PERSBERICHT REKENKAMER AMSTERDAM
Resultaten en kosten van huisbezoeken onduidelijk
Amsterdamse stadsdelen bellen, in het kader van armoedebeleid, bij
burgers aan. Met deze directe aanpak wil men contacten leggen met
hulpbehoevende bewoners. De 5 onderzochte stadsdelen lijken niet goed te
weten wat ze willen met deze aanpak. Duidelijke doelstellingen
ontbreken. De kosten per succesvol huisbezoek variëren sterk: van € 513
in stadsdeel Westerpark tot € 5.914 in Bos en Lommer. Informatie over
behaalde resultaten en gemaakte kosten voor de huisbezoeken is beperkt
en kan deze verschillen niet goed verklaren. Dit schrijft de rekenkamer
in haar rapport
Achter de voordeur in Amsterdam.
Achtergrondinformatie
De rekenkamer onderzocht de ‘achter de voordeur’ aanpak bij 5 voormalige
stadsdelen van de gemeente Amsterdam: Westerpark, De Baarsjes, Bos en
Lommer, Slotervaart en Oost-Watergraafsmeer. De omvang en de werkwijze
van de aanpak in deze stadsdelen zijn verschillend. Jaarlijkse kosten
van de aanpak variëren, grofweg, tussen € 80.000 en ruim € 400.000 per
stadsdeel. Het aantal bewoners dat in een jaar benaderd wordt door de
stadsdelen varieert tussen 30 en 1.300.
Geen duidelijke keuzes bij de ‘achter de voordeur’ aanpak.
De ambities bij de ‘achter de voordeur’ aanpak zijn duidelijk. De
stadsdelen willen de sociaal-economische positie van bewoners verbeteren
en hanteren jaarlijkse prestatiedoelstellingen voor de bezoeken. Het
bredere perspectief ontbreekt bij alle stadsdelen en de verdere aanpak
wordt daardoor onvoldoende duidelijk. Stadsdelen maken geen duidelijke
keuzes wat men concreet wil bereiken met de bezoeken. Elk stadsdeel pakt
het uiteindelijk ook weer anders aan.
Informatie over resultaten en kosten beperkt
Uit informatie van de stadsdelen blijkt dat bewonersadviseurs erin
slagen om in contact te komen met bewoners. Vanwege tekortkomingen in de
beschikbare informatie is het moeilijk om de behaalde resultaten en de
kosten van de aanpak te bepalen. Bij 4 van de 5 stadsdelen worden
jaarlijkse prestatiedoelstellingen niet gehaald of is dit onduidelijk.
Een bewoners-adviseur in stadsdeel De Baarsjes en Westerpark benadert
ongeveer 7 keer meer bewoners dan in stadsdeel Bos en Lommer. Dit grote
verschil kunnen de stadsdelen niet verklaren.
Meer inzicht in kwaliteit dienstverlening nodig
De stadsdelen kiezen bewust voor een laagdrempelige uitvoering van de
‘achter de voordeur’ aanpak met lage administratieve lasten. Hierdoor
kunnen bewonersadviseurs en welzijns-instellingen zich richten op de
problemen van bewoners in plaats van gemeentelijke procedures. Om de
kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners te waarborgen is echter
meer inzicht nodig in wat er gebeurt bij het bezoek achter de voordeur.
De rekenkamer is niet voor gedetailleerdere informatie, maar wel voor
duidelijkere informatie. Ook vraagt de rekenkamer meer aandacht voor de
implicatie van privacywetgeving bij de ‘achter de voordeur’ aanpak.
Vanaf dinsdag 30 november 2010 om 11.00 uur is het rapport digitaal
beschikbaar op de website www.rekenkamer.amsterdam.nl. Voor meer
informatie: de heer drs F. Bongaerts of mevrouw Y. Huizinga, tel:
020-552 2897
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
10-07-2024. De Bijstandsbond roept bijstandsgerechtigden in den lande op de vaal slechte behandeling door klantmanagers te melden voor een ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten