budgetplan is;

2.       Contractontbinding wordt opgeschort op verzoek van de hulpverlening mits er perspectief is. De opschorting gaat meestal per vier weken, maar verschilt per partij (Eneco werkt met termijn van 6 weken). Verlenging is in overleg vaak mogelijk.

 

Met een aantal energiebedrijven gaan we nog (verder) in gesprek, zoals met Innova, Engie, Delta Energie en Zeker Energie.

 

2.      Welke producten kunnen de Buurtteamorganisaties inzetten?

De inzet vanuit de Buurtteamorganisaties is bij het vangnet van groot belang. Producten die je kunt inzetten:

-          Budgetadvies/begeleiding om een haalbaar financieel jaarplan te maken

-          Energie coaching

-          Schuldenrustlening of schuldhulpverlening

-          Aanvraag individuele bijzondere bijstand

-          Nazorg, in ieder geval bij de jaarrekening. Dit om te voorkomen dat de jaarrekening leidt tot nieuwe schulden.

 

In de bijlage vind je schematisch een overzicht van de producten en wanneer deze in te zetten.

 

3.      Welke financiële regelingen kunnen ingezet worden?

De volgende regelingen kun je inzetten afhankelijk van de situatie:

A.      Schuldenrustlening wanneer een betalingsregeling geen uitkomst is. Voor schulden met een totaalbedrag tot € 5.000,=. Er wordt geen rente berekend en de betaling gaat direct naar de schuldeisers, i.c. de energiebedrijven.

B.      Schuldhulpverlenings(sanerings)traject als het schuldpakket > € € 5.000,= is.

C.      Individuele Bijzondere Bijstand om schuldescalaties (contractontbinding) te voorkomen en doorbetaling te garanderen. Informatie over de aanvraag individuele bijzondere bijstand vind je in de bijlage. Dit is het werkbericht dat ook gebruikt wordt door de inkomenconsulenten van WPI bij de beoordeling van de aanvragen. In tegenstelling tot de algemene energietoeslag worden niet op voorhand groepen uitgesloten. Ook voor studenten en jongeren is de Individuele Bijzondere Bijstand (IBB) aan te vragen (er gelden aangepaste normbedragen). Wel moet natuurlijk voldaan worden aan de criteria. Voor vragen over een aanvraag kan het beste contact gezocht worden met de inkomensconsulent die verbonden is aan het buurtteam. In de bijlage vind je een overzicht van de contactpersonen per buurtteam met hun contactgegevens. De IBB kan gecombineerd worden met een Schuldenrustlening of een schuldhulpverleningstraject.

 

Meer informatie over deze regelingen vind je in de bijlagen.

 

Alternatief voor waarborgsom

De eerdergenoemde energiebedrijven zijn allen bezig met het verruimen van hun beleid waardoor ook hulpverlening als alternatief kan bieden voor een waarborgsom.

 

Meld signalen

Wanneer het contact met de partijen niet verloopt zoals gewenst. Laat het aan ons weten! Met name als energieleveranciers de gemaakte afspraken niet nakomen. Met de bovengenoemde partijen hebben we korte lijnen. Over de partijen waar we minder ver zijn in de samenwerking ontvangen we uiteraard ook graag signalen zodat we ze bespreekbaar kunnen maken. Signalen kunnen gemeld worden via vroegsignalering@amsterdam.nl.

Vangnet energiearmoede

Een extra vangnet voor Amsterdammers en Weespers die door de energiecrisis in de problemen komen.

Dit vangnet bestaat uit een combinatie van coulance vanuit de schuldeisers plus een renteloze lening en bijzondere bijstand die Amsterdammers en Weespers kunnen aanvragen via de buurtteams of Versa Welzijn.

1 Coulanceafspraken

Er zijn nieuwe coulanceafspraken gemaakt met een groot aantal energieleveranciers en woningcorporaties die ook energiekosten in rekening brengen. Dit houdt in dat deze organisaties in principe altijd akkoord gaan met een betalingsregeling als er een gedegen budgetplan is. Op verzoek van de schuldhulpverlener kan ontbinding van het energiecontract worden opgeschort mits er perspectief is.

2 Schuldenaanpak

Wanneer een betalingsregeling niet mogelijk is, kan de schuldhulpverlener voor die persoon een schuld met een totaalbedrag tot € 5.000-, een schuldenrustlening aanvragen. De betaling gaat direct naar de energiebedrijven en over deze lening betaalt iemand geen rente. Bij een grotere schuld dan € 5.000,-, kan een schuldhulpverleningstraject worden ingezet.

3 Bijzondere bijstand

Om ontbinding van het energiecontract te voorkomen en doorbetaling van de energierekening mogelijk te maken, gaat de gemeente ruimhartig om bij de verstrekking van de bijzondere bijstand. Via het Buurtteam en Versa Welzijn kan een huishouden bijzondere bijstand aanvragen als er door gestegen energiekosten acute financiële problemen dreigen en de energietoeslag en het eigen inkomen niet voldoende is om de kosten te betalen.

4 Aanvraagprocedure

Het papieren aanvraagformulier voor bijzondere bijstand wordt nu uitgebreid met de energiekosten. U krijgt bericht zodra het formulier klaar is. Tot die tijd kunt u als hulpverlener het algemene papieren aanvraagformulier bijzondere bijstand gebruiken.

Online bijzondere bijstand energiekosten aanvragen kan nu niet. Zodra dat kan krijgt u ook bericht.

Heeft u een vraag over de bijzondere bijstand energiekosten, neem dan contact op met de inkomensconsulent die aan uw locatie is verbonden.

5 Studenten

Ook huishoudens die niet voor de energietoeslag in aanmerking komen, zoals studenten en huishoudens met een inkomen boven de 120% van het wettelijk sociaal minimum, kunnen in sommige gevallen een beroep doen op de bijzondere bijstand. De buurtteams kunnen vanaf deze week een toename van studenten verwachten. Studenten die energietoeslag hebben aangevraagd, ontvangen namelijk deze week een afwijzingsbrief. In de brief staat dat ze naar de buurtteams voor hulp kunnen wanneer ze geldproblemen ervaren door de hoge energierekening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten