Werkgevers ontduiken massaal regels op gebied ontslagrecht. Minister Donner in overleg met het UWV
Commissie van de Tweede Kamer Sociale Zaken roept om strengere controles en aanpassing van de privacywetgeving voor uitkeringsgerechtigden. De staatssecretaris gaat het onderzoeken
Naleving CAO’s wordt door niemand gecontroleerd.
Kamerlid Spekman van de partij van de Arbeid wil een CAO-politie
Steeds meer buitenlandse bedrijven in Nederland die hun personeel meenemen die onder de regels van het land van herkomst vallen
19 november vond om 10.00 uur in het gebouw van de Tweede Kamer met enige tijdsvertraging het Algemeen Overleg plaats tussen staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Handhaving van regels in de sociale zekerheid en op het gebied van arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van werkenden. Slechts drie partijen vonden het overleg belangrijk genoeg om aanwezig te zijn. Want er waren slechts drie commissieleden, nl de heer Paul Ulebelt van de SP, Hans Spekman van de Partij van de Arbeid en de heer van Dijk van het CDA. Verder zat een batterij van wel zeven ambtenaren aan tafel, die driftig aantekeningen maakten maar wier bijdrage aan het debat slechts bestond uit het met het hoofd schudden of knikken wanneer de staatssecretaris een vragende blik in hun richting wierp. In de zaal verder een twintigtal FNV-ers, opgeroepen door een bestuurder, om blijk te geven van hun belangstelling voor het debat.
Lees meer… http://tinyurl.com/y9sqrzv
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
vrijdag 20 november 2009
Particuliere wooninitiatieven voor gehandicapten voeren actie voor gebouw TK
Actie van Greenpeace voor het gebouw van de Tweede Kamer
Oproep. 19 november gaan we naar Den Haag waar in de TK de huisbezoeken op de agenda staan
Donderdag 19 november behandelt de commissie van de Tweede Kamer voor Sociale Zaken de evaluatie van de huisbezoeken bij uitkeringsgerechtigden op basis van een rapport over handhaving in 2008. De aanvang van het overleg is 10.00 uur. Wij gaan daar als Bijstandsbond naartoe met enkele mensen om onze eisen op dat gebied kracht bij te zetten. De FNV zal ook met een groot aantal mensen aanwezig zijn. Wanneer je mee wilt, geef je dan op bij de Bijstandsbond, tel. 020-6898806. Reiskosten kunnen worden vergoed. Vergeet niet een legitimatie mee te nemen! Zie voor een overzicht http://www.bijstandsbond.org/huisbezoeken/index2.htm
Waarom? Dwang en drang richting uitkeringsgerechtigden wordt verder opgevoerd, ook naar uitkeringsgerechtigden waarbij de kans dat gefraudeerd wordt nihil is.
Uitkeringsgerechtigden die niks fout doen worden ten onterecht gecriminaliseerd.
Kortingen op de uitkering als uitkeringsgerechtigden de deur dicht laten en niet meer werken aan een huisbezoek
Omgekeerde bewijslast voor uitkeringsgerechtigden.
Dit is in strijd met de rechten van de mens.
Omdat er alternatieven zijn voor de controle, zoals het goed voorlichten van cliënten bij aanvang van de uitkering.
De controle gebeurt op basis van een ingewikkelde wet- en regelgeving met betrekking tot ’samenwonen’, die voor de cliënt niet logisch/onnavolgbaar zijn (zie bijvoorbeeld AOW).
Reeds in 2005 voerden wij als Bijstandsbond actie tegen de invoering van onaangekondigde huisbezoeken bij bijstandsgerechtigden, ook bij degenen die nergens van verdacht werden. De toenmalige wethouder Achmed Aboutaleb voerde die huisbezoeken in. Toen hij staatssecretaris van Sociale Zaken werd bevorderde hij, dat ook andere gemeenten de maatregel zouden invoeren. Inmiddels was er de nodige jurisprudentie over de huisbezoeken ontstaan met als resultaat dat mensen die nergens van verdacht werden verzoeken om huisbezoeken de eerste maal mochten weigeren. Pas bij een tweede verzoek, als er concrete verdachtmakingen waren, moet je een huisbezoek toestaan. Aboutaleb kondigde aan, met een wetswijziging te zullen komen, waarbij in een reeks van sociale zekerheidswetten wijzigingen werden aangebracht waarbij het weigeren van een huisbezoek ook bij het eerste verzoek bij mensen die nergens van verdacht worden gevolgen heeft voor je uitkering.
Dit wetsvoorstel ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. Wanneer dit wetsvoorstel is aangenomen zullen er opnieuw de nodige juridische gevechten worden geleverd, omdat het de vraag is of het wetsvoorstel niet in strijd is met artikel 8 Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM). Ondertussen wordt het aantal doelgroepen van mensen die een huisbezoek kunnen verwachten uitgebreid. Maandag 9 november 2009 maakte minister Plasterk van Onderwijs bekend, dat ook studenten een onaangekondigd huisbezoek kunnen verwachten in verband met fraude op het terrein van de studiebeurzen. Vooral het kamerlid Spekman van de Partij van de Arbeid had hierop aangedrongen. Een nieuwe ontwikkeling is ook, dat er vragen zijn gerezen over de wettelijke basis van buurtonderzoeken (ondervragingen van buren en familieleden van uitkeringsgerechtigden) die bij een voorgenomen huisbezoek ook worden uitgevoerd. Hierover waren vragen gerezen naar aanleiding van formuleringen in de memorie van tioelichting op het nieuwe wetsvoorstel over de huisbezoeken. De rechter is van mening, dat wanneer dergelijke buurtonderzoeken sterk ingrijpen in de privacy, dergelijke wettelijke basis inderdaad ontbreekt. U kunt meer over de huisbezoeken vinden op de website van het Ministerie van Sociale Zaken. Van de acties in 2005 en 2006 is een aparte website gemaakt, die nog steeds in de lucht is maar niet meer wordt aangevuld. Zie http://www.xs4all.nl/bijstbnd.
De Ministerraad is op 10 oktober 2008 akkoord gegaan met het wetsvoorstel. Op 21 april 2009 is het wetsvoorstel aan de Tweede Kamer aangeboden.
Wat verandert er?
Uitkerende instanties (gemeente UWV, SVB) krijgen meer mogelijkheden om de informatie die een uitkeringsgerechte geeft over zijn leefsituatie te checken. Dit kan onder meer via een huisbezoek. Als een uitkeringsgerechtigde niet meewerkt aan een huisbezoek heeft dit gevolgen voor de uitkering. Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd om de leefsituatie na te gaan, bijvoorbeeld of iemand wel echt alleenstaand is.
Deze extra controlemogelijkheid geldt voor alle sociale uitkeringen waarbij de uitkering is gerelateerd aan de samenstelling van het huishouden (bijvoorbeeld AOW, Bijstand en Kinderbijslag).
Waarom doet het kabinet dit?
Het kabinet geeft met dit voorstel de uitvoerende instanties de mogelijkheid om relevante feiten voor een uitkering te checken. Dit moet garanderen dat uitkeringen terecht worden verstrekt en fraude wordt teruggedrongen.
Wie krijgen er mee te maken?
Mensen die een sociale uitkering aanvragen.
Wanneer gaat de verandering in?
Na behandeling en goedkeuring in de Tweede en Eerste Kamer kan de wet in werking treden.
Het kabinet streeft ernaar het wetsvoorstel in 1 januari 2010 in te voeren
(Zie voor meer informatie: www.szw.nl (kijk onder actueel, wetgevingskalender))
Agenda Vaste Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid
19 november 2009
Openbaar
Tijd:
10:00 -13:00 uur
Plaats:
Suze Groenewegzaal
Soort:
Algemeen overleg
Voortouwcommissie:
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Handhaving
Agendapunten:
1.
Toezeggingen gedaan tijdens het AO van 5 februari 2009 over handhaving sociale zekerheid
2.
Integrale Rapportage Handhaving 2008
Zie voor meer informatie en achterliggende stukken die besproken worden www.tweedekamer.nl
Waarom? Dwang en drang richting uitkeringsgerechtigden wordt verder opgevoerd, ook naar uitkeringsgerechtigden waarbij de kans dat gefraudeerd wordt nihil is.
Uitkeringsgerechtigden die niks fout doen worden ten onterecht gecriminaliseerd.
Kortingen op de uitkering als uitkeringsgerechtigden de deur dicht laten en niet meer werken aan een huisbezoek
Omgekeerde bewijslast voor uitkeringsgerechtigden.
Dit is in strijd met de rechten van de mens.
Omdat er alternatieven zijn voor de controle, zoals het goed voorlichten van cliënten bij aanvang van de uitkering.
De controle gebeurt op basis van een ingewikkelde wet- en regelgeving met betrekking tot ’samenwonen’, die voor de cliënt niet logisch/onnavolgbaar zijn (zie bijvoorbeeld AOW).
Reeds in 2005 voerden wij als Bijstandsbond actie tegen de invoering van onaangekondigde huisbezoeken bij bijstandsgerechtigden, ook bij degenen die nergens van verdacht werden. De toenmalige wethouder Achmed Aboutaleb voerde die huisbezoeken in. Toen hij staatssecretaris van Sociale Zaken werd bevorderde hij, dat ook andere gemeenten de maatregel zouden invoeren. Inmiddels was er de nodige jurisprudentie over de huisbezoeken ontstaan met als resultaat dat mensen die nergens van verdacht werden verzoeken om huisbezoeken de eerste maal mochten weigeren. Pas bij een tweede verzoek, als er concrete verdachtmakingen waren, moet je een huisbezoek toestaan. Aboutaleb kondigde aan, met een wetswijziging te zullen komen, waarbij in een reeks van sociale zekerheidswetten wijzigingen werden aangebracht waarbij het weigeren van een huisbezoek ook bij het eerste verzoek bij mensen die nergens van verdacht worden gevolgen heeft voor je uitkering.
Dit wetsvoorstel ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. Wanneer dit wetsvoorstel is aangenomen zullen er opnieuw de nodige juridische gevechten worden geleverd, omdat het de vraag is of het wetsvoorstel niet in strijd is met artikel 8 Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM). Ondertussen wordt het aantal doelgroepen van mensen die een huisbezoek kunnen verwachten uitgebreid. Maandag 9 november 2009 maakte minister Plasterk van Onderwijs bekend, dat ook studenten een onaangekondigd huisbezoek kunnen verwachten in verband met fraude op het terrein van de studiebeurzen. Vooral het kamerlid Spekman van de Partij van de Arbeid had hierop aangedrongen. Een nieuwe ontwikkeling is ook, dat er vragen zijn gerezen over de wettelijke basis van buurtonderzoeken (ondervragingen van buren en familieleden van uitkeringsgerechtigden) die bij een voorgenomen huisbezoek ook worden uitgevoerd. Hierover waren vragen gerezen naar aanleiding van formuleringen in de memorie van tioelichting op het nieuwe wetsvoorstel over de huisbezoeken. De rechter is van mening, dat wanneer dergelijke buurtonderzoeken sterk ingrijpen in de privacy, dergelijke wettelijke basis inderdaad ontbreekt. U kunt meer over de huisbezoeken vinden op de website van het Ministerie van Sociale Zaken. Van de acties in 2005 en 2006 is een aparte website gemaakt, die nog steeds in de lucht is maar niet meer wordt aangevuld. Zie http://www.xs4all.nl/bijstbnd.
De Ministerraad is op 10 oktober 2008 akkoord gegaan met het wetsvoorstel. Op 21 april 2009 is het wetsvoorstel aan de Tweede Kamer aangeboden.
Wat verandert er?
Uitkerende instanties (gemeente UWV, SVB) krijgen meer mogelijkheden om de informatie die een uitkeringsgerechte geeft over zijn leefsituatie te checken. Dit kan onder meer via een huisbezoek. Als een uitkeringsgerechtigde niet meewerkt aan een huisbezoek heeft dit gevolgen voor de uitkering. Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd om de leefsituatie na te gaan, bijvoorbeeld of iemand wel echt alleenstaand is.
Deze extra controlemogelijkheid geldt voor alle sociale uitkeringen waarbij de uitkering is gerelateerd aan de samenstelling van het huishouden (bijvoorbeeld AOW, Bijstand en Kinderbijslag).
Waarom doet het kabinet dit?
Het kabinet geeft met dit voorstel de uitvoerende instanties de mogelijkheid om relevante feiten voor een uitkering te checken. Dit moet garanderen dat uitkeringen terecht worden verstrekt en fraude wordt teruggedrongen.
Wie krijgen er mee te maken?
Mensen die een sociale uitkering aanvragen.
Wanneer gaat de verandering in?
Na behandeling en goedkeuring in de Tweede en Eerste Kamer kan de wet in werking treden.
Het kabinet streeft ernaar het wetsvoorstel in 1 januari 2010 in te voeren
(Zie voor meer informatie: www.szw.nl (kijk onder actueel, wetgevingskalender))
Agenda Vaste Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid
19 november 2009
Openbaar
Tijd:
10:00 -13:00 uur
Plaats:
Suze Groenewegzaal
Soort:
Algemeen overleg
Voortouwcommissie:
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Handhaving
Agendapunten:
1.
Toezeggingen gedaan tijdens het AO van 5 februari 2009 over handhaving sociale zekerheid
2.
Integrale Rapportage Handhaving 2008
Zie voor meer informatie en achterliggende stukken die besproken worden www.tweedekamer.nl
vrijdag 13 november 2009
Divosacongres. Zware kritiek Paul de Beer op regering en socialepartners.
Hoewel Paul de Beer ook wel eens heen en weer zwalkt van het een naar het ander (Hij schijnt vandaag op het Divosa-congres, het congres van directeuren van sociale diensten, gepleit te hebben voor tijdelijke verlaging van de AOW-leeftijd naar 55 jaar in verband met de crisis en enige tijd geleden vond hij de verhoging van de AOW-leeftijd geen probleem) maar hij heeft toch altijd verrassende ideeen.
PvdL
‘Crisis wordt nog veel erger’
12.11.09
Er is geen enkele reden om optimistisch te zijn over de gevolgen van de economische crisis voor de arbeidsmarkt. ‘Het probleem van hardnekkige werkloosheid is weer helemaal terug en gaat ons nog jarenlang bezighouden’.
Weinig urgentie
Die sombere boodschap hield hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer medewerkers van sociale diensten vandaag voor op het Divosacongres. ‘Ik voel opmerkelijk weinig gevoel van urgentie. Het idee lijkt een beetje te zijn dat het ergste wel achter de rug is. Het tegendeel is het geval.’
Vergrijzing
De werkloosheid zal op korte termijn heel hard oplopen, voorspelt De Beer. Zelfstandigen raken door hun reserves heen en gaan zich melden, en ook de deeltijd-WW is niet oneindig vol te houden. Dat door de vergrijzing straks iedereen weer hard nodig is en dat er daarom alleen sprake zal zijn van een tijdelijke situatie is volgens De Beer niet op feiten gebaseerd. Door de vergrijzing vloeien steeds jaarlijks enkele tienduizenden mensen uit, terwijl er in één klap door de crisis honderdduizenden werklozen bij zijn gekomen. ‘In die verhoudingen duurt het twintig jaar voor de crisis is opgevangen door vergrijzing.’ Ook is er geen onderbouwing voor de stelling dat als de arbeidsmarkt krapper wordt er voor iedereen weer werk is. Hij haalde statistieken uit andere landen met bevolkingskrimp, waar de arbeidsmarkt net zo hard meekromp.
Konijn
De Beer uitte verder zware kritiek op de aanpak van de crisis door de sociale partners en het kabinet. ‘Het is onverantwoordelijk gedrag dat ze elkaar druk houden met de AOW-leeftijd in 2026. Ze doen me denken aan een konijn dat in de koplampen staart en maar niet van zijn plek komt.’
Alles voor jongeren
Wat er dan wel moet gebeuren? De Beer pleit ervoor alle reïntegratiemiddelen in te zetten op jongeren. De moeilijk bemiddelbaren en ouderen moeten maar met rust gelaten worden, vindt hij. ‘Dat klinkt hard, maar het is gewoon niet anders. Als we iemand in goede tijden niet aan het werk konden krijgen, dan gaat dat nu helemaal niet lukken. Voor deze groep moet je andere maatregelen nemen. Zorg voor goede schuldhulpverlening en participatieprojecten.’
Zinloos
Maar het streven deze groep weer aan het werk te krijgen is in zijn ogen zinloos. De Beer ging daarmee compleet in tegen de visie van zijn gastheer vandaag, voorzitter René Paas van Divosa. Die pleit er juist voor meer in te zetten op ouderen. Nu gaat, in opdracht van het Rijk, veel extra geld naar de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Terwijl jongeren, in de ogen van Paas, veel beter voor zichzelf kunnen zorgen en vanzelf weer aan het werk komen op het moment dat de economie aantrekt.
PvdL
‘Crisis wordt nog veel erger’
12.11.09
Er is geen enkele reden om optimistisch te zijn over de gevolgen van de economische crisis voor de arbeidsmarkt. ‘Het probleem van hardnekkige werkloosheid is weer helemaal terug en gaat ons nog jarenlang bezighouden’.
Weinig urgentie
Die sombere boodschap hield hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer medewerkers van sociale diensten vandaag voor op het Divosacongres. ‘Ik voel opmerkelijk weinig gevoel van urgentie. Het idee lijkt een beetje te zijn dat het ergste wel achter de rug is. Het tegendeel is het geval.’
Vergrijzing
De werkloosheid zal op korte termijn heel hard oplopen, voorspelt De Beer. Zelfstandigen raken door hun reserves heen en gaan zich melden, en ook de deeltijd-WW is niet oneindig vol te houden. Dat door de vergrijzing straks iedereen weer hard nodig is en dat er daarom alleen sprake zal zijn van een tijdelijke situatie is volgens De Beer niet op feiten gebaseerd. Door de vergrijzing vloeien steeds jaarlijks enkele tienduizenden mensen uit, terwijl er in één klap door de crisis honderdduizenden werklozen bij zijn gekomen. ‘In die verhoudingen duurt het twintig jaar voor de crisis is opgevangen door vergrijzing.’ Ook is er geen onderbouwing voor de stelling dat als de arbeidsmarkt krapper wordt er voor iedereen weer werk is. Hij haalde statistieken uit andere landen met bevolkingskrimp, waar de arbeidsmarkt net zo hard meekromp.
Konijn
De Beer uitte verder zware kritiek op de aanpak van de crisis door de sociale partners en het kabinet. ‘Het is onverantwoordelijk gedrag dat ze elkaar druk houden met de AOW-leeftijd in 2026. Ze doen me denken aan een konijn dat in de koplampen staart en maar niet van zijn plek komt.’
Alles voor jongeren
Wat er dan wel moet gebeuren? De Beer pleit ervoor alle reïntegratiemiddelen in te zetten op jongeren. De moeilijk bemiddelbaren en ouderen moeten maar met rust gelaten worden, vindt hij. ‘Dat klinkt hard, maar het is gewoon niet anders. Als we iemand in goede tijden niet aan het werk konden krijgen, dan gaat dat nu helemaal niet lukken. Voor deze groep moet je andere maatregelen nemen. Zorg voor goede schuldhulpverlening en participatieprojecten.’
Zinloos
Maar het streven deze groep weer aan het werk te krijgen is in zijn ogen zinloos. De Beer ging daarmee compleet in tegen de visie van zijn gastheer vandaag, voorzitter René Paas van Divosa. Die pleit er juist voor meer in te zetten op ouderen. Nu gaat, in opdracht van het Rijk, veel extra geld naar de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Terwijl jongeren, in de ogen van Paas, veel beter voor zichzelf kunnen zorgen en vanzelf weer aan het werk komen op het moment dat de economie aantrekt.
donderdag 12 november 2009
Moet een bezwaarschrift aan de belastingen aan vormvereisten voldoen?
LJN: BK2808, Rechtbank Breda , 08/2899
Datum uitspraak: 19-10-2009
Datum publicatie: 10-11-2009
Rechtsgebied: Belasting
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Het bezwaar van belanghebbende is ten onrechte niet-ontvankelijk verklaard wegens niet motiveren van het bezwaarschrift. Voor en na het indienen van het bezwaarschrift hebben gesprekken plaatsgevonden tussen belanghebbende en de inspecteur. Die wist dus wat de bezwaren waren. De inspecteur wist dat hij het bezwaar ten onrechte niet ontvankelijk verklaarde. Dat leidt tot integrale proceskostenvergoeding voor zover kosten zijn gemaakt in verband met die niet-ontvankelijkverklaring. Nadere toelichting
Een bezwaarschrift moet voldoen aan een aantal vereisten. Eén daarvan is dat het een motivering moet bevatten. Ontbreekt de motivering, dan zal de inspecteur uw bezwaarschrift inhoudelijk niet in behandeling nemen. Hij verklaart uw bezwaarschrift dan niet-ontvankelijk. Echter, in bijzondere omstandigheden kan een motivering van een bezwaarschrift achterwege blijven. Dat is het geval als de inspecteur al op andere wijze op de hoogte is van de inhoud van de bezwaren. Hij kan dan niet meer een bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaren wegens het ontbreken van een motivering
http://tinyurl.com/yjx75wc
Datum uitspraak: 19-10-2009
Datum publicatie: 10-11-2009
Rechtsgebied: Belasting
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Het bezwaar van belanghebbende is ten onrechte niet-ontvankelijk verklaard wegens niet motiveren van het bezwaarschrift. Voor en na het indienen van het bezwaarschrift hebben gesprekken plaatsgevonden tussen belanghebbende en de inspecteur. Die wist dus wat de bezwaren waren. De inspecteur wist dat hij het bezwaar ten onrechte niet ontvankelijk verklaarde. Dat leidt tot integrale proceskostenvergoeding voor zover kosten zijn gemaakt in verband met die niet-ontvankelijkverklaring. Nadere toelichting
Een bezwaarschrift moet voldoen aan een aantal vereisten. Eén daarvan is dat het een motivering moet bevatten. Ontbreekt de motivering, dan zal de inspecteur uw bezwaarschrift inhoudelijk niet in behandeling nemen. Hij verklaart uw bezwaarschrift dan niet-ontvankelijk. Echter, in bijzondere omstandigheden kan een motivering van een bezwaarschrift achterwege blijven. Dat is het geval als de inspecteur al op andere wijze op de hoogte is van de inhoud van de bezwaren. Hij kan dan niet meer een bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaren wegens het ontbreken van een motivering
http://tinyurl.com/yjx75wc
Forse gemeentelijke bezuinigingen op reintegratie van werklozen
Besparing nekt werkloze.
Woensdag 11 november 2009. ANP
Gemeenten zetten rigoureus het mes in de re-integratie van mensen in de bijstand. Vooral gesubsidieerde banen worden wegbezuinigd: werklozen die amper kans hebben op een nieuwe baan worden hiervan de dupe. Voor veel van deze werklozen is zo’n baan het hoogst haalbare.
Alleen al in Nijmegen, Utrecht, Groningen en Leeuwarden gaat het om enkele duizenden gesubsidieerde banen. Ook Amsterdam gaat bezuinigen. Nijmegen halveert de komende twee jaar het aantal banen tot zeshonderd. Utrecht heeft nieuwe banen waarin langdurig werklozen drie jaar met subsidie konden werken vorig jaar stopgezet. Leeuwarden schrapt er honderden en Groningen laat geen nieuwe mensen meer toe in de zogenoemde seniorenbanen.
Gemeenten zeggen niet anders te kunnen nu het kabinet fors bezuinigt op de re-integratiegelden. De komende jaren moeten ze samen 435 miljoen euro inleveren. Dat terwijl het aantal bijstandsgerechtigden door de economische crisis snel oploopt. “Het kabinet moet kiezen", zegt de Groningse wethouder Peter Verschuren. " Of het kiest voor participatie, dat betekent dat er geld bij komt. Of het spreekt uit dat het participatie niet meer zo belangrijk vindt. Dan laat het kabinet langdurig werklozen in de steek." Om binnen het budget te blijven begeleiden gemeenten vooral nieuwe bijstandsgerechtigden. Hoe sneller iemand uit de bijstand verdwijnt, hoe minder geld dat kost.
“Ouderen, allochtonen en mensen met een gebrekkige opleiding worden de dupe, zij worden jaren teruggezet", zegt voorzitter René Paas van Divosa, de organisatie voor directeuren van sociale diensten. “Het systeem werkt dat in de hand."
Woensdag 11 november 2009. ANP
Gemeenten zetten rigoureus het mes in de re-integratie van mensen in de bijstand. Vooral gesubsidieerde banen worden wegbezuinigd: werklozen die amper kans hebben op een nieuwe baan worden hiervan de dupe. Voor veel van deze werklozen is zo’n baan het hoogst haalbare.
Alleen al in Nijmegen, Utrecht, Groningen en Leeuwarden gaat het om enkele duizenden gesubsidieerde banen. Ook Amsterdam gaat bezuinigen. Nijmegen halveert de komende twee jaar het aantal banen tot zeshonderd. Utrecht heeft nieuwe banen waarin langdurig werklozen drie jaar met subsidie konden werken vorig jaar stopgezet. Leeuwarden schrapt er honderden en Groningen laat geen nieuwe mensen meer toe in de zogenoemde seniorenbanen.
Gemeenten zeggen niet anders te kunnen nu het kabinet fors bezuinigt op de re-integratiegelden. De komende jaren moeten ze samen 435 miljoen euro inleveren. Dat terwijl het aantal bijstandsgerechtigden door de economische crisis snel oploopt. “Het kabinet moet kiezen", zegt de Groningse wethouder Peter Verschuren. " Of het kiest voor participatie, dat betekent dat er geld bij komt. Of het spreekt uit dat het participatie niet meer zo belangrijk vindt. Dan laat het kabinet langdurig werklozen in de steek." Om binnen het budget te blijven begeleiden gemeenten vooral nieuwe bijstandsgerechtigden. Hoe sneller iemand uit de bijstand verdwijnt, hoe minder geld dat kost.
“Ouderen, allochtonen en mensen met een gebrekkige opleiding worden de dupe, zij worden jaren teruggezet", zegt voorzitter René Paas van Divosa, de organisatie voor directeuren van sociale diensten. “Het systeem werkt dat in de hand."
zaterdag 7 november 2009
Cultureel café voor paradijsvogels
Dit project gaat over Amsterdam als de stad der dromen. In de vorm van een cultuurcafé kun je komen kijken naar bijzondere acts en luisteren naar verhalenvertellers. Er is live muziek, debat, film, komedie en dans. Elke vrijdag vanaf 20 november tot 11 december vindt dit plaats in de Havelaar. Er is ook eten vanaf 19.00 uur, met een menu van verschillende culturele keukens. Paradijsvogels zijn mensen die naar Amsterdam toe zijn gekomen om hun dromen waar te maken. Dit kan ook gelden voor Nederlanders die naar de stad zijn gekomen vanaf het platteland of zelfs voor Amsterdammers die affiniteit voelen met het idee van Amsterdam als stad van de vrijheid en blijdschap. Wat was je oorspronkelijke droom toen je naar Amsterdam kwam? Welke bagage heb je meegenomen? Wat voor obstakels ben je tegengekomen en wat voor deuren hebben zich voor jou geopend? Hoe sta je nu met je droom in de stad? Theatrale reis
Iedereen is welkom om mee te doen. Buurtartiesten die voor beroep of voor hobby welke kunstvorm dan ook maken, zijn bij deze ook van harte uitgenodigd. Want de bedoeling is om dit gezamenlijk te doen. Ben je nieuwsgierig, kom kijken en luisteren. Wil je iets presenteren? Neem dan contact op. Er is professionele begeleiding van regisseur Simon Rowe en andere kunstenaars. Na deze vier interculturele cafés komt een afsluiting van het project op zondag 13 december. Die is open voor een breed publiek. Het publiek wordt meegenomen op een theatrale reis naar meerdere locaties in de tuin en gebouwen van de Havelaar. Zo ‘ontmoet’ het publiek verschillende buurtbewoners en kunstenaars tijdens hun reis. In intieme sferen leert het publiek de bewoners kennen via hun verhalen, kunst, muziek of door samen te eten op de verschillende locaties.
Samenwerking
Stichting Wereldse Wijk is een buurtorganisatie in Oud-West die mensen met verschillende achtergronden wil samenbrengen door middel van kunst, cultuur en recreatie. Ze kwam tot het initiatief van dit cultuurcafé in samenwerking met de regisseur en de Kazerne, een organisatie voor visueel en interactief theater.
Kosten diner
De kosten voor het diner zijn vijf euro. Wil je mee-eten? Reserveer dan bij Belinda, de Havelaar, 020-6890711. Zonder diner hoef je niet te reserveren en is deelname gratis.
Presentatie houden
Amateurs en professionele artiesten die iets willen presenteren, zijn van harte welkom en kunnen contact opnemen met artistiek leider Simon, 06-42223187. Vragen of meer informatie?
Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie en vragen terecht bij wereldsewijk@hotmail.com, Abdelmalek, 06-84377894.
Project van Stichting Wereldse Wijk
www.sbow.nl
wereldsewijk@hotmail.com
Producent De Kazerne
www.dekazerne.nl
Artistiek leider Simon J. Rowe
simrowe@gmail.com
Met steun van de Havelaar, Doek,
SBOW, De Bijstandsbond, Aknarij
en Argan
Data
vrijdag 20 november, 27
november, 4 december en 11
december, vanaf 19.00 uur
Afsluiting zondag, 13 december
vanaf 19.00 uur
Adres de Havelaar, Douwes Dekkerstraat 2, Amsterdam
Iedereen is welkom om mee te doen. Buurtartiesten die voor beroep of voor hobby welke kunstvorm dan ook maken, zijn bij deze ook van harte uitgenodigd. Want de bedoeling is om dit gezamenlijk te doen. Ben je nieuwsgierig, kom kijken en luisteren. Wil je iets presenteren? Neem dan contact op. Er is professionele begeleiding van regisseur Simon Rowe en andere kunstenaars. Na deze vier interculturele cafés komt een afsluiting van het project op zondag 13 december. Die is open voor een breed publiek. Het publiek wordt meegenomen op een theatrale reis naar meerdere locaties in de tuin en gebouwen van de Havelaar. Zo ‘ontmoet’ het publiek verschillende buurtbewoners en kunstenaars tijdens hun reis. In intieme sferen leert het publiek de bewoners kennen via hun verhalen, kunst, muziek of door samen te eten op de verschillende locaties.
Samenwerking
Stichting Wereldse Wijk is een buurtorganisatie in Oud-West die mensen met verschillende achtergronden wil samenbrengen door middel van kunst, cultuur en recreatie. Ze kwam tot het initiatief van dit cultuurcafé in samenwerking met de regisseur en de Kazerne, een organisatie voor visueel en interactief theater.
Kosten diner
De kosten voor het diner zijn vijf euro. Wil je mee-eten? Reserveer dan bij Belinda, de Havelaar, 020-6890711. Zonder diner hoef je niet te reserveren en is deelname gratis.
Presentatie houden
Amateurs en professionele artiesten die iets willen presenteren, zijn van harte welkom en kunnen contact opnemen met artistiek leider Simon, 06-42223187. Vragen of meer informatie?
Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie en vragen terecht bij wereldsewijk@hotmail.com, Abdelmalek, 06-84377894.
Project van Stichting Wereldse Wijk
www.sbow.nl
wereldsewijk@hotmail.com
Producent De Kazerne
www.dekazerne.nl
Artistiek leider Simon J. Rowe
simrowe@gmail.com
Met steun van de Havelaar, Doek,
SBOW, De Bijstandsbond, Aknarij
en Argan
Data
vrijdag 20 november, 27
november, 4 december en 11
december, vanaf 19.00 uur
Afsluiting zondag, 13 december
vanaf 19.00 uur
Adres de Havelaar, Douwes Dekkerstraat 2, Amsterdam
vrijdag 6 november 2009
Protesten van studenten in Duitsland en Oostenrijk
06-11-2009. Sinds ongeveer twee weken protesteren studenten in Oostenrijk tegen de slechte studievoorwaarden aan de universiteiten met bezettingen en demonstraties. Brandpunt van de acties is de Technische Universiteit in Wenen. Gisteren zijn er weer acties geweest van duizenden studenten in bijna alle universiteitssteden. Het aantal deelnemers in Wenen viel echter tegen: ongeveer 1000.
Hoogtepunt van de acties waren demonstraties op 28 en 29 oktober. Op 28 oktober gingen 40.000 mensen in Wenen de straat op voor verbetering van het onderwijs en was er een grote demonstratie in Salzburg. Uiteraard was een van de hoofdleuzen ‘geld voor onderwijs in plaats van voor de banken en de grote corporaties’. De Oostenrijkse vakbond OGB was bij de acties de grote afwezige. Op 29 oktober was er een demonstratie in Graz.
De vakbonden doen dan officieel niet mee, gisteren waren er gezamenlijke acties van studenten en metaalarbeiders, die de straat opgingen in verband met de lopende CAO-onderhandelingen, waarbij men protesteerde tegen de verdere flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden die de werkgevers willen.
Er zijn solidariteitsacties ontstaan in Duitsland, waar oa in Berlijn gisteren een demonstratie werd gehouden. Ook zijn er net als in Oostenrijk bezettingen van universiteitsgebouwen. In Duitsland oa in Heidelberg, Munster, Potsdam, TU Darmstadt, Tubingen en Marburg. Voor informatie over de akties in Duitsland en Oostenrijk zie oa: http://unsereuni.at en http://ratzplast.wordpress.com/2009/11/05/bewegung-munchen-besetzt-weitere-infos/
Hoogtepunt van de acties waren demonstraties op 28 en 29 oktober. Op 28 oktober gingen 40.000 mensen in Wenen de straat op voor verbetering van het onderwijs en was er een grote demonstratie in Salzburg. Uiteraard was een van de hoofdleuzen ‘geld voor onderwijs in plaats van voor de banken en de grote corporaties’. De Oostenrijkse vakbond OGB was bij de acties de grote afwezige. Op 29 oktober was er een demonstratie in Graz.
De vakbonden doen dan officieel niet mee, gisteren waren er gezamenlijke acties van studenten en metaalarbeiders, die de straat opgingen in verband met de lopende CAO-onderhandelingen, waarbij men protesteerde tegen de verdere flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden die de werkgevers willen.
Er zijn solidariteitsacties ontstaan in Duitsland, waar oa in Berlijn gisteren een demonstratie werd gehouden. Ook zijn er net als in Oostenrijk bezettingen van universiteitsgebouwen. In Duitsland oa in Heidelberg, Munster, Potsdam, TU Darmstadt, Tubingen en Marburg. Voor informatie over de akties in Duitsland en Oostenrijk zie oa: http://unsereuni.at en http://ratzplast.wordpress.com/2009/11/05/bewegung-munchen-besetzt-weitere-infos/
donderdag 5 november 2009
1800 illegalen demonstreren in Parijs
In het kader van een al langer lopende campagne van de ‘sans papiers’ de mensen zonder papieren in Frankrijk demonstreerden 5 november 1800 mensen zonder papieren en hun sympathisanten in Parijs. De tocht ging van het Plein St-Michel naar de burelen van de International Labour Organisation (ILO). Een delegatie van de demonstranten werd ontvangen door M. Trogrlic, directeur van de ILO Frankrijk. De demonstranten eisen fundamentele rechten, tegen discriminatie, uitbuiting, onderdrukking en stigmatisering.
M. Trogrlic bracht in herinnering dat de ILO in 1975 de conventie 143 heeft uitgebracht, waarin voor de eerste maal de rechten van de illegale arbeidsmigranten werden vastgelegd. Frankrijk heeft deze conventie tot nu toe echter geweigerd te ratificeren. De spreker beloofde de eisen van de demonstranten te zullen overbrengen aan het departement van de Migratie van de Verenigde Naties en aan het Bureau van de ILO in Geneve.
Na enige discussie zijn de actievoerders van plan opnieuw te mobiliseren om de regering van Frankrijk onder druk te zetten de conventie van 1975 te ratificeren, zoals 23 landen al gedaan hebben. De eerstvolgende demonstratie is op 14 november.
Aan de lijst van ondersteunende organisaties te zien hebben de actievoerders nog niet de steun van vakbonden, uitgezonderd Solidaires en SUD Travail, en van de werklozenorganisaties.
woensdag 4 november 2009
Staatssecretaris Timmermans sluit critici uit van Europafonds
Persbericht Stichting Ander Europa - 4 november 2009 ====================================================
Het Europafonds van het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft geen
subsidie meer aan organisaties die kritisch staan ten opzichte van de
huidige Europese Unie. Dat concludeert de Stichting Ander Europa uit de
toekenning van subsidies uit het Europafonds die vandaag bekend is
gemaakt. Alle aanvragen van Europa-kritische organisaties zijn
afgewezen, waaronder een project van Ander Europa. Tegen het project zelf heeft het ministerie geen bezwaar, zo blijkt uit de afwijzingsbrief. Wel worden er drie andere bezwaren genoemd als reden
om het project af te wijzen.
1. Het projectvoorstel is onvoldoende uitgewerkt. Met name wordt hierbij
genoemd dat in het project wel duidelijk wordt dat er in de
voorbereiding met andere organisaties is gesproken over dit project en
dat zij toegezegd hebben “in principe" mee te doen. Maar er blijkt
volgens het ministerie “niet op basis van concrete brieven of duidelijke
afspraken dat deze organisaties daadwerkelijk aan de uitvoering van het
project mee zullen werken." Ook bij de twee eerder door Ander Europa uitgevoerde projecten is nauw
met een groot aantal organisaties samengewerkt zonder dat daar van
tevoren met die organisaties schriftelijke afspraken over zijn gemaakt,
laat staan dat die schriftelijke afspraken bij de projectaanvraag waren
gevoegd. Ook blijkt nergens uit het aanvraagformulier van het ministerie
dat het schriftelijk vastleggen van dergelijke afspraken een voorwaarde is.
2. In de tweede plaats wordt aangevoerd dat in de aanvraag sprake is van
‘onderzoek’ en dat in de regels van het ministerie staat dat ‘onderzoek’
niet voor subsidie in aanmerking komt. Dit is een vreemd argument. Het
project behelst “het verstrekken van informatie en voeren van discussies
met maatschappelijke organisaties en het op basis daarvan uitgeven van
een serie publicaties over de rol van de Europese politiek op
verschillende beleidsterreinen." In de projectaanvraag wordt aangegeven
dat in een voorfase van het project nauwkeurig gekeken gaat worden welke
organisaties en welke thema’s hiervoor in aanmerking komen. In dat
verband wordt het woord ‘onderzoek’ gebruikt. Maar het is volstrekt duidelijk dat het niet gaat om een
onderzoeksproject. Daar komt nog bij dat deze voorfase valt in de
periode van voorbereiding van het project, dus vóór dat er van
financiering door het ministerie sprake is.
3. Als derde reden voor het afwijzen schrijft het ministerie dat op
"geen enkele wijze concreet is aangetoond dat er daadwerkelijk
belangstelling bestaat voor de brochures" en dat “daardoor het draagvlak
voor uw activiteiten onvoldoende is aangetoond." Het ministerie gaat
daarbij volstrekt voorbij aan de verwijzing in de aanvraag naar de
uitvoering van andere projecten door Ander Europa, waaronder de twee
eerder vanuit het Europafonds gefinancierde projecten. In het kader van die projecten zijn een aantal publicaties uitgebracht
die gretig aftrek vonden. De concrete aantallen bestellingen van die
publicaties zijn in de betreffende eindverslagen aan het ministerie
vermeld en mede op basis daarvan zijn die eerdere projecten door het
ministerie als succesvol beoordeeld.
Aangezien door het ministerie geen andere redenen voor het afwijzen van
deze aanvraag worden genoemd dan deze formele en feitelijk onjuiste
redenen gaan wij ervan uit dat er andere redenen zijn om de aanvraag van
onze organisatie af te wijzen. Wij worden in deze opvatting gesterkt
door het feit dat op zijn minst twee andere Europa-kritische
organisaties (Campagne tegen de wapenhandel en de Stichting Euromarsen)
ook een afwijzing hebben ontvangen, terwijl dit jaar het Europafonds een
onderbesteding kent van bijna honderdduizend euro. De Stichting Ander
Europa zal dan ook in beroep gaan tegen deze beslissing van het ministerie. HET EUROPAFONDS
Het Europafonds kreeg na het referendum over de Europese grondwet in
2005 en het afgelasten van de Brede Maatschappelijke Discussie over
Europa de beschikking over 2,5 miljoen euro per jaar om organisaties in
staat te stellen het debat over Europa te voeren. Van het begin af aan
was er kritiek op het fonds omdat critici van Europa daarbij niet aan
bod kwamen. In eerste instantie werd een aanvraag van acht organisaties die campagne
gevoerd hadden tegen de grondwet afgewezen. Na Kamervragen en kritische
stukken in de media verzocht het ministerie uiteindelijk de in het
Comité Ander Europa samenwerkende organisaties een klein project in te
dienen. Tot twee keer toe werden projecten van Ander Europa goedgekeurd
en tot volle tevredenheid van het ministerie uitgevoerd.
In een externe evaluatie van het Europafonds indertijd is gesignaleerd
dat critici nauwelijks aan bod kwamen. De evaluatoren stelden voor om
"het beheer van het fonds uit te besteden aan een onafhankelijke
organisatie" en om “een proactief beleid te voeren om nieuwe groepen
(Europa-kritische) aanvragers aan te trekken." Beide conclusies werden door staatssecretaris Timmermans verworpen. Dat kritische organisaties slechts 1% van de gelden uit het Europafonds
ontvingen was volgens hem te wijten aan het feit dat dergelijke
organisaties geen aanvragen indienden. Nu er wel een aantal kritische
organisaties aanvragen hebben ingediend worden deze aanvragen niet
gehonoreerd.
Zie voor meer informatie, de letterlijke teksten van de aanvragen bij het Europafonds en de afwijzingsbrief de ‘Dossiers Europafonds 1 + 2’
op de website: http://www.andereuropa.org Reacties: info@andereuropa.org
subsidie meer aan organisaties die kritisch staan ten opzichte van de
huidige Europese Unie. Dat concludeert de Stichting Ander Europa uit de
toekenning van subsidies uit het Europafonds die vandaag bekend is
gemaakt. Alle aanvragen van Europa-kritische organisaties zijn
afgewezen, waaronder een project van Ander Europa. Tegen het project zelf heeft het ministerie geen bezwaar, zo blijkt uit de afwijzingsbrief. Wel worden er drie andere bezwaren genoemd als reden
om het project af te wijzen.
genoemd dat in het project wel duidelijk wordt dat er in de
voorbereiding met andere organisaties is gesproken over dit project en
dat zij toegezegd hebben “in principe" mee te doen. Maar er blijkt
volgens het ministerie “niet op basis van concrete brieven of duidelijke
afspraken dat deze organisaties daadwerkelijk aan de uitvoering van het
project mee zullen werken." Ook bij de twee eerder door Ander Europa uitgevoerde projecten is nauw
met een groot aantal organisaties samengewerkt zonder dat daar van
tevoren met die organisaties schriftelijke afspraken over zijn gemaakt,
laat staan dat die schriftelijke afspraken bij de projectaanvraag waren
gevoegd. Ook blijkt nergens uit het aanvraagformulier van het ministerie
dat het schriftelijk vastleggen van dergelijke afspraken een voorwaarde is.
‘onderzoek’ en dat in de regels van het ministerie staat dat ‘onderzoek’
niet voor subsidie in aanmerking komt. Dit is een vreemd argument. Het
project behelst “het verstrekken van informatie en voeren van discussies
met maatschappelijke organisaties en het op basis daarvan uitgeven van
een serie publicaties over de rol van de Europese politiek op
verschillende beleidsterreinen." In de projectaanvraag wordt aangegeven
dat in een voorfase van het project nauwkeurig gekeken gaat worden welke
organisaties en welke thema’s hiervoor in aanmerking komen. In dat
verband wordt het woord ‘onderzoek’ gebruikt. Maar het is volstrekt duidelijk dat het niet gaat om een
onderzoeksproject. Daar komt nog bij dat deze voorfase valt in de
periode van voorbereiding van het project, dus vóór dat er van
financiering door het ministerie sprake is.
"geen enkele wijze concreet is aangetoond dat er daadwerkelijk
belangstelling bestaat voor de brochures" en dat “daardoor het draagvlak
voor uw activiteiten onvoldoende is aangetoond." Het ministerie gaat
daarbij volstrekt voorbij aan de verwijzing in de aanvraag naar de
uitvoering van andere projecten door Ander Europa, waaronder de twee
eerder vanuit het Europafonds gefinancierde projecten. In het kader van die projecten zijn een aantal publicaties uitgebracht
die gretig aftrek vonden. De concrete aantallen bestellingen van die
publicaties zijn in de betreffende eindverslagen aan het ministerie
vermeld en mede op basis daarvan zijn die eerdere projecten door het
ministerie als succesvol beoordeeld.
deze aanvraag worden genoemd dan deze formele en feitelijk onjuiste
redenen gaan wij ervan uit dat er andere redenen zijn om de aanvraag van
onze organisatie af te wijzen. Wij worden in deze opvatting gesterkt
door het feit dat op zijn minst twee andere Europa-kritische
organisaties (Campagne tegen de wapenhandel en de Stichting Euromarsen)
ook een afwijzing hebben ontvangen, terwijl dit jaar het Europafonds een
onderbesteding kent van bijna honderdduizend euro. De Stichting Ander
Europa zal dan ook in beroep gaan tegen deze beslissing van het ministerie. HET EUROPAFONDS
2005 en het afgelasten van de Brede Maatschappelijke Discussie over
Europa de beschikking over 2,5 miljoen euro per jaar om organisaties in
staat te stellen het debat over Europa te voeren. Van het begin af aan
was er kritiek op het fonds omdat critici van Europa daarbij niet aan
bod kwamen. In eerste instantie werd een aanvraag van acht organisaties die campagne
gevoerd hadden tegen de grondwet afgewezen. Na Kamervragen en kritische
stukken in de media verzocht het ministerie uiteindelijk de in het
Comité Ander Europa samenwerkende organisaties een klein project in te
dienen. Tot twee keer toe werden projecten van Ander Europa goedgekeurd
en tot volle tevredenheid van het ministerie uitgevoerd.
dat critici nauwelijks aan bod kwamen. De evaluatoren stelden voor om
"het beheer van het fonds uit te besteden aan een onafhankelijke
organisatie" en om “een proactief beleid te voeren om nieuwe groepen
(Europa-kritische) aanvragers aan te trekken." Beide conclusies werden door staatssecretaris Timmermans verworpen. Dat kritische organisaties slechts 1% van de gelden uit het Europafonds
ontvingen was volgens hem te wijten aan het feit dat dergelijke
organisaties geen aanvragen indienden. Nu er wel een aantal kritische
organisaties aanvragen hebben ingediend worden deze aanvragen niet
gehonoreerd.
op de website: http://www.andereuropa.org Reacties: info@andereuropa.org
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Naar aanleiding van het toeslagenschandaal hebben het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst besloten om voortaan niet zo ri...
Chronisch zieken worden weer gepakt in Amsterdam
Persbericht Bijstandsbond Bezuinigingen op de vergoeding voor dieetkosten bij de gemeente De gemeente Amsterdam gaat de ...