zondag 31 mei 2026

De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht

De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht. Samengesteld door Dejo Overdijk Regering laat de meest kwetsbaren de rekening van de internationale spanningen betalen. De rijken blijven als gebruikelijk weer buiten schot. In plaats van de rijken te belasten, doet hij o.a een graai in de rijk gevulde premiepotten van WW en WIA Werkenden • door de lengte van WW en WIA te verkorten, het recht op uitkering nog verder te bemoeilijken en de hoogte van de uitkeringen vergaand te verlagen, gaat Jetten ontzettend veel mensen extra in de bijstand droppen. • De verlagingen hebben ook grote gevolgen voor uitkeringen bij zwangerschaps- en bevallingsverlof en ouderschapsverlof. Werkgever hoort volgens cao afspraken aan te vullen. Bezuinigingen leiden daardoor tot extra ( potentieel) zwangerschapsdiscriminatie bij aanstelling. We kunnen dit kabinet ook beschouwen als een nieuwe aanval op vrouwenrechten. Dat blijkt ook uit de andere bezuinigingsplannen. • Minder heffingskortingen, dus hogere belastingen ( maar niet voor de rijken) • Samenvoeging kinderbijslag en kindgebondenbudget. Betekent dat de rijken meer geld gaan krijgen en de armen minder of max gelijk. • Regering wil voltijdsbonus in voeren. Nog altijd werken meer vrouwen part-time dan mannen ivm rolmodel. Dit belemmert eerlijke taakverdeling en ruimte voor vaderschapsrol • Part-timers werden al eerder getroffen door belastingverhoging voor parttime werk. Meeste part-timers nog steeds vrouwen. Zorg • Hoger eigen risico in de zorg. [ Dit zou gecompenseerd moeten worden door de gemeente door een extra 350 miljoen voor chronisch zieken]. Maar een extra compensatie bij de gemeente is nu al erg moeilijk en veel te laag. In amsterdam is deze vergoeding maximaal €150 en in de meeste gevallen rond de 80 euro. De vooruitzichten dat deze verhoging van het Eigen risico tot grote financiële problemen leidt, is onontkoombaar. • Ook wil het kabinet de geneesmiddelen uit het basispakket gaan halen. Welke dat zijn, is op dit moment onduidelijk. Dat dit negatieve effecten zal hebben voor vooral de mensen met het minste geld, is voorspelbaar. • Daarnaast wil het kabinet ook de aftrek ziektekosten via de belasting afschaffen voor kosten die de zorgverzekeraars niet betalen. Dus ook die route naar goede en veilige medicijnen wordt afgesloten. • Feitelijk betekent dat gemeentes een groter beroep gaan krijgen op bijzondere bijstand ivm ziektekosten.Daar krijgen ze dan 360 miljoen voor. Of de 360 miljoen dan voldoende is, is de vraag. Dat is 1 miljoen euro gemiddeld. In geen verhouding tot de geschatte 5 miljard aan bezuiniging op de zorg. • Ouderen • Deze regering wil ondanks de gemaakte afspraken de AOW leeftijd verder verhogen. Welke effecten dat heeft voor met name de praktisch opgeleiden, die vaak te zwaar werk moeten doen, laat zich raden. Door de felle reactie van de FNV staat dit weer even in de ijskast, maar hoelang? • Ook mensen in de bijstand leven korter. Hogere AOW leeftijd betekent ook voor hun meer stress vanwege druk P-wet. Meeste ouderen zijn vrouwen. Wij leven langer, dus vooral bezuinigingen op vrouwen. • Hogere kosten voor mensen in verzorgingstehuizen per 2030 • Korting op de huishoudelijke zorg. Hoe dan? Ouderen moesten langer thuis blijven wonen, opdat de bejaardentehuizen gesloten konden worden Er zijn nu al vele klachten over de kwaliteit van de WMO. Eigen bijdrage omhoog, hulp verminderd. Minder betaalde banen ( meestal) voor vrouwen in HH. zorg • -leidt tot groter beroep op gratis!!!! Mantelzorg. Meestal vrouwen. • Eigen bijdrage wijkverpleging. Groter beroep op mantelzorg. • Wonen • Herzien van de Wet betaalbare huur, minder regels voor verhuurders. Te verwachten consequentie: hogere huren. Voor de rijken: blijft de hypotheekrente aftrek Wat wel: Noodfonds energiekosten, Bedrag 195 miljoen. Hoe en wanneer het uitgekeerd wordt, is volslagen onduidelijk. Wat kunnen we doen? • Bovenop de Gemeenteraad zitten. Inspreken en consequenties beleid n openbaarheid brengen • Vakbondsacties steunen. 23 juni beursplein

vrijdag 29 mei 2026

Reportage op AT5 over 50 jaar Bijstandsbond

 Reportage op AT5

Reportage op at5

De Bijstandsbond bestaat 50 jaar. Reden voor een feestje in het Dijktheater in Oud-West. De Bijstandsbond werd in 1976 in Hilversum opgericht door de VARA-ombudsman om de belangen van uitkeringsgerechtigden te behartigen. Het begon als landelijke organisatie, maar inmiddels is de bond alleen nog aanwezig in Amsterdam. 

Een feestelijk jubileum in het Dijktheater aan de Da Costakade. Er is koffie, cake en kippensoep. Er zijn vrijwilligers, leden van vakbond FNV, en een aantal mensen die de Bijstandsbond om hulp hebben gevraagd. Want dat is wat de Bijstandsbond doet: opkomen voor de belangen van bijstandsgerechtigden.

Voorzitter Piet van der Lende: "We hebben een inloopspreekuur op dinsdag en donderdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. En om 13.00 uur is er een advocaat aanwezig om te helpen. Wij gaan met de mensen mee naar spannende gesprekken bij de sociale dienst, de UWV en de Sociale Verzekeringsbank. Dus wij ondersteunen de mensen op het spreekuur. We helpen de mensen stap voor stap om op de goede weg te komen."

Op een witte banner staat Bijstandsband 50 jaar jubileum in zwarte en rode tekst.
Foto: AT5

De Bijstandsbond begon als landelijke organisatie, maar dat is het allang niet meer. Volgens Van der Lende omdat de overheid de subsidiekraan voor de 'meer radicale' groepen langzaam heeft dichtgedraaid. "En nu zijn wij enige die overgebleven is. De anderen zijn allemaal teloor gegaan."

Barricades

De Bijstandsbond is ook niet bang om de barricades op te gaan. Aan de wand van het Dijktheater hangt vijftig jaar aan geschiedenis in de vorm van foto's, artikelen en affiches. Daaronder ook oproepen voor demonstraties en manifestaties. Van der Lende: "Dat doen we de laatste tijd niet zoveel meer. Wel voeren we veel rechtszaken tegen onder meer de sociale dienst. En die winnen we meestal ook. Dat is een van de wapens die wij nu gebruiken."

Een groep mensen staat te kijken naar displays met documenten en foto's op een zwarte muur.
Foto: AT5

Henk Kroon is al 20 jaar betrokken bij de Bijstandsbond, en schreef een boek over de sociale geschiedenis van Amsterdam. Volgens Kroon is er nog genoeg om voor te vechten. "Door de participatiewet kwamen veel mensen in de problemen. Mensen van wie de kinderen meerderjarig werden, werden bijvoorbeeld onmiddellijk gekort op hun uitkering. Ook als die kinderen nog niet werkten. Dus die mensen kwamen in een armoedeval terecht. Bovendien is een bijstandsuitkering nog altijd niet genoeg om van rond te komen. Wat ons betreft, mag het gelijk getrokken worden met het minimumloon." 

"Het is óf bijstand, óf betaald werk"

Piet van der Lende - voorzitter Bijstandsbond

"De participatiewet is een gedrocht", zegt ook Van der Lende. "Het uitgangspunt dat alle bijstandsgerechtigden kunnen werken, terwijl veel mensen arbeidsongeschikt zijn. Verder moet je als je wat bijverdient, bijna alles inleveren. Dus er is geen perspectief om langzaam uit die bijstand te komen. Het is of bijstand, of betaald werk. Het belangrijkste vooroordeel is dat bijstandsgerechtigden klaplopers zijn, die niet willen werken. Terwijl driekwart van deze mensen arbeidsongeschikt is.


woensdag 27 mei 2026

50 JAAR jubileum BIJSTANDSBOND

Jubileum – 50 jaar Bijstandsbond Amsterdam – 22 mei 2026. Presentatie van een concept-manifest van wetenschappers over de Participatiewet

In 2026 bestaat de Bijstandsbond maar liefst 50 jaar! Dit bijzondere jubileum vieren we groots op 22 mei met een feestelijke bijeenkomst en een symposium voor leden, sympathisanten en alle geïnteresseerden. Tijdens deze dag staan we stil bij onze geschiedenis, onze successen en de voortdurende strijd voor sociale rechtvaardigheid. Er zullen inspirerende sprekers zijn, muziek, een hapje en een drankje en natuurlijk ruimte om herinneringen op te halen en nieuwe plannen te maken. Een van die nieuwe plannen is een manifest voor verbetering van de bijstand, o.a. de afschaffing van de sollicitatieplicht voor bijstandsgerechtigden. Het manifest is een initiatief van een tiental wetenschappers die zich met onderzoek naar het functioneren van de bijstand bezighouden. OP de jubileumviering een eerste presentatie van het manifest, dat dit najaar zal verschijnen. Iedereen, individuen en maatschappelijke organisaties kunnen dit manifest dan ondertekenen.

welkom

Iedereen is van harte welkom om samen met ons de mooie mijlpaal van 50 jaar Bijstandsbond te vieren. Zet de datum alvast in je agenda en vier mee! Het symposium wordt gehouden in het Dijktheater, Da Costakade 160 in Amsterdam. Laat even weten of je komt en voor welke workshop je belangstelling hebt, dan kunnen we daar rekening mee houden in verband met de indeling van de workshops en eten inslaan voor de lunch. 

Programmastructuur

11.30-12.30 u Inloop en lunch •

12.30-12.45 uur Welkomstwoord en praktische zaken

12.45- 13.15 Historische reflectie op 5 decennia: hoogtepunten en dieptepunten. Met beeldmateriaal & anekdotes. Presentatie: Piet van der Lende en Anke van der Vliet

13.15 – 13.30 Aankondiging workshops en pauze

13.30 – 14.15 Workshops voor Bijstandsgerechtigden, inhoudelijk betrokkenen en ervaringsdeskundigen t.b.v. directe verbetering van de dagelijkse situatie en positie van Bijstandsgerechtigden.

• Armoedebestrijding & schuldpreventie. Inleiding buurtteam amsterdam west (onder voorbehoud) en Piet van der Lende. In de ruimte van de Bijstandsbond

• Toegang tot rechtshulpverlening en het rechtssysteem en de rechtpositie.Inleiding Marc van Hoof, advocaat. In de keuken van het Dijktheater

• Gezondheid & welzijn en de WMO met medewerking van de WMO Adviesraad in Amsterdam In het tettheater

   • De Participatiewet is een gedrocht. Inleiding Maaike Zorgman, bestuurder uitkeringsgerechtigden FNV in de grote zaal van het Dijtheater

14.15-14.30 pauze Koffie, thee, muziek, foto-expositie “50 jaar strijd”

Informele ontmoeting, tentoonstelling

14.30- 15.00 Verslag workshops

15.00– 15.30 Harrie Westerink van Doorbraak draagt gedichten voor over baanloosheid

15.30- 16.00u Presentatie manifest van wetenschappers over noodzakelijke veranderingen in de bijstand

16:00 – 17:30 Panel – Waarom de bond nú nog nodig is en de problemen die mensen met een minimuminkomen ondervinden Gesprek met beleidsmakers, sociale organisaties en ervaringsdeskundigen over bestaanszekerheid, bureaucratie, digitalisering en uitsluiting.

Met Henk Kroon (BIjstandsbond) Marc van Hoof (advocaat) Rutger Groot Wassink wethouder Kadija Hiayti (FNV Schoonmakers) Maaike Zorgman, bestuurder utkeringsgerechtigden FNV, Moderator: dr. Arjen de Wit, MSc Assistant Professor, Faculty of Social Sciences and Humanities, Sociology. Vrije Universiteit. Anke van der Vliet leest een klacht van een ervaringsdeskundige voor. 

17:30 – 17:50 Keynote – De toekomst van sociale solidariteit Kitty Jong, voormalig vice voorzitter FNV

17:50 – 18:00 Slotwoord Dankwoord en oproep tot samenwerking en steun

18:00 – 20:00 Feestelijke borrel met muziek Live muziek door een muziekgroep van professionele musici die lichte Latin Jazz spelen. Optreden van het koor 'Verzet per couplet", drankjes en hapjes, informele ontmoeting

 

De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht

De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht. Samengesteld door Dejo Overdijk Regering laat de meest kwetsbaren de rekening van...