De Bijstandsbond heeft ervaren, dat aanvragen voor bijzondere bijstand
niet altijd goed worden afgehandeld. Hoewel een zorgvuldige beoordeling
van de individuele omstandigheden moet plaatsvinden, is dit niet altijd
het geval. Sommige mensen die het call center van WPI (sociale dienst)
bellen krijgen te horen: ik stuur u geen formulier, want u komt toch
niet in aanmerking. Dit vrijwel uitsluitend op basis van een lijst van
voorzieningen die uit de bijzondere bijstand betaald kunnen worden. Er
wordt in de lijst gekeken, het staat er niet bij, u krijgt geen
formulier. Mensen moeten er dan op staan, dat het formulier toch wordt
opgestuurd want dat is de overheid verplicht. Maar sommigen zien er dan
maar van af. Wij vermoeden, dat daardoor mensen geen bijzondere bijstand
krijgen terwijl ze er in principe wel voor in aanmerking komen.
Op de website van de gemeente Amsterdam kun je digitaal alleen voor zeer bepaalde kosten bijzondere bijstand aanvragen. Je moet dus in de meeste gevallen een formulier hebben. De Bijstandsbond heeft overleg gehad met WPI om deze situatie te verbeteren. OP 28 mei hebben wij afgesproken dat de Bijstandsbond formulieren voor bijzondere bijstand krijgt, die bij ons op het spreekuur kunnen worden ingevuld. De formulieren hebben wij inmiddels ontvangen. Wij hebben maandag 28 mei jl. met WPI gesproken inzake het uitgeven van formulieren voor Bijzondere Bijstand, het volgende is toen afgesproken:
indien een klant zich tot de Bijstandsbond wendt inzake het niet uitgereikt krijgen van een formulier wanneer daar om is gevraagd wordt het formulier dan bij ons ingevuld. Indien de Bijstandsbond een formulier uitgeeft noteert zij een klantkenmerk en de reden voor het niet verstrekken van het formulier door WPI zodat WPI deze signalen op kan pakken en het proces kan verbeteren dan wel met individuele medewerkers het gesprek kan voeren over de handelswijze;
In vervolggesprekken met WPI gaat de Bijstandsbond de werkwijze evalueren. Daarbij kunnen ook andere signalen ter sprake komen in de uitvoeringspraktijk. Hebt u dus zo’n signaal, laat het ons dan weten.
Op de website van de gemeente Amsterdam kun je digitaal alleen voor zeer bepaalde kosten bijzondere bijstand aanvragen. Je moet dus in de meeste gevallen een formulier hebben. De Bijstandsbond heeft overleg gehad met WPI om deze situatie te verbeteren. OP 28 mei hebben wij afgesproken dat de Bijstandsbond formulieren voor bijzondere bijstand krijgt, die bij ons op het spreekuur kunnen worden ingevuld. De formulieren hebben wij inmiddels ontvangen. Wij hebben maandag 28 mei jl. met WPI gesproken inzake het uitgeven van formulieren voor Bijzondere Bijstand, het volgende is toen afgesproken:
indien een klant zich tot de Bijstandsbond wendt inzake het niet uitgereikt krijgen van een formulier wanneer daar om is gevraagd wordt het formulier dan bij ons ingevuld. Indien de Bijstandsbond een formulier uitgeeft noteert zij een klantkenmerk en de reden voor het niet verstrekken van het formulier door WPI zodat WPI deze signalen op kan pakken en het proces kan verbeteren dan wel met individuele medewerkers het gesprek kan voeren over de handelswijze;
In vervolggesprekken met WPI gaat de Bijstandsbond de werkwijze evalueren. Daarbij kunnen ook andere signalen ter sprake komen in de uitvoeringspraktijk. Hebt u dus zo’n signaal, laat het ons dan weten.
-- Adviezen op het spreekuur van de Bijstandsbond zijn gratis, maar u kunt
lid worden voor 17 euro per jaar. Meer of minder mag ook. U kunt met een
overschrijvingskaart of via internetbankieren storten op rekening IBAN
NL22 INGB 0004 5548 41 t.n.v. Vereniging Bijstandsbond Amsterdam te
Amsterdam. Het spreekuur is op dinsdag en donderdag om 11.00 uur tot
16.00 uur, en vanaf 13.00 uur is een advocaat van VHM advocaten
aanwezig. http://vhmadvocaten.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten