Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
zondag 22 november 2015
Enkele punten in de discussie over regelarme bijstand
Enige tijd geleden is door Divosa het voorstel gemaakt voor de bijstand twee regelingen in te voeren. Overwegingen hierbij waren dat veel mensen in de bijstand arbeidsongeschikt zijn en dat er daarnaast een groep is die wel kan werken. Voor deze twee groepen zou een verschillend regiem moeten worden ingevoerd. Marc van Hoof, advocaat, vertelde dat veel bijstandsgerechtigden psychische klachten hebben. Bij veel van hen slaat de paniek toe wanneer ze een oproep krijgen van de geneente. Ze denken: wat staat me nu weer te wachten?. Veel bijstandsgerechtigdene hebben daardoor een terugval omdat ze zoals dat heet gaan decompenseren. Enige jaren geleden was het beleid dat iedereen in een traject moest. Mensen werden onder druk gezet veel uren vrijwilligerswerk te gaan doen of er werden trajecten opgezet om mensen ertoe tebrengen te participeren aan de samenleving terwijl veel mensen die druk helemaal niet aankonden. Dit heeft veel psychisch leed veroorzaakt. Dus erken dat er een groep is die weinig meer kan en laat die mensen met rust. Maar het bestaan van arbeidsongeschikten wordt ontkend. Onderdeel van de participatiewet is de loon waardebepaling. Eigenlijk kan niemand vrijgesteld worden van sollicitatie en re integratie verplichtingen. Het uitgangspunt is iedereen kan wel iets en kan daarmee een beetje bijverdienen. Als je op grond van de loonwaardebepaling 100 euro kunt verdienen dan moet je dat doen. Gemeente voeren dit beleid nog niet uit maar in de toekomst wanneer de druk van de bezuinigingen steeds groter wordt kan dit wel gaan gebeuren.
Een tweede punt heeft betrekking op wet boeten en maatregelen. Dit is een voorbeeld van zinloze bureaucratie. Je hebt een inlichtingenplicht. Je moet alles melden wat van belang zou kunnen zijn voor je uitkering. Met de nadruk op zou kunnen. In theorie betekent het dat je zo ongeveer alles wat in je leven passeert moet melden. 20 euro gekregen van je moeder? Je moet het melden. Doe je dat niet dan krijg je bij de tweede overtreding 150 euro boete. Als in de praktijk alle bijstandsgerechtigden zouden gaan melden wat van belang zou kunnen zijn zou het bureaucratisch systeem volkomen vastlopen. Maar je zult maar een klantmanqager treffen die op alle slakken zout legt.
Er zou eigenlijk een parlementaire enquete moeten worden gehouden over de besteding van de re integratie gelden in de afgelopen 20 jaar. Talloos zijn de onderzoekingen die aantonen dat er veel geld over de balk is gesmeten en dat alleen malafide re-integratiebureaus veel geld verdiend hebben. Een groot deel van de gemeentelijke r eintegratie trajecten zijn niet effectief. Het gaat over het algemeen om standaard trajecten die er goedkoop zijn en waar mensen net voorbij zien aan een persoonlijke belangen interesses en mogelijkheden basisvaardigheden leren zoals op tijd komen. Vaak hebben de mensen vaardigheden al omdat ze een werkzaam leven al achter de rug hebben. Veel werkzoekende leren niets op die trajecten en hun kansen op de arbeidsmarkt worden niet vergroot.
Een vertegenwoordiger van D66 brengt naar voren dat het grote probleem is dat niemand een overzicht heeft van alle re-integratiemogelijkheden voor alle groepen. Je zou dat overzicht moeten maken om de kansen op re integratie voor de verschillende mensen te vergroten. Nu is er een grote verkokering die de re integratie belemmerd. Dus je zou eigenlijk de verschillende groepen juist in een samenhang moeten beschouwen. Nu is er een concurrentie tussen verschillende regelingen waardoor het bijvoorbeeld moeilijk is om mensen te laten instromen in baanstede het voormalige sociale werkbedrijf van de gemeente Zaanstad. Geantwoord wordt dat dit wel waar kan zijn maar dat dir niets afdoet aan het argument van gebrek aan erkenning van de arbeidsongeschikten en dat er een overbodige bureaucratie is.
Een aanwezige ervaringsdeskundige brengt naar voren dat de bijstandsgerechtigden te weinig rechten en teveel plichten hebben. Dit is een groot Contrast met de werkgever voor wie alles vrijblijvend is. Ze Kan wat dit betreft uit eigen ervaring spreken. Ze heeft een half jaar bij een werkgever gewerkt met behoud van uitkering. Daarbij was de belofte van de werkgever dat ze na een half jaar in dienst zou worden genomen. Maar na dat half jaar kwam de werkgever zijn belofte niet na. Ze werd niet aangenomen. Op zo'n moment worden je door de sociale dienst weer allerlei verplichtingen opgelegd en je kunt nergens naartoe om je recht te halen. Werkgevers houden zich niet aan de afspraken En daar gebeurt niets mee.
Een andere vertegenwoordiger van D66 stelt de vraag: Is het niet een probleem de regel vrije op regelarme bijstand te zien als een opstap naar de basisinkomen? Want wat is een regelarme bijstand? Welke regels schaf je wel en niet af? Als je de toetredingvoorwaarden tot de bijstand gaat verruimen en je gaat de mogelijkheden voor mensen om zonder controle in de bijstand te verblijven vergroten dan hebben veel meer mensen recht op bijstand en dit is een beperking in de experimenten van de gemeenten. Zij kunnen een grotere toeloop naar de nijstand niet financieren. Terzijde: dit is ook het argument dat elders gebruikt wordt. Afschaffing van bijvoorbeeld de sollicitatieplicht of reintegratieverplichtingen betekent een toename van het aantal bijstandsgerechtigden. De druk die op hen wordt uitgeoefend heeft de afgelopen jaren wel degelijk gewerkt. In Amsterdam is het aantal bijstandsgerechtigden in de afgelopen decennia afgenomen van 70.000 tot 35.000.
Er wordt ook gediscussieerd over de werking van de arbeidsmarkt. Er heerst al decennia lang een massa werkloosheid. Er is gewoon te weinig werk. Dit wordt weer ontkent. Het is niet een kwestie van te weinig werk maar van geld. Het bestaande werk kan worden herverdeeld. Iemand brengt naar voren dat automatisering en robotisering als een bedreiging worden gezien. Zo van o jee wat moeten we nu met al die werklozen. We moeten het als een zegen zien dat al het rot werk door robots gedaan wordt.
Een punt wat ook naar voren kwam in de discussie is dat bij het werken met behoud van uitkering niet alleeen verdringing van betaald werk optreedt. Dit sluit aan op de hiervoor genoemde discussie over de concurentie tussen regelingen en voorzieningen. Door het vrijwilligerswerk en het werken met behoud van uitkering kunnen reguliere opleidingen zoals de ROC 's geen stageplaatsen meer vinden voor hun leerlingen.
Pvdl 20/11/2015
zondag 1 november 2015
Discussiebijeenkomst regelvrije bijstand
Op woensdag 18 november organiseren de Bijstandsbond Amsterdam en de BWZ Zaanstreek een bijeenkomst over 'regelarme bijstand'
De gemeenten Tilburg, Groningen, Utrecht en Wageningen zijn met staatssecretaris Klijnsma in onderhandeling over experimenten met wat men noemt een 'regelvrije bijstand'. Maar ook in andere gemeenten zoals Zaanstad en Amsterdam heeft men plannen in die richting.
Wat houdt 'regelvrije bijstand' in? Vooralsnog gaat het om beperkte experimenten met hooguit enkele honderden uitkeringsgerechtigden per gemeente. Men wil wetenschappelijk laten onderzoeken, wat er gebeurt als je mensen minder regeltjes oplegt, zoals het tijdelijk laten vervallen van de sollicitatieplicht of toestaan dat je geld verdient naast je uitkering. Dat geld mag je dan tijdens het experiment houden. Een goed idee, lijkt de Bijstandsbond, maar we moeten ons niet blij laten maken met een dooie mus. Het gaat zoals gezegd om zeer beperkte experimenten, die jaren gaan duren voor er 'wetenschappelijke' conclusies bekend zijn. Bovendien hebben de experimenten alleen betrekking op reintegratie en de combinaties van betaald werk met je uitkering. Maar er zijn vele overbodige regels en er is veel bureaucratie die daar niet direct aan gerelateerd is. Duizenden bijstandsgerechtigden die nooit meer zullen of kunnen werken zuchten ook onder al die regels. Wat betekent 'regelvrije' bijstand voor hen, en wordt daar wel rekening mee gehouden? Voor hen en voor de vele langdurig werklozen is werken ook gezien de massa-werkloosheid geen oplossing om uit de armoede te komen. Daarvoor zullen de uitkeringen omhoog moeten. We gaan op de bijeenkomst discussieren over hoe we de discussie over de regelvrije bijstand kunnen aangrijpen om de positie van bijstandsgerechtigden te verbeteren middels acties en discussiebijeenkomsten.
'Regelvrije bijstand in discussie. Woensdag 18 november 13.00 uur. BWZ, Pinkstraat 14 1541 HD Koog aan de Zaan We gaan vanuit Amsterdam met de trein. Reiskosten worden vergoed. Het is 10 minuten met de trein en 5 minuten lopen. Sprekers oa: Rutger Groot-Wassink, fractieleider van de gemeenteraadsfractie Groen Links in Amsterdam Patrick Zoomermeijer, fractieleider SP fractie Zaandam
multiloog bijeenkomst
2015 | 25 februari | |
22 april | ||
10 juni | ||
7 oktober | ||
4 november | ||
2 december | ||
toegang | gratis | |
inloop | vanaf 13:30 ( een half uur voor aanvang) | |
dag en tijdstip:
| woensdag van 14.00 - 16.00 uur | |
plaats:
|
Gebouw Tetterode (i.s.m. de Bijstandsbond)
Da Costakade 162 | |
openbaar vervoer:
|
Tram: lijn 3, 7, 12, 13, 14 en 17
| |
organisatie & info: |
Stichting IPC i.s.m. INCA Projectbureau Amsterdam
Heinz Mölders,
p/a Buskenblaserstraat 32, 1055 AJ Amsterdam
tel. (0)20 – 6848012
website: www.inca-pa.nl
|
Actie voor fatsoenlijke thuiszorg in Amsterdam
donderdag 29 oktober 2015
Voorlichting over de belastingen in 2015 en 2016
Dinsdag 8 december BWZ gebouw, Pinkstraat 14
1541 HD Koog aan de Zaan. Aanvang 10.00 uur-12.00 uur.
Dinsdag 15 december. Tet-theater,
Bilderdijkstraat 165A 1053 KP Amsterdam. Aanvang 19.30 uur.
Bereikbaarheid openbaar vervoer; tram 7 en 17, halte Bilderdijkstraat, tram 3 en 12, halte
Kinkerstraat.
dinsdag 29 september 2015
Actie! Bescherm het Recht op Stad!
Deze demonstratie is echter opgezet als een breder verzet, met een keur van organisaties, verenigingen, locaties, actie- en belangengroepen om de burgemeester, de politie, de wethouders en de rechters, maar ook de speculanten, de bestuurders en internationals, holdings en durfinvesteerders erop te wijzen dat de inwoners van Amsterdam zich niet hun rechten laten afpakken.
Onder de noemer Recht op Stad! eisen zij de stad weer op voor haar inwoners en gebruikers. Zie www.rechtopstad.nl
Recht op sociaal (woon) beleid
De stad is van iedereen, dus ook van de armen en de vluchtelingen. Het stadsbestuur dient pal te staan voor de grootst mogelijke mix waardoor niet alleen mensen of organisaties met geld, maar iedereen een kans maakt zich te vestigen op een plek naar keuze. De binnenstad is een essentieel onderdeel in de leefbaarheid van de stad en moet dus ook behouden blijven voor goedkope huur van woningen & winkels.Recht op samenleven
Een grote stad bestaat uit haar buurten. Dit moeten buurten zijn die gemaakt worden door haar inwoners, buurten waar de groentenboer, de bakker en de plaatselijke kleermaker een plek heeft. Amsterdam is geen merk, maar een stad waar mensen samenwonen.Recht op kennis & onderwijs
De stad is een hub van kennisvergaring en -verspreiding. De stad dient pal te staan voor haar studenten en de Universiteiten op haar rol te wijzen: dus focus op kwaliteit van het onderwijs en afbouwen vastgoedspeculatie! Minder macht voor het management en meer macht naar docent en student!Recht op autonomie
De stad is duizend dorpen. De stad is niets zonder haar bewoners. De stad leeft! Het bloeit niet door het aan te harken en in te kapselen, maar door het te laten rafelen en te bloeien! De stad dient in te zetten op schaalverkleining en de autonome bewoners en buurtorganisaties te ondersteunen in de zorg voor hun buurt. Daarmee krijgt men snellere en directere resultaten dan verordeningen en criminalisering ooit voor elkaar zal krijgen. De stad blijft vitaal als het de ruimte geeft om te experimenteren en op de bek te gaan. En iedereen de kans krijgt weer opnieuw te beginnen.Recht op cultuur
De stad dankt haar aantrekkelijkheid aan een levendige kunsten- en uitgaanscircuit. Het Amsterdamse Broedplaatsenbeleid is 20 jaar geleden ontstaan vanuit dat besef. Nu wordt er nietsontziend bezuinigd op de stedelijke cultuur, in navolging van landelijk beleid. Dit trekt diepe sporen en het ergste moet nog komen. Maar waarom? Zoveel geld kost het steunen van cultuur namelijk niet. Het bouwen van cultuurpaleizen echter wel, zoals het Groninger Forum en het Cultuurcluster in Zaandam. En ook financieel wanbeleid, zoals bij de MuzyQ en het MC Theater. Wij weten: écht investeren in cultuur is een bewuste keuze! Wij roepen de stad op: maak weer die keuze! Zeg ‘Ja!’ tegen cultuur!Recht op demonstratie & verzet
Recht op demonstratie: juist de stad is een plek waar men zonder angst op repressie voor eigen idealen moet kunnen opkomen. Bestuurders en ordehandhavers mogen actiemiddelen als bezettingen en kraken niet criminaliseren. Men zal moeten leren begrijpen dat verzet – bij ontruimingen van kraakpanden, charges op demonstraties en hardhandig arresteren – een natuurlijk recht is.Recht op een rechtvaardig Amsterdam
Kortom: Recht op Stad = Recht op een rechtvaardige stad, met oog voor cultuur, activisme, diversiteit en gelijke kansen!donderdag 24 september 2015
kostendelersnorm en wethouder Vliegenthart
1. Alleenstaanden in de bijstand die samenwonen met een niet-rechthebbende zonder inkomen krijgen voortaan weer 70% ipv 50% van het Wettelijk Minimumloon.
2. Een-ouder gezinnen in de bijstand die inwonen is de kostendelersnorm niet van toepassing. Zij ondervinden moeilijkheden met de kindertoeslag.
3. Onderzocht gaat worden of mantelzorgers sterk getroffen worden door de kostendelersnorm en er wordt nagedacht over maatregelen in dit verband.
4. De wethouder zegt dat Amsterdam geen extra strenge criteria hanteert voor de bepaling of er sprake is van commerciele onderhuur. (De kostendelersnorm is dan niet van toepassing.). Als wij gevallen hebben waarbij dat wel het geval is, kunnen wij dat melden.
Wij hadden al de afwijzing van de verplichte tegenprestatie, de gemeente Amsterdam houdt dit vrijwillig, al zijn er in de formuleringen van de beleidsregels wel wat misverstanden bij ons gerezen. Vandaag heeft naar wij in de wandelgangen hoorden de wethouder gepraat met staatssecretaris Klijnsma. Wij weten niet wat de onderwerpen van gesprek waren, maar ongetwijfeld zullen bovenstaande twee onderwerpen ook aan de orde zijn gekomen. Bij de tegenprestatie schijnt er volgens onze interpretatie een verschil in opvatting te zijn tussen de staatssecretaris en de wethouder. Eigenlijk is het zo, dat in de wet staat: de gemeente KAN een tegenprestatie opleggen. Maar zeggen wij, dat hoeft niet. De staatssecretaris is meer van mening: ja, maar in sommige gevallen zul je dat als gemeente moeten doen, dus mensen uitkiezen waarbij je dat wel oplegt, helemaal niemand opleggen kan niet. Wij zijn bijzonder nieuwsgierig naar de uitkomst van dat gesprek. De kostendelersnorm is overigens ook aan de orde geweest in een kamerdebat vandaag. Maar naar ik uit de pers begrijp ging dat meer specifiek over het wel of niet invoeren van de kostendelersnorm voor AOW-ers, die is uitgesteld tot 2018, en niet zozeer over de al geldende norm. Wij kunnen verder wel nieuwsgierig zijn, maar de notulen van dat gesprek krijgen wij niet. Maar misschien kan Vliegenthart iets in de publiciteit laten doorschemeren, of zo dan kunnen wij ook weer aan de slag. Tenslotte komt de staatssecretaris in october naar Rotterdam, voor een discussie, alwaar de FNV actieplannen heeft en misschien gaat ze nog wel op meer plaatsen praatjes verkopen in october.
Piet van der Lende
maandag 21 september 2015
De Euromarsen naar Brussel
Marseille: 8 october
Grenoble: 9 october met de samenvoeging van de mars die uit Griekenland en Italie komt.
Parijs zaterdag 10 en zondag 11 october.
vrijdag 28 augustus 2015
Voorzieningenrechter geeft Bijstandsbond gelijk: Amsterdam te streng bij kostendelersnorm
Op 8 oktober zal de meervoudige kamer van de Rechtbank Amsterdam zich in minstens 4 rechtszaken bezig houden met de manier, waarop de kostendelersnorm door de gemeente Amsterdam op bijstandsgerechtigden wordt toegepast. Ondertussen is die norm al volop in discussie. Op 26-08-2015 heeft de Bijstandsbond een persbericht gepubliceerd, waarin gesteld werd dat de gemeente Amsterdam te streng is bij de beoordeling of er sprake is van een kostendelersnorm bij bijstandsgerechtigden. Hierover verschenen berichten in de pers.
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/4129591/2015/08/26/Gemeente-benadeelt-onderhuurders-sterk-met-nieuwe-kostendelersnorm.dhtml
De wethouder werk en inkomen ontkende vervolgens dat de gemeente Amsterdam te streng is, strenger dan de wet voorschrijft. 'Wat de Bijstandsbond zegt is helemaal niet waar'.
http://www.at5.nl/artikelen/146624/wethouder_vliegenthart_regels_voor_minima_niet_strenger_in_amsterdam
Naar nu blijkt heeft de voorzieningenrechter al op 13 augustus een uitspraak gedaan, die ook op 26 augustus is gepubliceerd en waaruit blijkt dat de Bijstandsbond gelijk heeft. De wethouder had daarvan op de hoogte kunnen zijn. Wanneer er sprake is van een commerciele onderhuurrelatie is de kostendelersnorm niet van toepassing. De gemeente Amsterdam verbindt veel te strenge eisen aan de huurovereenkomst. Wordt niet aan die eisen voldaan, dan is volgens de gemeente de kostendelersnorm van toepassing. Wij zeggen: die strenge eisen zijn niet in overeenstemming met de wet. En de rechter zegt het nu ook.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI%3ANL%3ARBAMS%3A2015%3A5503
Citaat: De voorzieningenrechter is van oordeel dat uit de bovenstaande passage uit de wetsgeschiedenis naar voren komt dat betrokkene een door hem gestelde zakelijke huurovereenkomst kan onderbouwen met bijvoorbeeld het overleggen van een individueel contract dan wel een commerciële overeenkomst. Het overleggen van bewijs heeft tot doel om vast te stellen of sprake is van een zakelijke huurrelatie en van een zakelijke (huur)relatie onderling. Gelet daarop brengt naar het oordeel van de voorzieningenrechter een redelijke wetsuitleg van 'schriftelijke overeenkomst' als bedoeld in artikel 22a, vierde lid, aanhef en onder c, van de Participatiewet met zich dat deze voorwaarde ruim moet worden uitgelegd. De voorzieningenrechter is van oordeel dat in het licht van deze bepaling voldoende is dat de overeenkomst en de commerciële prijs aan de hand van schriftelijke stukken, waaronder onder meer betalingsbewijzen, aannemelijk wordt gemaakt.
Gelet op het voorgaande kan verzoeker ook met andere schriftelijke stukken dan een schriftelijk huurovereenkomst aannemelijk maken dat hij een huurovereenkomst heeft gesloten. De voorzieningenrechter is in de onderhavige zaak van oordeel dat verzoeker door overlegging van het onder 3.2 genoemde vonnis, de verklaringen en betalingsoverzichten, genoegzaam aannemelijk heeft gemaakt dat sprake is van een zakelijke huurovereenkomst en van een commerciële prijs. De voorzieningenrechter neemt daarbij in aanmerking dat de kantonrechter in het vonnis heeft vastgesteld dat verzoeker op grond van de overeenkomst gebruik maakt van een woonkamer, een keuken en een slaapkamer en dat hij met andere bewoners een toilet en badkamer moet delen. Verder bestaat er geen grond voor het oordeel dat de maandelijkse huursom van € 640,- voor het gebruik van een dergelijke woonruimte in het commerciële verkeer niet gebruikelijk is. Verder blijkt uit de overgelegde verklaringen dat de huurprijs na aanvang van de huur in december 2007 in elk geval drie maal substantieel is verhoogd, waardoor ook is voldaan aan het vereiste van periodieke aanpassingen.
Bijstandsbond Amsterdam
Bijstandsbond nu ook bereikbaar via postmaster@bijstandsbond.amsterdam
Commercieel had wel weggelaten mogen worden, want dat zijn we niet, en veel Amsterdammers en hun organisaties met ons ook niet, we zijn een niet-commerciele organisatie zonder winstoogmerk. Maar voor de rest kunnen wij ons wel vinden in die tekst. Het verheugt ons dan ook zeer, dat wij als bijstandsbond thans beschikken over de domeinnaam www.bijstandsbond.amsterdam U kunt ons voortaan ook bereiken onder email adres postmaster@bijstandsbond.amsterdam
met vriendelijke groet,
Bijstandsbond Amsterdam
Vereniging Bijstandsbond Da Costakade 162 - 1053 XD Amsterdam 020-6898806/6181815 info@bijstandsbond.org - bijstbnd@xs4all.nl Website: http://www.bijstandsbond.org http://www.bijstandsbond.amsterdam postmaster@bijstandsbond.amsterdam Blog met oproepen en aankondigingen: http://bijstandsbond.blogspot.nl Actiecomité Dwangarbeidnee: http://dwangarbeidnee.blogspot.nl De geschiedenis van de Participatiewet: http://participatiewet.blogspot.nl Dagelijks nieuws: http://overlevingsgids.blogspot.nl Website met tips en trucs voor de minima om te overleven: http://overlevingsgids.net Van de overlevingsgids is een app voor android telefoons die u kunt downloaden in Google Play Store. Trefwoord overlevingsgids. Facebook: https://www.facebook.com/Bijstandsbond Twitter: @bijstbond en @dwangarbeidnee en @overlevingsgids U kunt lid worden voor 17 euro per jaar. Giro: IBAN NL22 INGB 0004 5548 41
woensdag 26 augustus 2015
Kostendelersnorm. Teleurstellende reactie wethouder A'dam
Naar aanleiding van de publiciteit over de kostendelersnorm (oa in het parool ) en hoe die wordt toegepast in amsterdam bereiken de bijstandsbond veel vragen. De wethouder zegt zich niet in onze signalen te herkennen. De nieuwe regels voor mensen met een uitkering worden helemaal niet strenger toegepast in Amsterdam, zegt hij. Zo heeft de gemeente geen extra regels opgesteld en is er ook geen minimum huurbedrag vastgelegd.
De Bijstandsbond zou maar wat uit haar duim zuigen. "De Kostendelersnorm maakt het leven voor veel mensen moeilijker. Dat heb ik ook verteld aan staatssecretaris Klijnsma. Tegelijk moet Amsterdam zich wel aan de wet houden. Wij zijn daarbij helemaal niet strenger dan anderen", zegt hij.
"Amsterdam heeft géén extra regels opgesteld. Sterker nog, wij hebben ook niet zoals bijvoorbeeld Rotterdam wel heeft gedaan, een minimum huurbedrag vastgelegd. Dat geeft ons de kans om ook bij een lage huur te kunnen oordelen dat het toch om commerciële huur gaat", aldus de wethouder. De kostendelersnorm heeft echter in Amsterdam voorzover wij weten, na 1 juli geleid tot een hausse aan bezwaarschriften tegen het toepassen van de kostendelersnorm. Kort gezegd komt het op het volgende neer. Personen met een commerciele onderhuurrelatie worden uitgesloten van de kostendelersnorm. Die is niet op hen van toepassing. Voor de beoordeling of sprake is van commerciele onderhuur kent de wet twee criteria:
1. Een schriftelijke huurovereenkomst
2. De betaling van een commerciele huur
Verder niks.
Het blijkt in de werkvoorschriften hoe amsterdam dat uitwerkt, zodanig, dat veel mensen die een commerciele onderhuur betalen toch een kostendelersnorm krijgen toegepast omdat ze niet aan de zware voorwaarden -extra zwaar- kunnen voldoen. (artikelen 5.8.1.2) http://www.amsterdam.nl/beleidwerkeninkomen/5-normen-verlagingen/
Amsterdam stelt 14 eisen aan de schriftelijke huurovereenkomst. Wordt daar niet aan voldaan, dan toch een kostendelersnorm. Bijvoorbeeld: is er geen sprake van jaarlijkse indexering? Kostendelersnorm van toepassing. De huur moet perse via de bank worden overgemaakt en je moet perse betalen via de bank. Dat eist de wet niet. Wij ervaren dat bij de bepaling die de wethouder noemt- er is geen ondergens vastgesteld- of er sprake is van commerciele huur er sprake is van volstrekte willekeur. Er komen mensen op het spreekuur, die een verklaring hebben van de huurcommissie dat de huur juist is vastgesteld. Gemeente oordeelt: geen commerciele huur. Kostendelersnorm van toepassing.
Het gehuurde moet in de overeenkomst tot in het absurde worden omschreven. Wat heeft de gemeente ermee te maken of huisdieren wel of niet zijn toegestaan? Wat heeft de gemeente ermee te maken wie wat schoonmaakt? Wat heeft de gemeente ermee te maken of de kamer wel of niet afsluitbaar is? Etc. Voldoet de schriftelijke huurovereenkomst niet aan de 14 uitgebreide voorwaarden, kostendelersnorm van toepassing. Maar nu komt het: bij de 14 voorwaarden staat: In een schriftelijke overeenkomst kunnen de volgende punten staan (geen limitatieve opsomming). Sic, geen limitatieve opsomming. Dus het is de volstrekte willekeur van de klantmanager die alles bepaalt en sommigen leggen op alle slakken zout. De meesten beschouwen de 14 voorwaarden als noodzakelijk, anders kostendelersnorm. Regel die zij altijd toepassen is: geen indexering, kostendelersnorm. Niet per bank betaald kostendelersnorm. Dat eist de wet niet.
met vriendelijke groet,
Piet van der Lende
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Beste mensen, Dit weekend is woon werk pand Tetterode in Amsterdam geopend in het kader van Open Monumentendag. Ook de Bijstandsbond, geves...
Nieuwjaarswensen en oproep een financële bijdrage te betalen
Amsterdam, 25-12-2024 Aan de leden, donateurs en symphatisanten van de Bijstandsbond, Allereerst mede namens de andere medewerkers van de...