donderdag 14 juli 2022

Bijstandsgerechtigde uit Apeldoorn hoeft geen drie maanden bankafschriften te laten zien.

opmerkelijke uitspraak Centrale Raad van Beroep: laten zien van bankafschriften valt niet onder de inlichtingenplicht

 De Centrale Raad van Beroep heet een opmerkelijke uitspraak gedaan die de uitvoeringspraktijk van de Partcipatiewet op zijn kop zet. De gemeente Apeldoorn had een bijstandsgerechtigde, die geen bankafschriften had getoond, een terugvordering van 7 maanden bijstand opgelegd en een boete. De Centrale Raad beslist nu, dat de bijstandsgerechtigde zijn bijstandsuitkering niet hoeft terug te betalen en ook geen boete krijgt opgelegd. Het aanleveren van bankafschriften valt volgens de Centrale Raad van Beroep niet onder de inlichtingenverplichting.

Dus is er geen sprake van het schenden van de verplichting en hoeft de bijstandsuitkering niet terug betaald te worden en kan er ook geen boete worden opgelegd.

Gemeenten rekenen tot nu toe het aanleveren van bankafschriften en andere documenten die inzicht geven in de financiële situatie van een bijstandsgerechtigde onder de inlichtingenplicht. De CRvB oordeelt nu dat het aanleveren van documenten niet valt onder de inlichtingenverplichting. Bankafschriften zijn volgens de Raad geen ‘feiten of omstandigheden die van invloed zijn of kunnen zijn op het recht op bijstand

Overigens kan een gemeente bewijsstukken - dus ook bankafschriften - niet vorderen om het recht op bijstand te  controleren. Dat valt ook niet onder de medewerkingsverplichting. De gemeente kan nu de uitkering niet intrekken omdat er geen bankafschriften zijn verstrekt. Bij een aanvraag moet je nog wel aantonen dat je niks meer hebt. Dat valt onder artikel 11. Hier ging het over iemand, die al een bijstandsuitkering had. De gemeenten zullen het voortaan gaan gooien op Artikel 53a van de Participatiewet - De gemeente is bevoegd een onderzoek in te stellen en stukken op te vragen en niet meer op grond van artikel 17 inlichtingenplicht. Tot nu toe werd artikel 53a heel weinig als argument gebruikt. Er zijn heel veel zaken die nu lopen waarin de gemeente artikel 17 gebruikt. Al die zaken zullen nu voor de gemeente vast gaan lopen. Het is te verwachten, dat de regering als de wiedeweerga een wetswijziging gaat voorbereiden.  

https://www.uitspraken.nl/uitspraak/centrale-raad-van-beroep/bestuursrecht/socialezekerheidsrecht/hoger-beroep/ecli-nl-crvb-2022-1395 

dinsdag 12 juli 2022

Speciaal advies bij de Bijstandsbond over hoge energierekeningen

 Speciaal advies bij de Bijstandsbond over hoge energierekeningen

De Bijstandsbond houdt iedere woensdagmiddag een bijeenkomst met als thema inflatie. We gaan dan informatie uitwisselen over producten die in de aanbieding zijn. We gaan met elkaar trucs, tips en ideeën inventariseren over waar wat het goedkoopste is of welk product je het beste kunt kopen. Tevens gaan we theoretisch in op het thema inflatie. Wat is dat eigenlijk, wat zijn de oorzaken, heeft het overheidsbeleid invloed op het inflatiecijfer? 

Een van de uitkomsten van de discussies is, dat we een speciaal spreekuur organiseren over de hoge energierekeningen. Dit spreekuur wordt gehouden op woensdag van 12.00 uur tot 13.00 uur.

We constateren, dat veel mensen een hoge afrekening krijgen, en veel moeten bij betalen en dat hun maandbedrag plotseling veel hoger wordt. Maar we constateren ook, dat de afrekeningen bijvoorbeeld van Vattenfall volkomen onbegrijpelijk zijn en dat je er alleen niet uitkomt om te kijken of de berekeningen wel kloppen. Op de bijeenkomsten over inflatie  is een deskundige op dit gebied aanwezig, Jan, die het allemaal heeft uitgezocht en die ook energiecoach geweest is. Hij wil de energierekening vertalen voor mensen. Dat doet hij op het spreekuur maar er is ook de mogelijkheid een afspraak te maken voor een ander tijdstip. Je moet wel papieren meenemen waarop, voorschotten, verbruik en prijzen staan van de energieleverancier.

Ook kunnen we een soort tutorial publiceren op internet, waarbij een en ander aan de hand van een concrete energierekening wordt uitgelegd. Hoe zit het in elkaar. Kloppen de nieuwe termijnbedragen wel? Ook zijn er onderhandelingstrucs om de energierekening omlaag te krijgen. Vaak is het zo, dat als je belt en je dreigt met overstappen dat ze je dan al een voordeliger aanbieding doen. 

Je kunt contact opnemen met de Bijstandsbond als je een uitleg wilt of een onderzoek naar je nieuwe energierekening, dan brengen wij je in contact met Jan

Kantoor Bijstandsbond

Da Costakade 162

1053 XD Amsterdam

020-6898806

info@bijstandsbond.amsterdam

zaterdag 9 juli 2022

Verslag eerste bijeenkomst over inflatie en uitnodiging voor de tweede bijeenkomst

De Bijstandsbond gaat periodieke bijeenkomsten organiseren, iedere woensdagmiddag, met als thema inflatie. We gaan dan o.a. informatie uitwisselen over producten die in de aanbieding zijn. Het kan het zijn, dat een product of dienst bij een bedrijf 'in de aanbieding' is, maar dat bij nader inzien bij een ander bedrijf hetzelfde product niet in de aanbieding is, maar toch goedkoper. Ook passen bedrijvend e truc toe dat ze de prijs van een product eerst extra verhogen en dan het product zogenaamd in de aanbieding doen. 

De Bijstandsbond gaat wekelijkse bijeenkomsten organiseren, waar je naartoe kunt gaan om met anderen trucs, tips en ideeën uit te wisselen over waar wat het goedkoopste is of welk product je het beste kunt kopen.

inflatie

Tevens gaan we in op het thema inflatie. We bestuderen inflatie als economisch verschijnsel en gaan na wat de oorzaken zijn. Wat is dat eigenlijk, inflatie, gebruiken bedrijven het excuus van de inflatie niet om de prijzen te verhogen, terwijl dat niet nodig is? 

wekelijkse bijeenkomsten

Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, en aanbiedingen voortdurend veranderen, gaan we wekelijkse bijeenkomsten organiseren. Iedere woensdagmiddag om 14.00 uur komen we bij elkaar in het kantoor van de Bijstandsbond om informatie over inflatie uit te wisselen. Kom ook! De toegang is vrij, aanmelden hoeft niet. Wil je op de mailinglijst van het initiatief, dan moet je even je e-mailadres doorgeven. We beginnen de wekelijkse bijeenkomsten in juli. De eerstvolgende  bijeenkomst is woensdag 13 juli 2022 om 14.00 uur.

Kantoor Bijstandsbond

Da Costakade 162

1053 XD Amsterdam

020-6898806

info@bijstandsbond.amsterdam 

Verslag van de eerste bijeenkomst op 6 juli

De volgende keer, op 13 juli, gaan we inflatie bestuderen aan de hand van een artikel van Kees Stad op globalinfo.nl Dat artikel is hier te lezen. https://www.globalinfo.nl/Achtergrond/inflatie-spook-of-echte-bedreiging

Je kunt een onderscheid maken tussen individuele manieren van handelen om goedkoop uit te zijn en kollektieve. Bij de eerste ga je individueel na, waar wat het goedkoopste is en welke goedkope oplossingen er zijn voor allerlei dingen. Bij de tweede ga je kollektief goedkoop producten inkopen, bijvoorbeeld bij een voedselcooperatie. 

We komen op de hoge energierekeningen. De beste strategie is, niet over te stappen van energiemaatschappij. We constateren, dat veel mensen een hoge afrekening krijgen, en veel moeten bij betalen en dat hun maandbedrag plotseling veel hoger wordt. Maar we constateren ook, dat de afrekeningen bijvoorbeeld van Vattenfall volkomen onbegrijpelijk zijn en dat je er alleen niet uitkomt om te kijken of de berekeningen wel kloppen. Het blijkt, dat op de bijeenkomst een deskundige aanwezig is, Jan, die het allemaal heeft uitgezocht en die ook energiecoach geweest is. Hij wil de energierekening vertalen voor mensen. Ook kunnen we een soort tutorial publiceren op internet, waarbij een en ander aan de hand van een concrete energierekening wordt uitgelegd. Hoe zit het in elkaar. We gaan een apart bericht maken dat Jan dit aan de mensen wil uitleggen. Ook zijn er onderhandelingstrucs om de energierekening omlaag te krijgen. Vaak is het zo, dat als je belt en je dreigt met overstappen dat ze je dan al een voordeliger aanbieding doen. 

Een groot knelpunt zijn ook de servicekosten bij woningbouwverenigingen zoals trappenschoonmaak. Jan heeft samen met andere bewoners een brief geschreven van: we doen het zelf wel. Daar zit de woningbouwvereniging nu mee in zijn maag, ze hebben nog geen antwoord gekregen. 

We constateren dat supermarkten en anderen de truc gebruiken dat ze eerst de prijs verhogen en dan een zogenaamde voordeelaanbieding doen. We vragen ons af hoe je dat kunt onderzoeken. Je zou eigenlijk van een reeks producten gedurende enkele weken een inventarisatie moeten maken en dan kijken bij welke producten die truc wordt toegepast. Maar dat is veel werk. We kunnen ook gewoon om de paar dagen in een bepaalde supermarkt een foto maken van wat schappen en dan de foto's vergelijken. We zouden mensen kunnen oproepen ons te helpen bij het onderzoek. Dan kunnen we het in de publiciteit brengen of andere acties voeren. Die truc van eerst duurder maken en daarna goedkoop mag overigens gedeeltelijk niet meer. Misleidende 'van-voor-kortingen' in winkels worden aan banden gelegd door het kabinet, als gevolg van een besluit van de EU daarover. Ondernemers mogen niet langer de prijs van een product kort verhogen om het daarna met een zogenaamde grote korting aan te bieden. De 'van-prijs' moet voortaan de laagste prijs zijn die in de afgelopen dertig dagen voor het product of de dienst is gevraagd. De maatregel gaat binnenkort in en geldt ook voor onlinewinkels. Uitzonderingen zijn er voor nieuwe spullen en versproducten als vlees en vis. De Autoriteit Consument en Markt is verantwoordelijk voor de handhaving. We kunnen ons bij het onderzoek dus richten op versproducten, vlees, vis en nieuwe spullen (?)  

We komen erop wat inflatie eigenlijk is en hoe ze het meten. Ze maken bij het CBS een soort boodschappenmandje, van consumptieartikelen, transport, etc. en kijken dan naar het gemiddelde van dat boodschappenmandje hoeveel alles duurder is geworden. Op die manier berekend is de inflatie het afgelopen jaar 8% geweest. Maar het is een zeer subjectief getal, want huizenprijzen, die de pan uitrijzen zitten niet in het inflatiecijfer. Dat percentage van 8% bestond al nog voor de oorlog in Oekraïne, dus er zijn andere oorzaken voor de inflatie dan de oorlog. 

De meest recente ontwikkeling in het inflatiecijfer is, dat de afgelopen maand energie iets minder sterk duurder is geworden, terwijl nu de prijzen van de consumptieartikelen de pan uitrijzen. 

Amerika voert als beleid van de centrale bank dat de rente verhoogd wordt om inflatie tegen te gaan waardoor de koers van de euro ten opzichte van de dollar daalt. De Euro wordt goedkoper dan de dollar, en dat maakt producten die in Europa ingevoerd worden in euro's duurder, hetgeen de inflatie bij ons aanwakkert. De Europese Centrale Bank (ECB) kan niet hetzelfde beleid voeren als de FED, de centrale bank in Amerika, omdat in Europa grote tegenstellingen bestaan tussen arme landen (Griekenland, Italië, Portugal, Spanje) en de rijke landen De arme landen hebben veel schulden, en een verhoging van de rente zou kunnen betekenen, dat ze hun schulden niet meer kunnen afbetalen. Daardoor kan Europa zich niet verdedigen tegen het feit, dat Amerika haar economische problemen exporteert. 

We komen erop dat een methode om je kosten te verlagen is een actie van de Bond van Precaire Woonvormen (BPW) die een campagne zijn begonnen om huurverhoging te weigeren. De BPW gaat spreekuren openen om mensen bij de weigering te ondersteunen. Er worden op de bijeenkomst bezwaren aangevoerd tegen zomaar weigeren van de huurverhoging, maar er wordt gezegd dat de BPW en andere huurdersverenigingen die meedoen veel ervaring hebben op dit gebied en heus wel weten wat ze doen.

We komen erop dat we ook inzicht moeten krijgen in hoe de prijsopbouw van producten is. Via welke schakels ligt een product uiteindelijk in de supermarkt of andere winkel waar de consument het kan kopen? We constateren, dat bedrijven weinig transparant zijn over de inkoopprijs die ze betalen, zodat wij het verschil met de verkoopprijs aan de consument niet kunnen zien. Albert Heijn zegt, dat de inkoopprijs die zij betalen bedrijfsgeheim is. We zouden research kunnen doen naar de prijsopbouw en op onze bijeenkomsten deskundigen uitnodigen om daar wat over te zeggen, bijvoorbeeld een kritische boer, of iemand van de FNV die met de supermarkten bezig is, of anderen die we wat kunnen zeggen over hoe de prijs in zijn of haar branche tot stand komt. In Frankrijk hebben boeren actie gevoerd om de lage prijzen die zij krijgen aan de kaak te stellen en zij hebben bereikt, dat in dat land op de verpakking van de producten moet staan behalve de verkoopprijs ook de inkoopprijs. Ook moet vermeld worden waar het product vandaan komt. Bij Landmark, een inkooporganisatie van supermarkten, heb je daar vaak geen flauw idee van. 

We komen erop dat de just in time productie waar veel bedrijven naar streven ook een oorzaak is van inflatie. Er is nu in de hele wereld een tekort aan chips die alsmaar duurder worden, en daarmee de producten waar ze in zitten, bijvoorbeeld computers. De reden is dat bij het begin van de corona crisis veel bedrijven die de chips gebruikten hun tijdelijke contracten met de toeleveranciers hebben opgezegd, zodat die geen chips meer produceerden. Nu de economie weer aantrekt is er plotseling ene tekort aan chips. Dit korte termijn beleid wordt ook gevoerd in allerlei publieke diensten, die volgens de principes van het bedrijfsleven worden gemanaged. Er is bijvoorbeeld in ziekenhuizen nu een tekort aan Operatiekamer personeel omdat voor de coronacrisis mensen zijn ontslagen of overgeplaatst, omdat de vraag een beetje terugliep. Het betekent, dat nu artsen de hele dag zitten te duimen draaien omdat de Operatiekamers niet bezet zijn. Just in time production betekent, dat de prijzen van producten volatiel zijn geworden, sterk wisselend, en ieder moment veel duurder kunnen worden. Speculanten maken van dit feit gebruik door veel geld te verdienen aan speculatie. Ze kopen een product, bijvoorbeeld grondstoffen in als het niet te duur is, en houden het dan vast, en verkopen het weer als het product door de Just in time productie plotseling veel duurder wordt. We zouden kunnen proberen speculanten op het spoor te komen om hun handelwijze aan de kaak te stellen. Voorbeelden zijn de graan en sojahandel. 

Volgende bijeenkomst woensdag 13 juli om 14.00 uur. We bespreken dan het artikel van Kees over wat is inflatie. https://www.globalinfo.nl/Achtergrond/inflatie-spook-of-echte-bedreiging

maandag 4 juli 2022

Aan degenen die zich opgegeven hebben voor wekelijkse bijeenkomsten over inflatie

 Dit bericht verschijnt ook op de algemene mailinglijst en de weblog. Mocht je ook alsnog belangstelling hebben, laat het dan even weten, dan weten we ongeveer hoeveel mensen er komen ivm de voorbereiding. Tot nu toe hebben zich 10 mensen opgegeven en enkele mensen hebben de enquete op twitter ingevuld dat ze komen. Zoals in het eerdere bericht aangegeven starten we op 6 juli om 14.00 uur in het kantoor van de Bijstandsbond. In de voorbereiding hebben we bedacht dat er twee onderwerpen aan de orde kunnen komen, een praktisch gedeelte en een theoretisch gedeelte. Maar ter plaatse kan de agenda natuurlijk altijd veranderd worden.


In het praktische gedeelte wisselen we informatie uit over wat waar goedkoop is. Waar kun je goedkoop uit eten? Welke aanbiedingen van de supermarkten kloppen, en welke niet? Etc. Deze informatie die op tafel komt wordt gepubliceerd op de website 'overlevingsgids' ook een initiatief van de Bijstandsbond. Enkele dingen die goedkoop zijn zijn alvast op een rijtje gezet. Dat kun je lezen op http://overlevingsgids.deds.nl/goedkoop/index.html We kunnen activiteiten aan de discussie verbinden, bijvoorbeeld afspreken een keer gezamenlijk te gaan eten in restaurant guerillakitchen, een maaltijd van het resultaat van 'dumpsterdiving'. @guerillakitchenamsterdam is te vinden bij restaurant Robin Food in de Frederik Hendrikstraat 111. Ze hebben een facebookpagina met mededelingen. Je kunt er op wo4ensdagavond eten voor een vrijwillige bijdrage van 18.00 uur tot 21.00 uur. <a href="https://www.facebook.com/guerillakitchenamsterdam/app/190322544333196/"> Bezoek de facebookpagina voor meer informatie</a> Je kunt overigens in <a href="https://robinfoodkollektief.nl/">restaurant het Robin Food Kollektief</a> ook op andere dagen van de week lekker veganistisch eten voor een tientje. <br><br> <p>

In het heoretische gedeelte gaan we onderzoeken wat inflatie eigenlijk is en wat de oorzaken zijn. Stijgende olieprijzen en de lagere koers van de euro ten opzichte van de dollar veroorzaken de snel  oplopende prijzen van benzine en daarmee van andere producten. De lagere koers van de euro tov de dollar heeft o.a. als oorzaak dat de Europese Centrale Bank de rente minder verhoogd in tijden van grote inflatie dan de Amerikaanse Centrale Bank. De Europese Centrale Bank mikt op inflatoire maatregelen om de economie te stimuleren. De inflatoire maatregelen zijn bijvoorbeeld lagere rentes, lagere bankreserves en kwantitatieve versoepeling. Inflatie is dus een gevolg van overheidsbeleid.

Tijdens de pandemie zijn de bestedingsgewoonten van de consumenten veranderd; door de lockdowns is de vraag naar diensten van bijvoorbeeld bioscopen en restaurants ingestort en is de vraag naar goederen gestegen. Deze trend zien we later in de pandemie aanhouden.

Een aantal fenomenen verklaren de hoge inflatie van vandaag. Zo zijn de toeleveringsketens (supply chains) verstoord door de pandemie en deglobalisering, terwijl de vraag naar goederen steeg. Dit zorgt voor aanbod gedreven inflatie. Ook de geldcreatie van centrale banken ter ondersteuning van de economie vertaalt zich nu in een hogere inflatie. Niet te vergeten draagt de heropening van de economie ook bij de acceleratie van inflatie. Deze synergieën drijven samen de prijsindexen hoger.

De afgelopen jaren werd tijdens de handelsperikelen tussen de VS en China duidelijk dat de globaliseringsgolf van de afgelopen decennia aan zijn einde lijkt te komen. Covid-19 geeft die globalisering het laatste zetje richting de afgrond. Want hoe kwetsbaar ben je als land, als je zelf geen enkele fabriek in huis hebt die mondkapjes kan maken of beademingsmachines kan leveren? Meer en meer zal sprake zijn van lokale productie van essentiële goederen en diensten. Deglobalisering is de nieuwe trend en dit gaat gepaard met toenemend protectionisme.

De meest voor de hand liggende indekking tegen inflatie zijn grondstoffen. Beleggers schakelen dan ook steeds meer over op grondstoffen aankopen, waardoor alleen daardoor al gronstoffen duurder worden. Grondstoffen hebben voor beleggers hebben buitengewoon goed gepresteerd in 2021, met een algemene stijging van 27% (Bloomberg Commodity Total Return Index). Grondstoffen hebben sinds 2000 niet zo goed gepresteerd. De meeste activa dekken zich minder goed in tegen inflatie. Aangezien grondstoffen intrinsieke componenten zijn van de prijsindexen, staan ze bekend de beste indekking te zijn tegen inflatie. Tot 50% van de prijsindex componenten zijn direct of indirect gekoppeld aan grondstofprijzen. Daarnaast stuwen ook de verstoringen van toeleveringsketens de grondstofprijzen hoger.

De voedselcrisis die het gevolg is van de pandemie en de oorlog in Oekraïne, wordt verergerd door speculanten die de prijzen van voedselprijzen verder opdrijven. Beleggers steken veel meer geld in financiële producten die gekoppeld zijn aan de prijzen van producten als tarwe en maïs, meldt Deutsche Welle.

Wetenschappers van de universiteit van Bonn constateren dat beleggers die hun geld voorheen in tech-aandelen of cryptomunten staken, zich nu op de voedselmarkt storten. Ze doen dat bijvoorbeeld door termijncontracten op te kopen. Als gevolg daarvan stijgen de prijzen van landbouwproducten verder.

Leveranciers misbruiken prijsstijgingen. Sommige fabrikanten van levensmiddelen slaan een slaatje uit de hoge inflatie door veel hogere prijzen voor hun producten te vragen dan noodzakelijk. Die beschuldiging uiten meerdere supermarktketens.

Piet van der Lende


vrijdag 24 juni 2022

De recente voorstellen van minister Schouten. De bijstand wordt nog geraffineerder en strakker

Gijs Herderschee is er ingetrapt. Toch een ervaren Volkskrant journalist. Woensdag 22 juni schreef hij op de voorpagina van de Volkskrant: ‘Kabinet versoepelt de regels voor bijstand’. Een juichend artikel over de maatregelen op het gebied van de Participatiewet die Minister Schouten dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer aankondigde. Uit de tekst: ‘Het roer gaat om in de bijstand’. En ‘de plannen zijn een trendbreuk’. De teneur van het artikel is, dat allerlei maatregelen genomen worden om het bijstandsregime te versoepelen. Op pagina 11 een paginagroot interview met de minister, die zonder tegenwerping de gelegenheid krijgt haar propagandaverhaaltje te houden over hoe sociaal dit kabinet in het algemeen en zijzelf in het bijzonder is. Ook andere media hebben dit beeld neergezet. En ook lobbyisten, die de deur bij politici platlopen om positieve veranderingen in de bijstand te bewerkstelligen door het aanvragen van argumenten in discussies, trapten erin. Joris Barendrecht, Beleidsmedewerker Ieder(in) (Arbeid), twitterde: ‘De toon van de brief stemt hoopvol: -vertrouwen weer centraal -eenvoud -toereikend bestaansminimum -passende ondersteuning’. En in een andere tweet: ‘Het manifest van de werkcoalitie en de gesprekken lijken gehoor te vinden. We houden de uitwerking natuurlijk goed in de gaten. ‘. 

Maandag 27 juni al gaat de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken erover praten. Betekenen de voorstellen inderdaad veel hoopvolle positieve veranderingen? Een twitteraar: ‘Beeldvorming versus inhoud. Een bekende ex landbouw minister weet hier alles van’. Tijd dus om de voorstellen eens kritisch onder de loep te nemen

De principes van de bijstand

Eerst in zijn algemeenheid een opmerking over bijstand. Ooit, in een grijs verleden bestond er een tamelijk gesloten sociaal zekerheidssysteem, met AOW als je 65 wordt, WAO als je arbeidsongeschikt wordt en AAW een volksverzekering tegen arbeidsongeschiktheid, voor de mensen die niet werkten en verzekerd waren toen ze ziek werden. Er was weliswaar ook toen al een kortdurende Werkloosheids Wet, maar er was ook de WWV, voor mensen die langer werkloos waren. De bijstand was echt alleen bedoeld als een tijdelijke noodmaatregel voor mensen die onverhoopt toch door de mazen van de wet vielen. Het was van het begin af een regeling, als noodoplossing, waarbij je alle andere bronnen van inkomsten moest verrekenen met de uitkering en waarbij kostenbesparingen (de partnertoets) tot lagere uitkeringen leidden. De minister doet in haar brief net, of deze situatie nog bestaat. De eerste zin van de brief: ‘in Nederland hebben we een uitgebreid stelsel van sociale zekerheid, met als vangnet de bijstand; ondersteuning voor wie (tijdelijk) niet zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan kan voorzien’. Nee, beste minister,  met het wegbezuinigen van de sociale zekerheid is de bijstand allang geen laatste redmiddel en vangnet meer voor een kleine groep als er geen andere mogelijkheden zijn. Velen, waaronder langdurig werklozen en arbeidsongeschikten, moeten een beroep doen op bijstand om in hun levensonderhoud te voorzien omdat ze niet in aanmerking komen voor andere sociale zekerheidswetten. Zij zijn gedwongen tot in lengte van dagen onder het hierboven geschetste bijstandsregime te leven. Er zitten inmiddels bijna een half miljoen mensen in de bijstand. De hierboven genoemde principes - andere inkomsten moeten verrekend worden en kostenbesparingen leiden tot een lagere uitkering - betekenen, dat vele duizenden permanent in armoede moeten leven zonder perspectief om eruit te komen. De Participatiewet is de nieuwste strenge bijstandswet, die leidde tot schrijnend onrecht, bij de verrekening van inkomsten en kosten besparingen. Gemeenten namen belachelijke maatregelen en legden boetes op zoals bij de vrouw uit Wijdemeren die in de publiciteit kwam en die wat boodschappen van haar moeder kreeg. De voorstellen van minister Schouten hebben de bedoeling, dit bijstandsregime wat te vereenvoudigen en rechtvaardiger te maken, door op verschillende terreinen tijdelijke uitzonderingen toe te staan en bepaalde bronnen van inkomsten gedeeltelijk vrij te laten. Maar de meeste maatregelen zijn allang jurisprudentie. Dat wordt hieronder uitgelegd. Aan de hoofdprincipes van de bijstand wordt verder weinig gesleuteld. Voorstellen voor het afschaffen van de partner- en vermogenstoets en de kostendelersnorm worden genegeerd. Dit leidt tot wat minister Schouten in het Volkskrant interview als haar dilemma formuleert. Over het gedoe met giften ontvangen zegt ze: ‘Mijn dilemma is nu dit: als ik het vastzet op een bedrag en het is zo dat iemand net daarboven iets krijgt, wat betekent dat dan? . We willen dit snel regelen, maar simpel een grens trekken levert in de praktijk nieuwe vraagstukken op’. Met andere woorden: de aanpak van de minister in de beperkte voorstellen die ze nu doet verschuift de problemen een beetje, maar ze blijven bestaan en het uitzicht op schrijnende onrechtvaardige situaties blijft hetzelfde. Op deze manier een onoplosbaar probleem. 

Minimale veranderingen

Het eerste wat opvalt is, dat het bij nadere beschouwing gaat om minimale veranderingen die voor een groot gedeelte in veel gemeenten al zijn ingevoerd of vaste jurisprudentie zijn. Veel maatregelen hebben betrekking op vereenvoudiging van het administratieve proces, dus eigenlijk ondergeschikte punten. Er komt een regeling dat je giften tot een bepaald bedrag mag houden maar dat staat allang in de wet en dat is in veel gemeenten allang praktijk. Verder worden allerlei knellende maatregelen niet afgeschaft maar een beetje versoepelt. De kostendelersnorm blijft gehandhaafd, maar je mag voortaan alleen in noodgevallen als bijstandsgerechtigde iemand tijdelijk in huis nemen zonder dat de kostendelersnorm wordt toegepast. Maar ja, wat is tijdelijk?? En ook deze ‘maatregel’ is in de jurisprudentie allang praktijk. Als bijvoorbeeld je huis voor 4 weken verbouwd wordt, en je trekt dan in bij je ouders, dan is de kostendelersnorm niet van toepassing. Het gaat erom, waar je je hoofdverblijf hebt, en als dat in feite niet verplaatst wordt, komt de kostendelersnorm niet eens in beeld. En inkomsten uit hobbymatig verkoop worden volgens vaste jurisprudentie allang niet meer tot de middelen gerekend. Ook op het gebied van geldleningen is al jurisprudentie. Ook geldleningen worden niet tot de middelen gerekend als het aan bepaalde voorwaarden voldoet. Deze zogenaamde versoepelingen van de minister zijn in feite een codificatie van uitspraken van de Centrale Raad van Beroep. Wat de minister in feite doet, is aan allerlei dingen maximumbedragen gaan koppelen en daarmee neemt ze de vrijheid van gemeentes weg. Dat is in strijd met dat de minister wil dat er maatwerk wordt geleverd. Feitelijk veranderd er weinig, maar het is zeer de vraag of de kwantitatieve normen die de minister nu aan de bestaande praktijk wil toevoegen een verbetering zullen betekenen. En verder: er is de zeer strenge inlichtingenplicht die tot schrijnend onrecht leidt, omdat zij zeer ruim geformuleerd is en je zo ongeveer alles wat je maar ontvangt en andere informatie moet doorgeven op straffe van stopzetting van de uitkering en boetes, er gaat een beetje aan gesleuteld worden, waarbij het beleid van de Sociale Verzekerings Bank en de gemeenten gelijk getrokken wordt want er schijnen blijkbaar verschillen in te zitten. 

Rechten van werkzoekenden

De rechten van werkzoekenden worden niet versterkt, bijvoorbeeld door herinvoering van het begrip passende arbeid. Nu moet de bijstandsgerechtigde die niet ziek is of gedeeltelijk ziek alle gangbare arbeid aanvaarden. Dit is zo ongeveer alles waar je maar aan kunt denken, behalve prostitutie. Ook ontbreekt het besef, dat bijstandsgerechtigden gedwongen kunnen worden flexibele onderbetaalde deeltijdbaantjes te aanvaarden. Hetgeen de verslechtering van arbeidsvoorwaarden versterkt omdat de werkgevers gemakkelijker op hun voorwaarden werkzoekenden kunnen aannamen. Het beleid bevordert zo de afbraak van arbeidsvoorwaarden en omstandigheden. Bij de cohortaanpak in Amsterdam bleek, dat  bijstandsgerechtigden machteloos staan tegenover de almacht van de klantmanager die je tot van alles en nog wat probeert te dwingen en dat van redelijk overleg en maatwerk niets terecht komt. In veel gevallen probeert de klantmanager - die vaak maar zeer beperkt tijd heeft - bijstandsgerechtigden een traject op te leggen of allerlei verplichtingen, hetgeen tot veel klachten leidt over de houding van de klantmanager en frustraties en slapeloze nachten bij de bijstandsgerechtigden, die soms extra ziek worden en het moeras ingeduwd in plaats van verder op de been geholpen. Dit speelt ook in andere gemeenten. Alleen versterking van de rechtspositie van de werkzoekende kan dit voorkomen, maar zoals gezegd, de minister doet geen voorstellen.  

Mantelzorgers en extra verplichtingen

Een specifieke problematiek ook in dit verband is de positie van mantelzorgers. Er wordt gezegd dat bijstandsgerechtigden die geen kans hebben op de arbeidsmarkt mantelzorg mogen verrichten. Bij mensen die wel kunnen werken ligt dat moeilijker. Dit klemt des te meer, daar de gezondheidszorg en de hulpverlening vaak lange wachtlijsten kent of anderszins moeilijk toegankelijk is, en bijvoorbeeld bejaarde ouders een noodgedwongen beroep moeten doen op hun kinderen. In deze en vergelijkbare situaties zou de mogelijkheid moeten komen de sollicitatieplicht op te heffen, maar de minister komt er niet mee, en dus is alles weer afhankelijk van de almachtige klantmanager, die iemand die in zo’n situatie zit kan maken en breken. Het lijkt erop dat ook deze minister de bijstandsgerechtigden zoveel mogelijk wil dwingen gangbare arbeid of vrijwilligerswerk te aanvaarden, door het opleggen van allerlei extra verplichtingen. Voor het uit de wet halen van de verplichte tegenprestatie worden geen voorstellen gedaan. Maar wel komen er maatregelen om de nu nog voornamelijk generieke arbeidsverplichtingen meer toe te spitsen op de situatie van de bijstandsgerechtigde. Daardoor zou de bijstandsgerechtigde de verplichtingen als reëel ervaren, ‘wat de effectiviteit ten goed komt’. Ja, daar gaat het om. Hoe kunnen we de bijstandsgerechtigde effectief onder druk zetten? Menige klantmanager weet er wel raad mee. En dan komen er specifieke extra verplichtingen voor bijstandsgerechtigden met ‘een grote afstand tot de arbeidsmarkt’. Deze specifieke verplichtingen zijn erop gericht om meedoen (participatie) te stimuleren, zo mogelijk met als uiteindelijk perspectief arbeidsinschakeling, en op periodiek contact met de gemeente (voorkomen van isolement). Met andere woorden: ook langdurig werklozen en arbeidsongeschikten moeten sterker onder druk gezet worden te dansen naar de pijpen van de namens de almachtige overheid optredende klantmanager zonder dat hun rechten zijn geformuleerd. Specifieke verplichtingen op periodiek contact met de gemeente kunnen door gemeenten misbruikt worden om iemand te pas en te onpas op te roepen, zonder concrete aanleiding, met het argument ‘we willen isolement voorkomen’ maar in werkelijkheid om bijvoorbeeld vast te stellen dat iemand niet wat te lang op vakantie is geweest zonder toestemming. Met andere woorden: de touwtjes worden strakker aangehaald en de controles worden uitgebreid. 

De conclusie moet luiden dat in tegenstelling tot de berichten die in de media verschenen er helemaal geen fundamentele beleidsomslag is. Integendeel, de bijstand wordt nog strakker en geraffineerder en meer vanuit het Rijk geregeld. 


Piet van der Lende


zondag 5 juni 2022

Wekelijkse bijeenkomsten over inflatie Waar is wat het goedkoopste?


De Bijstandsbond gaat na enig onderzoek of er belangstelling voor is periodieke bijeenkomsten organiseren, iedere woensdagmiddag, met als thema inflatie. We gaan dan informatie uitwisselen over producten die in de aanbieding zijn. Veel mensen volgen de aanbiedingen van de supermarkten en andere bedrijven om zo goedkoop mogelijk in het levensonderhoud te voorzien. Maar iedereen houdt individueel een beetje bij waar de groente, vlees en aardappelen en melk bijvoorbeeld in de aanbieding zijn. Ook kan het zijn, dat een product of dienst bij een bedrijf 'in de aanbieding' is, maar dat bij nader inzien bij een ander bedrijf hetzelfde product niet in de aanbieding is, maar toch goedkoper. 

De Bijstandsbond gaat wekelijkse bijeenkomsten organiseren, te beginnen op 6 juli om 14.00 uur, waar je naartoe kunt gaan om met anderen trucs, tips en ideen uit te wisselen over waar wat het goedkoopste is of welk product je het beste kunt kopen.

inflatie

Tevens gaan we in op het thema inflatie. Wat is dat eigenlijk, gebruiken bedrijven het excuus van de inflatie niet om de prijzen te verhogen, terwijl dat niet nodig is? Ook ervaren mensen dat er allerlei nepaanbiedingen worden gedaan waarbij het lijkt of iets goedkoper lijkt, maar het niet is.  Gezien de (polis) voorwaarden die eraan verbonden zijn.  Hier hebben bijvoorbeeld mensen mee te maken, die bij een goedkoop vaak klein en jong energiebedrijf een contract hebben afgesloten, waarna het bedrijf failliet gaat of op den duur toch duurder blijkt te zijn. Vaak is er misleidende reclame op de televisie die je willen verleiden een product te kopen. Zijn de hoortoestellen van Specseavers echt gratis??? Ook daarover wisselen we informatie uit. We kunnen deskundigen uitnodigen ons wat te vertellen over zijn/haar ervaringen. Ook kunnen we, wanneer we misstanden constateren, of misleidingen, hieraan publiciteit geven of andere acties ondernemen. Ook kunnen we praten over mogelijkheden om aan inkomsten te komen, bijvoorbeeld de minimaregelingen van de gemeente of de aanbiedingen van de stadspas.

wekelijkse bijeenkomsten

Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, en aanbiedingen voortdurend veranderen, gaan we wekelijkse bijeenkomsten organiseren. Iedere woensdagmiddag om 14.00 uur komen we bij elkaar in het kantoor van de Bijstandsbond om informatie over inflatie uit te wisselen. Kom ook! De toegang is vrij, aanmelden hoeft niet. Wil je op de mailinglijst van het initiatief, dan moet je even je emailadres doorgeven. We beginnen de wekelijkse bijeenkomsten in juli. De eerste bijeenkomst is woensdag 6 juli 2022 om 14.00 uur.

Kantoor Bijstandsbond

Da Costakade 162

1053 XD Amsterdam

020-6898806

info@bijstandsbond.amsterdam 

dinsdag 24 mei 2022

FNV voert maandag actie voor chronisch zieken en gehandicapten in de bijstand

 FNV lied en aankondiging van de actie. En het 1ste filmpje is online en heel mooi geworden.

Het is zover: de Tweede Kamer gaat luisteren naar mensen die chronisch ziek zijn in de bijstand! @ 

De commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer organiseert op maandag 30 mei 2022 van 10.00 tot 13.00 een openbaar rondetafelgesprek met als thema ‘Chronisch zieken in de bijstand’

Het rondetafelgesprek is openbaar in het gebouw van de Tweede Kamer, in de Troelstra zaal. Bezuidenhoutseweg 67 Den Haag (vlakbij Centraal Station). Je kunt op de tribune zitten om mee te kijken. Dan moet je er wel op tijd zijn i.v.m. beveiliging. Ook graag aanmelden van tevoren.  ( www.tweedekamer.nl/contact-en-bezoek/bezoek-de-tweede-kamer )

Melden bij ingang Prinses Irenepad 1 en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Als je lid bent van de FNV dan kun je de reiskosten terugkrijgen.

Het gehele rondetafelgesprek is ook online te volgen via de website van de Tweede Kamer (www.tweedekamer.nl) en terug te kijken via Debat Direct.

We gaan deze week alvast los met filmpjes op social media, twitter, etc. Ga ze vooral zoveel mogelijk delen!!! Hierbij alvast een linkje naar het 1`ste filmpje: https://www.facebook.com/FNVonline

en houd de website van de FNV in de gaten voor de verdere filmpjes: www.fnv.nl/ug

ACTIE!!

Voorafgaand aan het officiële Ronde Tafel gesprek hebben we een korte actie tegenover het Tweede Kamer gebouw aan de Bezuidenhoutseweg. Wil je daarbij zijn dan graag om 9.15 uur aanwezig. We gaan met een “gevangeniskoor” een lied ten gehore brengen over het thema “Gevangen in de Bijstand”! Daar moeten natuurlijk zoveel mogelijk mensen bij aanwezig zijn dus kom!!!

We gaan ervoor en op naar een betere, menselijke uitkering!!

Huur is te duur! - Demonstratiemars op 28 mei in Amsterdam.

 Huur is te duur! - Demonstratiemars op 28 mei in Amsterdam. Verzamelen om 14:00 bij het hoofdkantoor van woningbouwvereniging De Key, Hoogte Kadijk 179 - 181.

De maat is vol. De huur is voor iedereen onbetaalbaar duur geworden. Het maakt niet uit of je huurt van een grote of kleine commerciële verhuurder of dat je huurt van een woningcorporatie. Het maakt ook niet uit of je huurtoeslag ontvangt of dat je nét iets te veel verdient om daarvoor in aanmerking te komen. De huur slokt een veel te groot deel van het inkomen op. Bij veel huishoudens blijft er zelfs geen geld genoeg over voor elke dag een warme maaltijd of voor de energierekening.

Tijd voor actie

De maat is vol. We pikken het niet meer! Wij willen dat de komende jaren de huren worden bevroren. Om deze eis kracht bij te zetten roepen wij iedereen op om de huurverhoging te weigeren, en wordt er een demonstratiemars georganiseerd in Amsterdam, waar we vanaf de Hoogte Kadijk richting de Stopera lopen.

Meer info over de actiemethode van Wij Weigeren de Huurverhoging op www.wijweigerendehuurverhoging.nl
www.huuristeduur.nl 

Deze actie wordt georganiseerd door leden van Amsterdamse huurdersverenigingen, actiegroep Niet te duur en Wij Weigeren de Huurverhoging. Kijk ook op de website van www.huuristeduur.nl.
                 

dinsdag 17 mei 2022

Het fonds voor vergoeding van tandartskosten in Amsterdam. Dit is geen oplossing

Sinds kort loop ik met een minimuminkomen de rest van het jaar onverzekerd rond tegen tandartskosten. Dat komt zo. Ik maak gebruik van de collectieve zorgverzekering Amsterdam van Zilveren Kruis. Dat is een ziektekostenverzekering voor minima in Amsterdam die de gemeente met Zilveren Kruis geregeld heeft. Dat heeft verschillende voordelen. Lagere premie voor de basisverzekering Basis Zeker door korting via de gemeente Amsterdam en lagere premie voor de aanvullende verzekering doordat gemeente Amsterdam daarin financieel bijdraagt. Uitgebreide dekkingen in de aanvullende verzekering, zoals 100% vergoeding van de eigen bijdragen voor bijvoorbeeld medicijnen, kraamzorg, hoortoestel en ziekenvervoer. Tot zover gaat alles goed. Ook neem je voor het eigen risico automatisch deel aan de regeling ‘vooraf gespreid betalen’ van de gemeente Amsterdam. Je betaalt dan in 12 termijnen € 32,08 per maand voor het eigen risico. Voor zorg die niet in de basisverzekering zit, heeft Zilveren Kruis samen met de gemeente Amsterdam 3 aanvullende verzekeringen samengesteld. Deze heten AV Amsterdam 1, 2 en 3. Het is binnen de collectieve zorgverzekering Amsterdam verplicht een van deze aanvullende verzekeringen af te sluiten. Met een aanvullende verzekering krijgt u vergoeding voor bijvoorbeeld mondzorg, fysiotherapie, brillen/lenzen en alternatieve geneeswijzen. Ik heb het meest uitgebreide pakket genomen, ik word ouder en allerlei ziektes en lichamelijke ongemakken liggen op de loer. In totaal betaal ik voor de basisverzekering, het gespreide eigen risico en de AV plus 3 het aardige sommetje van 194,37 euro van mijn minimuminkomen. 

onverzekerd

In de afgelopen maanden heb ik een gebitsreparatie laten uitvoeren (een vulling, tandsteen verwijderen, een kroon laten plaatsen). En daar rolden de rekeningen van de tandarts in mijn bus die niet door de zorgverzekering worden vergoed. Wat blijkt? De aanvullende verzekering AV plus 3 vergoed tandartskosten tot maximaal 500 euro. En dat bedrag had ik overschreden. Het blijkt verder, dat het met de collectieve verzekering van de gemeente niet mogelijk is een wat duurdere tandartsverzekering af te sluiten, waarbij bijvoorbeeld tot maximaal 1000 euro vergoed wordt. Dan moet je uit de collectieve verzekering gaan en een afzonderlijk privé contract afsluiten met Zilveren Kruis. En zo komt het, dat ik de rest van het jaar onverzekerd rondloop. 

Brief

Tegelijkertijd met de rekeningen rolde bij mij op 22 april een brief in de bus van de gemeente over de oprichting van een fonds voor de vergoeding van tandartskosten. Na lezing van de brief heb ik niet de illusie dat ik daarvoor in aanmerking kom. Je moet financieel, lichamelijk en geestelijk op instorten staan om een kans te maken. En ook bijzondere bijstand behoort niet tot de mogelijkheden. Sinds jaar en dag worden niet verzekerde tandartskosten per definitie NIET door de bijzondere bijstand vergoed. De weinige mensen die het wel vergoed hebben gekregen betrof een noodsituatie, waarbij ze ‘geluk’ hebben gehad. Maar vergoeding via de bijzondere bijstand is praktisch onmogelijk. Een bezwaarschrift schrijven en naar de rechter gaan heeft geen zin, want rechters honoreren in dezen altijd de afwijzing van de gemeente. In plaats van de bijzondere bijstand nu wel open te stellen voor vergoeding van tandartskosten door het geld wat nu beschikbaar is in die pot te stoppen, heeft de gemeente gekozen voor een financiele bijdrage aan een particulier fonds, dat wordt uitgevoerd door het Fonds Bijzondere Noden. 

Fonds Bijzondere Noden

Het Fonds Bijzondere Noden in Amsterdam wordt gefinancierd door de gemeente en door vermogensfondsen, zoals kerkelijke instellingen. Zij hebben de uitkering van bedragen aan minima en andere noodsituaties gecentraliseerd. Je kunt dus in principe geen beroep meer doen op die afzonderlijke vermogensfondsen. Het is niet eenvoudig een bijdrage van het Fonds Bijzondere Noden te krijgen. Je kunt zelf geen aanvraag doen. Dat moet gaan via het professionele maatschappelijk werk, bijvoorbeeld via een ambulante ondersteuner van het Leger des Heils of een medewerker van de nieuwe buurtteams. Zij beoordelen eerst of een aanvraag kan worden gedaan en passen een eerste selectie toe. Je moet aantonen, dat alle voorliggende voorzieningen zoals de sociale dienst van de gemeente of de ziektekostenverzekering weigeren een uitbetaling te doen. Dat moet je allemaal aantonen, daarna kan de maatschappelijk werker de aanvraag doen. Als die dat tenminste wil. Vervolgens gaan ze bij het fonds de aanvraag beoordelen. Het Fonds Bijzondere Noden is een particulier fonds, dus de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing.  Je kunt geen bezwaar maken, of naar de rechter stappen. Nieuwe mogelijkheid bij het Fonds is de aanvraag van vergoeding van tandartskosten. 

Vergoeding tandartskosten

Het fonds voor tandartskosten heet ‘noodhulp tandartskosten’. Dit wordt geregeld door een speciaal fonds het FBNA. Het gaat om een eenmalige subsidie van 500.000 euro van de gemeente Amsterdam en geldt dus alleen voor dit jaar. Met de bijdrage voor noodhulp tandartskosten worden dit jaar naar verwachting 800 Amsterdammers met gebitsproblemen geholpen. Het is dus een eenmalig minimaal bedrag dat niet toegevoegd kan worden aan uitbreiding van de bijzondere bijstand, want dan zijn er volgend jaar natuurlijk ook mensen die er een beroep op doen met het argument ‘mijn buurman kreeg het vorig jaar ook’ en daar trekt de gemeente geen geld voor uit. Bovendien lijkt het mij, dat het om een laag bedrag gaat, een druppel op een gloeiende plaat van de vele mensen met een minimuminkomen die net als ik slechts beperkt verzekerd zijn voor tandartskosten. De gemeente heeft bij de onderhandelingen met het Zilveren Kruis ook geen geld uitgetrokken om een uitgebreidere tandartsverzekering, bijvoorbeeld tot 1000 euro, mogelijk te maken. 

Voorwaarden

De brief van 22 april schetst strenge regels. ‘Het kan zijn dat u een dringende behandeling van uw gebit nodig hebt’. Het moet dus dringend zijn. Sterker nog onder het kopje ‘wanneer kun u het aanvragen?’ staat: ‘u hebt pijn aan uw tanden en kiezen. U kunt uw gebit niet goed gebruiken. Het is belangrijk dat u hulp van de tandarts krijgt. U hebt niet genoeg spaargeld om de rekening te kunnen betalen. En u kunt ook niet in meerdere keren betalen’. Dus veel minima vallen af. Je moet financieel helemaal aan de grond zitten, en bovendien pijn aan je tanden en kiezen hebben, die dringend verholpen moet worden, en dan… krijg je misschien kosten vergoed. Maar dat is nog een hele procedure. Je gaat naar de klantbegeleider van de sociale dienst of iemand van het buurtteam, of een ambulante begeleider van het Leger des Heils bijvoorbeeld, en die gaat als eerste beoordelen of je de kosten echt niet zelf kunt betalen. (De klantbegeleider van de sociale dienst, wie is dat nu weer? Ja, ze hebben de naam van de ambtenaren weer eens veranderd. De vroegere ‘klantmanager’ heet nu klantbegeleider. ) Na deze eerste selectie moet je een behandelplan laten maken door de tandarts. Je vraagt een kostenoverzicht zodat duidelijk is wat het kost. Dan doet de klantbegeleider een aanvraag voor ‘noodhulp’ tandartskosten. De FBNA gaat vervolgens beoordelen of u de kosten vergoed krijgt. Ze zeggen dat ze de beslissing snel nemen, maar een aanvraag bij het Fonds Bijzondere Noden kan weken duren. Dus je wordt ‘s nachts wakker met een barstende kiespijn en dan: ‘even het FBNA bellen voor vergoeding van tandartskosten, want ik kan hier geen weken mee rondlopen’. Nou zo werkt het dus niet. 

Behandelmethode

Maar goed, stel, het FBNA besluit jouw een vergoeding toe te kennen. Je zou denken, dat ze dan ook een kwalitatief goede behandeling vergoeden. Maar dat is niet zo. Op haar website zegt het FBNA: ‘Vanuit het fonds wordt enkel de meest basale tandheelkundige noodhulp vergoed. Het gaat dan hoofdzakelijk om de volgende behandelingen:

    • Pijnverlichting en ernstige ontstekingsbestrijding als eerste hoofddoel

    • Het leveren van eenvoudige hulp ter vervanging van ontbrekende (front) elementen

    • Het vervangen van kiezen voor herstel van kauwfunctie’. 

Het is duidelijk dat dit geen oplossing is van het probleem, dat veel minima in vaak schrijnende situaties onverzekerd zijn voor tandartskosten. Ik kan het wel zeggen wat de oplossing is, maar het kan met slappe vakbonden heel lang duren voor die oplossing er is. 

Dokters van de wereld

Tandartskosten in het basispakket, waarvoor al jaren actie wordt gevoerd. Gemeenten, waaronder de gemeente Amsterdam, dringen al jaren aan bij de regering om een goede regeling. Dokters van de Wereld heeft een petitie lopen. ‘Bijna 1,5 miljoen volwassenen in Nederland gaan vanwege geldgebrek niet, of te weinig, naar de tandarts of mondhygiënist. Met alle gevolgen van dien. Onze hulpverleners zien dagelijks de schrijnende gevolgen van verwaarloosde mondzorg. Wij doen wat we kunnen om mensen van hun pijn af te helpen, maar met alleen noodbehandelingen lossen we de problemen niet op. Dokters van de Wereld vindt mondzorg geen luxe, maar een basisrecht. Daarom willen wij dat mondzorg terugkomt in het basispakket van de zorgverzekering. Jij ook?

https://doktersvandewereld.org/campagnes/mondzorg

De petitie  is meer dan 130.000 keer getekend en het streefgetal is 150.000. De petitie wordt overigens gesponsord wordt door een tandpastafabrikant, nee, niet mijn merk, ik gebruik een andere tandpasta. Bij de Mondzorgkaravaan, een mobiele tandartspraktijk van Dokters van de Wereld op het Stadionplein, werd op 15 februari het startschot gegeven voor de extra noodhulp voor tandartskosten. De eerste patiënten ontvingen daar een noodbehandeling en poetsvoorlichting. (Van wie?) Vanaf 2019 trekt Dokters van de Wereld met de Mondzorgkaravaan het land door om gratis noodbehandelingen aan te bieden. Bovendien creëert de organisatie netwerken van tandartsen en mondhygiënisten die gratis vervolgbehandelingen willen geven. Maar het is allemaal beperkte hulp voor acute nood, geen echte oplossing.

Piet van der Lende



donderdag 12 mei 2022

Energietoeslag gemeente Amsterdam


De energietoeslag is een tegemoetkoming voor de extra energiekosten voor 2022. De overheid heeft het bedrag van de eenmalige energietoeslag verhoogd van € 200,- naar € 800,- per huishouden. Amsterdam heeft nu € 200,- aan een groot deel van de huishoudens uitbetaald.

De volgende fase treedt in Amsterdam nu in. De mensen die op 23 maart een brief hebben gekregen en aan wie de 200 euro automatisch is uitbetaald ontvangen eind juni de extra 600 euro op hun rekening. Alle andere mensen moeten nog wachten.

  1. U hebt op 23 maart € 200,- gekregen maar u denkt dat u er geen recht op hebt. U kunt dat melden bij de gemeente: bel 020 252 6000. U mag wel de € 200,- houden.
  2. U hebt op 30 maart een brief gekregen om uw rekeningnummer aan ons door te geven. De meeste aanvragers krijgen rond 4 mei € 200,- gestort. Krijgt u het dan niet, dan bent u 2 weken later aan de beurt.
  3. U hebt geen geld en geen brief gekregen. U denkt dat u wel recht hebt op de energietoeslag. Bijvoorbeeld omdat u te weinig verdient met werken. Vraag dan de energietoeslag aan. U moet voldoen aan de voorwaarden die hieronder staan.
 Meer informatie vindt u hier:
https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bij-laag-inkomen/regelingen-alfabet/energietoeslag/

maandag 9 mei 2022

Weg met het knip en plakwerk van de regering tegen de armoede. Er moet een structurele oplossing komen!

Veel mensen hebben gemerkt dat de boodschappen veel duurder worden door de torenhoge inflatie. Bovendien rijzen de prijzen van veel grondstoffen zoals gas de pan uit. Velen moeten plotseling bij de jaarlijkse afrekening honderden euro’s bijbetalen. Veel minima moeten zich in de schulden steken om dat allemaal te kunnen betalen. De armoede lijkt toe te nemen en in de media verschijnen veel interviews met mensen, die niet meer rond kunnen komen en in een financieel moeras terechtkomen waar geen uitweg uit is.

De afgelopen drie jaar heeft de beweging voor14 druk aan de weg getimmerd om een structurele oplossing van deze problematiek te eisen. Het is de beweging voor verhoging van het Wettelijk Minimumloon (WML) en de daaraan gekoppelde uitkeringen tot 14 euro per uur bruto. Deze eis is drie jaar geleden opgesteld, maar door de oorlog in Oekraïne waardoor alles duurder wordt, en de coronacrisis, lijkt deze eis alweer achterhaald. Waarbij ik overigens de indruk heb dat de oorlog in Oekraïne ook wel als smoes gebruikt wordt om de prijzen te verhogen.

Er gaan stemmen op 15 euro per uur te eisen. De beweging had succes. In veel sectoren, o.a. bij de gemeente-CAO en bij andere CAO’ s werd afgesproken dat het minimum uurloon 14 euro wordt. Terwijl drie jaar geleden een WML van 14 euro nog een utopisch perspectief leek, ver weg van de realiteit, hebben inmiddels veel politieke partijen verhoging van het WML als hun doelstelling aanvaard. Weliswaar niet allemaal 14 euro op korte termijn, maar toch een structurele verhoging van het WML. En ook de Sociaal Economische Raad adviseerde de regering het WML structureel te verhogen, al werden werkgevers en werknemers het niet eens over hoe hoog die verhoging dan zou moeten zijn.

Maar wat doet de nieuwe regering Rutte evenals de vorige regering Rutte? In de media debiteren Rutte en minister van armoede Schouten dat in het bedrijfsleven de lonen flink omhoog moeten. Maar dat werkgevers en werknemersorganisaties daarover gaan. Vrijblijvende propaganda voor de bühne. Zelf doen ze niets structureels. Ze reageerden op de campagne voor verhoging van WML door in het nieuwe regeerakkoord af te spreken dat het WML verhoogd zou worden met 85 cent per uur (7,5%) tegen het einde van de kabinetsperiode. Ver weg van het WML van 14 euro, en volstrekt onvoldoende om de toenemende verarming van de bevolking tegen te gaan.

In plaats daarvan nam de regering,  tijdens de coronacrisis en nu, hap snap maatregelen, incidentele tijdelijke uitkeringen aan groepen die het meest getroffen zouden zijn. Daarmee erkende de regering overigens wel, dat de hoogte van het WML en de daaraan gekoppelde minimumuitkeringen zoals bijstand voor velen volstrekt onvoldoende koopkracht opleveren om rond te kunnen komen. Laat staan dat ze een reserve kunnen opbouwen voor eventuele tegenslagen. Eerst werden tijdens de coronacrisis tijdelijke maatregelen genomen voor kleine zelfstandigen en ZZP-ers, die geen of weinig werk hadden door de lock downs, en werden bedrijven gesteund met tijdelijke loonkostensubsidies om mensen in dienst te houden. Nu heeft men na veel discussie besloten de volgens de regering 800.000 minima een energietoeslag van 800 euro te geven, een eenmalige uitkering die in de loop van 2022 uitbetaald moet zijn.

De gemeenten moeten de energietoeslag uitbetalen en nu al ontstaan er grote uitvoeringsmoeilijkheden. De 800 euro zou gelden voor alle minima tot 120% van het sociale minimum (bijstandsniveau). Maar veel minima tot 120% van het sociale minimum zijn bij de gemeente helemaal niet bekend en er moet dus een heel formulierencircus met vele ambtenaren uit de grond gestampt worden om die mensen in aanmerking te laten komen. De uitvoering van de uitbetaling van de energietoeslag via de gemeenten is erg ingewikkeld. Die uitvoering liep dan ook aanzienlijke vertraging op.

Veel gemeenten gaven in eerste instantie aan dat het geld dat de regering had uitgetrokken volstrekt onvoldoende was om dat aan de hele groep te betalen. Omdat de gemeenten bang waren er geld bij in te schieten kregen minima in sommige gemeenten alleen tot 110% van het sociale minimum een toeslag van 200 euro, in andere gemeenten smeren ze het geld uit over de groep tot 125% of 130% van het sociale minimum. Het is over het gehele land bezien volstrekt onzeker wie 800 euro krijgt en op wat voor termijn.

Daarop heeft de regering besloten na enige tijd achteraf nog eens een geldbedrag uit te trekken voor betaling van de toeslag. Geen structurele verhoging van het minimum maar werken met tijdelijke toeslagen heeft nog meer nadelen. Toeslagen zoals de energietoeslag voor een specifiek doel kunnen in strijd zijn met allerlei andere regelingen. Waardoor je daar niet meer voor in aanmerking komt. Zo moet bij kwijtschelding van gemeentebelastingen een zeer strenge vermogensnorm gehanteerd. Je vermogen moet 0 zijn. Staat de energietoeslag van 800 euro langer dan drie maanden op je rekening? Dan wordt het als vermogen gezien waar je belasting van kunt betalen. Gemeentebelastingen plus waterschapslasten kunnen oplopen tot wel 400 of 500 euro. Meer informatie vind je op de website van de Bijstandsbond. https://bijstandsbond.blogspot.com/2022/05/gevaar-bestaat-dat-minima-de.html

Kamerlid Pieter Omtzigt in de media: "Dit gaat in een nieuw uitvoeringsschandaal eindigen."

Er moet een structurele oplossing komen door verhoging van het WML en de gekoppelde uitkeringen tot 15 euro bruto en geen hap snap beleid dat leidt tot uitvoerings -schandalen.

Piet van der Lende

Chronisch zieken worden weer gepakt in Amsterdam

 Persbericht Bijstandsbond Bezuinigingen op de vergoeding voor dieetkosten bij de gemeente De gemeente Amsterdam gaat de ...