De FNV is een campagne gestart tegen de
plannen van het kabinet Balkenende onder het motto: het kan socialer. Beter! De
FNV wil dat het Nederlandse volk zich uitspreekt over de bezuinigingsplannen
van het kabinet Balkenende. Daarom onderzoekt Nederlands grootste vakcentrale
de mogelijkheden van een referendum. Dat maakte actieleider Agnes Jongerius in
juni bekend bij de start van een grootscheepse en naar verwachting langdurige
FNV-campagne. De FNV wil de zomerperiode tot aan Prinsjesdag vooral benutten om
de achterban en het Nederlandse publiek te informeren over de voornemens van
het kabinet. Daarna willen vakcentrale en FNV-bonden de druk via gecoördineerde
activiteiten opvoeren. De FNV wil
iedereen in dit land laten zien welke dramatische gevolgen de plannen –
en vooral de opeenstapeling ervan – straks hebben voor een groot deel van onze
samenleving. Dit kabinet kent een ongekende bezuinigingsdrift waarbij de
verdeling zeer oneerlijk uitpakt. Centraal in het informatiemateriaal pamfletten
en een speciale actiekrant – staat het Nederlandse doorsneegezin ‘ De familie
Balk’. Het bestaat uit een echtpaar met vijf kinderen en zes kleinkinderen.
Bijna alle familieleden – van pater familias Jan Peter, oudste zoon Hans,
dochter Sybilla tot aan kleinzoon Aart-Jan - worden op de een of andere manier
getroffen door maatregelen van het kabinet. Via tal van activiteiten kan
Nederland deze zomer kennis maken met de familie en haar belevenissen. De
familie Balk zal ook te volgen zijn op internet. (www.fnv.nl)
acties
Bij
het inleveren van de kopij voor dit ledenbulletin was oa het volgende bekend:
- 3 t/m 6 juli Vlootdagen Den
Helder.
Er worden bij dit evenement 300.000 bezoekers verwacht. Op het terrein heeft de AFMP een stand. Buiten het terrein zal gefolderd worden tussen de parkeerplaatsen/station in de ingang door medewrkers en kaderleden van AFMP, AbvaKabo en Kiem. Men hoopt 25000 folders, 1000 actiekranten en 10.00 balonnen (waarvan een deel gevuld met helium) uit te delen. - Op 10 juli zijn er door FNV Bondgenoten acties gepland op 12 verschillende plaatsen bij CWI-kantoren. Acties zijn gericht tegen de sollicitatieplicht.
- 10 t/m 14 juli DELFSAIL te
Delfzijl.
Verwacht worden 800.000 bezoekers. Een Actiebus, ruim voorzien van het actielogo is er bij. Men hoopt 15.000 folders en 10.000 actiekranten aan de man/vrouw te brengen. Er wordt rondgelopen met sandwichborden. - 15 t/m 18 juli Wandel 4-daagse
Nijmegen.
Inmiddels meer dan 40.000 deelnemers zijn hiervoor aangemeld. Regio Oost zal naast de pamfletten en actiekrant 5000 pleisterdoosjes (uiteraard met actielogo) laten uitdelen door een aantal werkstudenten. FNV-wandelaars kunnen ook in actie-shirt wandelen. - De verschillende dagen (12 en 13 juli, 26 en 27 juli, 9 en 10 augustus) van het Kwakoefestival in Amsterdam ZO worden door FNV Amsterdam befolderd vanuit de FNV kraam. De FNV Amsterdam is overigens al verscheidene jaren op het Kwakoefestival aanwezig. Ga eens langs om een praatje te maken of informatie op te halen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten