Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
zondag 31 mei 2026
De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht
vrijdag 29 mei 2026
Reportage op AT5 over 50 jaar Bijstandsbond
Reportage op AT5
De Bijstandsbond bestaat 50 jaar. Reden voor een feestje in het Dijktheater in Oud-West. De Bijstandsbond werd in 1976 in Hilversum opgericht door de VARA-ombudsman om de belangen van uitkeringsgerechtigden te behartigen. Het begon als landelijke organisatie, maar inmiddels is de bond alleen nog aanwezig in Amsterdam.
Een feestelijk jubileum in het Dijktheater aan de Da Costakade. Er is koffie, cake en kippensoep. Er zijn vrijwilligers, leden van vakbond FNV, en een aantal mensen die de Bijstandsbond om hulp hebben gevraagd. Want dat is wat de Bijstandsbond doet: opkomen voor de belangen van bijstandsgerechtigden.
Voorzitter Piet van der Lende: "We hebben een inloopspreekuur op dinsdag en donderdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. En om 13.00 uur is er een advocaat aanwezig om te helpen. Wij gaan met de mensen mee naar spannende gesprekken bij de sociale dienst, de UWV en de Sociale Verzekeringsbank. Dus wij ondersteunen de mensen op het spreekuur. We helpen de mensen stap voor stap om op de goede weg te komen."

De Bijstandsbond begon als landelijke organisatie, maar dat is het allang niet meer. Volgens Van der Lende omdat de overheid de subsidiekraan voor de 'meer radicale' groepen langzaam heeft dichtgedraaid. "En nu zijn wij enige die overgebleven is. De anderen zijn allemaal teloor gegaan."
Barricades
De Bijstandsbond is ook niet bang om de barricades op te gaan. Aan de wand van het Dijktheater hangt vijftig jaar aan geschiedenis in de vorm van foto's, artikelen en affiches. Daaronder ook oproepen voor demonstraties en manifestaties. Van der Lende: "Dat doen we de laatste tijd niet zoveel meer. Wel voeren we veel rechtszaken tegen onder meer de sociale dienst. En die winnen we meestal ook. Dat is een van de wapens die wij nu gebruiken."

Henk Kroon is al 20 jaar betrokken bij de Bijstandsbond, en schreef een boek over de sociale geschiedenis van Amsterdam. Volgens Kroon is er nog genoeg om voor te vechten. "Door de participatiewet kwamen veel mensen in de problemen. Mensen van wie de kinderen meerderjarig werden, werden bijvoorbeeld onmiddellijk gekort op hun uitkering. Ook als die kinderen nog niet werkten. Dus die mensen kwamen in een armoedeval terecht. Bovendien is een bijstandsuitkering nog altijd niet genoeg om van rond te komen. Wat ons betreft, mag het gelijk getrokken worden met het minimumloon."
"Het is óf bijstand, óf betaald werk"
"De participatiewet is een gedrocht", zegt ook Van der Lende. "Het uitgangspunt dat alle bijstandsgerechtigden kunnen werken, terwijl veel mensen arbeidsongeschikt zijn. Verder moet je als je wat bijverdient, bijna alles inleveren. Dus er is geen perspectief om langzaam uit die bijstand te komen. Het is of bijstand, of betaald werk. Het belangrijkste vooroordeel is dat bijstandsgerechtigden klaplopers zijn, die niet willen werken. Terwijl driekwart van deze mensen arbeidsongeschikt is.
woensdag 27 mei 2026
50 JAAR jubileum BIJSTANDSBOND
Jubileum – 50 jaar Bijstandsbond Amsterdam – 22 mei 2026. Presentatie van een concept-manifest van wetenschappers over de Participatiewet
In 2026 bestaat de Bijstandsbond maar liefst 50 jaar! Dit bijzondere jubileum vieren we groots op 22 mei met een feestelijke bijeenkomst en een symposium voor leden, sympathisanten en alle geïnteresseerden. Tijdens deze dag staan we stil bij onze geschiedenis, onze successen en de voortdurende strijd voor sociale rechtvaardigheid. Er zullen inspirerende sprekers zijn, muziek, een hapje en een drankje en natuurlijk ruimte om herinneringen op te halen en nieuwe plannen te maken. Een van die nieuwe plannen is een manifest voor verbetering van de bijstand, o.a. de afschaffing van de sollicitatieplicht voor bijstandsgerechtigden. Het manifest is een initiatief van een tiental wetenschappers die zich met onderzoek naar het functioneren van de bijstand bezighouden. OP de jubileumviering een eerste presentatie van het manifest, dat dit najaar zal verschijnen. Iedereen, individuen en maatschappelijke organisaties kunnen dit manifest dan ondertekenen.
welkom
Iedereen is van harte welkom om samen met ons de mooie mijlpaal van 50 jaar Bijstandsbond te vieren. Zet de datum alvast in je agenda en vier mee! Het symposium wordt gehouden in het Dijktheater, Da Costakade 160 in Amsterdam. Laat even weten of je komt en voor welke workshop je belangstelling hebt, dan kunnen we daar rekening mee houden in verband met de indeling van de workshops en eten inslaan voor de lunch.
Programmastructuur
11.30-12.30 u Inloop en lunch •
12.30-12.45 uur Welkomstwoord en praktische zaken
12.45- 13.15 Historische reflectie op 5 decennia: hoogtepunten en dieptepunten. Met beeldmateriaal & anekdotes. Presentatie: Piet van der Lende en Anke van der Vliet
13.15 – 13.30 Aankondiging workshops en pauze
13.30 – 14.15 Workshops voor Bijstandsgerechtigden, inhoudelijk betrokkenen en ervaringsdeskundigen t.b.v. directe verbetering van de dagelijkse situatie en positie van Bijstandsgerechtigden.
• Armoedebestrijding & schuldpreventie. Inleiding buurtteam amsterdam west (onder voorbehoud) en Piet van der Lende. In de ruimte van de Bijstandsbond
• Toegang tot rechtshulpverlening en het rechtssysteem en de rechtpositie.Inleiding Marc van Hoof, advocaat. In de keuken van het Dijktheater
• Gezondheid & welzijn en de WMO met medewerking van de WMO Adviesraad in Amsterdam In het tettheater
• De Participatiewet is een gedrocht. Inleiding Maaike Zorgman, bestuurder uitkeringsgerechtigden FNV in de grote zaal van het Dijtheater
14.15-14.30 pauze Koffie, thee, muziek, foto-expositie “50 jaar strijd”
Informele ontmoeting, tentoonstelling
14.30- 15.00 Verslag workshops
15.00– 15.30 Harrie Westerink van Doorbraak draagt gedichten voor over baanloosheid
15.30- 16.00u Presentatie manifest van wetenschappers over noodzakelijke veranderingen in de bijstand
16:00 – 17:30 Panel – Waarom de bond nú nog nodig is en de problemen die mensen met een minimuminkomen ondervinden Gesprek met beleidsmakers, sociale organisaties en ervaringsdeskundigen over bestaanszekerheid, bureaucratie, digitalisering en uitsluiting.
Met Henk Kroon (BIjstandsbond) Marc van Hoof (advocaat) Rutger Groot Wassink wethouder Kadija Hiayti (FNV Schoonmakers) Maaike Zorgman, bestuurder utkeringsgerechtigden FNV, Moderator: dr. Arjen de Wit, MSc Assistant Professor, Faculty of Social Sciences and Humanities, Sociology. Vrije Universiteit. Anke van der Vliet leest een klacht van een ervaringsdeskundige voor.
17:30 – 17:50 Keynote – De toekomst van sociale solidariteit Kitty Jong, voormalig vice voorzitter FNV
17:50 – 18:00 Slotwoord Dankwoord en oproep tot samenwerking en steun
18:00 – 20:00 Feestelijke borrel met muziek Live muziek door een muziekgroep van professionele musici die lichte Latin Jazz spelen. Optreden van het koor 'Verzet per couplet", drankjes en hapjes, informele ontmoeting
-
In februar hebben vertegenwoordigers van de Bijstandsbond gepraat met Gabriel Geiger, een journaliste van Ligthhouse Reports. Zij was hel...
-
Geplaatst op 20 juni 2025 De FNV, DIDF en de Bijstandsbond voerden gisteravond actie bij het stadhuis van Zaanstad. De gemeente Zaanst...
De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht
De bezuinigingen van het kabinet Jetten. Een overzicht. Samengesteld door Dejo Overdijk Regering laat de meest kwetsbaren de rekening van...