Principiële uitspraak in dwangarbeidzaak aangedragen door advocaat Marc van Hoof en de Bijstandsbond
De Centrale Raad van Beroep doet op 8 februari 2010 om 11.00 uur te Utrecht in het openbaar mondeling uitspraak over de vraag of het verplicht volgen van een re-integratietraject strijd oplevert met het verbod op dwangarbeid. De Bijstandsbond zal met enkele mensen bij de uitspraak aanwezig zijn.
Bezoekadres CrvB
Graadt van Roggenweg 200-250
3531 AH Utrecht (Zie routebeschrijving met openbaar vervoer onderaan)
Anders dan in de welbekende zaak van de schoffelweigeraar komt de Raad hier wel tot een inhoudelijke beoordeling. Het is bijzonder dat de Centrale Raad van Beroep mondeling in het openbaar uitspraak doet, omdat- hoewel dat niet juist is- uitspraken meestal schriftelijk worden afgehandeld.
De Centrale Raad van Beroep is de hoogste rechter op het gebied van het sociale bestuursrecht, het burgerlijke en militaire ambtenarenrecht en delen van het pensioenrecht.
Op 17 november 2009 is deze bijstandszaak in een zitting van de meervoudige kamer van de Raad behandeld. De zaak werd aangedragen door advocaat Marc van Hoof, die samenwerkt met de Vereniging Bijstandsbond Amsterdam.
De advocaat heeft aangevoerd, dat er bij het Hoya project in Amsterdam sprake is van dwangarbeid.
De rechtszaak gaat over een man, die verwezen werd naar het reintegratiebedrijf Consolid. De man vroeg nadere informatie over welk project dan, wat hij daar moest gaan doen en waarom dit voor hem geschikt was. De klantmanager gaf daar geen antwoord op. Daarop weigerde de man naar Consolid te gaan. Deze man werd verwezen naar het Hoyaproject. Uiteindelijk is het zo hoog opgelopen, dat hij twee maanden werd uitgesloten van de uitkering en de nodige kortingen heeft gehad. Toen dit speelde, had hij uit eigen beweging een stageplek gevonden van 3 dagen in de week bij een bedrijf in de media-sector waar hij driedimensionale onderdelen van films ontwierp. Inmiddels zit hij in een ander traject. Bij de rechtbank is de gemeente in het gelijkgesteld. In hoger beroep is uitvoerig betoogd dat de opgelegde verplichting in strijd komt met het in internationale verdragen neergelegde verbod op dwangarbeid of verplichte arbeid. Volgens de bijstandsontvanger heeft de gemeente hem om die reden ten onrechte verplicht aan het Hoyatraject deel te nemen en ten onrechte op zijn bijstandsuitkering gekort.
De Centrale Raad doet de uitspraak in het openbaar om 11.00 uur in het gebouw van de Centrale Raad aan de Graadt van Roggenweg te Utrecht.
Nadere toelichting
In het kader van het gemeentelijk ‘lik op stuk beleid’ heeft de gemeente Amsterdam een disciplineringstraject ingevoerd voor werklozen die volgens de gemeente niet willen werken of volgens de gemeente onvoldoende meewerken om hun herintreding op de arbeidsmarkt te bevorderen. Dit is het ‘Hoya-project’, uitgevoerd door het gemeentelijk reintegratiebedrijf Pantar. Hier worden Hoya planten gekweekt en Pantar is daarmee een van Europa’s belangrijkste exporteurs van deze planten, die in het Hoya-project gekweekt worden. Wanneer de klantmanager van de Dienst Werk en Inkomen meedeelt, dat je naar dat project moet, betekent weigering een korting op de uitkering, een boete of zelfs gedurende een bepaalde periode uitsluiting van de bijstandsuitkering.
Doelgroepen
Er zijn volgens de gemeente Amsterdam de volgende doelgroepen:
1. klanten die zijn teruggemeld door een ander reintegratiebedrijf
vanwege uitval of niet meewerken
2. klanten die een of meerdere afstemmingen (sancties) hebben gehad
wegens niet meewerken
3. klanten die hoger opgeleid zijn en blijven volharden werk te vinden
in hun afstudeerrichting
4. klanten waarvan het VERMOEDEN bestaat dat er zwart wordt bijgeklust,
zonder dat daar een bewijs van is.
Straf in plaats van reintegratie
Dat het gaat om een soort straf en niet om het vergroten van je kansen op de arbeidsmarkt blijkt uit de rechtszaak die advocaat Marc van Hoof namens de client bij de Centrale Raad van Beroep heeft aangespannen.
Het Hoya-disciplineringstraject vermindert de kansen van mensen op betaald werk die gezond zijn omdat ze in hun CV een disciplineringsproject hebben staan en is er op geen enkele wijze op gericht mensen die misschien tijdelijk zonder werk zitten meer kansen te geven door het aanleren van vaardigheden.
In het bovenstaande geval had de klant een regelmatig leefritme en hoefde niet te leren op tijd te komen en je aan de regels houden. Blijkens de verschillende activiteiten en werkzaamheden die hij verricht heeft had hij die vaardigheden al. De verwijzing naar het Hoyaproject was slechts een straf voor gedrag wat de klantmanager even niet beviel, zonder dat er sprake was van kijken naar hoe kunnen we van betrokkene de vaardigheden vergroten en hoe kunnen we op een positieve manier op de voorstellen van de klant ingaan om hun mogelijkheden te vergroten.
Het voldoet dus aan alle definieringsprincipes van een strafkamp waar dwangarbeid verricht wordt. Dergelijke dwangarbeid in strafkampen houdt mensen vast in de uitkerings- en reintegratie carroussel in plaats van hen daaruit te halen.
Vaak willen mensen wel betaald werk aanvaarden, maar kunnen ze niet. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn. De beoordeling of dit het geval is gebeurt zeer onzorgvuldig. Enkel het feit dat iemand zegt ik kan niet is al een reden om te veronderstellen dat ie niet wil en wordt het Hoyaproject aangeboden op straffe van boetes en kortingen.
Advocaat Marc van Hoof heeft ter zitting verschillende andere voorbeelden aangedragen waarin de beoordeling door het DWI onzorgvuldig was, de verwijzing naar het Hoyaproject slechts disciplinering ten doel had en de kansen op de arbeidsmarkt werden verkleind in plaats van vergroot.
Dat het gaat om vergelding in een disiplineringsproject met dwangarbeid blijkt ook uit de volgende feiten.
Andere doelgroepen van het Hoya-traject zijn zogenaamde taakgestraften en mensen met een geestelijke handicap. Dit project heeft niets te maken met toeleiding naar betaalde arbeid. Bovendien is het belachelijk dat er mensen voor straf naartoe gestuurd worden waarvan alleen een vermoeden bestaat dat ze zwart werken zonder dat daar bewijs voor is. Dit is het opleggen van straffen aan mensen terwijl er in een rechtsstaat van uit moet worden gegaan dat zij onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is.
Routebeschrijving
Vanaf Utrecht Centraal Station
Lopend (10 minuten)
Loop in de richting van het Jaarbeursplein.
Steek de Croeselaan over en ga rechtsaf.
Ga bij het verkeersplein linksaf de Graadt van Roggenweg op.
Het kantoor bevindt zich na 200 meter aan de linkerkant.
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
maandag 8 februari 2010
Persbericht Bijstandsbond over de verplichting deel te nemen aan reintegratie
Persbericht Bijstandsbond over de verplichting deel te nemen aan reintegratie en verplichte of dwangarbeid
Vandaag, 08-02-2010 heeft de Centrale Raad van Beroep uitspraak gedaan in een geschil tussen een bijstandsgerechtigde en de gemeente Amsterdam over een korting op de uitkering die aan betrokkene was opgelegd omdat hij geweigerd heeft deel te nemen aan het zogenaamde Hoya traject, in de woorden van de Centrale Raad ‘werk in broeikassen onder een strak arbeidsregiem’.
De advocaat van betrokkene had aangevoerd, dat de poging tot oplegging van deelname aan het traject kan worden beschouwd als dwangarbeid of verplichte arbeid, in strijd met artikel 4 Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM). De Centrale Raad heeft geoordeeld dat in het onderhavige geval wel sprake was van het opleggen van verplichte arbeid. De volgende vraag is echter, of deze verplichte arbeid, die aan betrokkene werd opgelegd, verboden is. Daarvan zegt de Raad dat dit niet het geval is. De Raad oordeelde echter niet over de vraag, of betrokkene wel of niet aan het traject had moeten deelnemen maar stelde zich op het standpunt, dat alleen de verplichting was opgelegd een asessment van 4 dagen te volgen juist om te beoordelen of het Hoya traject van toepassing kan zijn.
Gezien zijn langdurig verblijf in de bijstand- 18 jaar- kan op voorhand niet worden gezegd dat deelname aan het traject om werknemersvaardigheden en discipline te verkrijgen onjuist was.
Eindelijk criteria
Wel formuleerde de Raad een aantal criteria waaraan voldaan moet worden om ervoor te zorgen dat reintegratietrajecten niet als verplichte arbeid kunnen worden beschouwd, die verboden is. Hierbij gaat het oa om het criterium dat het traject gericht moet zijn op arbeidsinschakeling en dat rekening moet worden met persoonlijke omstandigheden (belastbaarheid van betrokkene) en dat de aard van de werkzaamheden aan bepaalde voorwaarden moet voldoen zoals arbeidstijden. Hiermee geeft de Raad een signaal af aan de gemeenten dat ze niet zomaar met ieder traject kunnen aankomen. Afgaande op deze criteria, die nu voor het eerst zijn geformuleerd, kan worden gesteld dat het de vraag is of alle trajecten in de gemeente Amsterdam aan deze criteria voldoen bijvoorbeeld een verplichte cursus joga of een traject gezond eten leren.
Dit heeft tot gevolg, dat er verschillende nieuwe rechtszaken ook bij lagere rechters aan de hand van deze criteria gevoerd zullen gaan worden. In die zin zal de gemeente Amsterdam de uitvoering van haar beleid alsnog tegen het licht moeten houden om niet alsnog met het verwijt van verboden verplichte arbeid te worden geconfronteerd. Een beroep bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens wordt overwogen. Voor meer informatie: Marc van Hoof
Vandaag, 08-02-2010 heeft de Centrale Raad van Beroep uitspraak gedaan in een geschil tussen een bijstandsgerechtigde en de gemeente Amsterdam over een korting op de uitkering die aan betrokkene was opgelegd omdat hij geweigerd heeft deel te nemen aan het zogenaamde Hoya traject, in de woorden van de Centrale Raad ‘werk in broeikassen onder een strak arbeidsregiem’.
De advocaat van betrokkene had aangevoerd, dat de poging tot oplegging van deelname aan het traject kan worden beschouwd als dwangarbeid of verplichte arbeid, in strijd met artikel 4 Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM). De Centrale Raad heeft geoordeeld dat in het onderhavige geval wel sprake was van het opleggen van verplichte arbeid. De volgende vraag is echter, of deze verplichte arbeid, die aan betrokkene werd opgelegd, verboden is. Daarvan zegt de Raad dat dit niet het geval is. De Raad oordeelde echter niet over de vraag, of betrokkene wel of niet aan het traject had moeten deelnemen maar stelde zich op het standpunt, dat alleen de verplichting was opgelegd een asessment van 4 dagen te volgen juist om te beoordelen of het Hoya traject van toepassing kan zijn.
Gezien zijn langdurig verblijf in de bijstand- 18 jaar- kan op voorhand niet worden gezegd dat deelname aan het traject om werknemersvaardigheden en discipline te verkrijgen onjuist was.
Eindelijk criteria
Wel formuleerde de Raad een aantal criteria waaraan voldaan moet worden om ervoor te zorgen dat reintegratietrajecten niet als verplichte arbeid kunnen worden beschouwd, die verboden is. Hierbij gaat het oa om het criterium dat het traject gericht moet zijn op arbeidsinschakeling en dat rekening moet worden met persoonlijke omstandigheden (belastbaarheid van betrokkene) en dat de aard van de werkzaamheden aan bepaalde voorwaarden moet voldoen zoals arbeidstijden. Hiermee geeft de Raad een signaal af aan de gemeenten dat ze niet zomaar met ieder traject kunnen aankomen. Afgaande op deze criteria, die nu voor het eerst zijn geformuleerd, kan worden gesteld dat het de vraag is of alle trajecten in de gemeente Amsterdam aan deze criteria voldoen bijvoorbeeld een verplichte cursus joga of een traject gezond eten leren.
Dit heeft tot gevolg, dat er verschillende nieuwe rechtszaken ook bij lagere rechters aan de hand van deze criteria gevoerd zullen gaan worden. In die zin zal de gemeente Amsterdam de uitvoering van haar beleid alsnog tegen het licht moeten houden om niet alsnog met het verwijt van verboden verplichte arbeid te worden geconfronteerd. Een beroep bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens wordt overwogen. Voor meer informatie: Marc van Hoof
dinsdag 26 januari 2010
Nieuw automatiseringsysteem 4 grote steden werkt niet goed
26-01-2010. Moeilijkheden met het nieuwe automatiseringssysteem Socrates van de DWI in Amsterdam.
Uitkeringsspecificaties worden voor de maand januari niet of te laat verstuurd.
De Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam heeft per 1 januari een nieuw automatiserings-systeem ingevoerd, genaamd Socrates II. Dit was oorspronkelijk het systeem van de gemeente Den Haag maar wordt nu ook ingevoerd in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In Amsterdam en Rotterdam is dit gebeurd per 1 januari 2010. In Den Haag is al sinds begin jaren ‘90 van de vorige eeuw aan het nieuwe Socrates systeem gewerkt. Daarbij deden zich zodanige moeilijkheden voor, dat het Socrates systeem na jaren onderzoek nog niet gebruikt kon worden. (Volkskrant van 10 mei 1996). Toch besloot men in de nieuwe eeuw het in Den Haag gebruikte systeem Socrates II verder te ontwikkelen in het kader van de organisatie Wigo4it (www.wigo4it.nl). De sociale diensten van de vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben Wigo4it opgericht met als doel om gezamenlijk ICT ondersteuning te bevorderen. Wigo4it had in de jaren 2008, 2009 en 2010 een begroting van zo’n 20 miljoen euro. In Amsterdam blijkt het nieuwe systeem nog niet goed te werken. Medewerkers van sommige afdelingen klagen dat ze niet in het systeem kunnen komen of daarbij zeer omslachtig te werk moeten gaan en het blijkt dat het versturen van de uitkeringsspecificaties naar de klanten stagneert. Sommige mensen hebben geen uitkerings specificatie maar wel betalingen ontvangen. Of ook het uitbetalen van de maandelijkse uitkeringen deze week vertraging oploopt is ons nog niet duidelijk.
Bijstandsbond 020-6898806
Uitkeringsspecificaties worden voor de maand januari niet of te laat verstuurd.
De Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam heeft per 1 januari een nieuw automatiserings-systeem ingevoerd, genaamd Socrates II. Dit was oorspronkelijk het systeem van de gemeente Den Haag maar wordt nu ook ingevoerd in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In Amsterdam en Rotterdam is dit gebeurd per 1 januari 2010. In Den Haag is al sinds begin jaren ‘90 van de vorige eeuw aan het nieuwe Socrates systeem gewerkt. Daarbij deden zich zodanige moeilijkheden voor, dat het Socrates systeem na jaren onderzoek nog niet gebruikt kon worden. (Volkskrant van 10 mei 1996). Toch besloot men in de nieuwe eeuw het in Den Haag gebruikte systeem Socrates II verder te ontwikkelen in het kader van de organisatie Wigo4it (www.wigo4it.nl). De sociale diensten van de vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben Wigo4it opgericht met als doel om gezamenlijk ICT ondersteuning te bevorderen. Wigo4it had in de jaren 2008, 2009 en 2010 een begroting van zo’n 20 miljoen euro. In Amsterdam blijkt het nieuwe systeem nog niet goed te werken. Medewerkers van sommige afdelingen klagen dat ze niet in het systeem kunnen komen of daarbij zeer omslachtig te werk moeten gaan en het blijkt dat het versturen van de uitkeringsspecificaties naar de klanten stagneert. Sommige mensen hebben geen uitkerings specificatie maar wel betalingen ontvangen. Of ook het uitbetalen van de maandelijkse uitkeringen deze week vertraging oploopt is ons nog niet duidelijk.
Bijstandsbond 020-6898806
zondag 24 januari 2010
Rode Kruis Amsterdam wil strategische Alliantie in de stad tegen armoede en eenzaamheid
Bij het Rode Kruis Amsterdam is het plan ontstaan de Sociaal Strategische Alliantie Amsterdam op te richten die de samenwerking tussen hulporganisaties moet verbeteren. De aanzet daartoe wordt gegeven op de Conferentie ’ Van uitsluiting naar verbinding’, 11 februari van 13.00 uur tot 17.00 uur in Amsterdam Zuidoost
Tijdens deze conferentie worden ook de resultaten gepresenteerd van het gelijknamige onderzoek ’Van uitsluiting naar verbinding’ dat Van Amstel Advies heeft uitgevoerd in opdracht van het Rode Kruis Amsterdam. Het onderzoek biedt inzicht in de omvang en behoeften van mensen die sociaal zijn uitgesloten in Amsterdam. Bijzonder aan het onderzoek is dat zowel hulpgevers als hulpvragers hun ervaringen delen. Zo zijn 15 organisaties ondervraagd die hulp bieden aan mensen die sociaal uitgesloten worden omdat ze financieel minder draagkrachtig en/of eenzaam zijn. Daarnaast zijn ook de klanten geïnterviewd die gebruik maken van dit ondersteunings aanbod.
Het onderzoek haakt in op het feit dat 2010 door de Europese Unie is uitgeroepen tot Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Met de uitkomsten ervan wil het Rode Kruis in een strategische Alliantie met andere hulporganisaties direct werken aan een meer sluitende aanpak van armoede- en eenzaamheidbestrijding.
Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten vindt er tijdens de conferentie een interactieve forumdiscussie plaats met vertegenwoordigers vanuit de NGO’s en politiek. Daarnaast zal hoogleraar Arnold Heertje een presentatie geven met de titel: Eenzaamheid en armoede, vroeger en nu. Werkconferentie ‘Van uitsluiting naar verbinding’
Donderdag 11 februari 2010 van 13.00 uur tot 17.00 uur Boerderij Langerlust Provincialeweg 24, Amsterdam Zuidoost
Voor deze werkconferentie kunt u zich aanmelden via onderstaande link: http://www.nicis.nl/nicis/bijeenkomsten/2010/02/van-uitsluiting-naar-verbinding_1008.html
Tijdens deze conferentie worden ook de resultaten gepresenteerd van het gelijknamige onderzoek ’Van uitsluiting naar verbinding’ dat Van Amstel Advies heeft uitgevoerd in opdracht van het Rode Kruis Amsterdam. Het onderzoek biedt inzicht in de omvang en behoeften van mensen die sociaal zijn uitgesloten in Amsterdam. Bijzonder aan het onderzoek is dat zowel hulpgevers als hulpvragers hun ervaringen delen. Zo zijn 15 organisaties ondervraagd die hulp bieden aan mensen die sociaal uitgesloten worden omdat ze financieel minder draagkrachtig en/of eenzaam zijn. Daarnaast zijn ook de klanten geïnterviewd die gebruik maken van dit ondersteunings aanbod.
Het onderzoek haakt in op het feit dat 2010 door de Europese Unie is uitgeroepen tot Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Met de uitkomsten ervan wil het Rode Kruis in een strategische Alliantie met andere hulporganisaties direct werken aan een meer sluitende aanpak van armoede- en eenzaamheidbestrijding.
Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten vindt er tijdens de conferentie een interactieve forumdiscussie plaats met vertegenwoordigers vanuit de NGO’s en politiek. Daarnaast zal hoogleraar Arnold Heertje een presentatie geven met de titel: Eenzaamheid en armoede, vroeger en nu. Werkconferentie ‘Van uitsluiting naar verbinding’
Donderdag 11 februari 2010 van 13.00 uur tot 17.00 uur Boerderij Langerlust Provincialeweg 24, Amsterdam Zuidoost
Voor deze werkconferentie kunt u zich aanmelden via onderstaande link: http://www.nicis.nl/nicis/bijeenkomsten/2010/02/van-uitsluiting-naar-verbinding_1008.html
woensdag 20 januari 2010
‘Pas op uw voordeur’ op het blog van Karin Spaink over de onaangekondigde #huisbezoeken
‘Pas op uw voordeur’ op het blog van Karin Spaink over de onaangekondigde #huisbezoeken
Sinds enige dagen staat er op het weblog van Karin Spaink een draad met de titel ‘Pas op uw voordeur’. Die gaat over de dreiging dat ambtenaren van de SD enz in het vervolg ook zonder dat sprake is van een reele verdenking op bezoek kunnen komen, tenminste als de Tweede Kamer met het voorstel accoord gaat. Zij - KS - staat aan onze kant. Er zijn al ruim 60 reacties op dat artikel bijgekomen. Ik denk dat het voor alle tegenstanders van de huidige voorstellen ook interessant is om hier de nodige posts te plaatsen, want hoe meer ophef erover ontstaat hoe beter. De link naar die draad is deze:
http://www.spaink.net/2010/01/16/voordeur/#comment-31616
dinsdag 19 januari 2010
GGZ instellingen in moeilijkheden?. Vervalste brief leidt tot verkeerde uitbetaling zorgverzekeraars
Een vervalste brief heeft ertoe geleid dat instellingen niet het geld van zorgverzekeraars kregen uitgekeerd waar ze recht op hadden. Dat meldt brancheorganisatie GGZ Nederland in haar ledenbrief. “Onlangs hebben kwaadwillenden bij zorgverzekeraars doorgegeven dat de rekeningnummers van een ggz-instelling zijn gewijzigd. Hierdoor zijn betalingen door de verzekeraars niet aan de betreffende instelling gedaan, maar terecht gekomen bij de frauderende persoon/personen."
bron: http://tinyurl.com/ydkrnm4
maandag 18 januari 2010
Vandaag op radio 1 Villa VPRO 15.00 uur discussie over onaangekondigde huisbezoeken controleurs
Vandaag 18 januari op radio 1 Villa VPRO om 15.00 uur met discussie over de onaangekondigde huisbezoeken van controleurs
Willekeurige huiszoekingen maken Big Brother mogelijk’
Van de website FNV Lokaal
Dit is dus weer een stap richting George Orwell’s 1984”, fulmineert FNV-hoofdbestuurder Leo Hartveld. Hij is kwaad over het aangekondigde wetsvoorstel dat het mogelijk moet maken om bij elke Nederlander met een uitkering onaangekondigde huiszoekingen te doen. Wie de controleur niet wenst binnen te laten, raakt een deel van zijn bijstand of kinderbijslag kwijt.
Let wel: het gaat hierbij niet om redelijke vermoedens van fraude. Iedereen met een uitkering, ook kinderbijslag, kan hiervan het slachtoffer worden. “Dat vind ik veel te ver doorslaan”, zegt Hartveld. “Het kan nu alleen als er een vermoeden is van fraude, en dan moet dat bezoek op een fatsonlijke manier gebeuren. Wat nu wordt voorgesteld is dat er willekeurig, ook zonder enige verdenking, een huiszoeking moet worden geaccepteerd. Dat is een schending van de privacy."
"Het toezicht op het gebruik van sociale voorzieningen is al behoorlijk aangescherpt, zoals met de koppeling van bestanden. De FNV is niet van de privacy-politie die elke maatregel afschiet met een beroep op de privacy, maar dit gaat veel te ver.”
De gelijkenis dringt zich op met het beklemmende beeld van de totalitaire politiestaat zoals George Orwell die beschreef in zijn beroemde boek 1984, waarin Big Brother iedereen tot in de woonkamer bespioneerde. Hartveld: “Wat Orwell heeft beschreven is ondertussen mogelijk; dit zijn allemaal stapjes in die richting. Dit is ook zo’n stap, die volstrekt onnodig en ongewenst is. Als je de controleurs niet binnenlaat, loop je het risico dat je een deel van je uitkering of kinderbijslag kwijtraakt. Dat is echt de waanzin ten top.”
Hartveld kondigt verzet aan van de FNV. “Als het wetsvoorstel er ligt zullen we zeker van ons laten horen!” Het wetsvoorstel lijkt in strijd met de Grondwet en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen (Nederlands Dagblad 15 januari 2010)
Filmpje van onaangekondigde huisinval in Rotterdam (‘GemeenteGestapo Rotterdam’)
ABVAKABO FNV geschokt: minimumloon voor arbeidsgehandicapten op de schop
Een meerderheid in de Tweede Kamer stemt dinsdag waarschijnlijk in met een wetswijziging die inhoudt dat mensen met een bijstandsuitkering die een arbeidshandicap hebben, een inkomen ónder het minimumloon krijgen wanneer ze aan het werk gaan.
ABVAKABO FNV maakt zich ernstig zorgen. “Dit is de eerste aanzet tot het onderuit halen van het wettelijk minimumloon (WML), in feite de basis van ons sociale zekerheidsstelstel”, zegt José Meijer, bestuurder van ABVAKABO FNV. “Mensen die het al moeilijk hebben op de arbeidsmarkt worden keihard getroffen.”
Staatssecretaris Klijnsma wil met de proef de komende 2,5 jaar onderzoeken of arbeidsgehandicapten die nu een bijstandsuitkering ontvangen, door de inzet van loondispensatie eerder een reguliere baan vinden. Dit houdt in dat werkgevers alleen betalen voor de productieve uren van de arbeidsgehandicapte. Voor de improductieve of onrendabele uren ontvangt de gehandicapte een aanvulling uit de uitkering.
ABVAKABO FNV verzet zich fel tegen dit voorstel. Mensen die weinig productieve uren werken en veel loonaanvulling uit de uitkering nodig hebben, krijgen straks een inkomen beneden het WML. De vakbond vindt het schandalig dat mensen een inkomen ontvangen dat lager ligt dan het WML, terwijl zij naar vermogen arbeid verrichten. Gezien de slechte economische situatie en het afnemend aantal banen acht ABVAKABO FNV de kans groot dat voor een aantal mensen uit de proef het volgende scenario waarheid wordt: men stroomt in de nieuwe systematiek in, kan vervolgens geen baan vinden bij een reguliere werkgever en komt uiteindelijk voor werk toch terecht in het SW-bedrijf. Maar tegen beduidend slechtere arbeidsvoorwaarden dan die nu gelden voor werknemers in de Sociale Werkvoorziening. Daarmee wordt de afbraak van de cao Sociale Werkvoorziening eveneens ingezet.
Ook over de termijn waaronder men onder het WML werkt, maakt de vakbond zich zorgen. Het gaat om een proef van 2,5 jaar, maar de uiteindelijke beslissing voor invoering ligt bij de partijen die na 2012 in de Kamer vertegenwoordigd zijn. De staatssecretaris wil tijdens de pilot vaststellen hoe lang iemand onder het WML mag werken. In het ergste geval is dat dus 2,5 jaar. De Tweede Kamer is er ondanks herhaaldelijk aandringen niet in geslaagd om de termijn vooraf vast te leggen. Voor de mensen die nu in de proef instromen, kan deze tijdelijke wet daarom definitieve gevolgen hebben. “Wij zullen de proef in elk geval met argusogen volgen”, zegt Meijer, “maar het blijft onbestaanbaar dat een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt in te stemmen met een proef die mensen, die het op de arbeidsmarkt al zo moeilijk hebben, keihard treft en die de wet op het minimumloon ondermijnt.”
ABVAKABO FNV maakt zich ernstig zorgen. “Dit is de eerste aanzet tot het onderuit halen van het wettelijk minimumloon (WML), in feite de basis van ons sociale zekerheidsstelstel”, zegt José Meijer, bestuurder van ABVAKABO FNV. “Mensen die het al moeilijk hebben op de arbeidsmarkt worden keihard getroffen.”
Staatssecretaris Klijnsma wil met de proef de komende 2,5 jaar onderzoeken of arbeidsgehandicapten die nu een bijstandsuitkering ontvangen, door de inzet van loondispensatie eerder een reguliere baan vinden. Dit houdt in dat werkgevers alleen betalen voor de productieve uren van de arbeidsgehandicapte. Voor de improductieve of onrendabele uren ontvangt de gehandicapte een aanvulling uit de uitkering.
ABVAKABO FNV verzet zich fel tegen dit voorstel. Mensen die weinig productieve uren werken en veel loonaanvulling uit de uitkering nodig hebben, krijgen straks een inkomen beneden het WML. De vakbond vindt het schandalig dat mensen een inkomen ontvangen dat lager ligt dan het WML, terwijl zij naar vermogen arbeid verrichten. Gezien de slechte economische situatie en het afnemend aantal banen acht ABVAKABO FNV de kans groot dat voor een aantal mensen uit de proef het volgende scenario waarheid wordt: men stroomt in de nieuwe systematiek in, kan vervolgens geen baan vinden bij een reguliere werkgever en komt uiteindelijk voor werk toch terecht in het SW-bedrijf. Maar tegen beduidend slechtere arbeidsvoorwaarden dan die nu gelden voor werknemers in de Sociale Werkvoorziening. Daarmee wordt de afbraak van de cao Sociale Werkvoorziening eveneens ingezet.
Ook over de termijn waaronder men onder het WML werkt, maakt de vakbond zich zorgen. Het gaat om een proef van 2,5 jaar, maar de uiteindelijke beslissing voor invoering ligt bij de partijen die na 2012 in de Kamer vertegenwoordigd zijn. De staatssecretaris wil tijdens de pilot vaststellen hoe lang iemand onder het WML mag werken. In het ergste geval is dat dus 2,5 jaar. De Tweede Kamer is er ondanks herhaaldelijk aandringen niet in geslaagd om de termijn vooraf vast te leggen. Voor de mensen die nu in de proef instromen, kan deze tijdelijke wet daarom definitieve gevolgen hebben. “Wij zullen de proef in elk geval met argusogen volgen”, zegt Meijer, “maar het blijft onbestaanbaar dat een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt in te stemmen met een proef die mensen, die het op de arbeidsmarkt al zo moeilijk hebben, keihard treft en die de wet op het minimumloon ondermijnt.”
Zwaksten in de samenleving keihard gepakt. Even wat recente of binnenkort komende maatregelen op een rijtje
Even wat recente of binnenkort komende maatregelen op een rijtje
- Staatssecretaris Jet Bussemaker van de Partij van de Arbeid met hartelijke medewerking van het CDA en de Christenunie bezuinigt 800 miljoen op de AWBZ waardoor honderdduizenden bejaarden en gehandicapten hun dagopvang kwijtraken
- Afschaffing van de aftrekposten in de belastingen voor chronisch zieken en gehandicapten en vervanging door de Wet tegemoetkoming ziektekosten waardoor duizenden gehandicapten en chronisch zieken er in inkomen fors op achteruit gaan omdat ze niet voor vergoedingen in het kader van de nieuwe wet in aanmerking komen of omdat ze veel minder krijgen dan in de oude situatie met aftrekposten in de belastingen;
- Gemeenten in Nederland schaffen naar aanleiding van de wet tegemoetkoming ziektekosten de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten uit de bijzondere bijstand af zodat duizenden chronisch zieken er minstens 50 tot 200 euro per maand op achteruit gaan of er gaan geluiden op dat te doen of ze versoberen de regeling sterk
- Morgen behandeld de Tweede Kamer een voorstel van staatssecretaris Klijnsma van de Partij van de Arbeid met hartelijke medewerking van het CDA en de Christenunie om het wettelijk minimumloon voor arbeidsgehandicapten af te schaffen en hen voor een aanvulling onder het bijstandsregiem te laten vallen
- In Rotterdam wil de wethouder van Sociale Zaken van de Partij van de Arbeid bepaalde wijken ‘werkloosheidsvrij’ maken, wat inhoudt dat niemand meer een bijstandsuitkering kan hebben zonder dat hij of zij werk verricht. Dus ook de arbeidsgehandicapten moeten werken. En wel onvolwaardige, toegevoegde arbeid onder een bijstandsregiem. Rotterdam heeft een ‘voorbeeldfunctie’ voor andere gemeenten.
- Bij de begroting van Prinsjesdag 2009 werd al duidelijk, dat chronisch zieken en gehandicapten er zonder deze maatregelen sterker in koopkracht op achteruit zouden gaan dan andere groepen.
- Invoering van gedwongen huiszoekingen bij mensen met een uitkering die nergens van worden verdacht.. Het wetsontwerp dat er nu ligt maakt weigering van een huiszoeking bijna onmogelijk zonder je uitkering te verliezen of je wordt sterk op je uitkering gekort. Het wetsvoorstel is oorspronkelijk geïnitieerd door Aboutaleb, toen staatssecretaris van de partij van de Arbeid met hartelijke medewerking van het CDA en de Christenunie.
dinsdag 5 januari 2010
Chronisch zieken in Amsterdam zijn verbijsterd over nieuw gemeentelijk beleid
Eerste oproep
Op 5 januari 2010 om 19.30 uur houdt de Bijstandsbond een eerste protestbijeenkomst naar aanleiding van het feit, dat bij veel chronisch zieken en gehandicapten in Amsterdam in de week van 8 december een brief in de bus is gerold, waaruit blijkt dat ze op grond van een nieuwe gemeentelijke regeling voor chronisch zieken er soms tot 200 euro netto in de maand op achteruit gaan.
Als gevolg van de nieuwe wettelijke landelijke regeling voor chronisch zieken wordt de gemeentelijke regeling chronisch zieken en gehandicapten afgeschaft en vervangen door de nieuwe regeling aanvullende tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Dit betekent dat verschillende kosten in verband met ziekte of handicap niet langer vergoed worden.
Concreet voorbeeld: iemand kreeg een bijdrage chronisch zieken en gehandicapten van 232,84 eur per maand en in de nieuwe regeling 40 euro alleen voor extra energiekosten en vergoeding wettelijke eigen bijdrages. Een achteruitgang van ruim 190 euro! Als doekje voor het bloeden krijgt de betrokkene een bedrag ter compensatie tot 1 januari 2011 van omgerekend 25 euro per maand. Een dergelijk grote inkomensval is geen uitzondering! Andere mensen gaan er minder in inkomen op achteruit. Iemand anders kreeg bijvoorbeeld 109,95 euro per maand en gaat nu 100 euro per maand ontvangen. De reden voor deze verschillen zijn waarschijnlijk gelegen in het feit, dat de situatie niet meer persoonlijk wordt beoordeeld maar dat men nu uitgaat van bepaalde modules, maximaal 8 verschillende kostensoorten, waarvoor je maximaal 20 euro per module vergoeding kunt ontvangen. Bijvoorbeeld bewassing, kledingslijtage, dieet, energie en telefoon, maaltijdvergoeding, pedicure/manicure, wettelijke eigen bijdrages. Vallen je bijzondere uitgaven/kosten buiten een van deze modules, of zijn die er niet bij in te delen, dan krijg je automatisch geen vergoeding. Of je krijgt maximaal 20 euro terwijl de kosten meer zijn.
We hebben verschillende mensen op het spreekuur gekregen die er fors op achteruit gaan. Deze brief dateert van 8 december. Let op! De brief is een voor bezwaar vatbare beslissing en we zijn van plan verschillende rechtszaken te beginnen om de gang van zaken aan de kaak te stellen. Dus let op! iedereen!. Je moet zelf binnen zes weken na dagtekening van de brief bezwaar aantekenen. Dus denk niet: de Bijstandsbond is er al mee bezig, ik wacht af. Zelf een bezwaarschrift indienen binnen de wettelijke termijn of het een advocaat of andere hulpverlener laten doen.
Bijeenkomst Bijstandsbond over vergoedingen voor chronisch zieken in de gemeente Amsterdam dinsdag 5 januari 2010 om 19.30 Dijktheater, Da Costakade 160, 1053 XD Amsterdam Bijstandsbond./ Da Costakade 162, 1053 XD Amsterdam, 020-6898806 info@bijstandsbond.org
Op 5 januari 2010 om 19.30 uur houdt de Bijstandsbond een eerste protestbijeenkomst naar aanleiding van het feit, dat bij veel chronisch zieken en gehandicapten in Amsterdam in de week van 8 december een brief in de bus is gerold, waaruit blijkt dat ze op grond van een nieuwe gemeentelijke regeling voor chronisch zieken er soms tot 200 euro netto in de maand op achteruit gaan.
Als gevolg van de nieuwe wettelijke landelijke regeling voor chronisch zieken wordt de gemeentelijke regeling chronisch zieken en gehandicapten afgeschaft en vervangen door de nieuwe regeling aanvullende tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Dit betekent dat verschillende kosten in verband met ziekte of handicap niet langer vergoed worden.
Concreet voorbeeld: iemand kreeg een bijdrage chronisch zieken en gehandicapten van 232,84 eur per maand en in de nieuwe regeling 40 euro alleen voor extra energiekosten en vergoeding wettelijke eigen bijdrages. Een achteruitgang van ruim 190 euro! Als doekje voor het bloeden krijgt de betrokkene een bedrag ter compensatie tot 1 januari 2011 van omgerekend 25 euro per maand. Een dergelijk grote inkomensval is geen uitzondering! Andere mensen gaan er minder in inkomen op achteruit. Iemand anders kreeg bijvoorbeeld 109,95 euro per maand en gaat nu 100 euro per maand ontvangen. De reden voor deze verschillen zijn waarschijnlijk gelegen in het feit, dat de situatie niet meer persoonlijk wordt beoordeeld maar dat men nu uitgaat van bepaalde modules, maximaal 8 verschillende kostensoorten, waarvoor je maximaal 20 euro per module vergoeding kunt ontvangen. Bijvoorbeeld bewassing, kledingslijtage, dieet, energie en telefoon, maaltijdvergoeding, pedicure/manicure, wettelijke eigen bijdrages. Vallen je bijzondere uitgaven/kosten buiten een van deze modules, of zijn die er niet bij in te delen, dan krijg je automatisch geen vergoeding. Of je krijgt maximaal 20 euro terwijl de kosten meer zijn.
We hebben verschillende mensen op het spreekuur gekregen die er fors op achteruit gaan. Deze brief dateert van 8 december. Let op! De brief is een voor bezwaar vatbare beslissing en we zijn van plan verschillende rechtszaken te beginnen om de gang van zaken aan de kaak te stellen. Dus let op! iedereen!. Je moet zelf binnen zes weken na dagtekening van de brief bezwaar aantekenen. Dus denk niet: de Bijstandsbond is er al mee bezig, ik wacht af. Zelf een bezwaarschrift indienen binnen de wettelijke termijn of het een advocaat of andere hulpverlener laten doen.
Bijeenkomst Bijstandsbond over vergoedingen voor chronisch zieken in de gemeente Amsterdam dinsdag 5 januari 2010 om 19.30 Dijktheater, Da Costakade 160, 1053 XD Amsterdam Bijstandsbond./ Da Costakade 162, 1053 XD Amsterdam, 020-6898806 info@bijstandsbond.org
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Naar aanleiding van het toeslagenschandaal hebben het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst besloten om voortaan niet zo ri...