Nieuws, commentaren en aankondigingen van de Bijstandsbond. Op deze blog vindt u alle informatie over de Bijstandsbond. Telefoon: 020-6898806. Whatt's App, Telegram en Signal 06-20367458. Algemeen spreekuur di en do van 11.00 uur tot 16.00 uur. Advocaat Mark van Hoof aanwezig di en do van 13.00 uur tot 14.00 uur. 06-47816228. info@bijstandsbond.org.
zondag 14 januari 2018
Notitie de regionale arbeidsmakrt in Amsterdam
De Werkgroep Economie & Arbeidsmarkt van Lokaal FNV Amsterdam heeft de Notitie Economie& Arbeidsmarkt Amsterdam uitgebracht. De notitie gaat over de economie en de arbeidsmarkt in de regio Amsterdam. De notitie is o.a. gebaseerd op een enquête. De werkgroep heeft veel onderzocht en besproken en daarvan verslag gedaan in de notitie. De werkgroep ziet het duidelijk als een afronding van een stap in een proces. Er is nog zo veel meer om uit te zoeken, er is nog meer om te bespreken. De werkgroep hoopt dat u met hen mee wil denken en mee wil praten. Mogelijk kan men dan nieuwe onderwerpen bepalen en nieuwe werkgroepsleden vinden om Lokaal FNV Amsterdam in de vorm van deze werkgroep te versterken. Misschien worden punten uit de notitie gehaald om in de FNV-discussies met de politieke partijen naar voren te brengen die in februari plaatsvinden naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen. De nota kunt u hier vinden. https://tinyurl.com/fnvlokaal
donderdag 11 januari 2018
Massaprotesten Bulgarije tegen de regering
Mededeling
Hoewel dit bericht niet specifiek over de sociale zekerheid gaat, bij uitzondering een bericht over protesten in een ander land, nl Bulgarije, waar een medewerker van de Bijstandsbond middenin zit en waar in de Nederlandse pers ik niets van gehoord heb.
Protesten in Bulgarije tegen de corruptie van de regering en de financiële instellingen. Duizenden mensen op de been in Sofia. Er zijn protesten in negen steden. Petar schrijft het volgende:
In de demo was een zeer waardevolle vrouw. Katya ilieva is haar naam. Buig voor haar moed, om naar buiten te komen en dit allemaal te zeggen zonder angst. Onthoud die naam! Die informatie die ze me gaf, schudde me met geweld en volledig. Haar woorden bevestigden alles wat we allemaal voelden en vermoedden. Er werd bevestigd dat de criminaliteit in ons land aan de macht is en in alle financiële instellingen.
Bulgarije is vandaag voor het eerst voorzitter van de EU en de regering heeft aangekondigd, dat ze de euro in het EU land wil invoeren, maar bij de protsten wordt juist gevraagd om de steun van de EU om de grote corruptie en malversaties van de regering in het armste land van de EU te bestrijden. Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of de protsten ook tegen de invoering van de euro gericht zijn. Petar maakt voor Nederlanders reportages van de protesten op facebook.
piet
Hoewel dit bericht niet specifiek over de sociale zekerheid gaat, bij uitzondering een bericht over protesten in een ander land, nl Bulgarije, waar een medewerker van de Bijstandsbond middenin zit en waar in de Nederlandse pers ik niets van gehoord heb.
Protesten in Bulgarije tegen de corruptie van de regering en de financiële instellingen. Duizenden mensen op de been in Sofia. Er zijn protesten in negen steden. Petar schrijft het volgende:
In de demo was een zeer waardevolle vrouw. Katya ilieva is haar naam. Buig voor haar moed, om naar buiten te komen en dit allemaal te zeggen zonder angst. Onthoud die naam! Die informatie die ze me gaf, schudde me met geweld en volledig. Haar woorden bevestigden alles wat we allemaal voelden en vermoedden. Er werd bevestigd dat de criminaliteit in ons land aan de macht is en in alle financiële instellingen.
Bulgarije is vandaag voor het eerst voorzitter van de EU en de regering heeft aangekondigd, dat ze de euro in het EU land wil invoeren, maar bij de protsten wordt juist gevraagd om de steun van de EU om de grote corruptie en malversaties van de regering in het armste land van de EU te bestrijden. Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk of de protsten ook tegen de invoering van de euro gericht zijn. Petar maakt voor Nederlanders reportages van de protesten op facebook.
piet
woensdag 10 januari 2018
”Westerse markteconomie heeft langste tijd gehad”
De Nederlandse Piketty?
Historisch onderzoek naar opkomst en verval van markteconomieën
Alweer uit halverwege 2016, maar iemand wees mij op onderstaand boek. Al in de negentiger jaren van de vorige eeuw ontwikkelde Van Bavel zijn transitieteeoriën in zijn dissertatie. B.J.P. van Bavel – (1999) Transitie en continuiteit. De bezitsverhoudingen en de plattelandseconomie in het westelijk gedeelte van het Gelderse rivierengebied ca 1300 ca 1570. Werken Gelre 52. Hilversum. Dat boek is uit 1999 en onderstaand boek verscheen in 2016 dus je kunt zeggen dat Van Bavel lang over de materie nagedacht heeft, hoewel dat ook weer geen absolute garantie is dat iemand iets zinnigs heeft te zeggen, overigens. Maar ik ga een poging wagen dit te lezen. Van Bavel is gisteren op de radio geweest omdat zijn boek is vertaald naar het Nederlands, oorspronkelijk alleen in het Engels uitgegeven. Ook de Nederlandse titel 'De onzichtbare Hand'. Hij heeft een voorwoord en nawoord bij de vertaling gegeven en gaat in op de huidige situatie. Amerika bevindt zich volgens zijn theorie in de laatste fase van ineenstorting van de markteconomie en verwijst naar de regering trump met zes miljardairs daarin. Het recente belastingplan met nagenoeg afschaffing van de erfbelasting waardoor de rijkdom wordt veiliggesteld en vergroten kan. In Nederland duurt het volgens hem nog tien tot 20 jaar voordat de markteconomie ineenstort.
Bas van Bavel, 'The Invisible Hand? How Market Economies have Emerged and Declined Since AD 500'
De markteconomie van onze westerse samenleving wordt vaak gezien als voorwaarde voor blijvende vooruitgang en economische groei, maar dat blijkt een misvatting. Het boek van economisch historicus prof. dr. Bas van Bavel van de Universiteit Utrecht maakt duidelijk dat alle markteconomieën door de eeuwen heen een cyclus doormaken en na een periode van opbloei in verval raken en zelfs verdwijnen. Bepaalde symptomen die in het verleden steeds het verval van een markteconomie aankondigden, zijn in onze tijd ook zichtbaar. Het is daarmee aannemelijk dat het einde van de Westerse markteconomie in zicht is. Meer informatie: https://www.uu.nl/nieuws/westerse-markteconomie-heeft-langste-tijd-gehad
Piet
Historisch onderzoek naar opkomst en verval van markteconomieën
Alweer uit halverwege 2016, maar iemand wees mij op onderstaand boek. Al in de negentiger jaren van de vorige eeuw ontwikkelde Van Bavel zijn transitieteeoriën in zijn dissertatie. B.J.P. van Bavel – (1999) Transitie en continuiteit. De bezitsverhoudingen en de plattelandseconomie in het westelijk gedeelte van het Gelderse rivierengebied ca 1300 ca 1570. Werken Gelre 52. Hilversum. Dat boek is uit 1999 en onderstaand boek verscheen in 2016 dus je kunt zeggen dat Van Bavel lang over de materie nagedacht heeft, hoewel dat ook weer geen absolute garantie is dat iemand iets zinnigs heeft te zeggen, overigens. Maar ik ga een poging wagen dit te lezen. Van Bavel is gisteren op de radio geweest omdat zijn boek is vertaald naar het Nederlands, oorspronkelijk alleen in het Engels uitgegeven. Ook de Nederlandse titel 'De onzichtbare Hand'. Hij heeft een voorwoord en nawoord bij de vertaling gegeven en gaat in op de huidige situatie. Amerika bevindt zich volgens zijn theorie in de laatste fase van ineenstorting van de markteconomie en verwijst naar de regering trump met zes miljardairs daarin. Het recente belastingplan met nagenoeg afschaffing van de erfbelasting waardoor de rijkdom wordt veiliggesteld en vergroten kan. In Nederland duurt het volgens hem nog tien tot 20 jaar voordat de markteconomie ineenstort.
Bas van Bavel, 'The Invisible Hand? How Market Economies have Emerged and Declined Since AD 500'
De markteconomie van onze westerse samenleving wordt vaak gezien als voorwaarde voor blijvende vooruitgang en economische groei, maar dat blijkt een misvatting. Het boek van economisch historicus prof. dr. Bas van Bavel van de Universiteit Utrecht maakt duidelijk dat alle markteconomieën door de eeuwen heen een cyclus doormaken en na een periode van opbloei in verval raken en zelfs verdwijnen. Bepaalde symptomen die in het verleden steeds het verval van een markteconomie aankondigden, zijn in onze tijd ook zichtbaar. Het is daarmee aannemelijk dat het einde van de Westerse markteconomie in zicht is. Meer informatie: https://www.uu.nl/nieuws/westerse-markteconomie-heeft-langste-tijd-gehad
Piet
zondag 7 januari 2018
Uitspraak Hoge Raad brengt slag toe aan mantelzorgers en de participatiemaatschappij
De Hoge Raad
adviseert in een uitspraak op 8 december dat de wetgever de
uitzondering, dat bloedverwanten in de tweede graad wanneer er
sprake
is van mantelzorg geen gezamenlijke huishouding voeren, te
schrappen.
De wetgever moet deze beslissing nemen. (HR:2017:3081
te vinden op rechtspraak.nl). Dit heeft grote
negatieve
gevolgen voor het inkomen van de mantelzorgers, die hun broer,
zuster
of bijvoorbeeld grootouder verzorgen omdat ze soms zelfs zonder
inkomen kunnen komen te zitten. Dit is de zoveelste
(bureaucratische)
tegenwerking van mantelzorgers, die hun naaste willen verzorgen.
Er
zijn niet alleen grote gevolgen voor de mantelzorgers, maar ook
voor
de hulpbehoevende mensen die verzorgd worden, die het door
deze uitspraak extra zwaar krijgen. De verzorging komt onder
grote
druk te staan. Een overzicht van hoe mantelzorgers en
verzorgden al worden tegengewerkt voor de
uitspraak van
de Hoge Raad vindt u op
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingjanuari2018/mantelzorgers.html
De Hoge Raad heeft
de uitspraak gedaan in een procedure die was begonnen door een
mantelzorger die vond dat hij/zij geen gezamenlijke huishouding
voerde met de verzorgde. Op basis van het criterium gezamenlijke
huishouding had betrokkene geen recht op een bijstandsuitkering
omdat
de verzorgde een minimuminkomen had. Wel of geen gezamenlijke
huishouding voeren heeft grote gevolgen voor het inkomen op basis
van
de sociale zekerheidswetten.
In de procedure werd een beroep gedaan op het non-discrimintatie
beginsel van artikel 26 van het IVBPR. (Internationaal
verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten).
De advocaat van de betrokkene voerde aan, dat bij bloedverwanten
in
de tweede graad er geen sprake is van een
gezamenlijke huishouding (broer
en zuster, grootouder en kleinkind) en bij anderen wel. Dit op
basis
van artikel 3 lid 2 onderdeel a van de Participatiewet
(voor bijstandsuitkeringen) waarin deze uitzondering geregeld
is.
De
Hoge Raad heeft nu uitgesproken dat er bij het bovenstaande
artikel
in de Participatiewet inderdaad
sprake is van discriminatie. De
Centrale
Raad van Beroep had eerder in deze zaak ook uitgesproken, dat er
sprake was van discriminatie en dat om alles gelijk te trekken
niet
alleen bij bloedverwanten in de tweede graad, maar bij iedereen
in
een mantelzorgsituatie er vanuit moet worden gegaan, dat er geen
sprake is van een gezamenlijke huishouding. De Hoge Raad zet
hier een
streep door en tikt de Centrale Raad
dus op
de vingers.
Volgens de Hoge
Raad
kan deze discriminatie ook worden opgeheven door het schrappen van
deze uitzondering. De Hoge Raad acht de keuze van de CRvB, om de
uitzondering ook van toepassing te verklaren op de situatie van
belanghebbende, in strijd met het uitgangspunt van de
Participatiewet
om bij de beoordeling of een persoon recht heeft op een
bijstandsuitkering, in situaties van een gezamenlijke huishouding
rekening te houden te houden met de middelen van de partner,
ongeacht
de graad van verwantschap. De Hoge Raad acht de wijze waarop de
geconstateerde discriminatie moet worden opgeheven, in beginsel
voorbehouden aan de wetgever. Voor ingrijpen van de rechter kan
wel
aanleiding bestaan indien de wetgever na kennisneming van dit
arrest
nalaat zelf een regeling te treffen die de discriminatie opheft.
De
uitspraak betekent dat de wetgever nu een beslissing
moet nemen, gaan we de uitzondering schrappen of gaan we die op
iedereen van toepassing verklaren. Met het advies van de Hoge
Raad….
de
uitzondering
te schrappen. Dit is een
slag in het gezicht van veel mantelzorgers, die een bloedverwant
in
de tweede graad verzorgen en van
degenen
die verzorgd worden.
Veel mantelzorgers
gaan samenwonen met degene die zorg nodig heeft, om de verzorging
goed te laten verlopen. Als dan wordt aangenomen dat je een
gezamenlijke huishouding voert heeft dat grote gevolgen voor de
verzorging en op het gebied van de sociale zekerheid. Het heeft
gevolgen voor eventuele toeslagen van de belastingdienst, die
lager
kunnen worden, en wanneer bijvoorbeeld de mantelzorger of degene
die
verzorgd wordt een bijstandsuitkering heeft kan die komen te
vervallen wanneer de ander ook een inkomen heeft. Er kunnen door
alle problemen extra spanningen ontstaan tussen de verzorger en de
verzorgde.
Nu al nemen veel
potentiële mantelzorgers de beslissing, de verzorging niet op zich
te nemen, vanwege de grote gevolgen die dit heeft op allerlei
gebied.
Een overzicht van hoe mantelzorgers in allerlei opzichten worden
tegengewerkt kunt u vinden op
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingjanuari2018/mantelzorgers.html
Naast een overzicht
is er een relaas van een mantelzorger, die zijn woning dreigt
kwijt
te raken, nu degene die hij verzorgde overleden is.
Piet van der Lende
|
Strijd tegen extreemrechts combineren met de strijd tegen de roof- en afbraakpolitiek
Meriç Esin
Nog niet lang geleden hield koning
Willem-Alexander zijn jaarlijkse kersttoespraak. Heel even
had ik de neiging om daar onmiddellijk commentaar op te
schrijven. Toch zag ik daar in eerste instantie van af. Je
hoeft ook niet overal commentaar op te schrijven, niet waar?
Maar toen ik onlangs in een artikel de nieuwjaarsverklaring
van António Guterres (algemeen secretaris van de VN) las,
besloot ik het commentaar toch maar te gaan schrijven.
De essentie van de
kersttoespraak van de koning en die van de verklaring van
António Guterres hebben namelijk inhoudelijk met elkaar te
maken. De koning gaf in zijn toespraak aan zich grote zorgen
te maken over de afnemende gemeenschappelijkheid in de
samenleving en de zwakker wordende verbinding tussen de
burgers onderling. António Guterres stelde in zijn
verklaring vast dat het jaar 2017 teleurstellend was omdat
parallel aan de toegenomen crises ook het nationalisme
wereldwijd toegenomen zou zijn, net als vreemdelingenhaat en
sociale ongelijkheid. António Guterres waarschuwde ons
bovendien voor nieuwe gevaren in 2018 en meldde hij het
alarmniveau tot rood te zullen verhogen.
In de verhalen van de
beide lieden worden belangrijke maatschappelijke problemen
aangestipt waar wij sinds jaar en dag over horen en lezen en
die we bovendien ook zelf aldoor beleven, in verschillende
vormen en maten. Problemen die de loonafhankelijke en
uitkeringsgerechtigde mensen ongelukkiger maken, problemen
die de levens van mensen ‘kapot maken’ en problemen die
mensen tot wanhoopsdaden drijven en tot zelfmoordpogingen
die soms lukken en soms ook mislukken.
Maar dat alles, wisten we
al lang. Dat hadden we niet nog eens van de koning, algemeen
secretaris of welke andere ‘hoogwaardigheidsbekleder’ dan
ook hoeven te horen. Wij kennen onze problemen, beter dan
wie dan ook. Ons interesseren echter meer de oplossingen?
Wat en waar zijn die? Hoe zullen die oplossingen
gerealiseerd worden? En wanneer? Daarover spreken de ‘hoge’
lieden geen enkel woord uit. Door onze problemen te benoemen
en die bijna op poëtische wijze te beschrijven trachten zij
ons te paaien en in slaap te sussen. Want oh, ‘wat zijn zij
solidair met ons en wat knap dat zij onze problemen zo goed
kennen en ons zo goed begrijpen’.
De manier waarop zij ons
aanspreken lijkt empathisch, begripvol en solidair maar is
in werkelijkheid erg bespottend, vernederend en bedrieglijk.
Zij spreken ons aan met het ‘medeleven’ waarmee dieven hun
slachtoffers aanspreken die zij zojuist bestolen hebben. Ook
de manier waarop zij het over onze problemen hebben is erg
opmerkelijk. Zij spreken over onze problemen als of het
natuurverschijnselen zijn, als of het meteorieten zijn die
uit de hemel op de aarde zijn gevallen. Als of die door
niemand veroorzaakt worden omwille van smerige belangen en
grote winsten van uitbuitende, parasitaire klassen. Zij
spreken over onze problemen als of wij voorbestemd zijn die
problemen te hebben, ons er bij neer te leggen en er nooit
van af te komen.
Laten we niemand toestaan
om ons voor de gek te houden. Laten we ons ook niet wijs
maken dat zulke zaken toevallig, doelloos en onschuldig
zijn. Alles heeft een oorzaak en zulke zaken komen voort uit
zekere belangen. Die belangen worden door zekere lieden
nagestreefd. Die lieden denken en handelen in
overeenstemming met hun belangen. Hun belangen bepalen hun
plannen en doelen, hun positie, hun verhaal en hun retoriek.
En hun belangen bepalen hun verhouding tot diverse groepen
burgers in de samenleving.
Koning Willem-Alexander
zegt zich zorgen te maken om het feit dat de eenheid van de
samenleving onder druk staat.
Maar de regering waar de
koning deel van uitmaakt voert een beleid dat die
verdeeldheid juist bevordert. Alle ‘optimistische’ analyses,
statistieken en vergelijkingen met slechtere situaties in
andere landen ten spijt, zijn de maatschappelijke problemen
in Nederland nog altijd groot, chronisch en schrijnend. De
kloof tussen de sociaal-economische groepen in de
samenleving is groot. Aan de ene kant de multimiljardairs,
de multimiljonairs en de miljonairs en aan de andere kant
degenen die met een loon of een uitkering moeten rondkomen.
De trant van ‘rijk wordt rijker en arm wordt armer’ wordt in
het economische en politieke crisisklimaat van vandaag maar
niet doorbroken. Integendeel zelfs, deze trant is
onverminderd van kracht en wordt bovendien door neoliberaal
regeringsbeleid zelfs verder gestimuleerd.
Een ander punt is de
groeiende extreemrechtse beweging met haar fascistische,
rechtspopulistische, racistische, islamofobische en andere
soortgelijke ingrediënten. De propaganda, de manier van
politiek bedrijven en het praktische optreden van
verschillende onderdelen van deze beweging hebben een
afbrekend effect op dit land en deze samenleving. Deze
beweging bevordert op alle terreinen van het sociale leven
de tweedeling en het conflict. Waar er tussen groepen
burgers aan verzoening, samenwerking, solidariteit en
verbroedering gewerkt zou moeten worden, pleit deze
extreemrechtse beweging met al haar onderdelen voor haat,
angst, wantrouwen en geweld tussen die groepen burgers. Zo
wordt door extreemrechtse krachten op alle fronten de basis
gelegd voor een toenemende polarisering en vervreemding.
Twee fenomenen die wij onwenselijk dienen te achten, gezien
hun schadelijkheid voor onze gezamenlijke belangen.
Het is zeer
verbazingwekkend en bovendien erg bevreemdend en ronduit
teleurstellend dat de koning het niet eens met een enkel
kritisch woord heeft gehad over de bovenbeschreven
problematiek die toch zo breed leeft. Hij had met een zin
kunnen wijzen op de schadelijkheid en onwenselijkheid van
de extreemrechtse benadering die een aanslag vormt op het
maatschappelijk leven. Het is niet toevallig of onbewust dat
hij dat niet gedaan heeft. Bij nader inzien is het eigenlijk
ook niet vreemd of raar dat hij dat niet gedaan heeft. Hij
maakt immers deel uit van een sociale klasse met veel geld
en macht en van een regering die door en door neoliberaal en
conservatief is.
Blijkbaar hebben
neoliberalen en conservatieven, waaronder de koning, geen
problemen met extreemrechts en de verschillende ingrediënten
daarvan. Blijkbaar hebben neoliberalen en conservatieven de
propagandistische activiteiten en andere (mis)daden van
extreemrechts juist nodig om hun roof- en afbraakplannen uit
te kunnen voeren. Blijkbaar hebben de neoliberalen en
conservatieven aan de ene kant en de rijkgeschakeerde
extreemrechtsen aan de andere kant meer dan genoeg
gemeenschappelijke en wederzijdse belangen om elkaar niet de
pas af te snijden. Het zijn net meerdere vieze vuile handen
op een dikke vette buik.
Voor ons de conclusie dat
deze neoliberaal-conservatieve regering, met inbegrip van
het koninklijke aandeel, het verdient om stevig door ons
bestreden te worden. Zoals ook extreemrechts het verdient
met dezelfde stevigheid door ons bestreden te worden. De
strijd tegen extreemrechts gecombineerd met de strijd tegen
de roof- en afbraakpolitiek van deze
neoliberaal-conservatieve regering en de rijken daarachter!
In de combinatie zit de essentie! In die richting dienen we
gezamenlijk onze gedachten en strijdpraktijk verder te
ontwikkelen.
Meriç Esin
|
Daklozen als probleem van openbare orde
|
vrijdag 5 januari 2018
Bijstandsbond tussen hemel en aarde
Een wethouder van sociale zaken die de Bijstandsbond de hemel in prijst en vergelijkt met profeten uit de bijbel. Dat was eventjes slikken toen ik de lezing van de Amsterdamse SP-wethouder Arjan Vliegenthart onder ogen kreeg, die hij op 3 december in de Rode Hoed voor de Ekklesia hield, met als thema ‘profeten van nu’. Hier is de lezing
Visioenen kwamen plots bovendrijven... ik zag mijzelf met Piet en Anke en al die andere medewerkers van de Bijstandsbond op een wolkje zitten met 'harpjes‘ in de hand.
Maar alle gekheid op een stokje. Als jongen van de jaren zeventig en tachtig uit de vorige eeuw heb ik altijd geleerd op te passen als overheden je plots de hemel in gaan prijzen. Zeker als ze je daarvoor altijd als halve idioten, warhoofden hebben weggezet, die niet meer van deze tijd zijn. Dus wat is hier aan de hand?
Heeft het iets te maken met de gemeenteraadsverkiezingen, die in maart worden gehouden en waarbij de SP er niet goed voorstaat. Om alsnog het tij te keren is die partij weer bezig om zich een activistisch karakter aan te meten. En dan moet je inderdaad bij de Bijstandsbond zijn. Maar pas op, velen bij de Bijstandsbond herinneren zich nog de werkwijze van de communistische partij uit het verleden.
Kort samengevat kwam die erop neer: communisten in gemeentebestuur, spandoeken achter slot en grendel. Communisten uit bestuur, spandoeken op straat. Of recenter, vier jaar geleden verraste de SP vriend en vijand door samen met aartsvijanden VVD en D66 het Amsterdamse gemeentebestuur te vormen.
Het pluche was nog koud of daar was een alleraardigste persoon die ons vooral op het hart drukte de SP een kans te geven. Jullie begrijpen dat die persoon door ons daarna meewarig werd aangekeken. Want zoals Vliegenthart het formuleert in de lezing, wij zijn niet onder de indruk van welk politiek bestuur dan ook.
Dit brengt me dan ook gelijk bij een ander punt uit de lezing dat heel wat ambtenaren het gezeur van de Bijstandsbond nu wel zat zijn. Hun goeder trouw zou ter discussie worden gesteld. Dat is dus niet het geval. Maar zolang mensen via een door ons opgestarte bezwaarprocedure of jarenlang durende rechtsstrijd alsnog in het gelijk gesteld worden, valt er nog wel een hele wereld te winnen. Niet alleen voor ons, maar ook voor de ambtenaren in kwestie. En moeten we dus blijven ‘zeuren’, zoals de wethouder het behaagt te zeggen.
Of in onze eigen woorden: opbouwende kritiek blijven leveren.
Jacques Peeters is spreekuurmedewerker van de Bijstandsbond
dinsdag 2 januari 2018
Aan de (potentiële) leden en donateurs van de Bijstandsbond,
Amsterdam, 02-01-2018
Allereerst mede namens de andere medewerkers van de Bijstandsbond de beste wensen voor 2018. Ik hoop dat het dit jaar goed met je mag gaan.
Hierbij vraag ik aan het begin van het nieuwe jaar weer de contributie voor 2018 over te maken. Mocht je alleen lid willen zijn van de gratis berichtenlijst en geen lid of donateur willen worden dan is dat geen probleem. Je kunt dan deze tekst als niet geschreven beschouwen.
De contributie bedraagt 17 euro per jaar maar meer of minder mag ook. Je kunt de contributie overmaken op girorekening NL22 INGB 0004 5548 41 t.n.v Bijstandsbond Amsterdam. Maar je kunt de contributie ook contant betalen op ons kantoor tijdens spreekuurtijden. Indien je nog niet bezig bent met internetbankieren kun je een overschrijvingskaart gebruiken. De acceptgiro's hebben wij afgeschaft. Het spreekuur is op dinsdag en donderdag om 11.00 uur tot 16.00 uur, en vanaf 13.00 uur is een advocaat van VHM advocaten aanwezig. http://vhmadvocaten.nl
De Bijstandsbond is een vereniging van vrijwilligers. Er zijn geen betaalde krachten. De werkzaamheden worden verricht door mensen die zelf een minimumuitkering of minimum inkomen uit ander werk hebben. De vereniging ontvangt geen structurele subsidie van de overheid of particuliere fondsen. De staande organisatie wordt gefinancierd door incidentele subsidies en bijdragen van de leden. De kosten kunnen laag gehouden worden omdat we in het woon-werk pand Tetterode in Amsterdam weinig huur betalen. De Bijstandsbond heeft de ANBI status. De Bijstandsbond zit momenteel erg krap in haar financiële jasje en we zouden een financiële bijdrage erg op prijs stellen.
Wij zijn ook een crowdfunding campagne begonnen om inkomsten te krijgen naast de inkomsten uit contributies. U kunt uw bijdrage ook betalen door te surfen naar http://www.bijstandsbond.amsterdam (dus niet .nl) en dan op de knop ‘support’ drukken. De rest wijst zich vanzelf.
Met vriendelijke groet,
Piet van der Lende
Allereerst mede namens de andere medewerkers van de Bijstandsbond de beste wensen voor 2018. Ik hoop dat het dit jaar goed met je mag gaan.
Hierbij vraag ik aan het begin van het nieuwe jaar weer de contributie voor 2018 over te maken. Mocht je alleen lid willen zijn van de gratis berichtenlijst en geen lid of donateur willen worden dan is dat geen probleem. Je kunt dan deze tekst als niet geschreven beschouwen.
De contributie bedraagt 17 euro per jaar maar meer of minder mag ook. Je kunt de contributie overmaken op girorekening NL22 INGB 0004 5548 41 t.n.v Bijstandsbond Amsterdam. Maar je kunt de contributie ook contant betalen op ons kantoor tijdens spreekuurtijden. Indien je nog niet bezig bent met internetbankieren kun je een overschrijvingskaart gebruiken. De acceptgiro's hebben wij afgeschaft. Het spreekuur is op dinsdag en donderdag om 11.00 uur tot 16.00 uur, en vanaf 13.00 uur is een advocaat van VHM advocaten aanwezig. http://vhmadvocaten.nl
De Bijstandsbond is een vereniging van vrijwilligers. Er zijn geen betaalde krachten. De werkzaamheden worden verricht door mensen die zelf een minimumuitkering of minimum inkomen uit ander werk hebben. De vereniging ontvangt geen structurele subsidie van de overheid of particuliere fondsen. De staande organisatie wordt gefinancierd door incidentele subsidies en bijdragen van de leden. De kosten kunnen laag gehouden worden omdat we in het woon-werk pand Tetterode in Amsterdam weinig huur betalen. De Bijstandsbond heeft de ANBI status. De Bijstandsbond zit momenteel erg krap in haar financiële jasje en we zouden een financiële bijdrage erg op prijs stellen.
Wij zijn ook een crowdfunding campagne begonnen om inkomsten te krijgen naast de inkomsten uit contributies. U kunt uw bijdrage ook betalen door te surfen naar http://www.bijstandsbond.amsterdam (dus niet .nl) en dan op de knop ‘support’ drukken. De rest wijst zich vanzelf.
Met vriendelijke groet,
Piet van der Lende
zaterdag 16 december 2017
Daklozen in Amsterdam worden vaak niet geholpen
Volgens het onlangs verschenen rapport “Wachten op opvang”
van de Rekenkamer Metropool Amsterdam (RMA) krijgen Amsterdamse
daklozen te weinig hulp. Zo is de maatschappelijke opvang voor hen
moeilijk bereikbaar. De Bijstandsbond kan de conclusies van de RMA alleen maar bevestigen.
Er zijn steeds moeilijkheden met de registratie van en de uitkeringsverstrekking aan dak- en thuislozen. Mensen die in feite dakloos zijn, moeten naar het loket bijzondere doelgroepen, maar worden daar weer weggestuurd omdat ze niet dakloos zouden zijn. Als reden voor het wegsturen wordt opgegeven dat ze tijdelijk, bijvoorbeeld voor een maand, ergens zouden kunnen wonen. Ze moeten dan naar het reguliere loket en worden daar ook weer weggestuurd, onder het motto “je bent dakloos”. Met andere woorden: ze worden van een kastje naar de muur gestuurd. Soms vindt er een onderzoek plaats waarbij in een bepaald park wordt gekeken of de dakloze daar op de aangegeven plek wordt aangetroffen. Daar zijn veel misverstanden over. Voortdurend gaat de gemeentelijke dienst Handhaving en Toezicht op pad om daklozen op te sporen, op hun verblijfadres of in een park. Van te voren wordt hen gevraagd wanneer ze daar aanwezig zijn, op welke tijden, waarna vaak een bezoek buiten deze tijden plaatsvindt, buiten de afspraken om. Als de dakloze niet wordt gevonden, wordt de bijstandsuitkering niet toegekend of voor de zoveelste maal stopgezet. Hetzelfde gebeurt in geval van adressen waar de dakloze een paar nachten mag slapen.
Zelfredzaamheid
Ook zijn er misverstanden over iemands status, over de vraag of de persoon wel “volgens de regels” dakloos is. Wanneer iemand zich als dakloze meldt bij het loket bijzondere doelgroepen, dan zou moeten worden uitgegaan van de status van dakloze. Een recente maatregel is dat daklozen ’s avonds een sms moeten sturen naar Handhaving en Toezicht waarbij ze moeten aangeven waar ze die nacht verblijven. Er bestond al een “zeven dagen-formulier” waarop de dakloze moest invullen waar hij de komende tijd ’s nachts zou verblijven. Hoewel wordt gemeld dat dat formulier zou zijn afgeschaft, schijnt het nog steeds te worden gebruikt. Hoe dan ook, nu dus de sms-methode. Bij de Bijstandsbond kregen we prompt een dakloze op het spreekuur die slecht kan lezen en schrijven en die op zijn mobiele telefoon een sms kreeg met een uitgebreide uitleg in ingewikkeld Nederlands over zijn plicht om iedere avond een sms te sturen naar Handhaving en Toezicht. Hij kon de sms niet lezen. Bovendien heeft hij geen telefoon meer, omdat hij die heeft verkocht om te kunnen eten die dag. Hoe nu verder?
Alles wordt zeer bureaucratisch afgehandeld. De ambtenaar heeft bij een intakegesprek vaak meer oog voor het formulier dat hij moet invullen dan voor de mens die tegenover hem zit. Met dat formulier moet de zogeheten “zelfredzaamheid-matrix” (zrm) worden nagegaan. Dat is “hét instrument waarmee behandelaars, beleidsmakers en onderzoekers in de gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening en gerelateerde werkvelden, de mate van zelfredzaamheid van hun cliënten eenvoudig en volledig kunnen beoordelen”, aldus de propaganda. De zrm is naar eigen zeggen ontwikkeld door de GGD Amsterdam en wordt gepromoot door Movisie, “het landelijk kennisinstituut en adviesbureau voor het sociaal domein”. “Wij werken aan een samenleving met veerkracht waarin burgers zoveel mogelijk zelfredzaam zijn. Onze 150 experts ontwikkelen, verzamelen en verspreiden toepasbare kennis en oplossingen voor sociale vraagstukken”, aldus Movisie. Nou, over de “toepasbare kennis en oplossingen voor sociale vraagstukken” van de 150 experts heb ik zo mijn twijfels. Niet zoeken naar de oorzaken in de neo-liberale vechtmaatschappij, maar mensen een beetje opkalefateren om mee te kunnen doen aan de ratrace. En bij wie dat niet lukt? Tja, die zoekt het maar uit.
Ideologische mist
De zrm-methode is er om ideologisch te verdonkeremanen dat mensen die in de neo-liberale vechtmaatschappij ten onder gaan, niet kunnen worden geholpen zonder de structurele oorzaken in de kapitalistische samenleving aan de orde te stellen. De zrm-methode dient er ook toe om een ideologische mist te ontwikkelen die het zicht op het keiharde beleid ontneemt door te suggereren dat veel “arme psychiatrische patiënten die er niets aan kunnen doen” vanuit o zo humane motieven wel degelijk zouden worden geholpen. De zelfredzaamheid-matrix is in mijn ogen een tamelijk oppervlakkig en aanvechtbaar meetinstrument. Want wat meet je nou eigenlijk? Iemand die hoog scoort op de zelfredzaamheid-matrix, die dus volgens het eenvoudige formuliertje als “zelfredzaam” wordt aangemerkt, die heeft pech gehad. Want die persoon wordt vervolgens nauwelijks of niet geholpen. Hij mag blij zijn als hij een uitkering krijgt en verder zoekt hij het maar uit. En dat is met de meerderheid van de naar schatting vijfduizend daklozen in Amsterdam het geval. Het onderzoek van de Amsterdamse Rekenkamer bevestigt dat.
De situatie van daklozen in andere gemeenten is in grote lijnen hetzelfde. Dat blijkt uit een onderzoek van Investico, een platform voor onderzoeksjournalistiek. Daklozen die niet verslaafd zijn en geen psychische stoornis hebben, blijken ook elders in het land op grote schaal te worden geweigerd bij de daklozenopvang. Gemeenten zeggen onvoldoende budget te hebben om die categorie daklozen te helpen. Opvanginstellingen vinden dat daklozen van hun gemeente te snel het stempel “zelfredzaam” opgedrukt krijgen, waardoor ze alsnog moeten slapen in de auto, op een bankje in het park of bij vrienden op de bank. Volgens het onderzoek wordt “de retoriek rondom zelfredzaamheid misbruikt om een structureel tekort aan opvangplekken en betaalbare huisvesting te camoufleren”.
Maar de Amsterdamse VVD-wethouder Eric van der Burg laat schaamteloos weten: “We moeten streng zijn. Mensen die niet toegelaten worden tot de maatschappelijke opvang weten zich uiteindelijk vaak te redden, en dat is precies de bedoeling.” Met andere woorden: we gooien de deur gedeeltelijk op slot, en dan blijken er mensen te zijn die toch weten te overleven. En dat is ook onze bedoeling. Hoe die mensen moeten lijden en overleven, dat doet er dan blijkbaar niet toe. En wat gebeurt er als mensen het niet redden? Dan hebben we tijdelijke crisisopvang voor sommige daklozen die misschien wel meer geld kost als reguliere en goed toegankelijke maatschappelijke opvang voor alle daklozen. Als het de bedoeling is dat daklozen zoveel mogelijk als zelfredzaam worden aangemerkt en zichzelf maar moeten zien te redden, dan moeten we er niet vreemd van opkijken dat steeds meer kwetsbare mensen in het niets verdwijnen.
Piet van der Lende
Er zijn steeds moeilijkheden met de registratie van en de uitkeringsverstrekking aan dak- en thuislozen. Mensen die in feite dakloos zijn, moeten naar het loket bijzondere doelgroepen, maar worden daar weer weggestuurd omdat ze niet dakloos zouden zijn. Als reden voor het wegsturen wordt opgegeven dat ze tijdelijk, bijvoorbeeld voor een maand, ergens zouden kunnen wonen. Ze moeten dan naar het reguliere loket en worden daar ook weer weggestuurd, onder het motto “je bent dakloos”. Met andere woorden: ze worden van een kastje naar de muur gestuurd. Soms vindt er een onderzoek plaats waarbij in een bepaald park wordt gekeken of de dakloze daar op de aangegeven plek wordt aangetroffen. Daar zijn veel misverstanden over. Voortdurend gaat de gemeentelijke dienst Handhaving en Toezicht op pad om daklozen op te sporen, op hun verblijfadres of in een park. Van te voren wordt hen gevraagd wanneer ze daar aanwezig zijn, op welke tijden, waarna vaak een bezoek buiten deze tijden plaatsvindt, buiten de afspraken om. Als de dakloze niet wordt gevonden, wordt de bijstandsuitkering niet toegekend of voor de zoveelste maal stopgezet. Hetzelfde gebeurt in geval van adressen waar de dakloze een paar nachten mag slapen.
Zelfredzaamheid
Ook zijn er misverstanden over iemands status, over de vraag of de persoon wel “volgens de regels” dakloos is. Wanneer iemand zich als dakloze meldt bij het loket bijzondere doelgroepen, dan zou moeten worden uitgegaan van de status van dakloze. Een recente maatregel is dat daklozen ’s avonds een sms moeten sturen naar Handhaving en Toezicht waarbij ze moeten aangeven waar ze die nacht verblijven. Er bestond al een “zeven dagen-formulier” waarop de dakloze moest invullen waar hij de komende tijd ’s nachts zou verblijven. Hoewel wordt gemeld dat dat formulier zou zijn afgeschaft, schijnt het nog steeds te worden gebruikt. Hoe dan ook, nu dus de sms-methode. Bij de Bijstandsbond kregen we prompt een dakloze op het spreekuur die slecht kan lezen en schrijven en die op zijn mobiele telefoon een sms kreeg met een uitgebreide uitleg in ingewikkeld Nederlands over zijn plicht om iedere avond een sms te sturen naar Handhaving en Toezicht. Hij kon de sms niet lezen. Bovendien heeft hij geen telefoon meer, omdat hij die heeft verkocht om te kunnen eten die dag. Hoe nu verder?
Alles wordt zeer bureaucratisch afgehandeld. De ambtenaar heeft bij een intakegesprek vaak meer oog voor het formulier dat hij moet invullen dan voor de mens die tegenover hem zit. Met dat formulier moet de zogeheten “zelfredzaamheid-matrix” (zrm) worden nagegaan. Dat is “hét instrument waarmee behandelaars, beleidsmakers en onderzoekers in de gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening en gerelateerde werkvelden, de mate van zelfredzaamheid van hun cliënten eenvoudig en volledig kunnen beoordelen”, aldus de propaganda. De zrm is naar eigen zeggen ontwikkeld door de GGD Amsterdam en wordt gepromoot door Movisie, “het landelijk kennisinstituut en adviesbureau voor het sociaal domein”. “Wij werken aan een samenleving met veerkracht waarin burgers zoveel mogelijk zelfredzaam zijn. Onze 150 experts ontwikkelen, verzamelen en verspreiden toepasbare kennis en oplossingen voor sociale vraagstukken”, aldus Movisie. Nou, over de “toepasbare kennis en oplossingen voor sociale vraagstukken” van de 150 experts heb ik zo mijn twijfels. Niet zoeken naar de oorzaken in de neo-liberale vechtmaatschappij, maar mensen een beetje opkalefateren om mee te kunnen doen aan de ratrace. En bij wie dat niet lukt? Tja, die zoekt het maar uit.
Ideologische mist
De zrm-methode is er om ideologisch te verdonkeremanen dat mensen die in de neo-liberale vechtmaatschappij ten onder gaan, niet kunnen worden geholpen zonder de structurele oorzaken in de kapitalistische samenleving aan de orde te stellen. De zrm-methode dient er ook toe om een ideologische mist te ontwikkelen die het zicht op het keiharde beleid ontneemt door te suggereren dat veel “arme psychiatrische patiënten die er niets aan kunnen doen” vanuit o zo humane motieven wel degelijk zouden worden geholpen. De zelfredzaamheid-matrix is in mijn ogen een tamelijk oppervlakkig en aanvechtbaar meetinstrument. Want wat meet je nou eigenlijk? Iemand die hoog scoort op de zelfredzaamheid-matrix, die dus volgens het eenvoudige formuliertje als “zelfredzaam” wordt aangemerkt, die heeft pech gehad. Want die persoon wordt vervolgens nauwelijks of niet geholpen. Hij mag blij zijn als hij een uitkering krijgt en verder zoekt hij het maar uit. En dat is met de meerderheid van de naar schatting vijfduizend daklozen in Amsterdam het geval. Het onderzoek van de Amsterdamse Rekenkamer bevestigt dat.
De situatie van daklozen in andere gemeenten is in grote lijnen hetzelfde. Dat blijkt uit een onderzoek van Investico, een platform voor onderzoeksjournalistiek. Daklozen die niet verslaafd zijn en geen psychische stoornis hebben, blijken ook elders in het land op grote schaal te worden geweigerd bij de daklozenopvang. Gemeenten zeggen onvoldoende budget te hebben om die categorie daklozen te helpen. Opvanginstellingen vinden dat daklozen van hun gemeente te snel het stempel “zelfredzaam” opgedrukt krijgen, waardoor ze alsnog moeten slapen in de auto, op een bankje in het park of bij vrienden op de bank. Volgens het onderzoek wordt “de retoriek rondom zelfredzaamheid misbruikt om een structureel tekort aan opvangplekken en betaalbare huisvesting te camoufleren”.
Maar de Amsterdamse VVD-wethouder Eric van der Burg laat schaamteloos weten: “We moeten streng zijn. Mensen die niet toegelaten worden tot de maatschappelijke opvang weten zich uiteindelijk vaak te redden, en dat is precies de bedoeling.” Met andere woorden: we gooien de deur gedeeltelijk op slot, en dan blijken er mensen te zijn die toch weten te overleven. En dat is ook onze bedoeling. Hoe die mensen moeten lijden en overleven, dat doet er dan blijkbaar niet toe. En wat gebeurt er als mensen het niet redden? Dan hebben we tijdelijke crisisopvang voor sommige daklozen die misschien wel meer geld kost als reguliere en goed toegankelijke maatschappelijke opvang voor alle daklozen. Als het de bedoeling is dat daklozen zoveel mogelijk als zelfredzaam worden aangemerkt en zichzelf maar moeten zien te redden, dan moeten we er niet vreemd van opkijken dat steeds meer kwetsbare mensen in het niets verdwijnen.
Piet van der Lende
vrijdag 8 december 2017
Multiloog bijeenkomst
Er vindt een multiloog bijeenkomst plaats i.s.m. de Bijstandsbond
Op woensdag 13 december van 14.00 uur tot 16.00 uur. Da Costakade 162, gebouw Tetterode.
tramlijnen 7 en 17.
Multiloog-bijeenkomsten zijn gespreksgroepen voor iedereen die belangrijke
zaken uit het dagelijks leven met een ander wil delen. Wat u ook op het hart
hebt, u kunt ermee komen.
Ze kunnen gaan over problemen bv. in de buurt zoals onveiligheid of
(geluids) overlast. Ze kunnen gaan over problemen in huis, met de administratie
of het huis op orde houden. Ze kunnen gaan over problemen met
(vrijwilligers) werk of werkloosheid, met inspanning/stress of onthaasting,
met religie of over problemen in de communicatie met jezelf en/of anderen.
Ze kunnen gaan over psychische problemen. Ze kunnen gaan over inspirerende
zaken, dingen die je goed doen, waar je kracht en energie uit haalt en
waar je vrolijk van wordt.
Steeds gaat het erom met elkaar onder deskundige begeleiding een veilige
situatie te doen ontstaan. Voorop staat daarbij het eigen verhaal, maar ook
gaat het erom te luisteren en vooral de andere deelnemer erin te ondersteunen
de voor hem/haar wezenlijke zaken aan de orde te kunnen stellen. Iedereen is
welkom en indien gewenst is anonimiteit gewaarborgd. Niemand is verplicht
iets te vertellen, alleen maar komen luisteren is ook toegestaan.
Multiloog-bijeenkomsten zijn een initiatief van Heinz Mölders die deze bijeenkomsten
samen met anderen vanuit INCA Projectbureau Amsterdam en
Stichting IPC reeds sinds 17 jaar in Amsterdam en elders organiseert.
Kom naar de Multiloog - bijeenkomsten en laat u verrassen en inspireren.
Op woensdag 13 december van 14.00 uur tot 16.00 uur. Da Costakade 162, gebouw Tetterode.
tramlijnen 7 en 17.
Multiloog-bijeenkomsten zijn gespreksgroepen voor iedereen die belangrijke
zaken uit het dagelijks leven met een ander wil delen. Wat u ook op het hart
hebt, u kunt ermee komen.
Ze kunnen gaan over problemen bv. in de buurt zoals onveiligheid of
(geluids) overlast. Ze kunnen gaan over problemen in huis, met de administratie
of het huis op orde houden. Ze kunnen gaan over problemen met
(vrijwilligers) werk of werkloosheid, met inspanning/stress of onthaasting,
met religie of over problemen in de communicatie met jezelf en/of anderen.
Ze kunnen gaan over psychische problemen. Ze kunnen gaan over inspirerende
zaken, dingen die je goed doen, waar je kracht en energie uit haalt en
waar je vrolijk van wordt.
Steeds gaat het erom met elkaar onder deskundige begeleiding een veilige
situatie te doen ontstaan. Voorop staat daarbij het eigen verhaal, maar ook
gaat het erom te luisteren en vooral de andere deelnemer erin te ondersteunen
de voor hem/haar wezenlijke zaken aan de orde te kunnen stellen. Iedereen is
welkom en indien gewenst is anonimiteit gewaarborgd. Niemand is verplicht
iets te vertellen, alleen maar komen luisteren is ook toegestaan.
Multiloog-bijeenkomsten zijn een initiatief van Heinz Mölders die deze bijeenkomsten
samen met anderen vanuit INCA Projectbureau Amsterdam en
Stichting IPC reeds sinds 17 jaar in Amsterdam en elders organiseert.
Kom naar de Multiloog - bijeenkomsten en laat u verrassen en inspireren.
woensdag 6 december 2017
Hoe denkt wethouder Vliegenthart over de Bijstandsbond?
Op zondag 3 december hield wethouder Arjen Vliegenthart van Amsterdam, die zich 'christen-socialist'noemtt, een preek in de Rode Hoed voor de Ekklesia. Thema van de preek was 'profeten van de armoede'toen en nu. Vligenthart begint zijn betoog met de profeet Amos uit de bijbel, die 2700 jaar geleden leefde. Als Vliegenthart overgaat op de profeten van nu gaat hij uitgebreid in op de standpunten van de Bijstandsbond, of eigenlijk gaat hij in op de wijze waarop die activiteiten en standpunten van de Bijstandsbond op hem overkomen. Hoe denkt een Amsterdamse bestuurder van de SP, middenin de overheidsorganisatie die te maken heeft met ambtenaren, lobbyisten van allerlei slag en professionele welzijns- en hulpverleningsorganisaties over de Bijstandsbond?
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingdecember2017/vligenthart.html
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingdecember2017/vligenthart.html
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vanmorgen heb ik een bericht gepubliceerd over het project ‘Representatie en het maatschappelijk middenveld’ van het Sociaal en Cultureel P...
-
Naar aanleiding van het toeslagenschandaal hebben het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst besloten om voortaan niet zo ri...