zondag 2 december 2018

Bijstandsbond trekt aan de bel. Gemeente Amsterdam traineert aanvragen IOAZ-uitkering. Online check formulier klopt niet. Met reacties manager checklist.


3-12-2018.

Naast de bijstand zijn er nog twee andere uitkeringen, die door de gemeente worden uitgevoerd, nl. de Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte Zelfstandigen IOAZ en de Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte Werknemers de IOAW. Van de IOAW is een sterfhuisconstructie gemaakt, maar de IOAZ kan een uitkomst zijn voor stoppende ondernemers, die met hun bedrijf het hoofd niet boven water kunnen houden. Het grote voordeel van een IOAZ uitkering is, dat een deel van het vermogen wordt vrijgelaten. Eigen vermogen is vrijgesteld tot een bedrag van 132.299. Een eventuele pensioenuitkering is vrijgesteld tot een bedrag van 122.717 euro. Wel telt een eventueel eigen huis ook mee bij het vermogen.

Nu de checklist van de gemeente Amsterdam. Wanneer je naar de pagina IOAZ aanvragen van de gemeente gaat kun je een checklist invullen en je kunt een gesprek aanvragen waarin je je aanvraag feitelijk doet. Maar je kunt dus eerst een checklist invullen om te kijken of je in aanmerking komt. Die wemelt van de fouten. Zo staat er de volgende vraag: Ik heb geen andere mogelijkheden om aan geld te komen en ik heb geen spaargeld. Dit geldt ook voor mijn partner. Vul je daar nee in, dan wordt gezegd: u kunt niet verder, u komt niet in aanmerking. Zoals we hierboven zagen is dit veel te kort door de bocht. Je mag in principe wel spaargeld hebben.

Iemand kwam op het spreekuur van de Bijstandsbond, waarbij hij de vraag invulde verdient u minder dan 7000 euro met uw bedrijf? Vul je ja in dan wordt gezegd: u komt niet in aanmerking. Vraag een bijstandsuitkering aan. Ook dit klopt niet.

Een andere fout. Op een gegeven moment komt in de check list de vraag: kunt u uw bedrijf per direct beëindigen? Ja. Toen kregen wij ook de mededeling: u komt niet in aanmerking, vraag een bijstandsuitkering aan. Toen wij invulden: nee konden we wel verder gaan. Dit klopt ook niet. Je komt niet voor IOAZ in aanmerking als je al eerder volledig bent gestopt alvorens de IOAZ uitkering aan te vragen. Maar dat is heel iets anders.

Kortom, er klopt weinig van die checklist. De Bijstandsbond gaat het bij de gemeente aan de orde stellen.

Piet van der Lende



Nog op zondagavond kregen wij de volgende reactie:

 Beste heer van der Lende, dank voor uw melding t.a.v. De checklist voor o.m. Het IOAZ. Ik ben de manager van de afdeling die verantwoordelijk is voor de inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de checklist. De checklist wordt met name gebruikt voor Bbz aanvragen. Dat zijn er enkele duizenden per jaar, terwijl IOAZ aanvragen in de tientallen lopen. Dat er fouten in het Bbz-pad van de checklist zitten, sluit ik uit. Maar dat er foutjes zitten in de checklist voor het IOAZ of minimaal dat de logica niet voor elke aanvrager duidelijk is, sluit ik vanwege het beperkt gebruik niet uit. 

Naar aanleiding van uw mail heb ik zojuist zelf de voorwaarden voor het IOAZ in de checklist ingevuld. Ik kom de euvels die u noemt niet tegen. Om te weten of ik uw melding moeten adresseren als een inhoudelijke fout in de checklist of een onduidelijkheid, zou ik u willen vragen om even dubbel te checken of u of degene die de checklist heeft ingevuld als eerste meerkeuze heeft ingevuld: ‘Ik ben ondernemer, ouder dan 55 jaar en wil binnen 1,5 jaar stoppen met mijn bedrijf’.  Dit is de enige keuze die het IOAZ pad volgt, alle andere keuzes (ook de keuze ‘ik ben ondernemer, ouder dan 55 jaar en heb financiële ondersteuning nodig’) leiden langs het pad voor een Bbz aanvraag en daarbij gelden o.m. de vragen zoals u deze noemt in uw mail.

Ik hoor graag van u.

Daarop schreven wij de volgende reactie:

  
Beste,

Hartelijk dank voor de reactie zelfs al op zondagavond. Wij hebben het nog eens bestudeerd en wij komen na uw informatie tot de volgende analyse.
Onze gang van zaken is als volgt. We typen in: IOAZ aanvragen gemeente Amsterdam. We komen dan ik Google op de volgende pagina. https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B40FB837F-362E-4BEC-8651-19ABB6004307%7D

Hier staat toch duidelijk IOAZ aanvragen en vul de checklist in om te kijken of u in aanmerking komt. Ook op de volgende pagina staat er duidelijk als kop boven: IOAZ aanvragen. Vul de checklist in. Achter dit laatste zinnetje is in kleine letters de volgende formulering toegevoegd: ‘Daarmee kijkt u of u misschien recht hebt op bijstand voor zelfstandigen’ Op subtiele wijze is in kleine letters de checklist veranderd van ‘IOAZ aanvragen’, de kop er boven, naar ‘bijstand voor zelfstandigen’. Blijkbaar begrijpen wij nu is het tegelijkertijd een checklist voor de BBZ, die echter nergens wordt genoemd. ‘Bijstand voor zelfstandigen’ is blijkbaar de verzamelnaam voor IOAZ en BBZ tezamen. Ook verderop in de checklist wordt steeds gesproken over ‘bijstand voor zelfstandigen’. 

Dan kom je op de eerste pagina van de checklist waar nu plotseling boven staat: ‘bijstand voor zelfstandigen’. Nu blijkt het zo te zijn, dat ALLEEN als je bij de eerste vraag van de checklist invult ‘Ik ben ondernemer, ouder dan 55 jaar en wil binnen 1,5 jaar stoppen met mijn bedrijf’ dat dan de checklist leidt naar de beoordeling of je voor IOAZ in aanmerking komt. Waarom zou diegene, die wat minder ervaring heeft met het invullen van formulieren, en die wil weten of hij voor de IOAZ in aanmerking komt, niet invullen ‘Ik ben ondernemer, ouder dan 55 jaar en heb financiële ondersteuning nodig’. 

Je zit dan zonder het te weten, in het beoordelingstraject of je in aanmerking komt voor de BBZ en krijgt bij de vraag naar het spaargeld als je daar ja invult de mededeling ‘U komt niet in aanmerking voor de bijstandsuitkering voor zelfstandigen. U kunt het formulier niet verder invullen. Geen toelichting, waarschuwing of wat dan ook. ‘Bijstandsuitkering voor zelfstandigen’ kan van alles zijn. 

Bovendien vul je de checklist in om te weten of je in aanmerking komt voor de IOAZ. Je hebt gehoord van een kennis, dat je volgens hem in aanmerking komt. Het blijkt nu dat je van tevoren al verschillende voorwaarden in je hoofd moet hebben zitten om de checklist in te vullen. Stel, je bent niet op de hoogte van de leeftijdsgrens van 55 jaar? Dan ga je de mist in. 

Op ons spreekuur meldden zich enkele verontwaardigde mensen die zeiden dat de checklist niet klopte. Maar het zit hem er dus in, dat de BBZ heel andere voorwaarden kent dan de IOAZ. Ook wij, toch wel een beetje ervaring met het invullen van formulieren zijn er ingestonken. Wij veronderstellen niet, dat u dit met opzet heeft gedaan, maar het is zeer verwarrend. 

met vriendelijke groet,
Piet van der Lende

Daarop kwam weer deze reactie:

Beste heer van der Lende, dank voor deze nadere toelichting. Ik lees dat er door u geen fouten in de checklist zijn geconstateerd, maar dat de routing voor mensen die de IOAZ denken aan te vragen onduidelijk is en wellicht onlogisch. Ik leg dit neer bij de collega’s die het formulier beheren om hier zo snel mogelijk verbetering in aan te brengen aan de hand van uw toelichting. Kunnen zij evt. benaderen om fine te tunen, mocht het nodig zijn?

Onze insteek bij onze online dienstverlening is om zo min mogelijk de regelingen centraal te stellen en zoveel mogelijk de situatie van de aanvrager. Als de checklist alleen gericht was geweest op het IOAZ dan had de door u gefingeerde ondernemer bij het antwoord op de eerste vraag al als antwoord gekregen dat hij/zij niet in aanmerking komt, terwijl het bij de gecombineerde checklist nog kan blijken dat hij/zij wel in aanmerking komt voor het Bbz.

Met vriendelijke groet,





Vraag om een kleine financiële bijdrage

De Bijstandsbond is een ongesubsidieerde onafhankelijke zelforganisatie van mensen met een minimuminkomen en ervaringsdeskundigen. Op ons spreekuur en bij acties halen wij lotgenoten uit de problemen. Steun ons met een kleine financiële bijdrage. http://bijstandsbond.amsterdam

donderdag 29 november 2018

In Duitsland worden per 1 januari een soort Melkertbanen ingevoerd


In Duitsland worden per 1 januari 2019 banen ingevoerd voor langdurig werklozen, die enigzins lijken op de Melkertbanen die wij in het verleden hadden. De nieuwe regeling in Duitsland kent echter vele beperkingen, die de Melkertbanen niet hadden. Het Duitse parlement heeft op 8 november de regeling goedgekeurd.

Er komen globaal twee regelingen. Een voor personen, die minstens twee jaar werkloos zijn en een voor personen, die minstens 25 jaar oud zijn, de laatste 8 jaar minstens 7 jaar bijstand gehad hebben. De eerste regeling geldt voor twee jaar, de tweede voor 5 jaar.

Tewerkstelling is in beide regelingen mogelijk in alle mogelijke bedrijven, openbare diensten, voor alle rechtsvormen en regio’s. De personen die onder de eerste regeling vallen krijgen het eerste jaar 75% loonkostensubsidie voor de werkgever, die echter wel het minimumloon moet betalen. Het tweede jaar ontvangt hij 50% van het minimumloon subsidie.

De personen die onder de tweede regeling vallen vergoed de staat het eerste en het tweede jaar 100% van het minimumloon, het derde jaar 90%, het vierde jaar 80% en het vijfde jaar 70%. De werkgever krijgt verder subsidies voor de verplichte begeleiding.

De deelname aan de nieuwe subsidieregelingen is vrijwillig. Men houdt er rekening mee, dat 125.000 werklozen van de regelingen gebruik zullen maken. De regelingen worden ‘Teilhabechancengesetz für Langzeitarbeitslose’ genoemd.

Eigenlijk houdt de regeling het midden tussen loonkostensubsidies en gesubsidieerde banen, anders dan in onze Melkertregelingen die beter waren omdat het niet aan een tijdslimiet gebonden was en er geen afbouw van de subsidie was, terwijl je kon doorgroeien naar 130% van het minimumloon.

Talisa, de werklozenorganisatie in Thüringen, zegt dat de tweede regeling een oplossing kan zijn voor werklozen, die dicht tegen hun pensioen aanzitten. Ze veronderstellen, dat de huidige regering dit soort regelingen aan het invoeren is om de AfD de politieke wind uit de zeilen te nemen.

Bij de discussies in het parlement en elders kwam het zogenaamde ‘lock in effect’ ter sprake. Activeringsprogramma’s zoals het bovenstaande kunnen ertoe leiden, dat deelnemers minder tijd en inspanning verrichten aan zoekactiviteiten naar werk. Daarom is de afbouw van subsidies en de beperking in de tijd ingevoerd, om deze ‘lock in’ effecten te minimaliseren.


Piet van der Lende

Take back the city. We nemen het terug. We nemen het in eigen hand.


De rechter heeft uitgesproken dat de krakers van het ADM terrein uiterlijk op Eerste Kerstdag 25 december het terrein moeten verlaten omdat ze anders ontruimd worden. Sommige krakers wonen er al meer dan 20 jaar. De erven Lüske, de nabestaanden van Lüske die in het criminele circuit werd geliquideerd, zijn erin geslaagd als eigenaren van het terrein de rechter ervan te overtuigen dat ze samenwerken met een bedrijf dat binnen het bestemmingsplan daar kan gaan produceren. De krakers zijn nu geheel uitgeprocedeerd, maar laten het er niet bij zitten. 15-12-2018 wordt een demonstratie georganiseerd voor alle Amsterdammers onder de motto’s: ‘we nemen het terug’ en ‘we nemen het in eigen hand’. ‘Take the city’. De demonstratie begint op het Jonas Daniël Meijerplein aanvang 15.00. De huizen waar we wonen, de straten waar we lopen, en de plekken die we thuis noemen worden weggedrukt door bedrijven, toerisme en industrie. Deze vernietiging van cultuur en gemeenschap is nu ver genoeg gegaan! Nottheiramsterdam.pusch.nl FB: not their amsterdam stopontruiming@pusch.nl

zaterdag 24 november 2018

Kritiek op het Centraal Plan Bureau CPB



Op 23 november publiceerde het Centraal Plan Bureau (CPB) de notitie ‘Vertraagde loon ontwikkeling in Nederland ontrafeld’. https://www.cpb.nl/publicatie/vertraagde-loonontwikkeling-in-nederland-ontrafeld

Op twitter reageerde Rodrigo Fernandez, onderzoeker aan de KU Leuven en medewerker van SOMO. @fernandezamster

Bij een reeks tweets en de reacties daarop spreekt men op twitter van een ‘draad’. Voor degenen die niet actief zijn op sociale media of het niet hebben gezien laat ik hier een gedeelte van de draad volgen.

Het CPB kwam vandaag met een paar studies over de lage stijging van de lonen. Hiermee laat het CPB een kans voorbij gaan om in te gaan op het dalende AANDEEL vd lonen in de economie, terwijl hier nu juist zo veel om te doen is. hier een draadje:

Het CPB komt met de conclusie dat de lage productiviteitsgroei de oorzaak is van de lage groei van de reële lonen. De vraag waarom lonen achterblijven bij de productiviteitsgroei en investeringen achterblijven bij de winsten komt niet aan de orde.


Het dalende aandeel van de lonen is al sinds 1980 gaande in vrijwel alle landen, vanaf 2010 ook in zogenaamde ‘lage loon’ landen (ILO). Veel internationale organisaties hebben zich hiermee bezig gehouden en veel academische studies zijn hieraan gewijd
Het CPB schuift vrijwel alle verklarende mechanisme terzijde (globalisering, flexibilisering, minder invloed vakbonden, marktmacht) omdat ze aangeeft dat ze geen idee heeft hoe deze factoren in haar rekenkundige universum passen

Wat overblijft is productiviteit en inflatie, want dat rekent lekker. Nogal een selectieve onderzoeksmethode dus die meer aangeeft over de beperkingen van een strikt rekenkundige analyse en aangeeft dat het ook verstandig kan zijn om uit het raam te kijken (en een boek te lezen)

Opvallende afwezige uit het hele verhaal zijn de bedrijven. Het spiegelbeeld van een dalend aandeel van de lonen was een stijging van het aandeel van de overheid (sociale premies) en hogere winsten. Tegenover de hoge winsten stonden geen investeringen en/of meer onderzoek

Wat wel gebeurde was een stijging van de opgepotte winsten die werden geïnvesteerd in financiële markten – deze financialisering is volgens de ILO (VN), die zich met loonontwikkeling bezighoud de belangrijkste oorzaak van het achterblijven van de productiviteit en de lonen.

Opvallend is dat dit element niet is meegenomen door het CPB terwijl de omvang van de financiële reserves van Nederlandse bedrijven de op een na grootste van de wereld zijn. Wederom selectief shoppen in determinanten door het CPB.

Enkele reacties

Het is niet te begrijpen dat het CPB in haar studies naar de lage loongroei geen aandacht heeft voor ‘hysterese’ door de Grote Recessie. Hysterese is het verschijnsel dat vraaguitval leidt tot permanente schade aan het aanbod van de economie. /1 https://www.cpb.nl/publicatie/vertraagde-loonontwikkeling-in-nederland-ontrafeld … #cpb
Die permanente schade ontstaat doordat mensen hun vaardigheden verliezen bij werkloosheid en bedrijven minder investeren in kapitaal en nieuwe technologie of doordat bedrijfsspecifieke technologie helemaal verloren gaat als bedrijven failliet gaan. /2

Wetenschappelijk onderzoek van bijvoorbeeld @RidderMaarten en @CoenTeulings laat zien dat hysterese door lagere investeringen in R&D belangrijk is om de achterblijvende productiviteitsgroei (en dus loongroei) te begrijpen: https://voxeu.org/article/endogenous-growth-and-lack-recovery-global-crisis … /5

Om de lage loon- en productiviteitsgroei te begrijpen kan het CPB niet om de gevolgen van de Grote Recessie heen. Het CPB bagatelliseert echter de mogelijkheid van hysterese al jaren en blijft dat doen. /6



De nieuwe privacy wetgeving. Evaluatie van de Autoriteit Persoonsgegevens na een half jaar.


24 november 2018. Vanaf 25 mei 2018 geldt de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarmee krijgen mensen meer en sterkere privacyrechten. En gelden voor organisaties meer verplichtingen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kondigde aan,  bij het toezicht op de naleving van de nieuwe regels in eerste instantie de focus leggen op de naleving van de verantwoordingsplicht van organisaties, de beveiliging van medische gegevens en de handel in persoonsgegevens.

Nu na een half jaar werden in de media de resultaten van de eerste evaluatie gepubliceerd. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft  in de eerste zes maanden na de komst  van de nieuwe privacywet AVG ruim 7000  klachten en tips binnengekregen over  mogelijke schendingen van die wet. De vragenlijn van AP stond roodgloeiend: zo’n 10.000 keer wilden mensen informatie hebben. De AP zegt dat mensen de mogelijkheid om online te klagen actief gebruiken, vooral over het inzagerecht. Mensen kunnen daarmee aan organisaties vragen welke gegevens die van ze hebben.  Dit actieve klagen zou o.a. een gevolg zijn van de publiciteit die de invoering van de AVG met zich meebracht. De AP heeft inmiddels bij onder  meer financiële instellingen, overheden en ziekenhuizen onderzoek gedaan. De ervaring van deskundigen is, dat grote bedrijven zich juridisch aan het ingraven zijn om de AVG te omzeilen. Grote bedrijven zoals Google, Facebook en twitter zijn erop uit te handelen in zoveel mogelijk data van consumenten, en daar gaan ze gewoon mee door. Dat is hun verdienmodel. De AP is niet transparant over in hoeveel gevallen klachten tot nader onderzoek hebben geleid en hoeveel boetes zijn opgelegd. Volgens teletekst zouden met name het UWV en de Belastingdienst orde op zaken moeten stellen. De Telegraaf meldde op 20 november dat niet alle Nederlandse banken een functionaris voor gegevensbescherming hebben aangesteld, waarvan de contactgegevens moeten worden gepubliceerd,  hoewel dat wel een nieuwe verplichting is. Zes banken en negen verzekeraars zouden dat nog niet hebben gedaan.

De eerste officiële evaluatie van de AVG volgt in januari 2019 volgens een woordvoerder van het Ministerie van Justitie en veiligheid.


vrijdag 23 november 2018

Multiloogbijeenkomst

28 november a.s. woensdag. 14.00 uur-17.00 uur. Multiloog met Heinz Mölders. De multiloog duurt tot 16.00 uur. Da Costakade 162 1053 XD Amsterdam.

We gaan een multiloog doen met Heinz Molders van de stichting IPC/INCA Projectbureau te Amsterdam. Multiloog-bijeenkomsten zijn gespreksgroepen voor iedereen die belangrijke zaken uit het dagelijks leven met een ander wil delen. Wat je ook op je hart hebt, je kunt ermee komen. We gaan in de multiloog onderwerpen behandelen als: omgaan met de klantmanager van Werk Participatie en Inkomen, meer in het algemeen omgaan met bureaucratisch denken van allerlei functionarissen van belastingdienst en gemeente, problemen met buren zoals geluidsoverlast of onveiligheid, de eigen administratie, schulden, werk of werkloosheid, vrijwilligerswerk, stress, etc.

Voorop staat daarbij het eigen verhaal, maar ook gaat het erom te luisteren en vooral de andere deelnemer erin te ondersteunen de voor hem/haar wezenlijke zaken aan de orde te stellen. Iedereen is welkom en indien gewenst is anonimiteit gewaarborgd. Niemand is verplicht iets te vertellen, alleen maar komen luisteren is ook toegestaan.

De gesprekken kunnen gaan over hoe we ons dagelijks leven vormgeven en wat we aan problemen tegenkomen. Door uitwisseling van ervaringen over hoe daarmee om te gaan kunnen we elkaar inspireren om er concreet uit te komen. We gaan met elkaar om vanuit van het persoonlijke verhaal, niet vanuit een hulpverleners positie. We willen elkaar ondersteunen zodat ieder zijn eigen expert kan worden en we proberen te vermijden dat er externe autoriteiten worden ingevoerd.

Mensen worden aangesproken op hun persoonlijke positie, je vertelt als persoon over je eigen ervaringen. Wel kunnen hulpverleners als persoon ook meedoen, waarbij de perspectiefwisseling- je verplaatsen in de positie van de ander- belangrijk is. In het verlengde van die perspectiefwisseling kunnen gezamenlijke initiatieven ontstaan om gezamenlijk iets aan het repressieve systeem dat we ervaren te doen. We leven in een enorm geïndividualiseerde maatschappij, waarbij we slechte dingen sterk toeschrijven aan het handelen van personen, terwijl wij allemaal opgenomen zijn in het onderdrukkende systeem en dat ook aan elkaar doorgeven.

Voor meer informatie:
INCA Projectbureau Amsterdam
Buskenblaserstraat 32'
1055 AJ Amsterdam
tel.:(0031) (0)20-6848012/06 110 67 017
www.inca-pa.nl
heinz.molders@inca-pa.nl

videoclip Bijstandsbond