De Bijstandsbond gaat voorlichting geven over het experiment met bijverdienen naast je bijstandsuitkering in Amsterdam. De regeling houdt in, dat voor het experiment uitgelote deelnemers maar ook anderen die niet uitgeloot zijn maar zich wel opgegeven hebben de helft van wat men verdient met betaalde arbeid mag houden tot een maximum van 200 euro per maand. Die maximaal 200 euro per maand wordt uitbetaald in de vorm van een premie, tweemaal per jaar. Deze regeling komt dan in plaats van de drie andere bijverdienregelingen die al in de Participtiewet bestaan, voor mensen die niet meedoen aan het experiment. Velen vragen zich af: kan ik meedoen aan het experiment, wat zijn de voors en tegens? Zitten er addertjes onder het gras? Of je wilt meedoen maar je hebt nog verschillende vragen. Of je hebt vragen over de bijverdiensteregelingen in zijn algemeenheid, ook over de andere regelingen.
Daarom organiseert de Bijstandsbond een reeks voorlichtingsbijeenkomsten
Eerst zijn er een aantal kleine bijeenkomsten cq de mogelijkheid voor een individueel gesprek in het kantoor van de Bijstandsbond in Tetterode en in de ruimte van het ASB in de Binnenpret aan de Eerste Schinkelstraat. Tenslotte organiseert de Bijstandsbond op maandag 19 februari 's avonds een grote bijeenkomst in het Dijktheater waar deskundigen van de gemeente en wetenschappelijk onderzoekers uw vragen beantwoorden. (Zijn gevraagd). Advocaat Marc van Hoof houdt ook een inleiding.
De eerste voorlichting cq discussie wordt gehouden op zaterdag 27 januari vanaf 14.00 uur tot 16.00 uur in de ruimte van de ASB, Eerste Schinkelstraat 14-16, in Amsterdam. Toegang tot de binnenplaats, buitengang inlopen en dan derde deur links.
Voor meer informatie:
Bijstandsbond
info@bijstandsbond.org
06- 82361876
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
woensdag 24 januari 2018
dinsdag 23 januari 2018
Rommelige voorlichtingsbijeenkomst over het experiment met de Participatiewet in Amsterdam
Op maandag 22
januari organiseerde de gemeente een voorlichtingsavond over het
experiment met de Participatiewet in Amsterdam. De avond begon om
19.00 uur en eindigde om 21.00 uur. Verschillende bezoekers hadden
verwacht dat er een centrale presentatie zou zijn voor een zaal met
mensen, waarbij na een inleiding vragen konden worden gesteld en dan
na de pauze meer in een op een gesprekken vragen beantwoorden van
voldoende aanwezige deskundigen. Maar dat bleek niet het geval te
zijn. De voorlichting werd gehouden in het Wibaut Huis in de kantine
van de Hogeschool van Amsterdam, waarbij achterin de kantine in een
open ruimte een welkomstbalie was opgesteld en daarnaast drie balies
met ieder twee medewerkers. Een balie waar je vragen aan
klantmanagers kon stellen over financiële aspecten, een balie waar
je aan klantmanagers vragen kon stellen over privacy en de
begeleiding en een balie waar wetenschappelijke onderzoekers vragen
gingen beantwoorden over het wetenschappelijk onderzoek. De
voorlichters deden hun best iedereen ter wille te zijn, maar de drie
balies bleken onvoldoende te zijn om rustig de vragen te
beantwoorden. Om ongeveer kwart over 7 stond en er een lange rij
wachtenden voor de welkomstbalie, terwijl ook voor de andere drie
balies lange rijen wachtenden stonden met prangende vragen. In het
geroezemoes kon je kort enkele vragen stellen. En dan de volgende. 3
tot hooguit 5 of 6 minuten per klant. Ondertussen werden de rijen
steeds langer, maar na ½ 8 nam de drukte af. Omstreeks 8 uur was het
een stuk rustiger geworden. Ik heb de indruk dat velen afhaakten toen
ze de lange rijen zagen. Wel hebben denk ik betrekkelijk veel van de
ongeveer 150 mensen die de avond hebben bezocht een aanvraagformulier
ingevuld. Wie naar de avond kwam om een beetje een overzicht te
krijgen van het experiment kwam bedrogen uit.
Informatie
Met moeite heb ik
het een en ander aan informatie verzameld. Er zijn drie groepen in
het experiment. Een controlegroep voor wie niks aan de huidige
situatie verandert, een experimentele groep die intensieve
begeleiding krijgt en een zelf regie groep die alleen hulp krijgt of
contact als de klant er zelf om vraagt. Iedereen in het experiment
krijgt een nieuwe klantmanager. Wat houdt groep 2, intensieve
begeleiding in? ‘Je krijgt een job hunter, of je wordt in een groep
gezet of je gaat een sollicitatietraining volgen’ aldus een van de
klantmanagers. Het is echt de bedoeling dat je volledig uitstroomt
naar betaald werk. Maar bijvoorbeeld iemand van 63 die een baantje
vindt van tien uur, daar kan van worden gezegd: het is mooi zo. Die
wordt dus door sommige klantmanagers anders behandeld dan een
35-jarige of een 40-jarige. Maar het is erg afhankelijk van de
klantmanager die je krijgt hoe er met je omgegaan wordt. Hoe precies
de intensieve begeleiding in elkaar zit is onduidelijk. Er zijn wat
dat betreft ook nog geen richtlijnen voor de klantmanagers. Nu
schijnt het zo te zijn, dat als je je opgeeft voor het experiment en
je wordt bij de loting ingedeeld in de intensieve begeleidingsgroep,
dat je dan kunt zeggen zonder consequenties: ik doe toch maar niet
mee.
Algemene vragen
De aanwezige
voorlichters konden alleen algemene vragen beantwoorden. Specifieke
vragen zoals: als ik vrijwilligerswerk doe en ik krijg een
onkostenvergoeding van 150 euro per maand, en ik ga in deeltijd
werken, krijg ik dan ook nog de premie erbij? Of: als je zzp-er bent
worden je inkomsten dan bruto of netto verrekend? Konden niet
beantwoord worden. De naam of email adres van de vragensteller werd
genoteerd. ‘U krijgt antwoord’. Wat het wetenschappelijk
onderzoek betreft: je krijgt eens per jaar een interview mondeling
in een buurthuis of ergens anders waarbij je vragen moet
beantwoorden. Wat betreft het onderzoek vraag ik mij af: als niet
duidelijk is, zonder duidelijke richtlijnen, wat de intensieve of
niet-intensieve begeleiding wel en niet inhoudt, de wetenschappers
wisten het ook niet, hoe wil je dan meten wat de invloed is van
begeleiding zus of zo? Ik snap er niks van. Of meten ze alleen de
invloed van meer of minder druk uitoefenen? Maar dan weet je
eigenlijk nog niks…….
Piet van der Lende
maandag 22 januari 2018
Overzicht stukken evaluatie Participatiewet
Op de site van Berenschot vind je een prachtig overzicht van alle
beleidsstukken in het kader van de evaluatie van 1000 dagen
Participtiewet. Ik ga dat allemaal niet lezen, want ik ben niet zo dol op
het lezen van beleidsstukken, ik word er een beetje depressief van,
gezien de inherent neoliberale uitgangspunten, die altijd verpakt worden
in wollig taalgebruik dat dingen moet verhullen maar misschien hou jij
er wel van. Tenslotte komen uit dit soort conferenties vaak
beleidsdoelstellingen of voorstellen die aangeven welke kant het in de
toekomst opgaat. En daarbij hebben commerciële adviesbureau's zoals
Berenschot een grote invloed. Hier is de
oorspronkelijke pagina:
https://www.berenschot.nl/algemene-onderdelen/diversen/evaluatie-participatiewet/
Of op de conferentie ook veel ervaringsdeskundigen aanwezig waren weet ik niet, maar ik betwijfel het. Misschien een enkel wat verdwaald clientenraadslid of zo.
Piet van der Lende
Zie ook


Of op de conferentie ook veel ervaringsdeskundigen aanwezig waren weet ik niet, maar ik betwijfel het. Misschien een enkel wat verdwaald clientenraadslid of zo.
Piet van der Lende
Evaluatie van de Participatiewet
In het kader van de monitoring en evaluatie
van de Participatiewet zijn in de eerste helft van 2017 onderzoeken
uitgevoerd onder werkgevers, gemeenten en werkzoekenden naar hun
ervaringen met de Participatiewet.
De kamerbrief en volledige rapporten van deze
onderzoeken zijn reeds gepubliceerd en aangeboden aan de Tweede Kamer.
Deze staan ook hier voor u op een rijtje:
Naast deze plenaire sessie heeft u ook verschillende workshops bijgewoond. Hieronder vindt u een overzicht van alle presentaties die tijdens de conferentie gegeven zijn. Zo kunt u bepaalde informatie nog nalezen of informatie van andere werksessies ophalen.
- Kamerbrief: Stand van zaken Participatiewet (pdf, 381 kB)
- Infographic onderzoek Participatiewet bij werkgevers (pdf, 321 kB)
- Rapport Berenschot: Onderzoek Participatiewet bij werkgevers (pdf, 2 MB)
- Rapport CentERdata: Ervaringen gemeenten met Participatiewet (pdf, 3.4 MB)
- Rapport Inspectie SZW: Klantonderzoek monitor Participatiewet (pdf, 14 MB)
1000 dagen ervaring met de Participatiewet
De bevindingen van bovenstaande onderzoeken zijn tijdens de conferentie ‘1000 dagen ervaring met de Participatiewet’ gepresenteerd door Paul Schenderling (Berenschot), Boukje Cuelenaere (CentERdata) en Hubert Zuurbier (Inspectie SZW). Hier vindt u de presentatie van de plenaire sessie.Naast deze plenaire sessie heeft u ook verschillende workshops bijgewoond. Hieronder vindt u een overzicht van alle presentaties die tijdens de conferentie gegeven zijn. Zo kunt u bepaalde informatie nog nalezen of informatie van andere werksessies ophalen.
- Kwetsbare jongeren en de Participatiewet (pdf, 1.2 MB) (door Ad Baan en Emma Zwaveling)
- Sleutelen aan duurzame inzetbaarheid (pdf, 2.4 MB) (door Francel Vos)
- Best Practices: Ervaringen met inclusief werkgeverschap bij Berenschot (pdf, 1 MB) (door Ingrid Beukman, Bart Hoex en Johannes ten Hoor)
- Detacheren in de Participatiewet (pdf, 2.8 MB) (door Maarten Adelmeijer en Leo van der Pol)
- Overheid & Quotum (pdf, 641 kB) (door Maarten Adelmeijer en Anke van Rossum)
- Werk bespaart bijstand (pdf, 480 kB) (door Martin Heekelaar)
- Workshop over serviceafspraken omtrent het realiseren van de match (pdf, 3.4 MB) (door Paul Schenderling)
- Werkgeverservaringen Participatiewet: Innovatief herontwerp (pdf, 1.3 MB) (door René Niks, Senzer)
Impressie van de conferentie



vrijdag 19 januari 2018
Anonieme enquête bereik van media onder Amsterdammers
De Vereniging Bijstandsbond heeft het initiatief genomen om een anonieme enquête te houden onder Amsterdammers. De enquête wordt o.a. ingevuld door spreekuurbezoekers. De enquête kan online worden ingevuld, per post opgestuurd of ingevuld worden op ons kantoor. We kunnen ook meerdere exemplaren van de vragenlijst opsturen.
Het is de bedoeling dat een representatieve groep Amsterdammers de enquête invult, niet alleen mensen met een minimuminkomen. Zo kan de enquête representatief zijn voor verschillende groepen, zoals arbeidsongeschikten, WW-ers, bijstandsgerechtigden en gepensioneerden of werkenden met een laag inkomen.
De enquête is bedoeld om een indruk te krijgen van de (sociale) media en andere methoden waarmee Amsterdammers in het algemeen en minima in het bijzonder hun informatie verzamelen om zo de informatieverstrekking van de Bijstandsbond over werk, inkomen, minimaregelingen etc. te kunnen verbeteren. Wij willen graag beter weten langs welke kanalen en met welke methoden wij het beste informatie kunnen verstrekken om de mensen te helpen de weg te vinden in de bureaucratische doolhoven met ingewikkelde formulieren.
Het zijn hopelijk heldere eenvoudige vragen, invullen kost 5 minuten. Wij zouden het op prijs stellen, als je dit bericht verder zou willen verspreiden.
Wij hopen met dit onderzoek opzienbarende resultaten te kunnen presenteren over het niet gebruiken van moderne communicatiemiddelen door verschillende groepen, jongeren, gepensioneerden, mensen met een minimuminkomen, etc. Zo lijken vele werkzoekenden niet actief te zijn op LinkedIn. Velen vinden de moderne middelen te duur, te ingewikkeld, velen hebben principiële bezwaren tegen bijvoorbeeld het gebruik van de DigId code of mijnoverheid.nl of de website van het UWV. Maar hoe groot is het probleem en als velen die moderne middelen niet gebruiken, hoe komen ze dan aan hun informatie?
U zou ons zeer helpen als u de enquête zou willen invullen wanneer u in Amsterdam woont op http://enquete.bijstandsbond.amsterdam
Bijverdienregelingen in de Participatatiewet en de experimenten met bijverdienen in Amsterdam
Globaal bestaan er in de Participatiewet drie bijverdienregelingen
voor drie doelgroepen. Ten eerste voor hoofden van een-ouder
gezinnen. Die
regeling kun je hier vinden. Daarnaast zijn er regelingen
voor bijstandsgerechtigden met en zonder een medische
urenbeperking. Die
kun je hier vinden.
Per 1 februari wil de gemeente Amsterdam een experiment beginnen om bijstandsgerechtigden niet een vrij te laten bedrag te laten houden, maar een premie te verstrekken van maximaal 200 euro per maand. Op 22 januari is er een voorlichtingsbijeenkomst in het Wibauthuis, waar ambtenaren van de sociale dienst (WPI) informatie geven over het experiment. Wibautstraat 3b. De voorlichting is van 19.00 uur tot 21.00 uur. Iedereen is welkom. Hier vind je de uitnodigingsbrief en een uitleg van het experiment.
Als je aan het experiment wilt meedoen, moet je je opgeven voor 31 januari. Je kunt ten allen tijde met het experiment stoppen.
Mensen bellen de Bijstandsbond met de vraag: wat vinden jullie hiervan? Drie opmerkingen hierover.
Ten eerste is het de vraag, of de uitvoering van de regeling wel vlotjes zal verlopen. Er zijn zoals hierboven omschreven al drie bijverdienste regelingen en bij de uitvoering daarvan worden veel fouten gemaakt. Met name bij de afdeling Terugvordering en Verhaal. Uitvoering van de regeling is ook erg ingewikkeld. Een voorbeeld. Iemand heeft een WW-uitkering van het UWV, die loopt per 4 weken. Daarnaast heeft betrokkene een aanvullende bijstandsuitkering die loopt per maand. Nou gaat zo iemand er in deeltijd bij werken, hoe moet je dat dan berekenen? Nog een voorbeeld. Iemand gaat twee weken tijdelijk werken. De eerste week is de laatste week van de maand, de tweede week is de eerste van de volgende maand. Dan moet de eerste week van het werk aan een maand toegerekend worden en de tweede week aan de volgende maand. Ook worden er fouten gemaakt met bruto-netto verrekeningen. Onze ervaring is ook, dat bijstandsgerechtigden vaak helemaal niet op de hoogte zijn van de bijverdienste regelingen en ze worden er ook niet op gewezen, zodat ze alles inleveren zonder te weten dat ze recht hebben op meer. Dus er schort nog wel wat aan de voorlichting. En nu komt er dus nog een vierde regeling bij. Mensen die onder de andere drie regelingen vallen blijven er ook. En in die vierde regeling van Amsterdam specifiek gelden dus voor betrokkenen die onder het experiment vallen de andere regelingen niet.
Een tweede punt is, dat met name de mensen in experimentele groep 2 een intensieve begeleiding krijgen. Het is vooralsnog onduidelijk wat die begeleiding inhoudt. Worden ze sterker onder druk gezet, alles maar te aanvaarden? Als je in die groep van het experiment terecht komt weet je dus niet wat je te wachten staat. In alle drie de groepen krijg je bovendien te maken met wetenschappelijke medewerkers van de Universiteit, die je gaan onderzoeken, interviewen, etc. Dit gebeurt meerdere malen.
Piet van der Lende
Per 1 februari wil de gemeente Amsterdam een experiment beginnen om bijstandsgerechtigden niet een vrij te laten bedrag te laten houden, maar een premie te verstrekken van maximaal 200 euro per maand. Op 22 januari is er een voorlichtingsbijeenkomst in het Wibauthuis, waar ambtenaren van de sociale dienst (WPI) informatie geven over het experiment. Wibautstraat 3b. De voorlichting is van 19.00 uur tot 21.00 uur. Iedereen is welkom. Hier vind je de uitnodigingsbrief en een uitleg van het experiment.
Als je aan het experiment wilt meedoen, moet je je opgeven voor 31 januari. Je kunt ten allen tijde met het experiment stoppen.
Mensen bellen de Bijstandsbond met de vraag: wat vinden jullie hiervan? Drie opmerkingen hierover.
Ten eerste is het de vraag, of de uitvoering van de regeling wel vlotjes zal verlopen. Er zijn zoals hierboven omschreven al drie bijverdienste regelingen en bij de uitvoering daarvan worden veel fouten gemaakt. Met name bij de afdeling Terugvordering en Verhaal. Uitvoering van de regeling is ook erg ingewikkeld. Een voorbeeld. Iemand heeft een WW-uitkering van het UWV, die loopt per 4 weken. Daarnaast heeft betrokkene een aanvullende bijstandsuitkering die loopt per maand. Nou gaat zo iemand er in deeltijd bij werken, hoe moet je dat dan berekenen? Nog een voorbeeld. Iemand gaat twee weken tijdelijk werken. De eerste week is de laatste week van de maand, de tweede week is de eerste van de volgende maand. Dan moet de eerste week van het werk aan een maand toegerekend worden en de tweede week aan de volgende maand. Ook worden er fouten gemaakt met bruto-netto verrekeningen. Onze ervaring is ook, dat bijstandsgerechtigden vaak helemaal niet op de hoogte zijn van de bijverdienste regelingen en ze worden er ook niet op gewezen, zodat ze alles inleveren zonder te weten dat ze recht hebben op meer. Dus er schort nog wel wat aan de voorlichting. En nu komt er dus nog een vierde regeling bij. Mensen die onder de andere drie regelingen vallen blijven er ook. En in die vierde regeling van Amsterdam specifiek gelden dus voor betrokkenen die onder het experiment vallen de andere regelingen niet.
Een tweede punt is, dat met name de mensen in experimentele groep 2 een intensieve begeleiding krijgen. Het is vooralsnog onduidelijk wat die begeleiding inhoudt. Worden ze sterker onder druk gezet, alles maar te aanvaarden? Als je in die groep van het experiment terecht komt weet je dus niet wat je te wachten staat. In alle drie de groepen krijg je bovendien te maken met wetenschappelijke medewerkers van de Universiteit, die je gaan onderzoeken, interviewen, etc. Dit gebeurt meerdere malen.
De
gemeente kondigt wel aan, dat het experiment 1 februari ingaat,
maar politiek Den Haag ligt dwars, met name de VVD en andere
rechtse fracties. Op 18 januari was er een kamerdebat over de
experimenten, ook in andere gemeenten en daaruit kwam naar
voren, dat de gemeente wel verder mag met het experiment. Dus
het mag uitgevoerd worden. Maar de staatssecretaris van de VVD
kondigde tegelijkertijd aan, na de gemeenteraadsverkiezingen in
gesprek te willen met het nieuwe college over de invoering van
de zogenaamde tegenprestatie. Van groot belang dus om straks bij
de gemeenteraadsverkiezingen NIET te stemmen op een partij die
daar voorstander van is.
Wij hopen dat op
de voorlichtingsbijeenkomst bezwaren en onzekerheden weggenomen
kunnen worden en er meer duidelijkheid komt over de ins en outs
van het experiment.
zondag 14 januari 2018
Notitie de regionale arbeidsmakrt in Amsterdam
De Werkgroep Economie & Arbeidsmarkt van Lokaal FNV Amsterdam heeft de Notitie Economie& Arbeidsmarkt Amsterdam uitgebracht. De notitie gaat over de economie en de arbeidsmarkt in de regio Amsterdam. De notitie is o.a. gebaseerd op een enquête. De werkgroep heeft veel onderzocht en besproken en daarvan verslag gedaan in de notitie. De werkgroep ziet het duidelijk als een afronding van een stap in een proces. Er is nog zo veel meer om uit te zoeken, er is nog meer om te bespreken. De werkgroep hoopt dat u met hen mee wil denken en mee wil praten. Mogelijk kan men dan nieuwe onderwerpen bepalen en nieuwe werkgroepsleden vinden om Lokaal FNV Amsterdam in de vorm van deze werkgroep te versterken. Misschien worden punten uit de notitie gehaald om in de FNV-discussies met de politieke partijen naar voren te brengen die in februari plaatsvinden naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen. De nota kunt u hier vinden. https://tinyurl.com/fnvlokaal
donderdag 11 januari 2018
Massaprotesten Bulgarije tegen de regering
Mededeling
Hoewel dit bericht niet specifiek over de sociale zekerheid gaat, bij uitzondering een bericht over protesten in een ander land, nl Bulgarije, waar een medewerker van de Bijstandsbond middenin zit en waar in de Nederlandse pers ik niets van gehoord heb.
Protesten in Bulgarije tegen de corruptie van de regering en de financiële instellingen. Duizenden mensen op de been in Sofia. Er zijn protesten in negen steden. Petar schrijft het volgende:
In de demo was een zeer waardevolle vrouw. Katya ilieva is haar naam. Buig voor haar moed, om naar buiten te komen en dit allemaal te zeggen zonder angst. Onthoud die naam! Die informatie die ze me gaf, schudde me met geweld en volledig. Haar woorden bevestigden alles wat we allemaal voelden en vermoedden. Er werd bevestigd dat de criminaliteit in ons land aan de macht is en in alle financiële instellingen.
Bulgarije is vandaag voor het eerst voorzitter van de EU en de regering heeft aangekondigd, dat ze de euro in het EU land wil invoeren, maar bij de protsten wordt juist gevraagd om de steun van de EU om de grote corruptie en malversaties van de regering in het armste land van de EU te bestrijden. Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of de protsten ook tegen de invoering van de euro gericht zijn. Petar maakt voor Nederlanders reportages van de protesten op facebook.
piet
Hoewel dit bericht niet specifiek over de sociale zekerheid gaat, bij uitzondering een bericht over protesten in een ander land, nl Bulgarije, waar een medewerker van de Bijstandsbond middenin zit en waar in de Nederlandse pers ik niets van gehoord heb.
Protesten in Bulgarije tegen de corruptie van de regering en de financiële instellingen. Duizenden mensen op de been in Sofia. Er zijn protesten in negen steden. Petar schrijft het volgende:
In de demo was een zeer waardevolle vrouw. Katya ilieva is haar naam. Buig voor haar moed, om naar buiten te komen en dit allemaal te zeggen zonder angst. Onthoud die naam! Die informatie die ze me gaf, schudde me met geweld en volledig. Haar woorden bevestigden alles wat we allemaal voelden en vermoedden. Er werd bevestigd dat de criminaliteit in ons land aan de macht is en in alle financiële instellingen.
Bulgarije is vandaag voor het eerst voorzitter van de EU en de regering heeft aangekondigd, dat ze de euro in het EU land wil invoeren, maar bij de protsten wordt juist gevraagd om de steun van de EU om de grote corruptie en malversaties van de regering in het armste land van de EU te bestrijden. Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of de protsten ook tegen de invoering van de euro gericht zijn. Petar maakt voor Nederlanders reportages van de protesten op facebook.
piet
woensdag 10 januari 2018
”Westerse markteconomie heeft langste tijd gehad”
De Nederlandse Piketty?
Historisch onderzoek naar opkomst en verval van markteconomieën
Alweer uit halverwege 2016, maar iemand wees mij op onderstaand boek. Al in de negentiger jaren van de vorige eeuw ontwikkelde Van Bavel zijn transitieteeoriën in zijn dissertatie. B.J.P. van Bavel – (1999) Transitie en continuiteit. De bezitsverhoudingen en de plattelandseconomie in het westelijk gedeelte van het Gelderse rivierengebied ca 1300 ca 1570. Werken Gelre 52. Hilversum. Dat boek is uit 1999 en onderstaand boek verscheen in 2016 dus je kunt zeggen dat Van Bavel lang over de materie nagedacht heeft, hoewel dat ook weer geen absolute garantie is dat iemand iets zinnigs heeft te zeggen, overigens. Maar ik ga een poging wagen dit te lezen. Van Bavel is gisteren op de radio geweest omdat zijn boek is vertaald naar het Nederlands, oorspronkelijk alleen in het Engels uitgegeven. Ook de Nederlandse titel 'De onzichtbare Hand'. Hij heeft een voorwoord en nawoord bij de vertaling gegeven en gaat in op de huidige situatie. Amerika bevindt zich volgens zijn theorie in de laatste fase van ineenstorting van de markteconomie en verwijst naar de regering trump met zes miljardairs daarin. Het recente belastingplan met nagenoeg afschaffing van de erfbelasting waardoor de rijkdom wordt veiliggesteld en vergroten kan. In Nederland duurt het volgens hem nog tien tot 20 jaar voordat de markteconomie ineenstort.
Bas van Bavel, 'The Invisible Hand? How Market Economies have Emerged and Declined Since AD 500'
De markteconomie van onze westerse samenleving wordt vaak gezien als voorwaarde voor blijvende vooruitgang en economische groei, maar dat blijkt een misvatting. Het boek van economisch historicus prof. dr. Bas van Bavel van de Universiteit Utrecht maakt duidelijk dat alle markteconomieën door de eeuwen heen een cyclus doormaken en na een periode van opbloei in verval raken en zelfs verdwijnen. Bepaalde symptomen die in het verleden steeds het verval van een markteconomie aankondigden, zijn in onze tijd ook zichtbaar. Het is daarmee aannemelijk dat het einde van de Westerse markteconomie in zicht is. Meer informatie: https://www.uu.nl/nieuws/westerse-markteconomie-heeft-langste-tijd-gehad
Piet
Historisch onderzoek naar opkomst en verval van markteconomieën
Alweer uit halverwege 2016, maar iemand wees mij op onderstaand boek. Al in de negentiger jaren van de vorige eeuw ontwikkelde Van Bavel zijn transitieteeoriën in zijn dissertatie. B.J.P. van Bavel – (1999) Transitie en continuiteit. De bezitsverhoudingen en de plattelandseconomie in het westelijk gedeelte van het Gelderse rivierengebied ca 1300 ca 1570. Werken Gelre 52. Hilversum. Dat boek is uit 1999 en onderstaand boek verscheen in 2016 dus je kunt zeggen dat Van Bavel lang over de materie nagedacht heeft, hoewel dat ook weer geen absolute garantie is dat iemand iets zinnigs heeft te zeggen, overigens. Maar ik ga een poging wagen dit te lezen. Van Bavel is gisteren op de radio geweest omdat zijn boek is vertaald naar het Nederlands, oorspronkelijk alleen in het Engels uitgegeven. Ook de Nederlandse titel 'De onzichtbare Hand'. Hij heeft een voorwoord en nawoord bij de vertaling gegeven en gaat in op de huidige situatie. Amerika bevindt zich volgens zijn theorie in de laatste fase van ineenstorting van de markteconomie en verwijst naar de regering trump met zes miljardairs daarin. Het recente belastingplan met nagenoeg afschaffing van de erfbelasting waardoor de rijkdom wordt veiliggesteld en vergroten kan. In Nederland duurt het volgens hem nog tien tot 20 jaar voordat de markteconomie ineenstort.
Bas van Bavel, 'The Invisible Hand? How Market Economies have Emerged and Declined Since AD 500'
De markteconomie van onze westerse samenleving wordt vaak gezien als voorwaarde voor blijvende vooruitgang en economische groei, maar dat blijkt een misvatting. Het boek van economisch historicus prof. dr. Bas van Bavel van de Universiteit Utrecht maakt duidelijk dat alle markteconomieën door de eeuwen heen een cyclus doormaken en na een periode van opbloei in verval raken en zelfs verdwijnen. Bepaalde symptomen die in het verleden steeds het verval van een markteconomie aankondigden, zijn in onze tijd ook zichtbaar. Het is daarmee aannemelijk dat het einde van de Westerse markteconomie in zicht is. Meer informatie: https://www.uu.nl/nieuws/westerse-markteconomie-heeft-langste-tijd-gehad
Piet
zondag 7 januari 2018
Uitspraak Hoge Raad brengt slag toe aan mantelzorgers en de participatiemaatschappij
De Hoge Raad
adviseert in een uitspraak op 8 december dat de wetgever de
uitzondering, dat bloedverwanten in de tweede graad wanneer er
sprake
is van mantelzorg geen gezamenlijke huishouding voeren, te
schrappen.
De wetgever moet deze beslissing nemen. (HR:2017:3081
te vinden op rechtspraak.nl). Dit heeft grote
negatieve
gevolgen voor het inkomen van de mantelzorgers, die hun broer,
zuster
of bijvoorbeeld grootouder verzorgen omdat ze soms zelfs zonder
inkomen kunnen komen te zitten. Dit is de zoveelste
(bureaucratische)
tegenwerking van mantelzorgers, die hun naaste willen verzorgen.
Er
zijn niet alleen grote gevolgen voor de mantelzorgers, maar ook
voor
de hulpbehoevende mensen die verzorgd worden, die het door
deze uitspraak extra zwaar krijgen. De verzorging komt onder
grote
druk te staan. Een overzicht van hoe mantelzorgers en
verzorgden al worden tegengewerkt voor de
uitspraak van
de Hoge Raad vindt u op
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingjanuari2018/mantelzorgers.html
De Hoge Raad heeft
de uitspraak gedaan in een procedure die was begonnen door een
mantelzorger die vond dat hij/zij geen gezamenlijke huishouding
voerde met de verzorgde. Op basis van het criterium gezamenlijke
huishouding had betrokkene geen recht op een bijstandsuitkering
omdat
de verzorgde een minimuminkomen had. Wel of geen gezamenlijke
huishouding voeren heeft grote gevolgen voor het inkomen op basis
van
de sociale zekerheidswetten.
In de procedure werd een beroep gedaan op het non-discrimintatie
beginsel van artikel 26 van het IVBPR. (Internationaal
verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten).
De advocaat van de betrokkene voerde aan, dat bij bloedverwanten
in
de tweede graad er geen sprake is van een
gezamenlijke huishouding (broer
en zuster, grootouder en kleinkind) en bij anderen wel. Dit op
basis
van artikel 3 lid 2 onderdeel a van de Participatiewet
(voor bijstandsuitkeringen) waarin deze uitzondering geregeld
is.
De
Hoge Raad heeft nu uitgesproken dat er bij het bovenstaande
artikel
in de Participatiewet inderdaad
sprake is van discriminatie. De
Centrale
Raad van Beroep had eerder in deze zaak ook uitgesproken, dat er
sprake was van discriminatie en dat om alles gelijk te trekken
niet
alleen bij bloedverwanten in de tweede graad, maar bij iedereen
in
een mantelzorgsituatie er vanuit moet worden gegaan, dat er geen
sprake is van een gezamenlijke huishouding. De Hoge Raad zet
hier een
streep door en tikt de Centrale Raad
dus op
de vingers.
Volgens de Hoge
Raad
kan deze discriminatie ook worden opgeheven door het schrappen van
deze uitzondering. De Hoge Raad acht de keuze van de CRvB, om de
uitzondering ook van toepassing te verklaren op de situatie van
belanghebbende, in strijd met het uitgangspunt van de
Participatiewet
om bij de beoordeling of een persoon recht heeft op een
bijstandsuitkering, in situaties van een gezamenlijke huishouding
rekening te houden te houden met de middelen van de partner,
ongeacht
de graad van verwantschap. De Hoge Raad acht de wijze waarop de
geconstateerde discriminatie moet worden opgeheven, in beginsel
voorbehouden aan de wetgever. Voor ingrijpen van de rechter kan
wel
aanleiding bestaan indien de wetgever na kennisneming van dit
arrest
nalaat zelf een regeling te treffen die de discriminatie opheft.
De
uitspraak betekent dat de wetgever nu een beslissing
moet nemen, gaan we de uitzondering schrappen of gaan we die op
iedereen van toepassing verklaren. Met het advies van de Hoge
Raad….
de
uitzondering
te schrappen. Dit is een
slag in het gezicht van veel mantelzorgers, die een bloedverwant
in
de tweede graad verzorgen en van
degenen
die verzorgd worden.
Veel mantelzorgers
gaan samenwonen met degene die zorg nodig heeft, om de verzorging
goed te laten verlopen. Als dan wordt aangenomen dat je een
gezamenlijke huishouding voert heeft dat grote gevolgen voor de
verzorging en op het gebied van de sociale zekerheid. Het heeft
gevolgen voor eventuele toeslagen van de belastingdienst, die
lager
kunnen worden, en wanneer bijvoorbeeld de mantelzorger of degene
die
verzorgd wordt een bijstandsuitkering heeft kan die komen te
vervallen wanneer de ander ook een inkomen heeft. Er kunnen door
alle problemen extra spanningen ontstaan tussen de verzorger en de
verzorgde.
Nu al nemen veel
potentiële mantelzorgers de beslissing, de verzorging niet op zich
te nemen, vanwege de grote gevolgen die dit heeft op allerlei
gebied.
Een overzicht van hoe mantelzorgers in allerlei opzichten worden
tegengewerkt kunt u vinden op
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingjanuari2018/mantelzorgers.html
Naast een overzicht
is er een relaas van een mantelzorger, die zijn woning dreigt
kwijt
te raken, nu degene die hij verzorgde overleden is.
Piet van der Lende
|
Strijd tegen extreemrechts combineren met de strijd tegen de roof- en afbraakpolitiek
Meriç Esin
Nog niet lang geleden hield koning
Willem-Alexander zijn jaarlijkse kersttoespraak. Heel even
had ik de neiging om daar onmiddellijk commentaar op te
schrijven. Toch zag ik daar in eerste instantie van af. Je
hoeft ook niet overal commentaar op te schrijven, niet waar?
Maar toen ik onlangs in een artikel de nieuwjaarsverklaring
van António Guterres (algemeen secretaris van de VN) las,
besloot ik het commentaar toch maar te gaan schrijven.
De essentie van de
kersttoespraak van de koning en die van de verklaring van
António Guterres hebben namelijk inhoudelijk met elkaar te
maken. De koning gaf in zijn toespraak aan zich grote zorgen
te maken over de afnemende gemeenschappelijkheid in de
samenleving en de zwakker wordende verbinding tussen de
burgers onderling. António Guterres stelde in zijn
verklaring vast dat het jaar 2017 teleurstellend was omdat
parallel aan de toegenomen crises ook het nationalisme
wereldwijd toegenomen zou zijn, net als vreemdelingenhaat en
sociale ongelijkheid. António Guterres waarschuwde ons
bovendien voor nieuwe gevaren in 2018 en meldde hij het
alarmniveau tot rood te zullen verhogen.
In de verhalen van de
beide lieden worden belangrijke maatschappelijke problemen
aangestipt waar wij sinds jaar en dag over horen en lezen en
die we bovendien ook zelf aldoor beleven, in verschillende
vormen en maten. Problemen die de loonafhankelijke en
uitkeringsgerechtigde mensen ongelukkiger maken, problemen
die de levens van mensen ‘kapot maken’ en problemen die
mensen tot wanhoopsdaden drijven en tot zelfmoordpogingen
die soms lukken en soms ook mislukken.
Maar dat alles, wisten we
al lang. Dat hadden we niet nog eens van de koning, algemeen
secretaris of welke andere ‘hoogwaardigheidsbekleder’ dan
ook hoeven te horen. Wij kennen onze problemen, beter dan
wie dan ook. Ons interesseren echter meer de oplossingen?
Wat en waar zijn die? Hoe zullen die oplossingen
gerealiseerd worden? En wanneer? Daarover spreken de ‘hoge’
lieden geen enkel woord uit. Door onze problemen te benoemen
en die bijna op poëtische wijze te beschrijven trachten zij
ons te paaien en in slaap te sussen. Want oh, ‘wat zijn zij
solidair met ons en wat knap dat zij onze problemen zo goed
kennen en ons zo goed begrijpen’.
De manier waarop zij ons
aanspreken lijkt empathisch, begripvol en solidair maar is
in werkelijkheid erg bespottend, vernederend en bedrieglijk.
Zij spreken ons aan met het ‘medeleven’ waarmee dieven hun
slachtoffers aanspreken die zij zojuist bestolen hebben. Ook
de manier waarop zij het over onze problemen hebben is erg
opmerkelijk. Zij spreken over onze problemen als of het
natuurverschijnselen zijn, als of het meteorieten zijn die
uit de hemel op de aarde zijn gevallen. Als of die door
niemand veroorzaakt worden omwille van smerige belangen en
grote winsten van uitbuitende, parasitaire klassen. Zij
spreken over onze problemen als of wij voorbestemd zijn die
problemen te hebben, ons er bij neer te leggen en er nooit
van af te komen.
Laten we niemand toestaan
om ons voor de gek te houden. Laten we ons ook niet wijs
maken dat zulke zaken toevallig, doelloos en onschuldig
zijn. Alles heeft een oorzaak en zulke zaken komen voort uit
zekere belangen. Die belangen worden door zekere lieden
nagestreefd. Die lieden denken en handelen in
overeenstemming met hun belangen. Hun belangen bepalen hun
plannen en doelen, hun positie, hun verhaal en hun retoriek.
En hun belangen bepalen hun verhouding tot diverse groepen
burgers in de samenleving.
Koning Willem-Alexander
zegt zich zorgen te maken om het feit dat de eenheid van de
samenleving onder druk staat.
Maar de regering waar de
koning deel van uitmaakt voert een beleid dat die
verdeeldheid juist bevordert. Alle ‘optimistische’ analyses,
statistieken en vergelijkingen met slechtere situaties in
andere landen ten spijt, zijn de maatschappelijke problemen
in Nederland nog altijd groot, chronisch en schrijnend. De
kloof tussen de sociaal-economische groepen in de
samenleving is groot. Aan de ene kant de multimiljardairs,
de multimiljonairs en de miljonairs en aan de andere kant
degenen die met een loon of een uitkering moeten rondkomen.
De trant van ‘rijk wordt rijker en arm wordt armer’ wordt in
het economische en politieke crisisklimaat van vandaag maar
niet doorbroken. Integendeel zelfs, deze trant is
onverminderd van kracht en wordt bovendien door neoliberaal
regeringsbeleid zelfs verder gestimuleerd.
Een ander punt is de
groeiende extreemrechtse beweging met haar fascistische,
rechtspopulistische, racistische, islamofobische en andere
soortgelijke ingrediënten. De propaganda, de manier van
politiek bedrijven en het praktische optreden van
verschillende onderdelen van deze beweging hebben een
afbrekend effect op dit land en deze samenleving. Deze
beweging bevordert op alle terreinen van het sociale leven
de tweedeling en het conflict. Waar er tussen groepen
burgers aan verzoening, samenwerking, solidariteit en
verbroedering gewerkt zou moeten worden, pleit deze
extreemrechtse beweging met al haar onderdelen voor haat,
angst, wantrouwen en geweld tussen die groepen burgers. Zo
wordt door extreemrechtse krachten op alle fronten de basis
gelegd voor een toenemende polarisering en vervreemding.
Twee fenomenen die wij onwenselijk dienen te achten, gezien
hun schadelijkheid voor onze gezamenlijke belangen.
Het is zeer
verbazingwekkend en bovendien erg bevreemdend en ronduit
teleurstellend dat de koning het niet eens met een enkel
kritisch woord heeft gehad over de bovenbeschreven
problematiek die toch zo breed leeft. Hij had met een zin
kunnen wijzen op de schadelijkheid en onwenselijkheid van
de extreemrechtse benadering die een aanslag vormt op het
maatschappelijk leven. Het is niet toevallig of onbewust dat
hij dat niet gedaan heeft. Bij nader inzien is het eigenlijk
ook niet vreemd of raar dat hij dat niet gedaan heeft. Hij
maakt immers deel uit van een sociale klasse met veel geld
en macht en van een regering die door en door neoliberaal en
conservatief is.
Blijkbaar hebben
neoliberalen en conservatieven, waaronder de koning, geen
problemen met extreemrechts en de verschillende ingrediënten
daarvan. Blijkbaar hebben neoliberalen en conservatieven de
propagandistische activiteiten en andere (mis)daden van
extreemrechts juist nodig om hun roof- en afbraakplannen uit
te kunnen voeren. Blijkbaar hebben de neoliberalen en
conservatieven aan de ene kant en de rijkgeschakeerde
extreemrechtsen aan de andere kant meer dan genoeg
gemeenschappelijke en wederzijdse belangen om elkaar niet de
pas af te snijden. Het zijn net meerdere vieze vuile handen
op een dikke vette buik.
Voor ons de conclusie dat
deze neoliberaal-conservatieve regering, met inbegrip van
het koninklijke aandeel, het verdient om stevig door ons
bestreden te worden. Zoals ook extreemrechts het verdient
met dezelfde stevigheid door ons bestreden te worden. De
strijd tegen extreemrechts gecombineerd met de strijd tegen
de roof- en afbraakpolitiek van deze
neoliberaal-conservatieve regering en de rijken daarachter!
In de combinatie zit de essentie! In die richting dienen we
gezamenlijk onze gedachten en strijdpraktijk verder te
ontwikkelen.
Meriç Esin
|
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Op het spreekuur van de Bijstandsbond komen steeds meer bezoekers die problemen hebben met hun bewindvoerder. Bewindvoerders communiceren v...
-
De Participatieraad, het officiële adviesorgaan van de gemeente Amsterdam op het gebied van bijstand en WSW, is ingestort en opgeheven....
Gemeente Zaanstad nagelt 24 bijstandsgerechtigden aan schandpaal met publicatie van naam en geboortedatum
Geplaatst op 11 mei 2025 Groen, sociaal en schandpaal Onlangs verscheen in Zaanstad een nieuwe editie van het gemeentelijke stadsblad, d...
