UITNODIGING
Beste mensen,
Het comité Stop Bezuinigingen roept op tot een demonstratie op
zaterdag 21 september in Amsterdam tegen de bezuinigingsplannen van
Rutte-2. De demonstratie start om 13 uur op het Beursplein en loopt
via Dam, Rokin en Amstel naar de Dokwerker, waar een slotmanifestatie
is. Ter voorbereiding op deze demonstratie is er een grote
actievergadering gepland. We nodigen je daar hierbij voor uit.
- Datum: Vrijdag 30 augustus
- Tijd: 19.30 uur
- Plaats: Amsterdam (locatie volgt)
Deze VVD/PvdA-regering heeft opnieuw miljarden aan bezuinigingen
aangekondigd. Daarmee worden de kosten van de door de banken
veroorzaakte crisis afgewenteld op kwetsbare groepen in de
samenleving. Ondertussen worden bonussen, belastingontwijking en
topinkomens niet aangepakt door het kabinet. De Nederlandse bevolking
pikt dit niet langer en wendt zich nu massaal af van dit kabinet. Het
is tijd om het tij te keren en te kiezen voor een progressief
alternatief waarin solidariteit tussen bevolkingsgroepen voorop staat.
Als je organisatie ook aan wil sluiten stuur dan onderstaand strookje
terug naar info@stopbezuinigingen.nl
Met vriendelijke groet,
Comité Stop Bezuinigingen
http://www.stopbezuinigingen.nl
Tot nu toe zijn de volgende organisaties bij het comité betrokken:
Bijstandsbond
Campagne Haal het geld waar het zit
DIDF, vereniging van arbeiders uit Turkije
FNV Bondgenoten afdeling Amsterdam
Grenzeloos / Borderless
GroenLinks Amsterdam
Hete Herfst
Internationale Socialisten
Komité Marokkaanse Arbeiders Amsterdam KMAA
Landelijk Beraad Marokkanen
Platform Stop Racisme en Uitsluiting
ReINFORM, Greeks living in the Netherlands
Steuncomité sociale strijd
Stichting Nederland Bekent Kleur
Vakbondsstrijd Vecht voor je Recht
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
maandag 5 augustus 2013
zondag 4 augustus 2013
Wethouder van Amsterdam Van Es over de toekomst van de bijstand
03-08-2013.
Vandaag staan in Het Parool enkele berichten over voorstellen
van de VVD om op grote schaal vrijwilligers in te zetten, oa in
de zorg en een bericht, dat 800 WSW-ers gaan werken als
vakkenvuller bij Jumbo. Daarnaast hebben we de steeds strengere
controlestaat: onaangekondigde huisbezoeken, een maand wachttijd
voor je uitkering gaat lopen als je die aanvraagt, etc. In
Amsterdam staat wethouder van Es van Groen Links centraal in het
gevoerde beleid. Hoe kijkt zij aan tegen de nieuwe
ontwikkelingen, en wat kunnen we in de toekomst nog meer
verwachten? Een tipje van de sluier werd opgelicht tijdens een
debat op maandagavond 13 mei 2013 in de Rode Hoed. Ik heb het
een paar jaar geleden al geschreven: de bijstand als generieke
regeling waarop je in je leven altijd een beroep kunt doen,
mocht het nodig zijn, gaat eraan. Van Es maakt dat in het
onderstaande duidelijk, en tevens, wat de argumenten zijn om op
den duur een meer tijdelijke en beperkte bijstand in te voeren.
Wethouder Van Es is niet zomaar iemand. Als wethouder van een
van de vier grote steden heeft zij ongetwijfeld een flinke
vinger in de pap bij de standpuntbepaling van de Vereniging van
Nederlandse gemeenten, die moeizame onderhandelingen voeren met
de regering, de vakbonden en de werkgevers over de inrichting
van de nieuwe participatiewet, die 1 januari 2015 moet worden
ingevoerd. Ook staatssecretaris Klijnsma heeft wel oren naar het
standpunt van Van Es. In het dagblad Trouw verscheen een
artikel over een snoepreisje van prominente sociaal-democraten
naar de Verenigde Staten, waar men voordelen zag in een
tijdelijke bijstand.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1178815/2009/12/03/Warm-worden-van-de-Amerikaanse-aanpak.dhtml
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1178815/2009/12/03/Warm-worden-van-de-Amerikaanse-aanpak.dhtml
Eric ten Hulsen, directeur van de dienst Werk
en Inkomen zag 'interessante kanten' aan een tijdelijke bijstand.
Terug naar het debat in de Rode Hoed.
Het
debat in de Rode
Hoed ging over heden, verleden en toekomst van de
verzorgingsstaat
toegespitst op de sociale zekerheid. Dit debat werd gehouden
naar aanleiding
van de verschijning van een bundel met essays over de
verzorgingsstaat onder de
titel ‘Mij een zorg. De
toekomst van de
sociale zekerheid’. De essays werden geschreven door
verschillende
wetenschappelijke bureau ’s van politieke partijen in Nederland.
Het
debat stond
onder leiding van Clairy Polak. Deelnemers waren oud-premier
Ruud Lubbers,
wethouder werk, inkomen en participatie van de gemeente
Amsterdam Andree van
Es, Eimert Muilwijk, voorzitter CNV jongeren en Dennis Wiersma,
voorzitter FNV
Jongeren.
Clairy
Polak
nodigde de deelnemers aan het debat uit voortdurend ‘out of the
box’, d.w.z.
buiten de gebaande paden te denken en dit leverde m.i.
verhelderende inzichten
op over de analysetrant en de standpunten van de deelnemers.
Zoals gezegd concentreer ik mij in dit stukje op wat Van Es
gezegd heeft.
Clary
Polak vroeg
eerst aan Van Es ‘wat komt u als wethouder van werk, en inkomen
als problemen
van de verzorgingsstaat in de praktijk tegen’?. ‘Nou, een van
de moeilijkste,
lastigste of slechtste dingen vind ik dat door de verfijning
of de regelzucht,
vooral uiteindelijk van de landelijke overheid, dat we te
maken hebben met heel
veel verschillende regeltjes en dus verschillende manieren om
mensen te
benaderen, met verschillende problemen, terwijl eigenlijk,
eigenlijk het basaal
gaat het over hetzelfde. Dus een enorme verfijning heeft er
plaatsgevonden om
net even een uitzondering te maken, of net even daar iets aan
tegemoet te
komen, of daar juist weer iets aan af te doen, en uiteindelijk
kom ik daar heel
dicht bij Ruud Lubbers als het gaat om: wat is nou echt van
waarde, ben ik
ervan overtuigd dat voor verreweg de meeste mensen van waarde
is om mee te
kunnen doen in de samenleving en ook nog eens een keer mee te
kunnen doen door
betaald werk. En de kunst is dus, om, dat vind ik als
wethouder werk, inkomen en
participatie, om dat voor zoveel mogelijk mensen te doen en
daarbij te kunnen
kijken naar wat ze kunnen en niet naar wat ze niet kunnen’.
Polak: ‘dus een
verdergaande decentralisatie’? ‘Ja, dat zou voor mij heel veel
meer mogelijk
maken’.
Van
Es verdedigt
hier het standpunt van de Vereniging Nederlandse Gemeenten VNG,
die vindt dat
er drastisch moet worden gedecentraliseerd met meer macht aan de
gemeenten,
zonder al te veel controle en sturing vanuit Den Haag, en dat
verschillende
regelingen zoals de Wajong, de WSW en de bijstand moeten worden
samengevoegd. De
VNG heeft een flinke onderhandelingsvinger in de pap als het
gaat om de
totstandkoming van de nieuwe participatiewet, en het standpunt
van Van Es is
dus niet alleen maar het standpunt van een wethouder van een
grote stad.
Van
Es vond dat
werk centraal moet staan in de verzorgingsstaat. Zij vindt het
stelsel van
sociale zekerheid nog wel van betekenis in die zin, dat er in
deze tijd van
crisis een bodem is voor mensen die dat nodig hebben, maar zij
vindt het
stelsel niet meer van deze tijd in de zin dat zij het stelsel
veel te weinig
activerend vindt, veel te weinig vindt uitgaan van mensen in hun
eigen kracht
en mogelijkheden zetten en dat het stelsel in een aantal
opzichten veel te
paternalistisch is geworden.
‘Ja,
dat zou ik
heel simpel kunnen maken, dat heeft niet zoveel te maken met
een grote visie
voor de toekomst, maar ik heb best moeite moeten doen om de
opstelling van de
klantmanagers in dit opzicht te wijzigen’.
En
dan volgt een
betoog over het omzetten van ‘de mind’ van de klantmanager die
de mensen meer
moet activeren.
Clairy
Polak
nodigde van Es uit ‘out of the box’ te denken. ‘Als jij nu de
verzorgingsstaat
zou willen reorganiseren, wat zouden dan de basiszaken zijn die
je zou willen
regelen’. Van Es: ‘dan zou ik om te beginnen aan de werkkant
met werkgevers
goeie afspraken maken over arbeidsomstandigheden en
arbeidsproductiviteit in
die zin dat er veel meer mensen zouden kunnen meedoen aan het
arbeidsproces’.
Polak: ‘ Hoe dan’?. Van Es: ‘Nou door hetzij part time werken
of van hen minder
productiviteit te vragen dan ze aan anderen zouden vragen’.
Polak: ‘minder
productiviteit maar dat vindt u wel belangrijk’. Van Es: ‘Ja,
dat is heel
belangrijk. En dan ben ik ervan overtuigd dat er veel meer
mensen mee kunnen
doen op hun eigen niveau en dus ook inkomen kunnen verwerven
waardoor ze geen
beroep hoeven te doen op wat voor uitkering dan ook. Dat vind
ik een heel
belangrijke eh aan die kant vind ik dat echt essentieel’.
‘En aan de andere kant zou
ik wel een pleidooi
durven doen dat ook de bijstandsuitkering in principe
tijdelijk is en dat als
je daarin terecht komt dat dat een tijdelijk vangnet is, het
is de bedoeling om
daar zo snel mogelijk uit te komen en dat betekent he, dat je
toch iedere keer,
nou, laten we zeggen een keer in het jaar eh opnieuw door de
molen zal moeten,
van is dit nog terecht, moet je niet eh weer een ronde
solliciteren, moet je
niet op de een of andere manier weer zelf het initiatief nemen
om toch aan het
werk te komen dus wat dat betreft strenger dan nu’.
Polak:
‘Ja, want als je
zegt je moet een nieuwe ronde solliciteren, goed, dat moet je
doen, maar als je
zegt hij is tijdelijk, dan zeg je ook na – laten we even zeggen
na een paar
jaar – en nu, nu houden we ermee op’.
Van
Es: ‘Ja, maar
dat ik denk dat je… ik zou graag out of the box willen
springen maar.. ja, nee,
maar dat zou ik wel willen, maar de eerlijkheid gebiedt te
zeggen dat je dat
niet haalt. Als mensen geen andere bron van inkomsten hebben,
de bijstand is
toch terecht en natuurlijk ook echt de bottom line, de bodem,
maar nu lijkt het
wel alsof het is, of, he via een werkloosheidsuitkering kom je
in de bijstand,
en daar blijf je dan. En ik zou in die zin zou ik het
vervolgens terecht vinden
om het besef, dat dat een tijdelijk vangnet is waar je echt
zelf alles aan moet
doen om daar weer uit te komen, die druk zou ik graag willen
opvoeren, en als
dat dan zou moeten door te zeggen ja, het is tijdelijk, dat
betekent ook dat we
na een jaar of twee jaar echt gaan kijken heb jij dit nog wel
nodig, dat dat
misschien zelfs ook nog wel als consequentie zou kunnen hebben
dat je ervoor
mensen mee stopt’.
Polak:
‘dat is een
geheel nieuwe invulling van het begrip solidariteit, he want eh
ik waardeer het
zeer, hoor, out of the box, dus dat ga ik je niet verwijten,
helemaal niet,
maar wel de constatering, dat dit bijvoorbeeld iets is wat de
rechtse partijen
al enige tijd roepen, om niet te zeggen al jaren, en u vindt dat
ook. En dat
die linkse partijen zeg ik nu maar even in het algemeen dat die
riepen ja, maar
solidariteit. Dit is een nieuwe invulling van solidariteit’.
Van
Es: ‘ja, ik
vind het ook aanmerkelijk solidairder om ervoor te zorgen dat
mensen dus aan
die werkkant de gelegenheid krijgen om aan het werk te zijn
dan om ze in een
gelegenheid te stellen hun leven lang in de bijstand te
blijven’.
Polak:
‘En dat is
dan de verantwoordelijkheid van de werkgevers, die mensen meer
gelegenheid
moeten geven om te doen wat hun capaciteiten zijn waarna een
werkgever
natuurlijk roept: ja hallo hoe zit het met mijn winst’.
Van
Es: ‘Ja, dat
zeggen de werkgevers, maar dan, dan zou je daarin moeten
afspreken dat een
beetje minder winst toch eigenlijk wel kan een dat ook een
vorm is van
solidariteit invullen, of verantwoordelijkheid invullen
richting samenleving en
mensen die ook recht hebben om mee te doen en dat dat een veel
betere vorm is
dan steeds maar de productiviteit zo op te drijven, dat je a
priori al veel
mensen uitsluit van het arbeidsproces’.
In
de loop van de
discussie werd duidelijk, dat van Es totaal geen instrumentarium
heeft, als
gemeentelijk bestuurder, om werkgevers inderdaad ergens ook toe
te brengen. Ze
wil dat er stageplaatsen komen, dat er een quoteringsregeling
komt waarbij
werkgevers arbeidsgehandicapten in dienst nemen, de werkgevers
moeten van de
mensen minder productiviteit vragen, maar hoe de werkgevers
daartoe gebracht
kunnen worden blijft vaag. Het enige is dat werkgevers in goed
overleg en
misschien subsidies ertoe verleid worden zo te gaan werken. Want
tenslotte is er het
compromis met de liberalen, in de gemeente en op nationaal
niveau, over de
zelfstandigheid van de werkgevers in hun personeelsbeleid.
Blijft deze kant van
het verhaal vaag, aan de andere kant is van Es heel duidelijk.
Ze gebruikt de
redenering dat er arbeidsplaatsen voor gehandicapten moeten
komen en voor
mensen met verminderde arbeidsproductiviteit alvast als
argument, om een pleidooi te houden voor het afbreken van de
bijstand.
Van Es wil wel een coalitie met de vakbonden, samen
naar Den Haag en
naar de werkgevers toe, om betere arbeidsvoorwaarden, en plekken
voor
arbeidsgehandicapten te realiseren en het personeels en
arbeidsproductiviteitsbeleid van die werkgevers te beïnvloeden,
misschien ook
middels acties in de bedrijven. Vraag is wel, hoe die vakbonden
mensen met een
verminderde arbeidsproductiviteit moeten organiseren, die door
het ontbreken
van een sociaal vangnet gedwongen zijn hun arbeidskracht tegen
elke prijs te
verkopen in een situatie van grote massawerkloosheid.
woensdag 31 juli 2013
OPROEP DEMONSTRATIE STOP BEZUINIGINGEN
Het comité Stop Bezuinigingen
roept op tot een demonstratie op
zaterdag 21 september 2013 in
Amsterdam tegen de
bezuinigingsplannen van Rutte-2
Deze VVD/PvdA-regering heeft opnieuw miljarden aan bezuinigingen aangekondigd. Er wordt bezuinigd op de (thuis)zorg en kinderopvang, de huren gaan omhoog en de lonen en uitkeringen liggen onder vuur. Bovendien nemen (jeugd)werkloosheid en armoede toe. Daarmee worden de kosten van de door de banken veroorzaakte crisis afgewenteld op kwetsbare groepen in de samenleving. Ondertussen worden bonussen, belastingontwijking en topinkomens niet aangepakt door het kabinet. Onder Rutte-1 was het resultaat hiervan dat werkelijk iedereen er op achteruit ging behalve de rijkste 10 procent van de bevolking, die werden alleen maar nog rijker.
De Nederlandse bevolking pikt dit niet langer en wendt zich nu massaal af van dit kabinet. Nog maar 18 procent heeft vertrouwen in deze VVD/PvdA-coalitie. Het is tijd om het tij te keren en te kiezen voor een progressief alternatief waarin solidariteit tussen bevolkingsgroepen voorop staat. Jong en oud, migrant, vluchteling en autochtoon, schouder aan schouder in het verzet tegen de asociale plannen van dit kabinet. Stop de bezuinigingen, haal het geld waar het zit!
Wij roepen op voor een demonstratie in Amsterdam tegen de bezuinigingsplannen op zaterdag 21 september 2013. De demonstratie start om 13 uur op het Beursplein (dichtbij Amsterdam CS) en loopt via Dam/Rokin/Amstel naar de Dokwerker (bij metro Waterlooplein).
Facebook pagina https://www.facebook.com/StopBezuinigingen?fref=ts
KLIK OP "DEELNEMEN" EN NODIG AL JE VRIENDEN UIT OM MEE TE DOEN AAN DEZE DEMONSTRATIE.
Onderzoek SP onthullend
31-07-2013. We wisten het eigenlijk wel, zeggen het al jaren en
andere onderzoeken hebben het ook aangetoond, maar er staan ook
nieuwe dingen in het SP rapport op basis van een enquete onder 1700
bijstandsgerechtigden die van april tot juli werd gehouden. Het
rapport geeft een waarschijnlijk vrij getrouw beeld van de
ervaringen van de totale populatie bijstandsgerechtigden. Het is
toch is het weer een schokkend rapport.
Bijstandsgerechtigden worden vaak met de nek aangekeken door de rest van de maatschappij, de uitkering is te laag om van rond te komen, bijna de helft is ziek of arbeidsongeschikt terwijl de sociale diensten daar weinig of geen rekening mee houden, mensen zijn niet op de hoogte van mogelijke aanvullende inkomensmogelijkheden en worden daar ook niet over voorgelicht want dan gaat het de gemeenten teveel geld kosten, er wordt sowieso geen maatwerk geleverd door de sociale diensten, mensen worden als nummers behandeld, de gemeenten bieden werkzoekenden geen daadwerkelijke effectieve ondersteuning bij het zoeken van werk en er wordt misbruik gemaakt van het feit, dat het overgrote deel van de bijstandsgerechtigden graag (aangepast) werk wil en daar ook actief naar zoekt door mensen met mooie beloften te werk te stellen met behoud van uitkering of beneden het minimumloon.
geen uitzicht
De meerderheid van die tewerkgestelden geeft aan geen enkel uitzicht te hebben op beter en al jaren in die situatie te zitten. Bijstandsgerechtigden met hun goede wil worden op grote schaal misbruikt als extra goedkope arbeidskrachten, die anderen van de arbeidsmarkt moeten verdringen om zo door concurrentie de lonen omlaag te krijgen. In plaats van werkzoekenden te helpen duurzaam uit de uitkering te komen wordt de meerderheid van de uitkeringsgerechtigden met sollicitatieplicht alleen maar onder druk gezet eenmaal of vaker in de week te solliciteren, zijn er geen vakopleidingen en cursussen, wordt voortdurend gedreigd met sancties en strafkortingen die ook worden uitgedeeld om op die manier de uitstroom te bevorderen door mensen uit de uitkering te pesten. Zodat mensen uit wanhoop onderbetaalde flexibele baantjes nemen of een beroep doen op hun naaste omgeving of hun spaarcenten opmaken om maar van het gelazer van de sociale dienst af te zijn.
schokkend
Ik zeg het een beetje in mijn eigen bewoordingen, zo staat het niet letterlijk in het rapport, maar daar komt het wel op neer. Ronduit schokkend is om te lezen dat 21 procent van de respondenten werkt voor de uitkering. Bijna een op de drie respondenten van die groep (31 procent) al langer dan twee jaar. Zij blijven hiermee afhankelijk van de bijstandsuitkering en hebben geen mogelijkheid om door te stromen naar een reguliere baan. Daarmee is duidelijk dat het langdurig werken met behoud van uitkering reeds een hoge vlucht heeft genomen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de respondenten (55 procent) die werkt met behoud van uitkering, werk verricht dat normaal gesproken door iemand in loondienst wordt gedaan.
Vierendertig procent zegt dat het om additioneel werk gaat. Opvallend is dat er opnieuw veel reguliere werkzaamheden worden verricht door mensen die met behoud van een uitkering aan het werk zijn. Bijstandsgerechtigden werken in de groenvoorziening, in de huishoudelijke zorg bij de kinderopvang, als receptionist, in een restaurant en in de administratie en verkoop.
Drie kwart (76 procent) van de bijstandsgerechtigden die werkt met behoud van een uitkering zegt dat er geen uitzicht is op een betaalde baan met een vast contract. Voor slechts 10 procent van de respondenten is er de mogelijkheid om via het werken met behoud van uitkering uiteindelijk uitkerings onafhankelijk te worden. Het streven van het werken met behoud van uitkering om mensen na zes maanden uit te laten stromen naar een baan op de reguliere arbeidsmarkt lijkt slechts incidenteel te worden behaald.
aanbevelingen en oorzaken
De aanbevelingen van het rapport liggen een beetje in het verlengde van het bovenstaande, namelijk het omgekeerde. Er moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van bijstandsgerechtigden, maatwerk geleverd, vakopleidingen moeten worden opgestart, de voorlichting moet verbeteren, etc. In het rapport wordt niet ingegaan op de nieuwe Participatiewet, waarbij ik geloof anderhalf miljard op de Wajong, de WSW en de bijstand moet worden bezuinigd. Uit het rapport blijkt, dat de gemeenten de verantwoordelijkheden van de steeds verder gaande decentralisatie onder druk van de bezuinigingen helemaal niet aankunnen, en dat door die decentralisaties de rechten van de burgers zwaar onder druk komen te staan, waarbij iedereen ook nog verschillend behandeld wordt, moet je dat wel willen? Ik wil geen zwartkijker zijn, maar als de Partcipatiewet met nog verdergaande decentralisatie doorgaat kunnen we over vier jaar een rapport maken dat het allemaal nog veel erger is geworden.
tenzij....
Tenzij... de werklozen in opstand komen tegen waar het allemaal om draait, de massawerkloosheid, er zijn geen banen, de bezuinigingen op de mensen die het minste hebben en het in de steigers zetten van de repressieve controlemaatschappij om de mensen op de onderste treden van de maatschappelijke statusladder eronder te houden. Het ziet er niet naar uit dat de bijstandsgerechtigden na jarenlang gekoeionneerd te zijn nu eindelijk massaal in opstand komen, maar je weet nooit, als bestuurder zijnde. Het is die geheimzinnige 'stille kracht' of het gevaar in Laboewangi waar je als onderdrukkende bestuurder voor op moet passen. Tenslotte hebben we op 21 september om maar eens wat te noemen weer een demonstratie in Amsterdam die begint op het Beursplein en naar de Dokwerker voert. Je weet maar nooit.
Door die bezuinigingen moeten klantmanagers targets halen, uitstroomcijfers, het geeft niet hoe, en andere targets, bij een grote caseload, dwz het aantal klanten dat je hebt als casemanager, en dan krijg je dat mensen behalve door de rest van de maatschappij ook door de overheidsinstanties slecht behandeld worden. De relatie met de massawerkloosheid wordt in het rapport niet gelegd. Je kunt de mensen nog zo goed begeleiden, en scholen, maar als die banen er niet zijn houdt het ook op.
Piet van der Lende
Het onderzoek is te downloaden op http://www.sp.nl/
Bijstandsgerechtigden worden vaak met de nek aangekeken door de rest van de maatschappij, de uitkering is te laag om van rond te komen, bijna de helft is ziek of arbeidsongeschikt terwijl de sociale diensten daar weinig of geen rekening mee houden, mensen zijn niet op de hoogte van mogelijke aanvullende inkomensmogelijkheden en worden daar ook niet over voorgelicht want dan gaat het de gemeenten teveel geld kosten, er wordt sowieso geen maatwerk geleverd door de sociale diensten, mensen worden als nummers behandeld, de gemeenten bieden werkzoekenden geen daadwerkelijke effectieve ondersteuning bij het zoeken van werk en er wordt misbruik gemaakt van het feit, dat het overgrote deel van de bijstandsgerechtigden graag (aangepast) werk wil en daar ook actief naar zoekt door mensen met mooie beloften te werk te stellen met behoud van uitkering of beneden het minimumloon.
geen uitzicht
De meerderheid van die tewerkgestelden geeft aan geen enkel uitzicht te hebben op beter en al jaren in die situatie te zitten. Bijstandsgerechtigden met hun goede wil worden op grote schaal misbruikt als extra goedkope arbeidskrachten, die anderen van de arbeidsmarkt moeten verdringen om zo door concurrentie de lonen omlaag te krijgen. In plaats van werkzoekenden te helpen duurzaam uit de uitkering te komen wordt de meerderheid van de uitkeringsgerechtigden met sollicitatieplicht alleen maar onder druk gezet eenmaal of vaker in de week te solliciteren, zijn er geen vakopleidingen en cursussen, wordt voortdurend gedreigd met sancties en strafkortingen die ook worden uitgedeeld om op die manier de uitstroom te bevorderen door mensen uit de uitkering te pesten. Zodat mensen uit wanhoop onderbetaalde flexibele baantjes nemen of een beroep doen op hun naaste omgeving of hun spaarcenten opmaken om maar van het gelazer van de sociale dienst af te zijn.
schokkend
Ik zeg het een beetje in mijn eigen bewoordingen, zo staat het niet letterlijk in het rapport, maar daar komt het wel op neer. Ronduit schokkend is om te lezen dat 21 procent van de respondenten werkt voor de uitkering. Bijna een op de drie respondenten van die groep (31 procent) al langer dan twee jaar. Zij blijven hiermee afhankelijk van de bijstandsuitkering en hebben geen mogelijkheid om door te stromen naar een reguliere baan. Daarmee is duidelijk dat het langdurig werken met behoud van uitkering reeds een hoge vlucht heeft genomen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de respondenten (55 procent) die werkt met behoud van uitkering, werk verricht dat normaal gesproken door iemand in loondienst wordt gedaan.
Vierendertig procent zegt dat het om additioneel werk gaat. Opvallend is dat er opnieuw veel reguliere werkzaamheden worden verricht door mensen die met behoud van een uitkering aan het werk zijn. Bijstandsgerechtigden werken in de groenvoorziening, in de huishoudelijke zorg bij de kinderopvang, als receptionist, in een restaurant en in de administratie en verkoop.
Drie kwart (76 procent) van de bijstandsgerechtigden die werkt met behoud van een uitkering zegt dat er geen uitzicht is op een betaalde baan met een vast contract. Voor slechts 10 procent van de respondenten is er de mogelijkheid om via het werken met behoud van uitkering uiteindelijk uitkerings onafhankelijk te worden. Het streven van het werken met behoud van uitkering om mensen na zes maanden uit te laten stromen naar een baan op de reguliere arbeidsmarkt lijkt slechts incidenteel te worden behaald.
aanbevelingen en oorzaken
De aanbevelingen van het rapport liggen een beetje in het verlengde van het bovenstaande, namelijk het omgekeerde. Er moet rekening worden gehouden met de mogelijkheden van bijstandsgerechtigden, maatwerk geleverd, vakopleidingen moeten worden opgestart, de voorlichting moet verbeteren, etc. In het rapport wordt niet ingegaan op de nieuwe Participatiewet, waarbij ik geloof anderhalf miljard op de Wajong, de WSW en de bijstand moet worden bezuinigd. Uit het rapport blijkt, dat de gemeenten de verantwoordelijkheden van de steeds verder gaande decentralisatie onder druk van de bezuinigingen helemaal niet aankunnen, en dat door die decentralisaties de rechten van de burgers zwaar onder druk komen te staan, waarbij iedereen ook nog verschillend behandeld wordt, moet je dat wel willen? Ik wil geen zwartkijker zijn, maar als de Partcipatiewet met nog verdergaande decentralisatie doorgaat kunnen we over vier jaar een rapport maken dat het allemaal nog veel erger is geworden.
tenzij....
Tenzij... de werklozen in opstand komen tegen waar het allemaal om draait, de massawerkloosheid, er zijn geen banen, de bezuinigingen op de mensen die het minste hebben en het in de steigers zetten van de repressieve controlemaatschappij om de mensen op de onderste treden van de maatschappelijke statusladder eronder te houden. Het ziet er niet naar uit dat de bijstandsgerechtigden na jarenlang gekoeionneerd te zijn nu eindelijk massaal in opstand komen, maar je weet nooit, als bestuurder zijnde. Het is die geheimzinnige 'stille kracht' of het gevaar in Laboewangi waar je als onderdrukkende bestuurder voor op moet passen. Tenslotte hebben we op 21 september om maar eens wat te noemen weer een demonstratie in Amsterdam die begint op het Beursplein en naar de Dokwerker voert. Je weet maar nooit.
Door die bezuinigingen moeten klantmanagers targets halen, uitstroomcijfers, het geeft niet hoe, en andere targets, bij een grote caseload, dwz het aantal klanten dat je hebt als casemanager, en dan krijg je dat mensen behalve door de rest van de maatschappij ook door de overheidsinstanties slecht behandeld worden. De relatie met de massawerkloosheid wordt in het rapport niet gelegd. Je kunt de mensen nog zo goed begeleiden, en scholen, maar als die banen er niet zijn houdt het ook op.
Piet van der Lende
Het onderzoek is te downloaden op http://www.sp.nl/
woensdag 17 juli 2013
Het project controleren van mensen die in deeltijd werken van de Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam. Centrale Raad tikt DWI op de vingers.
Persbericht. Meer informatie: Bijstandsbond info@bijstandsbond.org
020-6898806
De DWI heeft een project waarbij nader onderzoek ingesteld wordt naar mensen die in deeltijd werken. Dit controleproject draait al een paar jaar. De werkwijze is ook al een paar jaar hetzelfde. Mensen die in deeltijd werken worden uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek kan ertoe leiden dat er voorwaarden worden gesteld aan het werken in deeltijd met aanvullende uitkering. Tijdens het gesprek kan bijvoorbeeld worden geëist, dat je op een formulier uit je hoofd aangeeft, hoeveel uren je werkt en op welke tijden. Er kan vervolgens bijvoorbeeld worden geëist, dat je precies bij gaat houden hoe laat je begint met werken, en op welke dag, hoe laat je pauze hebt en wanneer je stopt. Daarbij eist de DWI vaak dat deze gegevens door de werkgever worden afgetekend. Maar de werkgever kan eigenlijk die verplichting niet worden opgelegd, want hij valt niet onder de WWB en dit levert problemen op, omdat de werkgever bijvoorbeeld zegt: ‘wat heb ik aan die bureaucratische rompslomp, ik heb er geen zin in’. Dit leidt er soms toe, dat de werkgever problemen krijgt met de werknemer, die onder druk staat van de DWI dat de urenlijsten moeten worden getekend, waarbij de werknemer bang is zijn baan te verliezen, omdat hij bijvoorbeeld een oproepcontract heeft. In andere gevallen wordt de werknemer onder druk gezet bij de werkgever aan te kaarten dat het aantal uren wordt uitgebreid, zodat de betrokkene uit de uitkering komt, waarbij de DWI zegt: ‘anders nemen wij contact op met de werkgever’.
De Centrale Raad
van Beroep heeft nu uitgesproken dat het posten op de
openbare weg bij het bedrijf niet zomaar mag
Medewerkers van de gemeente Amsterdam vermoedden dat de man
vaker aan het werk was en observeerden in het geheim vanaf de
openbare weg om dat te controleren. De persoon bleek volgens
de gemeente inderdaad vaker dan opgegeven aan het werk te
zijn.Maar omdat de sociale dienst niet volgens de wetgeving
heeft gehandeld, mag dit niet worden gebruikt als bewijs.
De DWI heeft een project waarbij nader onderzoek ingesteld wordt naar mensen die in deeltijd werken. Dit controleproject draait al een paar jaar. De werkwijze is ook al een paar jaar hetzelfde. Mensen die in deeltijd werken worden uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek kan ertoe leiden dat er voorwaarden worden gesteld aan het werken in deeltijd met aanvullende uitkering. Tijdens het gesprek kan bijvoorbeeld worden geëist, dat je op een formulier uit je hoofd aangeeft, hoeveel uren je werkt en op welke tijden. Er kan vervolgens bijvoorbeeld worden geëist, dat je precies bij gaat houden hoe laat je begint met werken, en op welke dag, hoe laat je pauze hebt en wanneer je stopt. Daarbij eist de DWI vaak dat deze gegevens door de werkgever worden afgetekend. Maar de werkgever kan eigenlijk die verplichting niet worden opgelegd, want hij valt niet onder de WWB en dit levert problemen op, omdat de werkgever bijvoorbeeld zegt: ‘wat heb ik aan die bureaucratische rompslomp, ik heb er geen zin in’. Dit leidt er soms toe, dat de werkgever problemen krijgt met de werknemer, die onder druk staat van de DWI dat de urenlijsten moeten worden getekend, waarbij de werknemer bang is zijn baan te verliezen, omdat hij bijvoorbeeld een oproepcontract heeft. In andere gevallen wordt de werknemer onder druk gezet bij de werkgever aan te kaarten dat het aantal uren wordt uitgebreid, zodat de betrokkene uit de uitkering komt, waarbij de DWI zegt: ‘anders nemen wij contact op met de werkgever’.
Dinsdag
9 april is een melding binnengekomen bij de Bijstandsbond
waarin de gang van zaken erg duidelijk wordt. Mensen komen
dan klem te zitten, want ze hebben bijvoorbeeld een
deeltijdcontract waardoor ze net niet uit de uitkering
komen. Ze worden onder druk gezet meer uren te gaan
werken. Terwijl ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn,
maar ook een werkgever hebben, die niet zomaar zegt ga
maar meer werken en meer verdienen, in deze tijden van
crisis.
Ik heb een WWB
uitkering maar daarbij ook sinds januari 2013 een
arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor 12 uur per
week. Dit is verlengd en loopt af eind juni. Daarna
wordt het verlengd met 16 uur per week. De DWI verlangt
van mijn werkgever urenuitbreiding tot 24/26 uren per
week met de mededeling dat als dit niet mogelijk blijkt
de klant door DWI bemiddeld wordt naar een andere baan,
en dat de klant dan mogelijkerwijs niet meer beschikbaar
is voor werk in het bedrijf.
Mijn vraag is dit aanzetten
tot contractbreuk, wat niet mag en moet ik er voor
zorgen dat voor eind juni het contract is omgezet is
naar 16 uur? Ik wil voor dit bedrijf blijven werken en
zoek nog steeds zonder succes meer uren werk bij een
ander bedrijf. Tevens werd mij verteld dat ondanks
urenuitbreiding naar 16 uur er nog steeds een verklaring
van de werkgever verlangd wordt voor 24/26 uur.
De
gesprekken en de voorwaarden die naar aanleiding daarvan
worden opgesteld, worden aangevuld met controles op de
werkplek. Controleurs van de DWI posten buiten wanneer je
op je werk komt en wanneer je weggaat. Die gegevens gaan
ze dan vergelijken met de gegevens die je op formulieren
tijdens gesprekken hebt ingevuld. Wanneer er afwijkingen
zijn tussen wat je tijdens het gesprek op het formulier
hebt ingevuld en de constateringen ter plaatse van de
controleurs kan je uitkering worden stopgezet. Een
voorbeeld.
Een klant heeft een
vriendelijk gesprek met de DWI over zijn deeltijdbaan.
Vraag: ‘bent u wel eens buiten de werktijd op uw werk’.
De klant antwoordt: ‘o ja, dat is wel eens, een keer in
de week of zo’. De klant werkt in de horeca. Vraag: ‘en
doet u dan wel eens iets, wat u op het werk ook doet’.
Antwoord: o ja, als ik een glaasje aan het drinken ben,
en ik loop naar de bar, dan neem ik wel eens lege glazen
mee’. Na het gesprek is de uitkering van de klant
ingetrokken. Motivatie: ‘u verricht op geld waardeerbare
activiteiten op de werkplek, wat niet controleerbaar is,
dus bestaat er geen recht op een uitkering’. Een
bezwaarschrift is gegrond verklaard en de uitkering is
hersteld.
De DWI
heeft de volgende reactie.
Het is een goed project,
goed naar mensen die nu al deeltijd werken, want als het
aantal uren uitgebreid kan worden dan is dat natuurlijk
voor iedereen het beste. Daar hebben we inderdaad
gesprekken over met klanten die deeltijd werken. En
inderdaad ook controleren we af en toe of mensen
inderdaad slechts deeltijd werken en bijvoorbeeld niet
(ook) een deel van hun uren zwart uitbetaald krijgen
bijvoorbeeld. Dat mag natuurlijk niet.
De Centrale Raad
van Beroep heeft nu uitgesproken dat het posten op de
openbare weg bij het bedrijf niet zomaar mag
De sociale dienst van de gemeente Amsterdam heeft de privacy van een bijstandsgerechtige geschonden door deze persoon onterecht langdurig in het geheim te observeren.
Dit heeft de
Centrale Raad van Beroep, in Nederland, de hoogste rechter
op het gebied van sociaal bestuursrecht, woensdag geoordeeld op basis van het
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Volgens
de rechter had de sociale dienst ook een ander en minder
ingrijpend middel kunnen gebruiken om te controleren of de
persoon onterecht bijstand ontving.
De sociale
dienst had eerst de werkplek van de bijstandsgerechtigde
moeten bezoeken op een moment waarop hij niet zou werken.
Pas als dan was ontdekt dat de persoon vaker aan het werk
zou zijn, had de gemeente het middel van observatie in mogen
zetten om de omvang van de werkzaamheden vast te stellen,
aldus de rechter.
maandag 8 juli 2013
Verslag enquêteactie Laarderhoogteweg van het comité DwangarbeidNee
Verslag enquêteactie Laarderhoogteweg van het comité DwangarbeidNee
Inleiding
Het actiecomité DwangarbeidNee heeft op maandag 27 mei, woensdag 29 mei, dinsdag 4 juni en donderdag 6 juni 2013 bij het Praktijkcentrum DWI aan de met prikkeldraad omgeven Laarderhoogteweg 51 een enquête gehouden onder de mensen die daar werken met behoud van uitkering. Mensen die in het pand werken verrichten werkzaamheden als
– werkschoenen poetsen van collega’s en werkmeesters;
– werkkleding strijken van collega’s en werkmeesters;
– formulierenbrigade;
– printerpapier vervangen;
– houtjes lakken en schuren;
Doel van het houden van de enquête was om te horen hoe men het werken met behoud van uitkering op de Laarderhoogteweg ervaart. In totaal heeft het comité 37 enquêtes afgenomen.
Bevindingen
- Van de 37 ondervraagden werken er 35 met behoud van uitkering.
- De meerderheid (29) heeft nog maar kort (korter dan een jaar) een uitkering
- De helft (19) werkt er korter dan drie maanden. Twee van de ondervraagden werken er al 3 jaar.
- van de 37 ondervraagden werken er 25 ten minste 32 uur per week.
- 32 van de ondervraagden geven aan dat de trajectvergoeding die ze krijgen veel lager is dan de reiskosten die ze maken.
- 15 van de ondervraagden geven aan dat ze in de schulden zijn gekomen door het werken behoud van uitkering.
- 21 geven aan dat DWI hen verschillende beloftes heeft gedaan, die DWI vervolgens dan niet na kwam.
- 26 van de ondervraagden geven aan dat ze het erg vinden om gratis te moeten werken.
- Vrijwel alle ondervraagden (34) hebben liever een gewone betaalde baan met een minimumloon dan een uitkering.
- Vijfentwintig van de ondervraagden ervaren een sfeer van wantrouwen: ze moeten in dit traject, omdat DWI ervan uit gaat dat ze ‘uitvreters’ zijn. Ze voelen zich ook geïntimideerd door de DWI.
- 14 ondervraagden hebben al eens een strafkorting gehad.
- Iets meer dan de helft (20) ervaart de Laarderhoogteweg als een gevangenis. Men voelt zich gekleineerd.
- 20 van hen geeft aan dat als ze ziek zijn, de DWI hen onder druk zet toch te komen.
- 19 van de ondervraagden geven aan dat de DWI naar medische gegevens vraagt waar de DWI hen volgens hen niet naar mag vragen.
- 21 van hen had recente werkervaring toen ze op de Laarderhoogteweg
kwamen.
- Een ruime meerderheid (26) geeft aan dat ze door hun aanwezigheid op Laarderhoogteweg nauwelijks tijd overhouden om een echte baan te
vinden.
- 19 van hen geven aan dat ze verwachten dat ze door de trajecten van de DWI nooit meer aan echt werk komen.
Conclusie
De gevolgtrekking die we op grond van de hierboven gepresenteerde resultaten kunnen trekken is dat de het werken op de Laarderhoogteweg niet wordt gewaardeerd. Het werk wordt als een strafexercitie ervaren. Een exercitie waar ze dan ook nog eens niets mee opschieten aangezien ze door dat alles niet aan werk zoeken toekomen. Mensen raken ernstig gedemotiveerd en komen zo in een eeuwige cirkel terecht.
Verhalen die we hoorden
Hieronder, in willekeurige volgorde, een aantal van de verhalen die ons werden verteld.
Trajectvergoeding
Veel mensen klagen over het verschil tussen het bedrag van de trajectvergoeding en het bedrag dat ze daadwerkelijk kwijt zijn aan reiskosten. Sommige mensen krijgen kennelijk die 20 euro niet. DWI heeft hen daarvan niet op de hoogte gesteld, ze moeten er zelf achter komen en het zelf ter sprake brengen. En ook dan is die 20 euro veel te weinig vaak.
Vergoeding kinderopvang
Deze is er helemaal niet en dat is lastig voor (met name) alleenstaande moeders, en die werken er ook.
Strafkorting
Mensen die te laat komen of afwezig zijn , maar ook mensen die voor hun mening uitkomen, krijgen regelmatig een strafkorting opgelegd. Deze is meestal 30% van de uitkering en nogal eens wordt deze korting zonder nader schriftelijk bericht uitgevoerd. Soms krijgen mensen geen strafkorting als ze te laat komen, dan moeten ze de tijd inhalen, ook als je een geldige reden had.
Schulden
Veel mensen raken (verder) in de schulden omdat het traject hen geld kost. Zij moeten bijvoorbeeld brommerbrandstof of ov-abonnementen kopen om op de werkplek te komen. Daarnaast moeten mensen met kinderen iemand zoeken om de kinderen naar school te brengen en na school op te vangen, wat dikwijls geld kost. Als daar ook nog een strafkorting bovenop komt, zijn de rapen gaar. Overigens zijn mobiele telefoons verplicht, maar wie er geen heeft, krijgt er niet een vergoed.
Werkmeesters en ander DWI-personeel
Er zijn ongeveer 40 ‘werkmeesters’. Er zijn veel klachten over hen. Je mag officieel nu wel naar buiten in de pauze, maar van sommige van de werkmeesters mag dit niet. In de pauze bellen is niet toegestaan. De consulenten van de medewerkers zijn tegelijk ook hun klantmanager waardoor ze het idee hebben bij niemand terecht te kunnen met hun klachten over de werkmeesters.
Ook over de consulenten/klantmanagers zijn veel klachten. Wanneer men bijvoorbeeld klaagt over de reiskosten, krijgen ze dingen te horen als “kom maar lopend” of “je moet maar fietsen”, terwijl ze van Osdorp of Geuzenveld moeten komen. Ook vertelde een mevrouw ons dat haar consulent/klantmanager in de kantine openlijk en op luide toon haar financiële situatie ter sprake bracht zodat iedereen mee kon luisteren. Een meneer vindt dat de DWI ‘de boel aan het flessen is’ onder andere omdat zij niet op de Laarderhoogteweg naar werk mogen zoeken en hij en anderen zijn ervan overtuigd dat de consulenten/klantmanagers helemaal niet willen dat de dwangarbeiders een baan vinden.
Beloftes
De DWI maakt vaak beloftes niet waar. Zo moeten sommige mensen die al op de Laarderhoogteweg werken, elders, bijvoorbeeld in de bouw, zonder salaris werken in het kader van een zogenaamde ‘proefperiode’, maar wanneer deze verstreken is, moeten ze weer terug naar de Laarderhoogteweg. Zij worden daar in de bouw dan vervangen door andere klanten van de DWI. Wat ook gebeurt, is dat wanneer het personeel van schoonmaakbedrijven met vakantie gaat, zoals in de zomervakantie, de DWI cliënten van de Laarderhoogteweg als vakantiekrachten ter vervanging stuurt, zonder salaris, in het kader van een ook weer zogenaamde ‘proefperiode’. Wanneer de schoonmakers terug van vakantie gekomen zijn, moeten zij weer terug naar de Laarderhoogteweg.
Een ander verhaal: DWI had iemand beloofd dat hij door op de Laarderhoogteweg te
werken een heftruck- en een VCA-certificaat zou krijgen. Maar daar kwam niks van terecht.
Discriminatie
Veel mensen voelen zich gediscrimineerd.
Ziek melden
Wanneer mensen ziek zijn, worden ze eerst onder druk gezet toch te komen; “take a paracetamol and come here!” Wanneer dit niet helpt, wordt er vertrouwelijke medische informatie geëist; “let me see your prescription!” Dit terwijl er bijvoorbeeld helemaal geen ‘prescription’ is, omdat de huisarts had gezegd dat het gewoon een kwestie is van thuis in bed uitzieken.
Formulierenbrigade
Sommige medewerkers zitten in de formulierenbrigade. Er zijn veel klachten over de werkwijze. Met de werkbegeleider is weinig overleg mogelijk, waardoor men de klanten van de formulierenbrigade vaak tekort moet doen.
zondag 7 juli 2013
Inspectie SZW gaat onderzoek uitvoeren naar principe van tegenprestatie zoals tot nu toe uitgevoerd door gemeenten
In een brief aan de Tweede Kamer, gedateerd 5 juli, kondigt de staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma aan, dat de Inspectie SZW een onderzoek gaat uitvoeren naar het principe van de tegenprestatie zoals dat in de WWB wordt uitgevoerd door de gemeenten. Het onderzoek zal in october 2013 worden gepubliceerd. Hieronder het gedeeelte uit de brief van de staatssecretaris dat daarop betrekking heeft.
Onderzoek uitvoering tegenprestatie
Tijdens het AO WWB-maatregelen van 5 juni jl. hebben verschillende fracties aangedrongen op een onderzoek naar de tegenprestatie. Ik heb uw Kamer toegezegd een onderzoek te laten doen naar de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB. Er is overleg gevoerd met de Inspectie SZW over het toegezegde onderzoek. De Inspectie SZW kan het onderzoek naar de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB uitvoeren onder gemeenten. De verwachting is dat de Inspectie de resultaten begin oktober 2013 kan opleveren.
Na ontvangst van de bevindingen zal ik uw Kamer hiervan op de hoogte stellen. Op basis daarvan zal worden aangegeven hoe gemeenten handvatten kunnen worden geboden rond de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB.
Met deze brief kom ik mijn toezegging na dat ik uw Kamer voor het zomerreces informeer wie het onderzoek gaat uitvoeren.
Onderzoek uitvoering tegenprestatie
Tijdens het AO WWB-maatregelen van 5 juni jl. hebben verschillende fracties aangedrongen op een onderzoek naar de tegenprestatie. Ik heb uw Kamer toegezegd een onderzoek te laten doen naar de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB. Er is overleg gevoerd met de Inspectie SZW over het toegezegde onderzoek. De Inspectie SZW kan het onderzoek naar de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB uitvoeren onder gemeenten. De verwachting is dat de Inspectie de resultaten begin oktober 2013 kan opleveren.
Na ontvangst van de bevindingen zal ik uw Kamer hiervan op de hoogte stellen. Op basis daarvan zal worden aangegeven hoe gemeenten handvatten kunnen worden geboden rond de uitvoering van de tegenprestatie in de WWB.
Met deze brief kom ik mijn toezegging na dat ik uw Kamer voor het zomerreces informeer wie het onderzoek gaat uitvoeren.
maandag 17 juni 2013
Bijeenkomst met Berlijnse activisten over werklozenstrijd
In het weekeinde van 22 en 23 juni komen op uitnodiging van Doorbraak twee activisten van de Berlijnse groep Für eine linke Strömung (FelS) vertellen over de strijd van werklozen en flexwerkers in Duitsland. Tijdens bijeenkomsten in Leiden en Amsterdam worden met de FelS-leden ervaringen uitgewisseld over onderzoek naar en actie tegen dwangarbeid en andere disciplineringsmaatregelen waarmee bijstandsgerechtigden worden geconfronteerd.
Doorbraak organiseert de bijeenkomsten in het kader van haar al twee jaar lopende campagne tegen dwangarbeid. In 2012 hebben we in dat verband twee bijeenkomsten georganiseerd met werklozen-activisten van de Parijse groep Résistance au Travail Obligatoire (RTO). Nu hebben we leden van FeLS gevraagd om te komen praten over hun strijd tegen het Jobcenter in de Berlijnse wijk Neukölln. Het is de bedoeling om tijdens de bijeenkomsten ideeën en inspiratie op te doen voor de strijd van werklozen in Nederland. Daarbij komen vragen aan de orde als:
FelS is begin jaren negentig opgericht naar aanleiding van een maandenlange discussie over het functioneren van de autonome beweging. Die discussie, ook wel bekend onder de naam “Heinz Schenk Debatte”, is terug te lezen in een brochure die in 1995 ook in het Nederlands vertaald is. FelS was jarenlang actief in de MayDay-beweging, vooral bekend van de grote 1 mei-demonstraties van onder meer flexwerkers. Die beweging riep op tot zelforganisatie, maar in de praktijk gebeurde daar weinig mee. De activisten van FelS besloten er daarom zelf maar mee te beginnen, en daarbij aan te sluiten bij hun eigen dagelijkse ervaringen als werklozen en arbeiders aan de onderkant van de samenleving. Doorbraak heeft met het artikel “Militant onderzoek en organizen van werklozen in Berlijn” eerder al een beeld gegeven van de theorie en de praktijk van FelS rond het Jobcenter in Berlijn-Neukölln. Verder hebben we het interview “We wilden de rollen een keer omdraaien” vertaald, waarin een FelS-lid vertelt over de protestactie “Liever couching dan coaching”. Het eveneens door ons vertaalde artikel “Duitsland: militant onderzoek bij het Jobcenter in Berlijn Neukölln”, geschreven door FelS zelf, geeft nog meer inzicht in de visie en de manier van werken van de groep.
Harry Westerink
Bijeenkomst met FelS-activisten
Zaterdag 22 juni, vanaf 20:00 uur, inloop vanaf 19:30 uur
Middelstegracht 38, Leiden
Evenement op Facebook
Zaterdag 22 juni, vanaf 20:00 uur, inloop vanaf 19:30 uur
Middelstegracht 38, Leiden
Evenement op Facebook
Bijeenkomst met FelS-activisten
Zondag 23 juni, vanaf 14:00 uur
Bilderdijkstraat 165-f, Amsterdam
Evenement op Facebook
Zondag 23 juni, vanaf 14:00 uur
Bilderdijkstraat 165-f, Amsterdam
Evenement op Facebook
- Wat is militant actie-onderzoek en hoe doe je dat?
- Hoe leg je contacten met werklozen en hoe bouw je vertrouwen op?
- Op welke manieren kun je mensen aan de onderkant van de samenleving organiseren?
- Welke problemen kun je verwachten in de strijd tegen dwangarbeid voor uitkeringsgerechtigden en hoe kun je die oplossen?
FelS is begin jaren negentig opgericht naar aanleiding van een maandenlange discussie over het functioneren van de autonome beweging. Die discussie, ook wel bekend onder de naam “Heinz Schenk Debatte”, is terug te lezen in een brochure die in 1995 ook in het Nederlands vertaald is. FelS was jarenlang actief in de MayDay-beweging, vooral bekend van de grote 1 mei-demonstraties van onder meer flexwerkers. Die beweging riep op tot zelforganisatie, maar in de praktijk gebeurde daar weinig mee. De activisten van FelS besloten er daarom zelf maar mee te beginnen, en daarbij aan te sluiten bij hun eigen dagelijkse ervaringen als werklozen en arbeiders aan de onderkant van de samenleving. Doorbraak heeft met het artikel “Militant onderzoek en organizen van werklozen in Berlijn” eerder al een beeld gegeven van de theorie en de praktijk van FelS rond het Jobcenter in Berlijn-Neukölln. Verder hebben we het interview “We wilden de rollen een keer omdraaien” vertaald, waarin een FelS-lid vertelt over de protestactie “Liever couching dan coaching”. Het eveneens door ons vertaalde artikel “Duitsland: militant onderzoek bij het Jobcenter in Berlijn Neukölln”, geschreven door FelS zelf, geeft nog meer inzicht in de visie en de manier van werken van de groep.
Harry Westerink
maandag 3 juni 2013
Dwangarbeid in de zorg? NEE
Handen thuis, Rutte! Kom op 8 juni naar Amsterdam!
Het actiecomité Dwangarbeid Nee in Amsterdam roept op voor de demonstratie van de Abva/Kabo op 8 juni voor een goede zorg.
Rutte wil ruim 170.00 mensen hun thuiszorg afnemen. Dankzij de campagne Handen Thuis Rutte is het zorgakkoord gewijzigd. Sommige bezuinigingen zijn uitgesteld of verzacht. De bezuiniging op de thuiszorg is een jaar uitgesteld. En niet 75%, maar 40% van de thuiszorg wordt weggesneden. Het bewijs dat acties nut hebben. Tot resultaat leiden!. Maar…. Nog altijd 170.000 mensen moeten het straks zonder thuiszorg doen en ruim 50.000 thuiszorgers verliezen hun baan. Daarom moeten wij door, want de wedstrijd is nog niet afgelopen. Samen met duizenden thuiszorgers, andere medewerkers uit de zorg en clienten zeggen we: Handen Thuis Rutte!
Dwangarbeid in de zorg? NEE
Bij de dringende vraag wat die 170.000 mensen nu moeten, als ze straks geen noodzakelijke zorg meer hebben, zegt de regering en zeggen de gemeenten: dan kunnen werklozen mooi gedwongen worden het werk van de ontslagen thuiszorgmedewerkers over te nemen, waarbij ze met behoud van uitkering werken. Dat is lekker goedkoop. Zo wordt iedereen gepakt. De ontslagen thuiszorgmedewerkers, maar ook de uitkeringsgerechtigden, die tot in lengte van dagen gedwongen worden te werken onder een bijstandsregiem zonder perspectief op betaald werk.
Dwangarbeid anno 2013
Ook in andere sectoren werken uitkeringsgerechtigden vaak onder slechte voorwaarden, terwijl ze vernederend behandeld worden en er geen perspectief is op uitstroom naar betaald werk. Men heeft geen contract, weet niet hoelang het werken met behoud van uitkering gaat duren. Sommigen werken al jaren zo. Dit is dwangarbeid, vindt het actiecomité. Je moet er gedwongen aan mee doen. Als je dat niet doet, wordt je uitkering gekort, of zelfs stopgezet. Door met behoud van uitkering te werken, verdwijnen er banen waar wel loon tegenover staat. Kijk maar naar wat de regering wil in de thuiszorg! . Dit moet stoppen! Bijstandsgerechtigden, de thuiszorgmedewerkers, ja alle burgers verdienen geen armoede, maar fatsoenlijke behandeling en respect en gewoon goed werk met loon voor wie dat wil en kan.
Wij willen op 8 juni tot 12.00 uur verzamelen op de hoek van de Csaar Peterstraat en de Oostenburgergracht bereikbaar met bus 22 vanaf het Centraal Station halte Oostenburgergracht. Door de Csaar Peterstraat rijdt ook tramlijn 10. Dan vormen we een blok achter het spandoek 'Dwangarbeid in de thuiszorg? NEE' en sluiten ons aan bij de demonstratie, die in de Csaar Peterstraat begint en die naar het Oosterpark leidt. Zie voor verdere info over de demonstratie: www.strijdvoordethuiszorg.nl
actiecomité Dwangarbeid Nee --info@dwangarbeidnee.nl. 020 6898806/020 5856174/020 6370158www.dwangarbeidnee.nl
A href=
woensdag 29 mei 2013
Actieoproep. Ga woensdag 5 juni mee naar Den Haag om te protesteren tegen dwangarbeid!
Actie oproep
Doe mee aan de actie bij de vergadering van de vaste Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer op woensdagochtend 5 juni a.s. in Den Haag.
Die ochtend wordt onder andere aandacht besteed aan (misstanden met) werken met behoud van uitkering. Het wordt tijd dat de Tweede Kamer van ons hoort hoe de praktijk echt is! Van mensen die zelf de gevolgen van dwangarbeid meemaken en die in tegenstelling tot een meerderheid van de Tweede Kamer willen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan deze dwangarbeid, slechte behandeling, gebrek aan respect en verplicht werken zonder loon en zonder uitzicht op een betaalde baan voor wie dat wil en kan. Vanaf vorige week proberen we al om de staatssecretaris en de vaste Kamercommissie zover te krijgen om een petitie van ons aan te nemen. Dat is nog niet rond en als dat niet lukt willen we tijdens het debat ons ongenoegen uiten. Voor de actie heb je een geldig legitimatiebewijs nodig om de Tweede Kamer in te komen.
Voor de Amsterdammers: Als we met meer dan twintig mensen uit Amsterdam komen, regelen we een bus. Anders reizen we gezamenlijk met de trein vanaf Amsterdam Centraal naar Den Haag. Het retourtje Amsterdam - Den Haag betalen we voor je. Geef je op via info@dwangarbeidnee.nl. Of bel 020-6898806. Je krijgt dan in de loop van de week meer informatie.
Actie Comite Dwangarbeid Nee Amsterdam
maandag 27 mei 2013
Stem op Maureen van der Pligt voor de verkiezing van raadslid van het jaar in Amsterdam
Stem op Maureen van der Pligt voor Raadslid van het jaar
Stadszender AT5 en Het Parool organiseren momenteel de verkiezing van het beste raadslid van het jaar. Raadslid Maureen van der Pligt is één van de drie genomineerden. De nominatie is volkomen terecht en Maureen verdient het natuurlijk om die titel te winnen.
Al sinds zeven jaar zit Maureen in de Amsterdamse gemeenteraad. Zoals het een echte volksvertegenwoordiger en SP’er betaamt is Maureen vaak onder de mensen te vinden en is altijd goed op de hoogte van wat er speelt in de stad. Zo goed zelfs dat woordvoerders van andere partijen wel eens klagen dat een debat met Maureen niet eerlijk is omdat Maureen zo’n voorsprong heeft en over zoveel informatie beschikt. De afgelopen tijd heeft ze als lid van het Comite Dwangarbeidnee in Amsterdam gestreden voor afschaffing van dwangarbeid voor uitkeringsgerechtigden en voor loon naar werken.
Stemmen kan via een email naar stemmen@parool.nl , de stemmachine op www.parool.nl is nu stuk, die wordt maandag weer gefixt.
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Naar aanleiding van het toeslagenschandaal hebben het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst besloten om voortaan niet zo ri...