De gemeente heeft
besloten, het experiment verdienen met een deeltijdbaan naast je
uitkering uit te breiden. Begin januari zijn 35.000 brieven de deur
uitgegaan gericht aan de Amsterdamse bijstandsgerechtigden met de
mededeling dat inschrijving voor het experiment opnieuw wordt
opengezet. Van 1 januari 2019 tot 1 maart 2019 kunnen mensen zich
opnieuw aanmelden.
Er zijn tot nu toe
3000 huishoudensdie zich in de vorige ronde hebben aangemeld. Het
aantal individuen ligt dus hoger. Het gaat om ca 2500 lopende
uitkeringen in het kader van de Participatiewet. 500 deelnemers zijn
sinds de vorige aanmeldperiode inmiddels uitgestroomd. Zij blijven
echter gevolgd worden, omdat ze kunnen terugkeren in de uitkering en
dan weer meedoen. Van de deelnemers aan het experiment heeft ongeveer
60% deeltijdwerk of kortdurende inkomsten gehad uit arbeid.
Het onderzoek wordt
verlengd omdat de nulmeting met interviews niet op tijd was afgerond.
Daardoor zou voor het wetenschappelijk onderzoek maar 1 jaar
beschikbaar zijn in plaats van twee jaar. In overleg met de wethouder
is besloten, het onderzoek te verlengen om voldoende tijd voor het
wetenschappelijk onderzoek te hebben en het wetenschappelijk
onderzoek uit te breiden naar welke effecten het vrijlaten van de
premie heeft. Bovendien wil men nieuwe instromers in de bijstand de
kans geven aan het experiment mee te doen.
1672 mensen die zich
bij de vorige inschrijfperiode hebben aangemeld hebben in november de
tweede premie ontvangen. Daaraan is 1,7 miljoen euro besteed. Over de
verstrekking van de premie is tot op heden maar 1 klacht
binnengekomen. Vaak was het mensen niet duidelijk, dat als een maand
boven de bijstandsnorm zit, en geen uitkering ontvangt, je ook geen
premie krijgt over die maand. Volgens rapportages van de helpdesk die
vragen binnen krijgen van het gemeentelijk call-center zijn er in
totaal 120 vragen over de premie binnengekomen. De piek was in
december, na de uitbetaling in november, toen er 25 vragen zijn
gesteld.
Naast de mensen die
meedoen aan het experiment en die vaak een deeltijdbaan hebben,
permanent of tijdelijk, zijn er ca 1400 mensen die parttime werk
hebben en die niet meedoen. Er zal in het kader van het
wetenschappelijk onderzoek een apart kwalitatief onderzoek komen naar
deze mensen Zij zullen dan worden geïnterviewd.
In 2016 had 6,6% van
het aantal bijstandsgerechtigden een deeltijdbaan. Dit is in 2017
gestegen naar 7,1%. Een groot deel van de parttime werkenden zit in
trede 2.
ZZP-ers die in de
bescheiden schaal regeling vallen doen ook mee aan het experiment.
IOAW en IOAZ en BBZ-uitkeringen zijn uitgesloten van het experiment.
Mensen in die uitkeringen mogen geen incentives ontvangen. Zij mogen
geen uitstroompremie hebben. De wet staat dit type experimenten
alleen toe voor klanten die een Participatiewet uitkering hebben.
Alleen als er dus een IOAW- of IOAZ-uitkering is met een aanvullende
P-wet-uitkering is deelname mogelijk.
Aan het experiment
doen ook mensen mee die urenbeperkt zijn (dit kan gevolg zijn vanwege
een lichamelijke of geestelijke bepreking). Ongeveer de helft van de
Pantar medewerkers doen mee met het experiment.
Er is van eerder
vorig jaar eenanimatiefilmje gemaakt. Daarin komt naar voren, hoe je
je inkomsten doorgeeft als je part-time werkt.
https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/uitkeringen/inkomsten-doorgeven/
Je kunt ook een
proefberekening maken van hoeveel premie je krijgt.
https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/uitkeringen/amsterdamse/
mijn eerste
opmerkingen
Het zou interessant
zijn eens te onderzoeken, in hoeverre het fenomeen van in Amsterdam
ongeveer 4000 bijstandsgerechtigden die part-time werken met een
uitkering de flexibilisering van de arbeid bevordert, dwz dat
werkgevers zich niet hoeven in te spannen om banen te creeren waarvan
je kunt rondkomen, en banen kunnen creeren voor bijvoorbeeld
piekproductie waarvan je niet kunt leven waarbij aanvullende eisen
worden gesteld, die je de hele week binden. . Voorbeeld zijn sommige
postbezorgers bij Post.nl, die maar ongeveer 20 uur in de week werk
hebben en loon, waarbij de eis gesteld wordt dat ze de hele week
oproepbaar/beschikbaar zijn. Je kunt er dan dus geen andere
deeltijdbaan naast nemen en als je met het aantal uren dat je bij
post.nl werkt beneden de bijstandsnorm blijft, moet je een
bijstandsuitkering aanvragen. Daarvoor zouden de sectoren/bedrijven
waar de mensen werken bekend moeten zijn en de voorwaarden die die
bedrijven stellen, zoals post.nl. En of veel bijstandsgerechtigden op
basis van oproepcontracten werken, waarbij je voortdurend beschikbaar
moet zijn. Natuurlijk zijn er in dit verband nog andere vijvers
waaruit Post.nl kan vissen, mensen met andere uitkeringen of gehuwden
waarvan een partner een stabiel volledig inkomen heeft en de ander er
zo’n flexibel deeltijdbaantje bijneemt. In het verlengde daarvan
ligt de vraagstelling in hoeverre de Participatie wet en eventuele
andere uitkeringen werken als smeermiddel op de arbeidsmarkt, dwz de
bevordering van goedkope, flexibele arbeid en zorgen dat daar
voldoende arbeidskrachten voor beschikbaar zijn. In dit verband
moeten we ook denken aan flextensieconstructies en het werken met
behoud van uitkering. Dit zijn de schattingen van de FNV. Het gaat
alleen al bij werken met behoud van uitkering om ongeveer 20 duizend
arbeidsplaatsen (voltijdse werkweek). Maar aangezien de mensen
gemiddeld 20 uur per week werken, gaat het om minstens 40.000
bijstandsgerechtigden. Als je rekent dat de tewerkstelling gemiddeld
een half jaar duurt, gaat het om 80.000 bijstandsgerechtigden die
korter of langer durend met behoud van uitkering werken gerekend over
een heel jaar van de 400.000 die er in Nederland zijn.
De FNV komt tot deze
schatting op basis van CBS gegevens dat er 160 duizend voorzieningen
zijn afgegeven in 2016. Helaas houd het CBS niet bij wat een
voorziening precies is maar als de helft met werk te maken heeft dan
blijven 80 duizend over. Gemiddeld 20 upw dus halve werkweek. Is 40
duizend. 6 maanden gemiddeld dus 20 duizend arbeidsplaatsen per jaar.
Ik denk dat deze
effecten van experimenten zoals in Amsterdam en in het verlengde
daarvan misschien de invoering van een partieel basisinkomen moeten
worden onderzocht.
>
>
Geen opmerkingen:
Een reactie posten