Bij de gemeente
Amsterdam zijn nieuwe reorganisaties gaande. Bij burgers die een
bezwaarschrift indienen tegen een overheidsbesluit wordt sinds februari 2019 een 'geschillenbeslechter’ naar voren geschoven, alvorens
het bezwaarschrift als zodanig in behandeling wordt genomen. Ze worden niet bij alle jurdische procedures ingezet. Maar het is bij de Bijstandsbond onduidelijk wanneer ze wel en niet worden ingezet. Wat zijn de criteria voor de selectie? Onduidelijk. Er zijn nu drie 'geschillenbeslchters' aangesteld en er is een vacature voor een vierde. Deze
‘geschillenbeslechter' gaat kijken of door middel van praten en
overleggen een verder bezwaarschrift kan worden voorkomen.
Oordeelt de 'geschillenbeslechter' dat dit kan, dan gaat men niet het bezwaarschriftentraject in maar een ‘alternatief traject’ van overleg en onderhandeling. Verder worden weer afdelingen samengevoegd en krijgen ambtenaren van Werk, Participatie en Inkomen nieuwe functies, waarbij iedereen wordt herbeoordeeld. Het takenpakket van sommige functies wordt uitgebreid, minder specialisatie dus.
Wij vragen ons af
of
de invoering van de 'geschillenbeslechter' niet erg vertragend gaat
werken. De gemeente moet zich wel houden aan de 6 weken termijn
overeenkomstig de Algemene Wet Bestuursrecht, een termijn die
eventueel kan worden verlengd, maar een nieuwe ambtenaar ertussen
schuiven die alles eerst moet gaan beoordelen betekent wel, dat
alles
langer gaat duren.
Verder is er bij de overheid een algemene
tendens om meningsverschillen met burgers uit de juridische procedures te halen, dus de-juridisering, , terwijl het vaak gewoon gaat om juridische
besluiten van de overheid waarbij een bezwaarschrift ook gewoon
juridisch beoordeeld moet worden. De overheid gaat ondertussen
gewoon
door met het nemen van juridische besluiten. Maar bezuinigingen op
de
kosten van het rechtsbijstandsysteem maken, dat de overheid naar
andere wegen zoekt, om de burger ervan te weerhouden zijn recht te
halen.
Bijstandsbond
Geen opmerkingen:
Een reactie posten