Flitsdaten of speed dating. De nieuwste rage bij werving en selectie
Vind de ware in drie minuten
Door EB Management BV werd op de Amsterdamse Werkmarkt, die eind september in de Amsterdamse RAI werd gehouden, het flitsdaten geintroduceerd om aan personeel te komen. Het Speed Date Event vond plaats voor het podium in de grote hal, waar de verschillende stands omheen stonden. Er hebben zich 15 werkgevers voor het Event gemeld. Wat is dat nou, speed-daten? Het concept werd voor het eerst toegepast bij het met elkaar in contact brengen van vrijgezellen in Amerika. Maar het kan ook toegepast worden als een werkgever op zoek is naar nieuwe werknemers. Je gaat bij ontmoetingen vaak af op de eerste indruk, de eerste tien seconden, en dit moet worden uitgebuit. De werkgevers nemen plaats op bijvoorbeeld 30 stoelen, die naast elkaar staan opgesteld. Daartegenover staan dertig andere stoelen. Daarop nemen de werklozen plaats. Op de werkmarkt stond een tafel met drie barkrukken. Daar namen dan drie werkgevers plaats. Maar het principe is hetzelfde. Vervolgens krijgen de werklozen drie minuten de tijd om zich aan een werkgever te presenteren. De werkgever noteert aan de hand van de badge die de werkloze draagt de naam of een nummer, en vult op zijn formulier ‘ja’of ‘nee’in. De werkgever heeft een kook wekker op zijn tafeltje staan, om de tijd in de gaten te houden. Dan wisselen de werklozen van plaats en presenteren ze zich in drie minuten aan een andere werkgever. Zo schuiven de werklozen in het systeem steeds door. Drie minuten presenteren aan een werkgever, dan gaat de wekker, opschuiven, weer drie minuten presentatie, etc. Op basis van het gesprek kan een werkgever een vervolgafspraak maken. Dan is er sprake van een match! Zo niet, dan heeft de werkloze pech gehad.
In de metro van 6 oktover staat een reportage over snel daten voor vrijgezellen. De schrijver van het artikel, John van Schagen die aan zo’n sessie heeft meegedaan, zegt: ‘eigenlijk, zo merk ik al snel, weet je het al na tien seconden. De overige twee minuut vijftig zijn voor de opvulling’.
Speed-daten is bedacht in Amerika, waar men jongeren via het systeem met elkaar in contact bracht, maar pas nadat het fenomeen aandacht kreeg in populaire TV-series als Friends en Sex & The City werd het een rage.
Bijstandsbond
info@bijstandsbond.org/blog/blogger.html