De Bijstandsbond gaat periodieke bijeenkomsten organiseren, iedere woensdagmiddag, met als thema inflatie. We gaan dan o.a. informatie uitwisselen over producten die in de aanbieding zijn. Het kan het zijn, dat een product of dienst bij een bedrijf 'in de aanbieding' is, maar dat bij nader inzien bij een ander bedrijf hetzelfde product niet in de aanbieding is, maar toch goedkoper. Ook passen bedrijvend e truc toe dat ze de prijs van een product eerst extra verhogen en dan het product zogenaamd in de aanbieding doen.
De Bijstandsbond gaat wekelijkse bijeenkomsten organiseren, waar je naartoe kunt gaan om met anderen trucs, tips en ideeën uit te wisselen over waar wat het goedkoopste is of welk product je het beste kunt kopen.
inflatie
Tevens gaan we in op het thema inflatie. We bestuderen inflatie als economisch verschijnsel en gaan na wat de oorzaken zijn. Wat is dat eigenlijk, inflatie, gebruiken bedrijven het excuus van de inflatie niet om de prijzen te verhogen, terwijl dat niet nodig is?
wekelijkse bijeenkomsten
Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, en aanbiedingen voortdurend veranderen, gaan we wekelijkse bijeenkomsten organiseren. Iedere woensdagmiddag om 14.00 uur komen we bij elkaar in het kantoor van de Bijstandsbond om informatie over inflatie uit te wisselen. Kom ook! De toegang is vrij, aanmelden hoeft niet. Wil je op de mailinglijst van het initiatief, dan moet je even je e-mailadres doorgeven. We beginnen de wekelijkse bijeenkomsten in juli. De eerstvolgende bijeenkomst is woensdag 13 juli 2022 om 14.00 uur.
Kantoor Bijstandsbond
Da Costakade 162
1053 XD Amsterdam
020-6898806
info@bijstandsbond.amsterdam
Verslag van de eerste bijeenkomst op 6 juli
De volgende keer, op 13 juli, gaan we inflatie bestuderen aan de hand van een artikel van Kees Stad op globalinfo.nl Dat artikel is hier te lezen. https://www.globalinfo.nl/Achtergrond/inflatie-spook-of-echte-bedreiging
Je kunt een onderscheid maken tussen individuele manieren van handelen om goedkoop uit te zijn en kollektieve. Bij de eerste ga je individueel na, waar wat het goedkoopste is en welke goedkope oplossingen er zijn voor allerlei dingen. Bij de tweede ga je kollektief goedkoop producten inkopen, bijvoorbeeld bij een voedselcooperatie.
We komen op de hoge energierekeningen. De beste strategie is, niet over te stappen van energiemaatschappij. We constateren, dat veel mensen een hoge afrekening krijgen, en veel moeten bij betalen en dat hun maandbedrag plotseling veel hoger wordt. Maar we constateren ook, dat de afrekeningen bijvoorbeeld van Vattenfall volkomen onbegrijpelijk zijn en dat je er alleen niet uitkomt om te kijken of de berekeningen wel kloppen. Het blijkt, dat op de bijeenkomst een deskundige aanwezig is, Jan, die het allemaal heeft uitgezocht en die ook energiecoach geweest is. Hij wil de energierekening vertalen voor mensen. Ook kunnen we een soort tutorial publiceren op internet, waarbij een en ander aan de hand van een concrete energierekening wordt uitgelegd. Hoe zit het in elkaar. We gaan een apart bericht maken dat Jan dit aan de mensen wil uitleggen. Ook zijn er onderhandelingstrucs om de energierekening omlaag te krijgen. Vaak is het zo, dat als je belt en je dreigt met overstappen dat ze je dan al een voordeliger aanbieding doen.
Een groot knelpunt zijn ook de servicekosten bij woningbouwverenigingen zoals trappenschoonmaak. Jan heeft samen met andere bewoners een brief geschreven van: we doen het zelf wel. Daar zit de woningbouwvereniging nu mee in zijn maag, ze hebben nog geen antwoord gekregen.
We constateren dat supermarkten en anderen de truc gebruiken dat ze eerst de prijs verhogen en dan een zogenaamde voordeelaanbieding doen. We vragen ons af hoe je dat kunt onderzoeken. Je zou eigenlijk van een reeks producten gedurende enkele weken een inventarisatie moeten maken en dan kijken bij welke producten die truc wordt toegepast. Maar dat is veel werk. We kunnen ook gewoon om de paar dagen in een bepaalde supermarkt een foto maken van wat schappen en dan de foto's vergelijken. We zouden mensen kunnen oproepen ons te helpen bij het onderzoek. Dan kunnen we het in de publiciteit brengen of andere acties voeren. Die truc van eerst duurder maken en daarna goedkoop mag overigens gedeeltelijk niet meer. Misleidende 'van-voor-kortingen' in winkels worden aan banden gelegd door het kabinet, als gevolg van een besluit van de EU daarover. Ondernemers mogen niet langer de prijs van een product kort verhogen om het daarna met een zogenaamde grote korting aan te bieden. De 'van-prijs' moet voortaan de laagste prijs zijn die in de afgelopen dertig dagen voor het product of de dienst is gevraagd. De maatregel gaat binnenkort in en geldt ook voor onlinewinkels. Uitzonderingen zijn er voor nieuwe spullen en versproducten als vlees en vis. De Autoriteit Consument en Markt is verantwoordelijk voor de handhaving. We kunnen ons bij het onderzoek dus richten op versproducten, vlees, vis en nieuwe spullen (?)
We komen erop wat inflatie eigenlijk is en hoe ze het meten. Ze maken bij het CBS een soort boodschappenmandje, van consumptieartikelen, transport, etc. en kijken dan naar het gemiddelde van dat boodschappenmandje hoeveel alles duurder is geworden. Op die manier berekend is de inflatie het afgelopen jaar 8% geweest. Maar het is een zeer subjectief getal, want huizenprijzen, die de pan uitrijzen zitten niet in het inflatiecijfer. Dat percentage van 8% bestond al nog voor de oorlog in Oekraïne, dus er zijn andere oorzaken voor de inflatie dan de oorlog.
De meest recente ontwikkeling in het inflatiecijfer is, dat de afgelopen maand energie iets minder sterk duurder is geworden, terwijl nu de prijzen van de consumptieartikelen de pan uitrijzen.
Amerika voert als beleid van de centrale bank dat de rente verhoogd wordt om inflatie tegen te gaan waardoor de koers van de euro ten opzichte van de dollar daalt. De Euro wordt goedkoper dan de dollar, en dat maakt producten die in Europa ingevoerd worden in euro's duurder, hetgeen de inflatie bij ons aanwakkert. De Europese Centrale Bank (ECB) kan niet hetzelfde beleid voeren als de FED, de centrale bank in Amerika, omdat in Europa grote tegenstellingen bestaan tussen arme landen (Griekenland, Italië, Portugal, Spanje) en de rijke landen De arme landen hebben veel schulden, en een verhoging van de rente zou kunnen betekenen, dat ze hun schulden niet meer kunnen afbetalen. Daardoor kan Europa zich niet verdedigen tegen het feit, dat Amerika haar economische problemen exporteert.
We komen erop dat een methode om je kosten te verlagen is een actie van de Bond van Precaire Woonvormen (BPW) die een campagne zijn begonnen om huurverhoging te weigeren. De BPW gaat spreekuren openen om mensen bij de weigering te ondersteunen. Er worden op de bijeenkomst bezwaren aangevoerd tegen zomaar weigeren van de huurverhoging, maar er wordt gezegd dat de BPW en andere huurdersverenigingen die meedoen veel ervaring hebben op dit gebied en heus wel weten wat ze doen.
We komen erop dat we ook inzicht moeten krijgen in hoe de prijsopbouw van producten is. Via welke schakels ligt een product uiteindelijk in de supermarkt of andere winkel waar de consument het kan kopen? We constateren, dat bedrijven weinig transparant zijn over de inkoopprijs die ze betalen, zodat wij het verschil met de verkoopprijs aan de consument niet kunnen zien. Albert Heijn zegt, dat de inkoopprijs die zij betalen bedrijfsgeheim is. We zouden research kunnen doen naar de prijsopbouw en op onze bijeenkomsten deskundigen uitnodigen om daar wat over te zeggen, bijvoorbeeld een kritische boer, of iemand van de FNV die met de supermarkten bezig is, of anderen die we wat kunnen zeggen over hoe de prijs in zijn of haar branche tot stand komt. In Frankrijk hebben boeren actie gevoerd om de lage prijzen die zij krijgen aan de kaak te stellen en zij hebben bereikt, dat in dat land op de verpakking van de producten moet staan behalve de verkoopprijs ook de inkoopprijs. Ook moet vermeld worden waar het product vandaan komt. Bij Landmark, een inkooporganisatie van supermarkten, heb je daar vaak geen flauw idee van.
We komen erop dat de just in time productie waar veel bedrijven naar streven ook een oorzaak is van inflatie. Er is nu in de hele wereld een tekort aan chips die alsmaar duurder worden, en daarmee de producten waar ze in zitten, bijvoorbeeld computers. De reden is dat bij het begin van de corona crisis veel bedrijven die de chips gebruikten hun tijdelijke contracten met de toeleveranciers hebben opgezegd, zodat die geen chips meer produceerden. Nu de economie weer aantrekt is er plotseling ene tekort aan chips. Dit korte termijn beleid wordt ook gevoerd in allerlei publieke diensten, die volgens de principes van het bedrijfsleven worden gemanaged. Er is bijvoorbeeld in ziekenhuizen nu een tekort aan Operatiekamer personeel omdat voor de coronacrisis mensen zijn ontslagen of overgeplaatst, omdat de vraag een beetje terugliep. Het betekent, dat nu artsen de hele dag zitten te duimen draaien omdat de Operatiekamers niet bezet zijn. Just in time production betekent, dat de prijzen van producten volatiel zijn geworden, sterk wisselend, en ieder moment veel duurder kunnen worden. Speculanten maken van dit feit gebruik door veel geld te verdienen aan speculatie. Ze kopen een product, bijvoorbeeld grondstoffen in als het niet te duur is, en houden het dan vast, en verkopen het weer als het product door de Just in time productie plotseling veel duurder wordt. We zouden kunnen proberen speculanten op het spoor te komen om hun handelwijze aan de kaak te stellen. Voorbeelden zijn de graan en sojahandel.
Volgende bijeenkomst woensdag 13 juli om 14.00 uur. We bespreken dan het artikel van Kees over wat is inflatie. https://www.globalinfo.nl/Achtergrond/inflatie-spook-of-echte-bedreiging