Er zijn mensen in de bijstand die bijvoorbeeld 15 uur part-time werken. Dat is onvoldoene om van te leven in veel gevallen, zeker met de lage lonen die we in Nederland in veel sectoren hebben. Dus je kunt aanvullende bijstand krijgen tot het voor jou geldende sociale minimum. Daarbij kun je gebruik maken van de bijverdienste regelingen in de Participatiewet. Die bijverdienste regelingen kun je vinden op overlevingsgids.net op pagina en op deze pagina .
knelpunt
Maar vaak kan het misgaan met dat verdienen naast je uitkering. Zo wordt bijvoorbeeld op het loon de algemene heffingskorting toegepast en de bijstand wordt dan netto aangevuld. En aan het einde van het jaar wordt de netto bijstandsuitkering gebruteerd. Vaak wordt dan ook nog eens een keer de algemene heffingskorting bij de bijstand ook toegepast. Met andere woorden: de algemene heffingskorting wordt dan twee keer toegepast, op het loon en op de bijstandsuitkering. De belastingdienst verplicht je dan aangifte te doen, met als gevolg een aanslag van de belastingdienst van vaak meer dan 900 euro. Je moet als het ware een stuk heffingskorting terug betalen.
bijzondere bijstand
Wat je dan moet doen is met de aanslag van de belastingdienst bijzondere bijstand aanvragen. Deze moeten ze in behandeling nemen en toewijzen. Veel mensen weten dit niet. Onze ervaring is, dat klantmanagers er niet pro actief op wijzen dat je recht hebt op bijzondere bijstand, zoals ze soms ook niet de klant erop wijzen dat die in aanmerking komt voor de bijverdienregeling in de Participatiewet. Het kan wel zo zijn, dat de sociale dienst er wel rekening mee houdt, dat bij het betaalde werk de heffingskorting wordt toegepast. Dan heb je geen probleem. Maar in veel gevallen gebeurt dat dus niet
Piet van der Lende
Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
dinsdag 1 mei 2018
maandag 30 april 2018
Vanaf 1 mei (dag van de arbeid) mogen WW-ers van 65 jaar en 4 maanden stoppen met solliciteren....
De meeste oudjes kunnen nog goed bewegen, dus ook wel werken |
Hieruit blijkt dat het gaat om een uiterst minimale verandering, waarvan wordt benadrukt dat het bijna geen geld kost. Tot nu toe was iemand die het laatste jaar voor zijn pensioen wordt ontslagen, vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Maar ouderen die al langer werkloos zijn, moesten wel tot precies hun AOW-leeftijd doorgaan met het zoeken naar een baan. Dat is nu gelijkgetrokken. Ook ww-ers die meer dan een jaar voor hun AOW in de WW komen hoeven nu in het laatste jaar voor die AOW niet meer te sollciteren. Zelfs het journaal besteedt er aandacht aan. Nou het is ook wel een revolutionaire verandering!. En ze maken er meteen een fout berocht van. Citaat: 'Alle oudere werklozen mogen een jaar voor hun AOW-leeftijd stoppen met het verplicht solliciteren'. Nou, alle werklozen, de bijstandsgerechtigden worden in de maatregel helemaal niet genoemd, op hen heeft het geen betrekking. Het moet niet te gek worden. Toch houdt de NOS vol in haar artikel: 'Als volgend jaar de AOW-leeftijd naar 66 jaar en 4 maanden gaat, mogen alle werklozen met 65 jaar en 4 maanden stoppen met sollicitatiebrieven schrijven'. Niet alle werklozen dus.
Piet
Politieke discussie over het gebruik van stroomstootwapens door de politie in GGZ instellingen en andere gezondheidszorginstellingen. De SP is ervoor
Minister Grapperhaus blijft het gebruik van de taser toestaan |
Politiek
In de Tweede Kamer is men geschrokken van de inzet van het stroomstootwapen in GGZ instellingen. Kamerleden stelden vragen en wilden op korte termijn een antwoord. Naar aanleiding van de tussentijdse rapportage van de politie over het gebruik van de taser/het stroomstootwapen stelde Kamerlid Van Dam (CDA) vragen over het gebruik van de “drive stun” mode (direct op het lichaam) en over de schaal waarop de taser in ggz-instellingen wordt ingezet. Die inzet zou in minstens tien gevallen zijn gebeurt. De vragen staan hier:
Daarbij staat ook het antwoord van de minister.
Daaruit blijkt, dat de pilot met het stroomstootwapen in ieder geval nog tot 1 januari 2019 duurt. In de antwoorden gaat men geheel voorbij aan de voorwaarden die Amnesty stelde. Men heeft het over een betere training van agenten. Het blijkt, dat het stroomstootwapen zelfs is ingezet in ziekenhuizen. Het blijkt, dat er dit voorjaar een evaluatierapport komt op basis waarvan wordt beslist of men het wapen wil blijven gebruiken.
De vragende kamerleden kondigden aan, dat als de regering niet op korte termijn een antwoord zou verstrekken er een motie zou worden ingediend in december, om het gebruik van het wapen in GGZ instellingen te verbieden. Dit is op 21 december gebeurd.
Op die dag heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin het gebruik van tasers in ggz-instellingen niet langer is toegestaan:
De steun voor de motie was kamerbreed. Tegen stemden de VVD en de PVV (wat je wel kan verwachten) maar ook.....de SP. Ik heb geprobeerd te informeren waarom maar heb geen antwoord gekregen.
Amnesty
Inmiddels neemt Amnesty een heel wat fermer standpunt in. ‘Gebruik Taser door de Nederlandse politie onaanvaardbaar’ kopte de website van Amnesty op 19 februari.
De manier waarop de politie dit stroomstootwapen gebruikt, brengt onaanvaardbare gezondheidsrisico’s met zich mee aldus Amnesty. Dat blijkt uit het op 19 februari door Amnesty International gepubliceerde rapport Een mislukt experiment: De Taser-pilot van de Nederlandse politie. Per 1 februari dit jaar is officieel de evaluatiefase van het Taser-experiment beëindigd, maar zoals we hiervoor al zagen in de antwoorden op kamervragen mogen de verschillende politieteams het stroomstootwapen blijven gebruiken tot 1 januari 2019. Amnesty vindt dat onaanvaardbaar in het licht van de bevindingen uit haar rapport en vraagt daarom om onmiddellijke opschorting van het gebruik van de Taser. Lees hier het rapport van Amnesty.
Het wachten is nu op het evaluatierapport dat binnenkort moet verschijnen. De alarmkreten van Tweede Kamerleden en van Amnesty lijken vooralsnog weinig invloed te hebben op het beleid van minister Grapperhaus van Justitie.
Piet van der Lende
zaterdag 28 april 2018
ontmoedigingsbeleid
Deze week kwam er wat het bovenstaande betreft nieuwe informatie. De
Raad voor de Rechtspraak publiceerde begin april haar jaarverslag. Uit
dit jaarverslag blijkt dat het aantal rechtszaken dalende is. Op zich
houdt dat natuurlijk verband met het bovenstaande: als in de eerste fase
minder bezwaarschriften worden afgehandeld, zal het aantal zaken in het
vervolg van de juridische keten ook afnemen. Met name het aantal
incassozaken over het niet betalen van rekeningen is afgenomen. In 2017
werden 81 duizend minder zaken hierover aan de rechter voorgelegd. De
daling van het aantal rechtszaken is overigens al een paar jaar
zichtbaar.
Een van de redenen voor de daling die de Raad voor de Rechtspraak noemt is het einde van de economische crisis. Burgers kunnen simpelweg hun rekening makkelijker betalen. Ook worden geschillen steeds vaker buiten de rechter bemiddeld, via bijvoorbeeld mediation. De Raad maakt zich echter zorgen dat de hoge griffierechten, de kosten die moeten worden betaald voor het voeren van een rechtszaak, burgers afschrikt. Steeds meer mensen vinden de gang naar de rechter te duur, te ingewikkeld en te ongewis.
Vooral het noemen van de 'mediation' is interessant in het licht van wat ik heb geschreven. Alex Brenninkmeijer, hoogleraar Institutionele aspecten van de rechtsstaat aan de Universiteit Utrecht en voorheen Nationale ombudsman ziet in de Volkskrant alleen maar voordelen. ‘Het is heel verheugend dat het aantal zaken terugloopt. Dat conflicten op een andere manier worden opgelost, door bijvoorbeeld mediation, is een goed teken. De deskundigheid van mediators in Nederland is toegenomen en breder bekend. Er zijn veel voordelen aan verbonden: het is sneller, overzichtelijker en kost minder dan een rechtszaak.’
Maar is het wel zo eenvoudig? Zijn officiële, heldere
rechtsprocedures die duidelijk staan omschreven niet te verkiezen boven
vage onderhandelingen? Ontstaat er met mediation niet een grijs
schemergebied, waarin de individuele burger maar moet zien door
(gewiekste) onderhandelingen zijn of haar doel te bereiken in plaats van
door een oordeel van de onafhankelijke rechter. (Even afgezien van
discussies over de mate van onafhankelijkheid van de rechterlijke macht)
Hoe controleer je of in dat schemergebied een rechtvaardige afhandeling
niet ontaardt in een structureel ontmoedigingsbeleid, waarbij de
rechten van de burger in de knel komen op basis van financiele
argumenten (het mag niet teveel geld kosten) waarbij die kosten
belangrijker zijn dan de rechten van de burger?
We gaan steeds meer toe naar een maatschappij, waarin niet heldere rechten van de burger centraal staan maar vage onderhandelingssituaties, waarin je moet onderhandelen over je rechten. Keukentafelgesprekken in het kader van de WMO, gesprekken met reïntegratieconsulenten in het kader van de Participatiewet of de WW, keuringen op arbeidsongeschiktheid en loonwaardebepalingen, mediation bij conflicten tussen partijen. Ik denk dat in dit schemergebied uiteindelijk het recht van de sterkste geldt. Niet alleen op het gebied van inkomen, met een steeds grotere kloof tussen arm en rijk, maar met een instututioneel onderscheid tussen eerste en tweederangs burgers op alle rechtsgebieden.
Een van de redenen voor de daling die de Raad voor de Rechtspraak noemt is het einde van de economische crisis. Burgers kunnen simpelweg hun rekening makkelijker betalen. Ook worden geschillen steeds vaker buiten de rechter bemiddeld, via bijvoorbeeld mediation. De Raad maakt zich echter zorgen dat de hoge griffierechten, de kosten die moeten worden betaald voor het voeren van een rechtszaak, burgers afschrikt. Steeds meer mensen vinden de gang naar de rechter te duur, te ingewikkeld en te ongewis.
Vooral het noemen van de 'mediation' is interessant in het licht van wat ik heb geschreven. Alex Brenninkmeijer, hoogleraar Institutionele aspecten van de rechtsstaat aan de Universiteit Utrecht en voorheen Nationale ombudsman ziet in de Volkskrant alleen maar voordelen. ‘Het is heel verheugend dat het aantal zaken terugloopt. Dat conflicten op een andere manier worden opgelost, door bijvoorbeeld mediation, is een goed teken. De deskundigheid van mediators in Nederland is toegenomen en breder bekend. Er zijn veel voordelen aan verbonden: het is sneller, overzichtelijker en kost minder dan een rechtszaak.’
Oud Ombudsman en thans hoogleraar in Utrecht Alex Brenninkmeijer ziet geen probleem in het vervangen van officiele rechtsprocedures door onderhandelingen en mediation |
We gaan steeds meer toe naar een maatschappij, waarin niet heldere rechten van de burger centraal staan maar vage onderhandelingssituaties, waarin je moet onderhandelen over je rechten. Keukentafelgesprekken in het kader van de WMO, gesprekken met reïntegratieconsulenten in het kader van de Participatiewet of de WW, keuringen op arbeidsongeschiktheid en loonwaardebepalingen, mediation bij conflicten tussen partijen. Ik denk dat in dit schemergebied uiteindelijk het recht van de sterkste geldt. Niet alleen op het gebied van inkomen, met een steeds grotere kloof tussen arm en rijk, maar met een instututioneel onderscheid tussen eerste en tweederangs burgers op alle rechtsgebieden.
Piet van der Lende
vrijdag 27 april 2018
Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW
Een kryptisch besluit van Wouter Koolmees |
"Vrijstelling sollicitatieplicht in laatste jaar voor AOW"
Momenteel hebben mensen die binnen een jaar de AOW-leeftijd bereiken, hun werk verliezen of ziek worden, sollicitatieplicht. Maar mensen die in dat laatste jaar werkloos of ziek worden, zijn daarvan vrijgesteld. In de nieuwe regeling wordt dit gelijkgesteld. Het gaat om werknemers die een uitkering ontvangen op grond van de WW, de Ziektewet, de IOW en de Wet Wia. "
Dit bericht, waarvan ik geen verdere toelichting kan vinden, roept bij mij vele vragen op. Met name de tweede alinea is voor mij volkomen onbegrijpelijk. Gaan nu alle mensen in de genoemde uitkeringen, die een jaar voor hun AOW zitten vrijgesteld worden? Of alleen de mensen die tot het laatste jaar gewerkt hebben en dan ziek worden of werkloos? Dat zou belachelijke krenterij zijn. En de mensen in de bijstand worden helemaal niet genoemd. Dus een ZZP-er die niet verzekerd is voor de bovengenoemde wetten, en die in de bijstand komt, het laatste jaar, die houdt wel sollicitatieplicht? Of waren mensen die in het laatste jaar ziek of werkloos worden al vrijgesteld? Wat betekent dan 'in de nieuwe regeling wordt dit gelijkgesteld'? Wat wordt er dan gelijkgesteld? Ik begrijp er niets van. Hier de link naar het oorspronkelijke bericht. http://www.nieuwsszw.nl/vrijstelling-sollicitatieplicht-in-laatste-jaar-voor-aow/
Ik heb het ministerie om opheldering gevraagd
Piet van der Lende
De viering van 1 mei. Tijd voor reflexie en grote veranderingen
Aanstaande dinsdag 1 mei worden overal in het land weer 1 mei vieringen gehouden. De Bijstandsbond doet mee aan het baanlozenblok in de demonstratie van de FNV in Den Haag. Ziehier voor meer informatie. 1 mei is de feestdag van de arbeidersbeweging over de gehele wereld. Een strijd dag voor een betere maatschappij, maar ook een dag van reflexie.
In Nederland heeft de vakbeweging gekozen voor een ‘offensief’ om fundamentele veranderingen af te dwingen voor werkenden en niet werkenden. Er is een race naar beneden gaande. De winsten stijgen, maar de lonen van werknemers blijven achter door een moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden. De trefwoorden die de FNV naar voren brengt zijn kwaliteit, zekerheid en inkomen. Dat is mooi.
Maar fundamentele veranderingen houden meer in dan een betere verdeling van de welvaart. De mensheid staat voor drie grote uitdagingen: het buiten beschouwing laten van milieu en maatschappelijke kosten en vernietiging van de natuur in het kapitalistich productiesysteem, dat zich voortsleept van crises naar crises op basis van een verrot financieel systeem, de energiecrisis en in het verlengde daarvan de ecologische en milieu catastrofes die leiden tot de klimaatcrisis en de opwarming van de aarde.
Om deze uitdagingen tegemoet te treden is het niet voldoende een herverdeling te bewerkstelligen binnen het huidige systeem in overleg met een minderheid die de productiemiddelen bezit in een politiek systeem, dat de belangen van die minderheid dient middels het marktdenken. De vakbeweging kan zich niet meer beperken tot arbeid, sociale zekerheid, inkomen en ‘bestaanszekerheid’. Een brede vakbeweging gaat uit van een discussie over een visie om de bovengenoemde uitdagingen tegemoet te treden. Terug naar het fundament: welk financieel systeem willen wij? Wie beslist over de aanwending van de productiemiddelen? Wie bepaalt waar wat wanneer geïnvesteerd wordt? Wat is verder democratie eigenlijk? Welke maatregelen moeten worden genomen om de energietransitie tot stand te brengen? Wij kunnen ons daarbij niet beperken tot een fonds, waarmee nieuwe werkgelegenheid wordt gecreeerd voor mensen die nu in de vervuilende industriën werken.
In het land wachten de mensen niet op de politieke en vakbonds leiders, die steggelen over details op uitvoeringsniveau. Overal in het land zijn er initiatieven voor de oprichting van energie en andere cooperaties, in de gezondheidszorg en de bejaardenzorg bijvoorbeeld, en in de Transition towns. Verantwoord omgaan met de schatten van de aarde en een andere manier van leven wordt overal in de praktijk gebracht. Repair cafes, kringloop winkels, weggeefwinkels, etc
Deze trend van burgerinitiatieven is in Nederland erg sterk. Maar de initiatieven zijn vooralsnog onvoldoende om op macro niveau grote veranderingen te bewerkstelligen. Daarvoor zijn fundamentele veranderingen nodig in het politieke en economische systeem, die alleen kunnen worden bereikt door de vele bovengenoemde initiatieven een politieke stem te geven en de voorwaarden voor het nemen van dergelijke initiatieven te verbeteren. De vakbeweging kan die politieke stem vorm geven.
Wij willen samen met andere flexwerkers, baanlozen, migranten, mannen vrouwen, zwarten en witten strijden voor meer ruimte voor eigen initiatieven van individuen en groepen die in zelfbeheer hun steentje willen bijdragen aan het antwoord op de grote uitdagingen van onze tijd.
Bijstandsbond
In Nederland heeft de vakbeweging gekozen voor een ‘offensief’ om fundamentele veranderingen af te dwingen voor werkenden en niet werkenden. Er is een race naar beneden gaande. De winsten stijgen, maar de lonen van werknemers blijven achter door een moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden. De trefwoorden die de FNV naar voren brengt zijn kwaliteit, zekerheid en inkomen. Dat is mooi.
Maar fundamentele veranderingen houden meer in dan een betere verdeling van de welvaart. De mensheid staat voor drie grote uitdagingen: het buiten beschouwing laten van milieu en maatschappelijke kosten en vernietiging van de natuur in het kapitalistich productiesysteem, dat zich voortsleept van crises naar crises op basis van een verrot financieel systeem, de energiecrisis en in het verlengde daarvan de ecologische en milieu catastrofes die leiden tot de klimaatcrisis en de opwarming van de aarde.
Om deze uitdagingen tegemoet te treden is het niet voldoende een herverdeling te bewerkstelligen binnen het huidige systeem in overleg met een minderheid die de productiemiddelen bezit in een politiek systeem, dat de belangen van die minderheid dient middels het marktdenken. De vakbeweging kan zich niet meer beperken tot arbeid, sociale zekerheid, inkomen en ‘bestaanszekerheid’. Een brede vakbeweging gaat uit van een discussie over een visie om de bovengenoemde uitdagingen tegemoet te treden. Terug naar het fundament: welk financieel systeem willen wij? Wie beslist over de aanwending van de productiemiddelen? Wie bepaalt waar wat wanneer geïnvesteerd wordt? Wat is verder democratie eigenlijk? Welke maatregelen moeten worden genomen om de energietransitie tot stand te brengen? Wij kunnen ons daarbij niet beperken tot een fonds, waarmee nieuwe werkgelegenheid wordt gecreeerd voor mensen die nu in de vervuilende industriën werken.
In het land wachten de mensen niet op de politieke en vakbonds leiders, die steggelen over details op uitvoeringsniveau. Overal in het land zijn er initiatieven voor de oprichting van energie en andere cooperaties, in de gezondheidszorg en de bejaardenzorg bijvoorbeeld, en in de Transition towns. Verantwoord omgaan met de schatten van de aarde en een andere manier van leven wordt overal in de praktijk gebracht. Repair cafes, kringloop winkels, weggeefwinkels, etc
Deze trend van burgerinitiatieven is in Nederland erg sterk. Maar de initiatieven zijn vooralsnog onvoldoende om op macro niveau grote veranderingen te bewerkstelligen. Daarvoor zijn fundamentele veranderingen nodig in het politieke en economische systeem, die alleen kunnen worden bereikt door de vele bovengenoemde initiatieven een politieke stem te geven en de voorwaarden voor het nemen van dergelijke initiatieven te verbeteren. De vakbeweging kan die politieke stem vorm geven.
Wij willen samen met andere flexwerkers, baanlozen, migranten, mannen vrouwen, zwarten en witten strijden voor meer ruimte voor eigen initiatieven van individuen en groepen die in zelfbeheer hun steentje willen bijdragen aan het antwoord op de grote uitdagingen van onze tijd.
Bijstandsbond
Nieuwe voorrangsregeling in Woningnet regio Amsterdam
De huisvestingsverordening in de gemeente Amsterdam is per 1 maart gewijzigd. Meer over de wijzigingen in de huisvestingsverordening.
Sommige mensen komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming in de meerkosten van verhuizing (verhuiskostenvergoeding) omdat zij op medische gronden of op basis van een WMO-indicatie of omdat zij 65+ zijn moeten verhuizen naar een geschiktere woning. Zij hebben als het goed is op 24 april een brief ontvangen van de Backoffice Zorg van de gemeente. In de brief staat dat er een nieuwe voorrangsregeling is in Woningnet voor sociale huurwoningen.
In de brief staat wat urgenten moeten doen om van deze regeling gebruik te kunnen blijven maken. Om gebruik te kunnen maken van voorrang voor sociale huurwoningen moet in het systeem van Woningnet de indicatiedatum van de verhuiskostenvergoeding worden opgenomen. Deze indicatiedatum staat op de beschikking die de gemeente naar urgenten heeft gestuurd en waarin wordt bepaald dat men voor een verhuiskostenvergoeding in aanmerking komt.
U moet een kopie van de beschikking sturen naar Woningnet. Dat kan op twee manieren:
1. Via het contactformulier op de website van Woningnet namelijk
https://www.woningnetregioamsterdam.nl/Contactformulier
2. Per post een kopie van de beschikking sturen waarbij het registratienummer van Woningnet moet worden vermeld. Adresseren aan: Woningnet –- Postbus 158 –- 1380 AD Weesp.
Als men de beschikking niet meer heeft of niet kan vinden kunt u een kopie aanvragen bij de WMO Helpdesk. Woningnet verwerkt binnen 5 werkdagen de voorrang in de administratie.
Als u nog niet ingeschreven bent in Woningnet, dan moet men dat eerst doen. Pas daarna kan men het voorrangslabel laten activeren. Meer informatie over het inschrijven en het zoeken naar passende woningen vindt men op www.woningnet.nl
Als uw voorrang is verwerkt, kunt u in Woningnet reageren op woningen met het label ‘Voorrang: eerst medisch urgenten, dan WMO-indicatie, dan 65+. U moet bij het zoeken goed letten op de wooneisen die in de beschikking verhuiskostenvergoeding staan. Deze worden ook vermeld in de advertentieteksten op Woningnet. U moet op het formulier dat u moet invullen om voor de verhuiskostenvergoeding in aanmerking te komen wanneer u een woning hebt gevonden aangeven of de woning aan de in de beschikking genoemde eisen voldoet.
Indien er nog vragen zijn kan contact worden opgenomen met de WMO Helpdesk 0800-0643. Van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur-18.00 uur. Als u vragen hebt over de inschrijfprocedure bij Woningnet en vragen over de voorrangsindicatie verwijst de WMO Helpdesk u overigens naar Woningnet. Bij die vragen kunt u Woningnet beter rechtstreeks bellen.
Sommige mensen komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming in de meerkosten van verhuizing (verhuiskostenvergoeding) omdat zij op medische gronden of op basis van een WMO-indicatie of omdat zij 65+ zijn moeten verhuizen naar een geschiktere woning. Zij hebben als het goed is op 24 april een brief ontvangen van de Backoffice Zorg van de gemeente. In de brief staat dat er een nieuwe voorrangsregeling is in Woningnet voor sociale huurwoningen.
In de brief staat wat urgenten moeten doen om van deze regeling gebruik te kunnen blijven maken. Om gebruik te kunnen maken van voorrang voor sociale huurwoningen moet in het systeem van Woningnet de indicatiedatum van de verhuiskostenvergoeding worden opgenomen. Deze indicatiedatum staat op de beschikking die de gemeente naar urgenten heeft gestuurd en waarin wordt bepaald dat men voor een verhuiskostenvergoeding in aanmerking komt.
U moet een kopie van de beschikking sturen naar Woningnet. Dat kan op twee manieren:
1. Via het contactformulier op de website van Woningnet namelijk
https://www.woningnetregioamsterdam.nl/Contactformulier
2. Per post een kopie van de beschikking sturen waarbij het registratienummer van Woningnet moet worden vermeld. Adresseren aan: Woningnet –- Postbus 158 –- 1380 AD Weesp.
Als men de beschikking niet meer heeft of niet kan vinden kunt u een kopie aanvragen bij de WMO Helpdesk. Woningnet verwerkt binnen 5 werkdagen de voorrang in de administratie.
Als u nog niet ingeschreven bent in Woningnet, dan moet men dat eerst doen. Pas daarna kan men het voorrangslabel laten activeren. Meer informatie over het inschrijven en het zoeken naar passende woningen vindt men op www.woningnet.nl
Als uw voorrang is verwerkt, kunt u in Woningnet reageren op woningen met het label ‘Voorrang: eerst medisch urgenten, dan WMO-indicatie, dan 65+. U moet bij het zoeken goed letten op de wooneisen die in de beschikking verhuiskostenvergoeding staan. Deze worden ook vermeld in de advertentieteksten op Woningnet. U moet op het formulier dat u moet invullen om voor de verhuiskostenvergoeding in aanmerking te komen wanneer u een woning hebt gevonden aangeven of de woning aan de in de beschikking genoemde eisen voldoet.
Indien er nog vragen zijn kan contact worden opgenomen met de WMO Helpdesk 0800-0643. Van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur-18.00 uur. Als u vragen hebt over de inschrijfprocedure bij Woningnet en vragen over de voorrangsindicatie verwijst de WMO Helpdesk u overigens naar Woningnet. Bij die vragen kunt u Woningnet beter rechtstreeks bellen.
zondag 22 april 2018
De Flextensie papers
Over het bedrijf Flextensie, dat werklozen met behoud van uitkering bij bedrijven tewerk stelt, is veel te doen geweest. Het bedrijf sluit contracten af met vele gemeenten. Met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur bij die gemeenten worden nu stukken over de ‘Flextensiecontructie’ gepubliceerd. Stukken van de gemeenten Utrecht, Zaanstad, Den Haag en Almere zijn al binnen. U kunt de documenten raadplegen op http://openbaarheid.nl/wob-resultaten/flextensie-2017/
constructie
Werklozen worden op flexibele basis ingezet in bedrijven. Baanlozen mogen zich ‘vrijwillig’ inschrijven en tot zes maanden lang zonder loon en arbeidsrechten werken voor bedrijven en organisaties. In de praktijk is het echter onduidelijk hoe vrijwillig die vrijwilligheid is. De inlenende werkgevers betalen een vast tarief van 12,50 euro per uur (zonder werkgeverslasten). De bijstandsgerechtigde moet het doen met een premie van en of twee euro per gewerkt uur en wordt nog altijd gecontroleerd en gedisciplineerd via het bijstandsregime. De gemeenten en Flextensie verdelen de buit die zij vangen van het tarief dat de inlenende werkgever betaalt.
Oproep
Hopelijk wordt in het kader van de openbaar wordende documenten duidelijk hoe Flextensie de gemeenten zover krijgt aan de constructie mee te doen, en wie er nou precies beter wordt van deze constructie. Dat zijn zo vragen naast vele andere. Daarbij zijn niet alleen bovengenoemde documenten belangrijk, maar ook de ervaringen van de deelnemers zelf zijn minstens zo belangrijk. Daarom is er een oproep je ervaringen te melden of informatie over de Flextensieconstructie te melden als je die hebt.
Heb jij gewerkt via Flextensie? Ben je benaderd om te werken via Flextensie? Ken jij iemand die bij Flextensie heeft gewerkt? Ken je bedrijven of organisaties die gebruik maken van Flextensie-baanlozen? Mail dan: dwangarbeid@doorbraak.eu.
constructie
Werklozen worden op flexibele basis ingezet in bedrijven. Baanlozen mogen zich ‘vrijwillig’ inschrijven en tot zes maanden lang zonder loon en arbeidsrechten werken voor bedrijven en organisaties. In de praktijk is het echter onduidelijk hoe vrijwillig die vrijwilligheid is. De inlenende werkgevers betalen een vast tarief van 12,50 euro per uur (zonder werkgeverslasten). De bijstandsgerechtigde moet het doen met een premie van en of twee euro per gewerkt uur en wordt nog altijd gecontroleerd en gedisciplineerd via het bijstandsregime. De gemeenten en Flextensie verdelen de buit die zij vangen van het tarief dat de inlenende werkgever betaalt.
Oproep
Hopelijk wordt in het kader van de openbaar wordende documenten duidelijk hoe Flextensie de gemeenten zover krijgt aan de constructie mee te doen, en wie er nou precies beter wordt van deze constructie. Dat zijn zo vragen naast vele andere. Daarbij zijn niet alleen bovengenoemde documenten belangrijk, maar ook de ervaringen van de deelnemers zelf zijn minstens zo belangrijk. Daarom is er een oproep je ervaringen te melden of informatie over de Flextensieconstructie te melden als je die hebt.
Heb jij gewerkt via Flextensie? Ben je benaderd om te werken via Flextensie? Ken jij iemand die bij Flextensie heeft gewerkt? Ken je bedrijven of organisaties die gebruik maken van Flextensie-baanlozen? Mail dan: dwangarbeid@doorbraak.eu.
donderdag 19 april 2018
Oproep van de Bijstandsbond voor het baanlozen blok tijdens de 1 mei demonstratie in Den Haag van de FNV
Op 1 mei demonstreert de FNV in Den Haag op de wereldwijde internationale dag van de arbeid onder het motto: "strijd mee voor kwaliteit, zekerheid en inkomen". Velen zullen aan deze demonstratie meedoen. Uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden, werkenden, migranten, etc. Om 14.00 uur is er inloop en verzamelen deelnemers op het Malieveld, om 15.00 uur de start van de demonstratie en om 16.00 uur terugkomst op het Malieveld. Dan is er een programma en om 17.00 uur einde van de demonstratie.
Tijdens en na de demonstratie zijn er vele initiatieven. FNV Young and United organiseert na afloop van de demonstratie de Avond van de Toekomst. Vanaf 19.00 uur in Poppodium Paard in Den Haag. Een avond over de toekomst van werk en samenleving volgens jongeren. Inloop en eten vanaf 17.30 en het programma start om 19.00 . Aansluitend is er uiteraard ruimte voor een borrel en muziek. Voor meer informatie: https://www.facebook.com/events/185324985431997/
Doorbraak en de Bond Precaire Woonvormen (BPW) hebben het initiatief genomen om een blok te gaan vormen van baanlozen, flexwerkers en flexhuurders. Met een apart blok willen we duidelijk maken dat zij zich van onderop organiseren, voor hun belangen strijden en daarbij ook successen boeken. Om 14.00 uur start een eigen programma met sprekers en muziek. Om 15.00 uur neemt het blok deel aan de demonstratie. Meer informatie: https://www.doorbraak.eu/1-mei-haag-blok-baanlozen-flexwerkers-en-flexhuurders-tijdens-1-mei-demonstratie-fnv/
Ook de Bijstandsbond uit Amsterdam neemt evenals vorig jaar deel aan het blok van baanlozen, flexwerkers en flexhuurders. Wij roepen iedereen op zich bij ons aan te sluiten. Wij verzamelen om 12.00 uur bij het Centraal Station in Amsterdam bij de linkeringang. Bel of mail even van te voren of je met ons mee wil. FNV-ers hebben een gratis kaartje, maar leden van de Bijstandsbond en anderen kunnen met ons overleggen over de kosten als je het niet kunt betalen.
Bijstandsbond
020-6898806
info@bijstandsbond.org
Tijdens en na de demonstratie zijn er vele initiatieven. FNV Young and United organiseert na afloop van de demonstratie de Avond van de Toekomst. Vanaf 19.00 uur in Poppodium Paard in Den Haag. Een avond over de toekomst van werk en samenleving volgens jongeren. Inloop en eten vanaf 17.30 en het programma start om 19.00 . Aansluitend is er uiteraard ruimte voor een borrel en muziek. Voor meer informatie: https://www.facebook.com/events/185324985431997/
Doorbraak en de Bond Precaire Woonvormen (BPW) hebben het initiatief genomen om een blok te gaan vormen van baanlozen, flexwerkers en flexhuurders. Met een apart blok willen we duidelijk maken dat zij zich van onderop organiseren, voor hun belangen strijden en daarbij ook successen boeken. Om 14.00 uur start een eigen programma met sprekers en muziek. Om 15.00 uur neemt het blok deel aan de demonstratie. Meer informatie: https://www.doorbraak.eu/1-mei-haag-blok-baanlozen-flexwerkers-en-flexhuurders-tijdens-1-mei-demonstratie-fnv/
Ook de Bijstandsbond uit Amsterdam neemt evenals vorig jaar deel aan het blok van baanlozen, flexwerkers en flexhuurders. Wij roepen iedereen op zich bij ons aan te sluiten. Wij verzamelen om 12.00 uur bij het Centraal Station in Amsterdam bij de linkeringang. Bel of mail even van te voren of je met ons mee wil. FNV-ers hebben een gratis kaartje, maar leden van de Bijstandsbond en anderen kunnen met ons overleggen over de kosten als je het niet kunt betalen.
Bijstandsbond
020-6898806
info@bijstandsbond.org
zaterdag 14 april 2018
Hoe kan ik aan goedkoop en gezond voedsel komen?
In Nederland zijn we rijk. Erg rijk. Zo rijk dat we eten weggooien. Thuis (ca. 10%), bij de supermarkt en de groothandel (ca. 4.5%), bij de verwerkingsindustrie (ca. 5%) en de boerderijen (ca. 17%). Containers vol goed en minder goed eten worden zonder pardon ter vernietiging aangeboden bij afvalverwerkingsbedrijven. Deze overdaad gaat natuurlijk ten koste van de reserves die onze planeet heeft. Het schrijnend tekort aan voedsel in delen van de wereld staat in verband met onze riante leefstijl. Er zijn een aantal dingen die je als particulier kunt doen om deze situatie enigszins tegen te gaan. Als je hier helemaal op los gaat, kun je jezelf een freeganist noemen. Zo’n iemand leeft van alles dat over is. Er zijn veel mensen die zo'n levensstijl hebben ontwikkeld. Een mooi initiatief is dumpster diving, oftewel skippen. Dit houdt in dat je de containers van supermarkten, groothandels en fabrieken afstruint op zoek naar voedsel of producten. Veel voedsel dat door de Nederlandse industrie wordt weggegooid is namelijk nog prima, smaakvol en veilig te consumeren. De strenge regelgeving zorgt er echter voor dat producten vóór het verlopen van hun uiterste houdbaarheidsdatum worden verwijderd uit de winkel. Bovendien zijn de ‘houdbaar tot’ datums vaak riant genomen. Meestal kan het product nog prima na deze datum geconsumeerd worden. Kwestie van ruiken en je gezond verstand gebruiken. Deze tekst komt van de website van Esmeralda Tijhoff
Andere mogelijkheden om goedkoop te eten.
Je hebt het initiatief van de Buurtbuik. Blijkens hun website strijdt BuurtBuik tegen voedselverspilling door overvloedig eten op te halen bij horeca, supermarkten en groenteboeren en het te delen met buurtbewoners. Zo maken we samen een betere buurt: we brengen buurtbewoners bijeen, helpen elkaar een handje en strijden tegen voedselverspilling. Je http://buurtbuik.nl/kunt in de initiatieven van buurtbuik gratis eten. Bezoek hun website voor de vestigingen in Amsterdam en eentje in Utrecht. vestigingen restaurant buurtbuik Volgens mensen die er wel eens gaan eten is vooral de BuurtBuik op het Cremerplein in Amsterdam erg goed. Je moet wel precies om 18.00 uur aanwezig zijn en er is geen drank. Ze zijn er iedere zaterdag.
Wat kan ik doen
Je kunt proberen in contact te komen met freeganisten en ook op pad gaan. Je kunt bijvoorbeeld een restaurant bezoeken dat door die mensen wordt gerund en contacten leggen. In Amsterdam heb je de guerilla kitchen. De @guerillakitchenamsterdam is te vinden bij restaurant Robin Food in de Frederik Hendrikstraat 111. Ze hebben een facebookpagina met mededelingen. Je kunt er op wo4ensdagavond eten voor een vrijwillige bijdrage van 18.00 uur tot 21.00 uur. Bezoek de facebookpagina voor meer informatie Je kunt overigens in restaurant het Robin Food Kollektief ook op andere dagen van de week lekker veganistisch eten voor een tientje.Andere mogelijkheden om goedkoop te eten.
Je hebt het initiatief van de Buurtbuik. Blijkens hun website strijdt BuurtBuik tegen voedselverspilling door overvloedig eten op te halen bij horeca, supermarkten en groenteboeren en het te delen met buurtbewoners. Zo maken we samen een betere buurt: we brengen buurtbewoners bijeen, helpen elkaar een handje en strijden tegen voedselverspilling. Je http://buurtbuik.nl/kunt in de initiatieven van buurtbuik gratis eten. Bezoek hun website voor de vestigingen in Amsterdam en eentje in Utrecht. vestigingen restaurant buurtbuik Volgens mensen die er wel eens gaan eten is vooral de BuurtBuik op het Cremerplein in Amsterdam erg goed. Je moet wel precies om 18.00 uur aanwezig zijn en er is geen drank. Ze zijn er iedere zaterdag.
Ik heb een bijstandsuitkering en geld gewonnen met speculeren in Bitcoins of aandelen. Is dit vermogen of zijn het inkomsten?
Enige tijd geleden kregen wij bij de Bijstandsbond de volgende vraag. 'Ik heb een verdubbeling van mijn inleg in bitcoins van €1000,- naar €2000,- in december 2017. Moet ik dit melden bij de Sociale Dienst en beschouwen zij dit als inkomsten of kan ik alles rustig op m'n spaarrekening zetten en wordt het beschouwd als groei van m'n vermogen (dat daarmee nog lang niet aan het maximaal toegestane bedrag komt)?. Wij hebben geantwoord dat het het ons inziens vermogen is, hetzelfde als het hebben van aandelen of goud dat in waarde stijgt.
Wij hebben de vraag echter ook voorgelegd aan de sociale dienst in Amsterdam (afgekort WPI). Zij hebben het volgende antwoord gegeven.
U heeft een vraag gesteld over crypto valuta en hoe die in samenhang met bijstand worden beschouwd.
In Amsterdam worden crypto valuta zoals bijvoorbeeld bitcoins beschouwd als ‘middelen’ en daarom kunnen zij van invloed zijn op de bijstandsuitkering. Hierbij gaat de gemeente Amsterdam uit van de economische waarde van de crypto valuta in het maatschappelijk verkeer. M.a.w. welk bedrag in euro’s kan iemand krijgen voor deze valuta. Dit is niet anders als wanneer iemand zich bijvoorbeeld in US dollars laat uitbetalen, waarbij ook de waarde in euro’s wordt gebruikt.
Of de valuta als vermogen of inkomen worden gezien, is afhankelijk van waar de valuta terechtkomen. Worden de valuta ergens ‘geparkeerd’ en op een later moment uitbetaald, dan worden ze als vermogen gezien. Worden de valuta direct uitbetaald aan belanghebbende, dan worden ze als inkomsten beschouwd. Dit verschilt niet veel van de wijze waarop de Belastingdienst naar de inkomsten kijkt. In het hypothetische geval dat iemand zich elke maand in crypto valuta laat uitbetalen, dan wordt gekeken naar de waarde in euro’s en wordt die waarde maandelijks als inkomsten verrekend met de bijstandsuitkering'.
Het antwoord is aan de ene kant wel duidelijk. je kunt je crypto's namelijk op een site 'stallen' of op een eigen apparaat. Wij denken dat zij bedoelen dat het in die gevallen als (toegenomen) vermogen wordt beschouwd. Totdat het van zo'n site of apparaat naar een persoonlijke bankrekening wordt overgemaakt. Dus zolang je die gewonnen €1000,- (want verdienen kun je het niet noemen) op de site als tegoed bewaart, is het vermogen. En als je het naar je rekening overmaak, ben je in dit geval een maand uitkering kwijt :-) Maar wij hebben als Bijstandsbond nog vragen, die we nog moeten uitzoeken. In de eerste plaats is het de vraag, of bitcoins als kryptovaluta moeten worden beschouwd. In de tweede plaats denken wij dat de winst gewoon toegevoegd moet worden aan het vrij te laten vermogen, ook als het op je bankrekening wordt gestort. Het vermogen groeit als het ware. Dat is heel iets anders dan wanneer iemand zich voor bv een geleverde prestatie of bij verkoop van een goed in valuta laat uitbetalen en dat dan omgerekend wordt in euro's. Dan gaat het om inkomsten. Maar hier is sprake van groei van het vermogen met een vrij te laten grens.
Wat kan ik doen:
Je kunt de veilige kant kiezen, en de winst op je bitcoin rekening laten staan als appeltje voor de dorst voor later. Er staat in het antwoord, dat als het 'later' wordt uitbetaald, het ook vermogen blijft. Stort je het geld op je bankrekening direct, dan loop je het risico, dat de gemeente dit als inkomsten ziet als je een bijstandsuitkering hebt.
Wij hebben de vraag echter ook voorgelegd aan de sociale dienst in Amsterdam (afgekort WPI). Zij hebben het volgende antwoord gegeven.
U heeft een vraag gesteld over crypto valuta en hoe die in samenhang met bijstand worden beschouwd.
In Amsterdam worden crypto valuta zoals bijvoorbeeld bitcoins beschouwd als ‘middelen’ en daarom kunnen zij van invloed zijn op de bijstandsuitkering. Hierbij gaat de gemeente Amsterdam uit van de economische waarde van de crypto valuta in het maatschappelijk verkeer. M.a.w. welk bedrag in euro’s kan iemand krijgen voor deze valuta. Dit is niet anders als wanneer iemand zich bijvoorbeeld in US dollars laat uitbetalen, waarbij ook de waarde in euro’s wordt gebruikt.
Of de valuta als vermogen of inkomen worden gezien, is afhankelijk van waar de valuta terechtkomen. Worden de valuta ergens ‘geparkeerd’ en op een later moment uitbetaald, dan worden ze als vermogen gezien. Worden de valuta direct uitbetaald aan belanghebbende, dan worden ze als inkomsten beschouwd. Dit verschilt niet veel van de wijze waarop de Belastingdienst naar de inkomsten kijkt. In het hypothetische geval dat iemand zich elke maand in crypto valuta laat uitbetalen, dan wordt gekeken naar de waarde in euro’s en wordt die waarde maandelijks als inkomsten verrekend met de bijstandsuitkering'.
Het antwoord is aan de ene kant wel duidelijk. je kunt je crypto's namelijk op een site 'stallen' of op een eigen apparaat. Wij denken dat zij bedoelen dat het in die gevallen als (toegenomen) vermogen wordt beschouwd. Totdat het van zo'n site of apparaat naar een persoonlijke bankrekening wordt overgemaakt. Dus zolang je die gewonnen €1000,- (want verdienen kun je het niet noemen) op de site als tegoed bewaart, is het vermogen. En als je het naar je rekening overmaak, ben je in dit geval een maand uitkering kwijt :-) Maar wij hebben als Bijstandsbond nog vragen, die we nog moeten uitzoeken. In de eerste plaats is het de vraag, of bitcoins als kryptovaluta moeten worden beschouwd. In de tweede plaats denken wij dat de winst gewoon toegevoegd moet worden aan het vrij te laten vermogen, ook als het op je bankrekening wordt gestort. Het vermogen groeit als het ware. Dat is heel iets anders dan wanneer iemand zich voor bv een geleverde prestatie of bij verkoop van een goed in valuta laat uitbetalen en dat dan omgerekend wordt in euro's. Dan gaat het om inkomsten. Maar hier is sprake van groei van het vermogen met een vrij te laten grens.
Wat kan ik doen:
Je kunt de veilige kant kiezen, en de winst op je bitcoin rekening laten staan als appeltje voor de dorst voor later. Er staat in het antwoord, dat als het 'later' wordt uitbetaald, het ook vermogen blijft. Stort je het geld op je bankrekening direct, dan loop je het risico, dat de gemeente dit als inkomsten ziet als je een bijstandsuitkering hebt.
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Naar aanleiding van het toeslagenschandaal hebben het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst besloten om voortaan niet zo ri...